جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

افسردگی شدید / شناخت علائم و درمان قطعی افسردگی شدید

افسردگی شدید
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین
افسردگی شدید یک وضعیت سلامت روان است که با احساس مداوم غم، ناامیدی و بی ارزشی مشخص می شود. افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است عدم علاقه به فعالیت هایی را که زمانی از آنها لذت می بردند، مشکل در خواب یا خواب زیاد، خستگی، تغییر در اشتها یا وزن، و افکار مرگ یا خودکشی را تجربه کنند.افسردگی شدید می تواند در زندگی روزمره، روابط و عملکرد شغلی یا مدرسه اختلال ایجاد کند. این یک بیماری جدی است که نیاز به درمان حرفه ای دارد که ممکن است شامل درمان، دارو یا ترکیبی از هر دو باشد. برای افرادی که علائم افسردگی شدید را تجربه می کنند مهم است که از مشاوره روانشناسی آنلاین کمک بگیرند.

تصویر خدمات اقساطی

افسردگی شدید چیست

مانند بسیاری از بیماری ها، افسردگی بر روی یک طیف وجود دارد، با شدت های مختلف از خفیف تا ناتوان کننده. متخصصان سلامت روان معمولا با بررسی سطح افسردگی میزان تاثیر شرایط موجود را بر سلامت روان فرد اندازه گیری میکنند. در پایین ترین حد چیزی است که بسیاری از درمانگران و بیماران به عنوان “افسردگی فریبنده” اشاره می کنند، که در آن یک فرد نمی تواند یک شغل را حفظ کند، بهداشت عمومی را حفظ کند، از رختخواب بیرون بیاید، و یا متعهد به هر گونه رابطه باشد.

پارامتر مخالف افسردگی شدید، نوعی از بیماری است که به اندازه کافی شدید نیست که به طور قابل توجهی بر توانایی انجام مسئولیت های روزمره، مانند کار و وظایف خانه، تأثیر بگذارد. با این وجود، افسردگی شدید می تواند علائم مشابهی با سایر انواع اختلال ها داشته باشد، از جمله:

  • خلق و خو دائمی غم انگیز، اضطراب، یا “احساس پوچی”
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • تحریک پذیری
  • احساس گناه، بی ارزش بودن یا بی کفایتی
  • از دست رفتن علاقه یا لذت در سرگرمی ها و فعالیت ها
  • کاهش انرژی یا خستگی
  • احساس بی قراری
  • اشتهای بد / یا تغییر وزن
  • افکار خودکشی
  • درد، سردرد، گرفتگی، و یا مشکلات گوارشی بدون علت جسمی روشن

افرادی که دارای افسردگی شدید هستند گاهی اوقات در پنهان کردن این علائم تلاش می کنند . این افراد در مورد قضاوت دیگران در مورد بیماری خود ، نگران هستند.

درباره افسردگی موقعیتی و درمان آن بیشتر بدانید

افسردگی شدید

علائم افسردگی شدید

علائم افسردگی شدید معمولاً شدیدتر از علائم افسردگی خفیف یا متوسط است و می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی فرد برای عملکرد طبیعی تأثیر بگذارد.

علائم رایج افسردگی شدید عبارتند از غم و اندوه مداوم، ناامیدی و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردید. علائم دیگر ممکن است شامل تغییر در اشتها یا الگوی خواب، خستگی، احساس بی ارزشی و مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری باشد. در برخی موارد، افسردگی شدید می تواند به افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود نیز منجر شود.

علائم افسردگی شدید در مردان

علائم افسردگی شدید در مردان ممکن است با علائم در زنان متفاوت باشد. مردان مبتلا به افسردگی شدید ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری، پرخاشگری، و از دست دادن علاقه به کار یا سرگرمی هایی که زمانی از آنها لذت می بردند، نشان دهند.

سایر علائمی که بیشتر در مردان مبتلا به افسردگی شدید دیده می شود عبارتند از افزایش رفتارهای پرخطر، سوء مصرف مواد و شکایات فیزیکی مانند سردرد یا معده درد. مردان همچنین ممکن است تغییراتی را در میل جنسی خود تجربه کنند یا در حفظ نعوظ مشکل داشته باشند.

توجه به این نکته مهم است که مردان ممکن است به دلیل انتظارات اجتماعی در مورد مردانگی و پذیرش آسیب پذیری کمتر به دنبال کمک برای افسردگی باشند که می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان شود که می تواند علائم را تشدید کند و خطر خودکشی را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: درمان تله آسیب پذیری

علائم افسردگی شدید در زنان

علائم افسردگی شدید در زنان ممکن است با علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد یا مشکلات گوارشی همراه باشد. زنان مبتلا به افسردگی شدید ممکن است دچار نوسانات خلقی، تحریک پذیری و احساس گناه یا بی ارزشی شوند. آنها ممکن است در خواب مشکل داشته باشند یا ممکن است بیش از حد بخوابند. تغییر در اشتها و وزن نیز از علائم شایع افسردگی شدید در زنان است.

در برخی موارد، زنان مبتلا به افسردگی شدید ممکن است بی نظمی در چرخه قاعدگی، بدتر شدن سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا علائم قبل از یائسگی را تجربه کنند. تغییرات هورمونی می تواند علائم افسردگی را در برخی از زنان تشدید کند.

درمان افسردگی شدید

افسردگی شدید می تواند یک وضعیت سلامت روانی ناتوان کننده باشد که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد. در حالی که هیچ رویکرد یکسانی برای درمان افسردگی شدید وجود ندارد اما چندین گزینه درمانی موثر وجود دارد.

یکی از رایج‌ترین درمان‌های افسردگی شدید، روان‌درمانی است که شامل کار با یک متخصص روانشناس آشنا به الگوهای فکری و رفتارهای منفی است. درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که نشان داده شده است به ویژه در درمان افسردگی موثر است. این به افراد کمک می کند تا الگوهای تفکر منفی را شناسایی و تغییر دهند و راهبردهای مقابله ای را برای مدیریت علائم ایجاد کنند.

یکی دیگر از گزینه های درمانی رایج برای افسردگی شدید، دارو است. داروهای ضد افسردگی با تغییر تعادل مواد شیمیایی در مغز مانند سروتونین و نوراپی نفرین عمل می کنند که می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد. داروهایی مانند قرص فلوکستین از این دسته داروها هستند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که دارو همیشه باید توسط روانپزشک تجویز شود و افراد هرگز نباید به طور ناگهانی بدون مشورت با پزشک خود داروی خود را قطع کنند.

در برخی موارد، ترکیبی از روان درمانی و دارو ممکن است برای درمان موثر افسردگی شدید ضروری باشد. علاوه بر این، شیوه‌های خودمراقبتی مانند ورزش منظم، تغذیه سالم و خواب کافی نیز می‌توانند نقش مهمی در مدیریت علائم و بهبود سلامت روان کلی ایفا کنند.

افسردگی مداوم وراه های درمان آن را بشناسید

درمان افسردگی شدید در خانه

افسردگی شدید باید تحت راهنمایی یک متخصص روانشناس انجام شود. هرچند که برخی از تکنیک ها و درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم افسردگی شدید کمک کند:

به طور منظم ورزش کنید

نشان داده شده است که ورزش منظم باعث تقویت خلق و خو و کاهش علائم افسردگی می شود. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل باشد می تواند به بهبود خلق و خو و سطح انرژی کمک کند.

خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب آرام کافی برای سلامت روان بسیار مهم است. هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

تکنیک‌های آرام‌سازی را تمرین کنید

تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند.

زمانی را در فضای باز بگذرانید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به تنظیم خلق و خو و افزایش سطح ویتامین D کمک کند. سعی کنید هر روز حداقل چند دقیقه را بیرون از خانه بگذرانید.

ارتباط با عزیزان

حمایت اجتماعی برای سلامت روان مهم است. سعی کنید با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید، حتی اگر فقط از طریق تماس تلفنی یا چت تصویری باشد.

درباره درمان افسردگی شیدایی این مطلب را مطالعه نماییدافسردگی شدید

تست افسردگی شدید

برخی از سوالات رایجی را که یک متخصص ممکن است در طول ارزیابی افسردگی شدید بپرسد و به عنوان تست افسردگی شدید معرفی شود را در ادامه می‌خوانید:

آیا بیشتر روز، تقریبا هر روز، احساس غمگینی یا ناراحتی کرده اید؟

آیا علاقه یا لذت خود را نسبت به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده اید؟

آیا تغییر قابل توجهی در اشتها یا وزن تجربه کرده اید؟

آیا مشکل خواب دارید یا بیشتر از حد معمول می خوابید؟

آیا احساس خستگی می کنید یا انرژی کمی دارید، حتی زمانی که کارهایی را انجام می دهید که معمولاً از آنها لذت می برید؟

آیا متوجه کاهش توانایی خود در تمرکز یا تصمیم گیری شده اید؟

آیا فکر آسیب رساندن به خود یا خودکشی داشته اید؟

اینها تنها چند نمونه از سوالاتی است که ممکن است در حین ارزیابی افسردگی شدید پرسیده شود. اما در مشاوره افسردگی معمولاً از ترکیبی از سؤالات و ابزارهای ارزیابی برای تعیین اینکه آیا فردی یک دوره افسردگی را تجربه می‌کند و اینکه چه نوع درمانی برای نیازهای فردی او مناسب‌تر است، استفاده می‌شود.

راه های درمان افسردگی را بشناسید

افسردگی شدید خودکشی

افسردگی شدید خودکشی یک وضعیت روانی است که با احساس مداوم غم، ناامیدی و ناامیدی مشخص می شود که به شدت بر توانایی فرد برای عملکرد در زندگی روزمره تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به این بیماری اغلب درد عاطفی شدیدی را تجربه می‌کنند و ممکن است تحت تأثیر افکار منفی قرار بگیرند که منجر به تمایل به پایان دادن به زندگی خود می‌شود. آنها ممکن است در خواب یا خوردن مشکل داشته باشند، علائم فیزیکی مانند سردرد یا مشکلات معده را تجربه کنند و از فعالیت ها و روابط اجتماعی کناره گیری کنند.

افسردگی شدید خودکشی یک وضعیت جدی است که نیاز به درمان سریع و موثر دارد. درمان ممکن است شامل دارو، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو و همچنین حمایت از نزدیکان و متخصصان سلامت روان باشد. برای کسانی که افکار خودکشی را تجربه می کنند مهم است که فوراً به دنبال کمک باشند، زیرا این وضعیت در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

یاجواد(ع)

10 ماه پیش

سلام ممنون از مقاله خوبتون
پاسخ دهید
0

نوید

5 سال پیش

اینکه ما دربرابر خیلی از مسائل احساس شادی نمیکنیم یعنی افسردگی شدید داریم؟؟؟؟
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

دوست من، تنها یکی از علائم افسردگی، لذت نبردن است و تنها با یک ملاک، نمی توانیم برچسب اختلال به خودمان و یا اطرافیانمان برنیم. ولی اگر احساس شادی نداشتن برایتان آزردهنده است و باعث مختل شدن عملکردهای مختلف شما اعم از اجتماعی، خانوادگی، شغلی وغیره شده است، بهتر است حتما با یک روانشناس در ارتباط قرار بگیرید. می توایند از طریق وبسایت و یا نصب اپلیکیشن حال، به یکی از مشاورین ما متصل شوید و از راهنمایی های ایشان استفاده کنید.
پاسخ دهید
0

فاطمه

5 سال پیش

با سلام مدت ۴ سال افسردگی شدید ، در حد وحشت از بیرون و مکان های عمومی داشتم ،. به هیچ دکتری مراجعه نکردم ،. کم کم بیماری ام بهتر شد تا این که الان بعد ۴ سال فقط ترس از تنهایی ، موقعی که توی جمع هستم اصلا متوجه نیستم ، انگار مثل کسی میشم که مسته ،. تو خونه فک میکنم بیرونم با خودم میگم بیرون که چیزی نیست ولی بیرون که میر انگار بدنم کوفتس ،. خوابم ، فقط مجبورم که خونه نشین بشم ، اصلا ارتباطم با دنیا قطع شده ،. حتی تو خونه نمیتونم با کسی که ارتباط بیرون داره ، بیرون میره مثل خواهر و برادرم صحبت کنم ،. انقدر بلاها سرم اومده که دیگه تواناییش ندارم که تو دنیا باشم و با خودم فقط فکر و خیال میکنم که مثلا دوتا کار پیدا میکنم تا از دست بی پولی که باعث افسردگیمه نجات پیدا کنم .، شاید تا به حـال ندیده باشین که آدمی که میگه جز خانوادم کسی ندارم واقعی باشه .، ولی من از تمام فامیل ، تک تکشون زخمی شدم ،، از خوردن حق مادرم در زمان مریضی تا مردن بابام بخاطر بی پولی ، تنهایی خودمون بخاطر وضع مالی بد و رفت و آمد به هیچ وجه بخاطر بازم بی پولی ،. کسی جای من باشه جز مردن چه راهی انتخاب میکنه ؟؟؟؟!!!!!
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

دوست عزیزم، از اینکه شرایط سختی را پشت سر گذاشته اید و الان هم اوضاع به شکلی که شما دوست دارید پیش نمی رود بسیار متاسفیم و با شما همدردی می کنیم. ولی مطمئنا روزهای شادی بخش هم برای شما از راه خواهند رسید، تنها لازم است همواره امیدوار باشید و حتما از یک روانشناس برای عبور از شرایط سخت اکنون خود، کمک بگیرید و بدانید که با راهنمایی های یک متخصص راه هموارتر شده و باگذشت زمان اوضاع بهبود پیدا می کند. شما می توانید از طریق وبسایت و یا نصب اپلیکیشن حال به صورت 24 ساعته و بسیار ارزان تر از مشاوره های حضوری، در این راه با یکی از روانشناسان ما همراه شوید. امیدواریم در تمام مراحل زندگی خود، موفق و شاد باشید. از حسن توجه شما سپاسگزاریم.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات