جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ویروس HPV – انواع زگیل تناسلی و راه های درمان آن

ویروس HPV
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بیماری HPV بیماری عفونی بسیار رایجی است که در اثر فعالیت ویروس HPV ایجاد می‌شود. فعالیت این ویروس‌ها که ده‌ها نوع مختلف دارد روی پوست تاثیر می‌گذارد. اگرچه وجود این ویروس‌ها در اکثر مواقع مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی افراد باعث بروز عوارضی مثل زگیل تناسلی یا سرطان می‌شود.

سرطان دهانه رحم از مهم‌ترین این بیماری‌هاست که بیش‌تر موارد ابتلا به آن، در میان افراد مبتلا به HPV دیده می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و لزوم شناخت و آگاهی درباره این بیماری است. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم شما را با مواردی مانند انواع ویروس HPV، راه‌های انتقال و درمان آن آشنا کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

بیماری hpv چیست؟

بیماری hpv نام عمومی گروهی از عفونت‌های مقاربتی است که در اثر فعالیت ویروس پاپیلومای انسانی در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری شایع‌ترین عفونت مقاربتی در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان است. ویروس HPV می‌تواند باعث چند نوع عفونت در بدن شود که برخی از آن‌ها، خطر ابتلا به انواعی از سرطان را در انسان افزایش می‌دهند. سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد، آلت تناسلی، حلق و حنجره از جدی‌ترین بیماری‌های مرتبط با ویروس HPV هستند. برای آشنایی با نحوه خرید واکسن پاپیلوگارد این مطلب را بخوانید و خرید را انجام دهید.

بیش‌تر افرادی که به ویروس hpv آلوده می‌شوند، دچار سرطان نمی‌شوند. چون سیستم ایمنی بدن با این ویروس مبارزه می‌کند. اما در صورتی که سیستم ایمنی نتواند به خوبی از پس این کار برآید و ویروس برای مدت طولانی در بدن باقی بماند، ممکن است باعث آسیب به سلول‌ها و ایجاد تغییرات غیرطبیعی شود که به سرطان منجر خواهد شد.

ویروس HPV

استفاده از کاندوم اگرچه تاثیر قطعی در پیشگیری از HPV ندارد اما تا حدی از ابتلای به آن جلوگیری می‌کند

ویروس hpv در مردان

مردان هم مانند زنان در معرض خطر ابتلا به ویروس HPV قرار دارند. آلوده‌شدن به ویروس اچ پی وی ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پنیس (آلت تناسلی) و مقعد را در میان مردان افزایش می‌دهد. البته آلودگی به این ویروس در همه مردان باعث بروز علائم نمی‌شود؛ بلکه بسیاری از افراد ممکن است حتی از ابتلای خود بی‌خبر باشند.

برخی دیگر از مردان مبتلا، دچار زگیل تناسلی در ناحیه مقعد، آلت تناسلی یا سطح کیسه بیضه می‌شوند. چه فرد نشانه‌ای از ابتلا داشته باشند یا نه، می‌تواند این بیماری را به زن یا مرد دیگری که با او رابطه جنسی دارد انتقال دهد. گسترش ویروس HPV در میان کسانی که روابط جنسی متعدد و محافظت‌نشده دارند بسیار زیاد است.

درباره رضایت جنسی بیشتر بدانید.

ویروس HPV در زنان

زگیل تناسلی زنانه یک بیماری شایع مقاربتی است که باعث ایجاد برجستگی های کوچک در اطراف یا روی اندام تناسلی می شود. ویروسی که باعث این بیماری می شود همان ویروس (HPV) است و می‌تواند از طریق تماس مستقیم با پوست، واژن، مقعد و یا از طریق مقاربت جنسی و دهانی فرد آلوده، منتقل شود. سرعت انتشار ویروس HPV در زنان بسیار بالا است و اغلب در اولین تماس جنسی اتفاق می‌افتد.

علائم زگیل تناسلی زنانه شامل سوزش، خارش یا حساسیت در اطراف واژن است. علائم دیگر نیز شامل برجستگی‌های سخت و گوشتی در اطراف واژن و مقعد است که گاهی اوقات شبیه گل کلم می‌باشد. اگر زگیل تناسلی در مجاری ادراری باشد می تواند باعث انسداد مجاری ادراری نیز بشود.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

HPV در دختران مجرد

این روزها به دلیل تغییر سبک زندگی و عادات جنسی، حتی نوجوانان کم سن و سال نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی در دختران مجرد، تزریق واکسن HPV یا واکسن گارداسیل است. این واکسن از زنان در برابر عفونت HPV محافظت می‌کند و همچنین به پیشگیری از سرطان دهانه رحم نیز کمک می‌کند. هر قسمتی از بدن که در معرض تماس جنسی قرار می گیرد، مانند واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو یا دهان در زنان می‌تواند تحت تأثیر عفونت HPV قرار گیرد.

ویروس hpv و بارداری

تحقیقات گسترده ای در مورد ویروس HPV و تاثیر آن بر بارداری وجود دارد. مطالعات نشان داده است که بیش از 40 درصد از زنان مبتلا به HPV ممکن است در دوران بارداری با عوارضی مانند پارگی کیسه و زایمان زودرس نوزاد مواجه شوند. با این حال، ارتباط بین سایر عوارض، مانند مشکلات باروری و سقط جنین، و ویروس HPV هنوز در حال بررسی است. البته در حالی که زگیل تناسلی، ممکن است مستقیماً مشکلاتی را برای بارداری ایجاد نکند اما توصیه می‌شود حتما با دکتر زنان آنلاین درباره زگیل تناسلی و این ویروس گفتگو کنید.

علائم بیماری HPV

انواع ضایعات پوستی در نقاط مختلف بدن از جمله میخچه‌های پا می‌توانند در اثر ویروس HPV ایجاد شوند

انواع ویروس hpv

بیش از صد نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد. حدود ۴۰ نوع آن در طول تماس جنسی منتقل می‌شوند و می‌توانند دهان، گلو و ناحیه تناسلی یعنی واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد و رکتوم را آلوده کنند. دو گروه از شایع‌ترین انواع ویروس HPV عبارتند از:

ویروس اچ پی وی ۱۶ و ۱۸

این دو ویروس اگرچه علامت خاصی در بدن ایجاد نمی‌کنند، اما عامل اصلی بیش‌تر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم در جهان هستند. این ویروس‌ها باعث ایجاد زگیل نمی‌شوند.

ویروس اچ پی وی ۱۱ و 6

این دو نوع ویروس نسبت به انواع قبلی، خطر کم‌تری دارند؛ اما در بیش‌تر مبتلایان باعث بروز زگیل‌های تناسلی می‌شوند. انواع زگیل‌هایی که در اثر این ویروس‌ها ایجاد می‌شوند شامل زگیل‌های مسطح، میخچه کف پا، زگیل‌های رایج و زگیل‌های پریونگال (اطراف ناخن‌های دست و پا) و زبانی هستند.

میتوانید سوالات خود را در زمینه بیماری های پوستی از بخش دکتر آنلاین پوست مجموعه حال بپرسید و راهنمایی های لازم را از پزشکان دریافت کنید.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی در مردان و زنان توسط ویروسی به نام ویروس (HPV) ایجاد می شود. این ویروس به راحتی از طریق تماس پوست به پوست از جمله در حین فعالیت جنسی قابل انتقال است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد و در بیشتر مواقع هیچ علامتی نشان نمی دهد. با این حال، برخی از انواع HPV می توانند باعث زگیل تناسلی، زگیل طبیعی و حتی سرطان شوند، به ویژه انواع 16 و 18. در زنان، HPV می تواند از طریق هر نوع تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی مقعدی و دهانی، منتقل شود.

این ویروس می تواند از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی نیز منتقل شود. برخی از افراد مبتلا به عفونت هیچ علامتی ندارند، بنابراین می‌توانند ناخودآگاه ویروس را به دیگران منتقل کنند.

برخی عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهند که شامل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی، ابتلا به عفونت مقاربتی دیگر، عدم اطلاع از سابقه جنسی شریک زندگی، شروع فعالیت جنسی در سنین پایین، سیگار کشیدن و داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل عفونت HIV، داروهای پیوند عضو یا شیمی درمانی است.

خطرات زگیل تناسلی برای مردان و زنان

1. ناراحتی جسمی: زگیل تناسلی می تواند باعث ناراحتی فیزیکی از جمله خارش، سوزش و درد در ناحیه تناسلی شود.

2. انتقال: زگیل تناسلی می تواند از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود.

3. افزایش خطر ابتلا به سرطان: گونه های خاصی از HPV، از جمله آنهایی که باعث زگیل تناسلی می شوند، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهند. در زنان، عفونت مداوم با انواع پرخطر HPV می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در مردان نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی یا مقعد را افزایش دهد.

4. عوارض دوران بارداری: اگر زن باردار زگیل تناسلی داشته باشد، خطر انتقال عفونت به نوزاد در هنگام زایمان وجود دارد و می‌تواند منجر به پاپیلوماتوز تنفسی شود، جایی که زگیل در گلوی نوزاد رشد می کند و به طور بالقوه باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

تفاوت زگیل معمولی با زگیل تناسلی

زگیل تناسلی و زگیل معمولی یکسان نیستند. هر دو توسط ویروس های مختلف ایجاد می‌شوند و به روش‌های مختلفی نیر پخش می‌شوند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی پخش می شود، در حالی که زگیل های معمولی می توانند با دست زدن به چیزهایی مانند دستگیره در یا حوله هم منتقل شوند. زگیل های معمولی گرد و نرم هستند و روی پایه رشد می‌کنند. از سوی دیگر، زگیل تناسلی اغلب صاف است و شبیه گل کلم است. ضمن اینکه زگیل های معمولی بی ضرر هستند اما زگیل تناسلی می‌تواند منجر به سرطان شود و برای سلامتی خطرناک باشد.

عکس از انواع زگیل های تناسلی

زگیل تناسلی داخل واژن

زگیل تناسلی داخل واژن

زگیل تناسلی اطراف واژن

زگیل تناسلی اطراف واژن

زگیل تناسلی در دهان

زگیل تناسلی در دهان

زگیل تناسلی در دهانه رحم

 

زگیل تناسلی در دهانه رحم

زگیل تناسلی روی دست

زگیل تناسلی روی دست

زگیل تناسلی روی مقعد

زگیل تناسلی مقعد

زگیل تناسلی روی کشاله ران

راه های انتقال ویروس HPV

ویروس HPV به راحتی از طریق تماس با پوست فرد ناقل ویروس منتقل می‌شود و به همین جهت جزو بیماری های مقاربتی نیز محسوب می‌شود. انتقال ویروس hpv در حین رابطه جنسی محافظت‌نشده بسیار آسان است و فرد ناقل می‌تواند آن را به همه افرادی که با آن‌ها رابطه جنسی دارد منتقل کند. به همین دلیل رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی را به عنوان اصلی‌ترین عامل انتقال این بیماری در نظر می‌گیرند. یک فرد مبتلا به بیماری HPV می‌تواند عفونت را به دیگران انتقال دهد؛ حتی اگر خود او هیچ نشانه یا علامتی از بیماری را نداشته باشد.

به این نکته توجه کنید که صرفا رابطه جنسی کامل عامل انتقال این بیماری نیست؛ بلکه هر نوع تماس پوست به پوست با فرد مبتلا می‌تواند شما را درگیر کند. همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و فقط با یک نفر رابطه دارند هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

افراد در چه سنی می‌توانند واکسن اچ پی وی بزنند؟

CDC یا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در امریکا می‌گوید کودکان 11 یا 12 ساله باید دو واکسن واکسن HPV را به فاصله شش ماه تزریق کنند. کودکان 9، 10، 11، 12، 13 یا 14 ساله نیز می‌توانند واکسن را به همین شکل دریافت کنند.

البته FDA یا سازمان غذا و داروی امریکا واکسن Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تایید کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که این برنامه برای کودکان زیر 15 سال موثر است. اگر سن شما بین 15 تا 26 سال است، باید به جای آن سه واکسن بزنید. دومی حداقل یک ماه بعد از اولی و سومی حداقل سه ماه بعد از دومی. واکسن در بازو تزریق می شود. CDC توصیه می کند که همه افراد زیر 26 سال که هنوز واکسینه نشده اند باید واکسن HPV را دریافت کنند.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی

برخی از افراد بلافاصله پس از آلوده شدن دچار زگیل تناسلی می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا زگیل در بدنشان ظاهر شود. اگر متوجه علائم غیرمعمول در نواحی خاصی از بدن خود شدید، مانند کشاله ران، مقعد (داخل و خارج)، لب ها، دهان، زبان، گلو، آلت تناسلی، کیسه بیضه، واژن (از جمله داخل)، فرج یا دهانه رحم، باید فوراً برای آزمایش زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید از بخش آزمایش HPV در منزل نیز استفاده کنید و این تست را در خانه انجام دهید. این آزمایش مشخص می‌کند که آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. ممکن است پزشک از نمونه برداری نیز استفاده کند. زگیل ها توده های گوشتی هستند که با رنگ پوست شما مطابقت دارند اما زگیل تناسلی اغلب شبیه گل کلم است. در حالی که این توده ها معمولاً دردناک نیستند، گاهی اوقات می توانند باعث خونریزی خفیف، تحریک، ناراحتی، خارش یا احساس سوزش در ناحیه تناسلی نیز بشوند.

خطرات ابتلا به ویروس HPV

HPV به عنوان علت اصلی تقریباً همه موارد سرطان دهانه رحم در زنان شناسایی شده است. همچنین انواع دیگری از سرطان دستگاه تناسلی را در مردان و زنان ایجاد می‌کند، از جمله سرطان های مقعد، آلت تناسلی، واژن و فرج. علاوه بر سرطان، HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود که دردناک و ناراحت کننده است.

یکی از خطرات HPV توانایی انتقال بالای آن است که به راحتی از طریق تماس جنسی منتشر می‌شود و آن را به یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در سراسر جهان تبدیل کرده است. از آنجایی که HPV می تواند از طریق تماس پوست به پوست و نه فقط مقاربت منتقل شود، استفاده از کاندوم همیشه در جلوگیری از انتقال آن موثر نیست. این بدان معنی است که هر فردی که از نظر جنسی فعال است می تواند در معرض خطر ابتلا به ویروس HPV باشد. یکی دیگر از خطرات آن، ارتباط آن با انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان دهانه رحم است. اگر عفونت HPV درمان نشود یا تشخیص داده نشود، می‌تواند منجر به ایجاد سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم شود که در نهایت می‌تواند به سرطان تبدیل شود.

شناخت علائم hpv

برخی افراد تا سال‌ها بعد از ابتلا هیچ علامتی ندارند و این موضوع، تشخیص بیماری hpv را دشوار می‌کند. البته بیش‌تر مبتلایان به این بیماری، به زگیل دچار می‌شوند. این زگیل‌ها می‌توانند در نواحی مختلف بدن و به شکل‌های مختلفی دیده شوند. رایج‌ترین نوع آن، به شکل برآمدگی‌های کوچک تکی یا گروهی در ناحیه تناسلی است که می‌تواند برآمده یا مسطح باشد.

یک پزشک متخصص زنان یا یک متخصص پوست و مو می‌تواند به راحتی از طریق بررسی این زگیل‌ها، آن‌ها را تشخیص دهد. این زگیل‌ها معمولا درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند؛ اما در برخی افراد باعث احساس خارش و حساسیت می‌شوند. زگیل‌ها مستعد آسیب و خونریزی هستند و لمس آن‌ها ممکن است آزاردهنده باشد.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر مهم‌ترین راه برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در بیماران مبتلا به HPV است

 

نشانه ابتلا به ویروس اچ پی وی

شایع ترین علامت ویروس HPV وجود زگیل در ناحیه تناسلی است. این زگیل ها شبیه برجستگی هایی به شکل گل کلم هستند و ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از آلوده شدن به ویروس HPV ظاهر شوند. آنها می توانند کوچک یا بزرگ، مسطح یا برجسته باشند و می توانند به تنهایی یا به صورت گروهی رشد کنند. علائم HPV در مردان و زنان مشابه است.

چه زمانی برای زگیل تناسلی باید به پزشک مراجه کرد؟

اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، توصیه اولیه این است که به پزشک مراجعه کنید.

1. اگر علائمی مانند خارش، سوزش، درد یا ناراحتی در ناحیه تناسلی دارید.
2. اگر متوجه رشد، برآمدگی یا زخم در ناحیه تناسلی، از جمله آلت تناسلی، واژن، مقعد یا نواحی اطراف آن شدید.
3. اگر با فردی که تشخیص داده شده زگیل تناسلی دارد تماس جنسی داشته اید.
4. اگر چندین شریک جنسی دارید یا رفتارهای جنسی پرخطر دارید.
5. اگر باردار هستید و مشکوک به زگیل تناسلی هستید، زیرا می تواند بر سلامت شما و کودکتان تأثیر بگذارد.
6. اگر زگیل ها در حال گسترش، رشد سریع یا ایجاد ناراحتی عاطفی قابل توجه هستند.
7. اگر مطمئن نیستید که ضایعات زگیل تناسلی هستند یا بیماری دیگری.

برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، می‌توانید از بخش پزشک آنلاین با یک متخصص گفتگو کنید.

راه های درمان بیماری hpv

با استفاده از راهکارهایی می‌توان از اثرات منفی ویروس Hpv جلوگیری کرد. علاوه بر این، انواعی از واکسن‌ها هم وجود دارد که می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به انواع خاصی از این ویروس محافظت کند. برای خرید واکسن گارداسیل خارجی و سایر واکسن ها می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید و یا از داروخانه آنلاین حال اقدام به خرید کنید.

ویروس HPV پرخطر هم پیش از تبدیل‌شدن به سرطان قابل کنترل است؛ به شرطی که وضعیت بیمار به طور منظم، از طریق آژمایش پاپ‌ اسمیر و آزمایش hpv ارزیابی شود. استفاده از کاندوم هم اگرچه محافظت کاملی در برابر ویروس اچ پی وی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند شانس ابتلا به آن را تا حدی کاهش دهد. کارهای زیر به طور کلی برای درمان بیماری hpv وجود دارد که براساس نظر پزشک انتخاب می‌شود.

1. درمان دارویی: داروهای خاصی مانند اسید سالیسیلیک، ایمیکیمود، تری کلرواستیک اسید و محلول پودوفیلوکس را می توان مستقیماً روی زگیل ها برای از بین بردن آنها اعمال کرد.

2. سرما درمانی: این یک سرما درمانی است که از گاز نیتروژن برای انجماد و از بین بردن زگیل ها استفاده می کند. گاهی اوقات ممکن است تاول ها پس از کرایوتراپی ظاهر شوند، اما خود به خود از بین می روند.

3. جراحی: اگر زگیل ها بزرگ باشند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند که توسط پزشک برداشته شوند.

4. لیزر درمانی: با استفاده از لیزر مادون قرمز یا جت پلاسما، لیزر درمانی می تواند به طور موثر زگیل ها را بسوزاند و از بین ببرد. این روش جدیدتری است و برای پاکسازی ویروس HPV هم برای مردان و هم برای زنان قابل استفاده است.

این درمان ها به خلاص شدن از شر زگیل های تناسلی ناشی از HPV و کاهش احتمال عوارض کمک می کند.

داروهای افزایش میل جنسی را بشناسید.

درمان بیماری HPV

استفاده از داروهای موضعی یا جراحی می‌تواند به رفع زگیل‌های HPV کمک کند

آزمایش hpv در منزل

انجام آزمایش اچ پی وی معمولا از سوی پزشک برای کسانی که دارای ضایعات پوستی مثل زگیل هستند یا زنانی که نتیجه تست پاپ اسمیر آن‌ها غیرطبیعی است، تجویز می‌شود. انجام این آزمایش در آزمایشگاه ممکن است برای برخی افراد نگران‌کننده باشد یا همه، وقت کافی برای مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش HPV نداشته باشند.

در این صورت می‌توانید آزمایش HPV در منزل را از طریق خدمات آنلاین حال انجام دهید. این آزمایش نیاز به ناشتابودن ندارد و تنها شامل نمونه‌برداری سطحی از ضایعات پوستی مشکوک است. این نمونه‌ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند و نتیجه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمار ارسال می‌شود.

برای نوشتن آزمایش و یا مشاوره قبل از آزمایش با پزشک متخصص می‌توانید از بخش پزشک آنلاین با یک متخصص گفتگو کرده و مشکل خود را مطرح نمایید.

نتیجه گیری

اچ پی وی عفونت شایعی است که ابتلا به آن در بیش‌تر مبتلایان نگران‌کننده نیست؛ اما این موضوع نباید شما را از پیگیری و کنترل آن غافل کند. افراد آلوده به ویروس HPV باید به طور منظم از نظر وضعیت سلامتی خود بررسی شوند. انجام آزمایش، غربالگری سرطان، تست پاپ اسمیر و… راهکارهایی هستند که می‌توانند هر نوع تغییر خطرناک در سلول‌های بدن را به سرعت شناسایی و درمان‌های جدی را امکان‌پذیر کنند. اگر برای طرح سوالات خود در مورد بیماری HPV نگران هستید یا احساس شرم و خجالت دارید، می‌توانید به صورت محرمانه با مشاوران آنلاین سامانه حال مشورت کنید.

 

منابع:

mayoclinic.org

my.clevelandclinic.org

macmillan.org.uk

plannedparenthood.org

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حسام راد

1 سال پیش

سلام من به این بیماری مبتلا شدم نمیدونم باید چیکار کنم حتا اسیدم زدم ولی باز در میاد میشه کمکم کنید لطفا?????
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

حتما با پزشک به صورت آنلاین، صوتی یا تصویری مشورت کنید
پاسخ دهید
0

اسد اسماعیلس

1 سال پیش

مریضی خاصی نیست فقط باید بهداشت رو رعابت کنین
پاسخ دهید
0

سارا نیازی

1 سال پیش

منم بیماری HPV گرفتم با دکتر صحبت کردم خیلی کمکم کرد و خوب شدم
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

ممنون از نظرتون
پاسخ دهید
0

3 ماه پیش

سلام کدوم دکتر
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات