جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سن مناسب ازدواج برای دختران و پسران چه سنی است؟

چه سنی برای ازدواج مناسب است
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تصمیم گیری برای ازدواج را می توان مهم ترین تصمیمی دانست که هر شخص در طول زندگی خود می گیرد. برای آنکه پیوند موفقی داشته باشیم باید فاکتورهای مهمی مانند سطح فرهنگی، مسائل مالی، بلوغ فکری و سن مناسب ازدواج را در نظر بگیریم. اما یکی از مهم ترین مسائل در مورد ازدواج تعیین سن معقول ازدواج برای دختران و پسران است. آیا سن مناسب برای همه افراد و در تمام شرایط یکسان است؟ در ادامه راجع به این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد. اگر فکر میکنید در سن مناسبی قرار دارید و برای سوالات خواستگاری دچار مشکل هستید این مطلب را مطالعه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

سن مناسب ازدواج چه سنی است؟

شاید بتوان گفت سن مناسب ازدواج به اعداد و ارقام توجه چندانی ندارد، بلکه به بلوغ فکری و روحی و همچنین بلوغ جنسی افراد و آمادگی آن ها برای استقلال، جدا شدن از خانواد، شروع یک زندگی جدید و پذیرش نقش های هر فرد به عنوان همسر می پردازد

. سن مناسب ازدواج برای افراد مختلف متفاوت است و نمی توان یک عدد دقیق برای دختران و پسران عنوان کرد. البته درباره ازدواج پسر با دختر بزرگتر نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

برای تعیین این مورد روانشناسان فاکتورهای متفاوتی از جمله فرهنگ خانوادگی، اعتقادات مذهبی، محل زندگی و نوع زیست بوم، طبقه اجتماعی، آداب و رسوم، شرایط اقتصادی، آمادگی جسمی و فیزیولوژیکی و غیره را بررسی می کنند.

سن ازدواج

سن ازدواج میتواند مسئله بسیار مهمی در ازدواج باشد.

بنابراین ممکن است برای یک دختر روستایی با یک فرهنگ 17 سالگی سن مناسب ازدواج باشد در حالیکه برای دختر دیگری در شهر و فرهنگ دیگر 27 سالگی سن مناسب ازدواج تشخیص داده شود.بنابراین سن مناسب ازدواج دختر می تواند به مجموعه ای از عوامل وابسته باشد.

نکته دیگر در مورد سن مناسب ازدواج علاوه بر نسبی بودن، آن است که روانشناسان به جای تعیین تنها یک عدد یک محدوده را به شما عنوان می کنند.

برای مثال ممکن است سن  ازدواج برای فردی 17 تا 22 سالگی و برای فرد دیگری 23 تا 30 سالگی باشد.

بیشتر بخوانید:سن قانونی ازدواج

تاثیرات مثبت ازدواج در سن مناسب چیست؟

وقتی که دو نفر در سن مناسب با یکدیگر پیوند زناشویی می بندند، در بلوغ فکری و احساسی کامل طرف مقابل خود را انتخاب کرده اند.

ازدواج در سنین پایین ممکن است باعث بروز افسردگی های شدیدی در فرد شود. افراد بسیاری را می بینیم که بعد از ازدواج در سن پایین حسرت تفریحات مجردی، ادامه تحصیل و در کل زندگی مجردی دوستان هم سن و سال خود را می خورند.

ازدواج در سنین پایین

ازدواج در سنین پایین ممکن است باعث بروز افسردگی های شدیدی در فرد شود.

این افراد همچنین به احتمال زیاد فاکتورهای مناسب پدر یا مادر بودن را به درستی نیاموخته اند و در نتیجه در تربیت کودکان خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

از طرفی ازدواج در سنین بالا نیز مشکلات باروری را به دنبال دارد. ممکن است سن بالا بچه دار شدن زوجین را با مشکل مواجه کند.

از طرف دیگر بعد از بچه دار شدن اختلاف سنی زیاد والدین با فرزندان می تواند مسبب بسیاری از چالش های تربیتی در کودکان شود.

بیشتر بدانید: ازدواج سنتی یا مدرن؟

ازدواج در سنین بالا

ازدواج در سنین بالا نیز مشکلات باروری را به دنبال دارد.

دو فاکتور مهم در تعیین سن مناسب جهت ازدواج چیست؟

درست است که برای تعیین سن ایده‌آل چندین عامل را مانند فرهنگ، اقتصاد، محل زندگی و غیره در نظر گرفتیم. اما بلوغ فکری و بلوغ جسمی دو فاکتور اصلی و تعیین کننده برای دختران و پسران به حساب می آید.

بلوغ جسمی شامل دو جنبه می شود جنبه اولیه آن بلوغی است که در دختران و پسران در سنین مشخصی رخ می دهد و توانمندی های جنسی در انسان پدید می آید.

آزمایش خون قبل ازدواج را جدی بگیرید و درباره آن بیشتر بدانید

سن مناسب ازدواج دختر

بلوغ روحی فاکتور اصلی دیگر است.

اما تنها این بلوغ برای جنبه فیزیولوژیکی و جسمی کافی نیست. اطلاع از مسائل جنسی و آمادگی برای آن از مهم ترین نکاتی است که در بسیاری از افراد با بلوغ جسمی شکل نمی گیرد.

بلوغ روحی نیز فاکتور اصلی دیگر برای تعیین سن مناسب ازدواج است که فرد از نظر روحی و عاطفی توانایی تشکیل زندگی، همسر شدن و برخورد مناسب با مشکلات و چالش های زندگی را داشته باشد.

عدد ایده‌آل

سن ایده‌آل برای ازدواج عددی مشخص و قطعی نیست.

این بلوغ نیز همانطور که در بالا نیز اشاره شد سن خاصی ندارد و برای افراد مختلف متفاوت است.

جمع بندی:

سن مناسب ازدواج یکی از مهم ترین فاکتورها برای تشکیل یک زندگی موفق است که عددی مشخص و قطعی نیست و عوامل مختلفی مانند فرهنگ، اقتصاد، محل زندگی، آداب و رسوم و دو فاکتور بلوغ فکری و جسمی روی آن تاثیر می گذارد.

متاسفانه بسیاری از مشکلات پس از ازدواج در بسیاری از خانواده ها ازدواج زوجین در سنین نامناسب و اشتباه است.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.
سوالات متداول
سن مناسب ازدواج چه سنی است؟
برای تعیین سن مناسب ازدواج دختر و پسر روانشناسان فاکتورهای متفاوتی از جمله فرهنگ خانوادگی، اعتقادات مذهبی، محل زندگی و نوع زیست بوم، طبقه اجتماعی، آداب و رسوم، شرایط اقتصادی، آمادگی جسمی و فیزیولوژیکی و غیره را بررسی می کنند.
فاکتور‌های مهم در تعیین سن مناسب جهت ازدواج چیست؟

درست است که برای تعیین سن ایده‌آل چندین عامل را مانند فرهنگ، اقتصاد، محل زندگی و غیره در نظر گرفتیم. اما بلوغ فکری و بلوغ جسمی دو فاکتور اصلی و تعیین کننده برای سن ازدواج دختر و  سن ازدواج پسران به حساب می آید.

 

برای گرفتن مشاوره ازدواج چه کنیم؟ 

کمک گرفتن از مشاور ازدواج بهترین راه است.تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.




مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات