جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

نحوه کشیدن بخیه / کشیدن بخیه در منزل و مراقبت های پس از آن

کشیدن بخیه در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بخیه ها بعد از انواع مختلف جراحی برای بستن زخم ها یا برش ها استفاده می شود. اصطلاح “بخیه” در واقع به روش پزشکی بستن زخم ها با نخ اشاره دارد. درواقع بخیه ها موادی هستند که برای بستن برش‌های ایجاد شده در بدن استفاده می شوند. اگرچه بخیه‌ها خیلی رایج هستند، اما همچنان نیاز به مراقبت‌های پزشکی خاص دارند. برداشتن بخیه های خود با خطر همراه است. اکثر پزشکان ترجیح می دهند بخیه ها را در مطب خود بکشید، اما همه به این توصیه توجه نمی کنند.


تصویر خدمات اقساطی

انواع بخیه کدامند

متخصصان از دو نوع اصلی بخیه استفاده می کنند:

بخیه های قابل جذب. اینها نیازی به حذف ندارند. آنزیم های بدن به آرامی آنها را تجزیه می کنند و در نهایت به خودی خود حل و ناپدید می شوند.
بخیه های غیر قابل جذب: این مواد در مواد مختلفی مانند نایلون یا ابریشم وجود دارند و پس از بهبود زخم نیاز به برداشتن دارند.
ضروری است که افراد تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود نیابد، بخیه های خود را نکشند.

مدت زمان انتظار برای کشیدن بخیه

10-14 روز برای بخیه روی بدن
7 روز برای بخیه روی سر یا گردن
با این حال، زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد.

جای زخم
عمق زخم
اندازه زخم
سلامت عمومی فرد
زخم بهبود یافته معمولا صورتی رنگ و با لبه های بسته به نظر می رسد. ضمن اینکه نباید احساس درد داشته باشد و خون یا مایعی از آن خارج نشود.

کشیدن بخیه

وسایل مورد نیاز برای کشیدن بخیه

برای کشیدن بی خطر بخیه ها در خانه، فرد به موارد زیر نیاز دارد:

  • صابون آنتی باکتریال
  • آب جوش
  • یک پارچه تمیز
  • موچین
  • یک جفت قیچی کوچک
  • دستمال مرطوب ضد عفونی کننده

دست های خود را کاملا با صابون آنتی باکتریال و آب گرم بشویید. قیچی و موچین را با قرار دادن آنها در آب جوش به مدت حداقل 20 دقیقه استریل کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز آنها را خشک کنید.
محل زخم و اطراف آن را با دستمال ضد عفونی کننده تمیز کنید. خود را در مکانی قرار دهید که بخیه ها را به وضوح ببینید، مانند نور طبیعی روز یا در نور شدید. تعداد بخیه هایی که روی پوست وجود دارد را بشمارید تا بتوانید بررسی کنید که بعد از آن هیچ بخیه ای باقی نمانده باشد. می‌توانید درباره زخم بستر از این مطلب اطلاعات کاملتری بدست آورید.

بهتر  است این کار را خودتان انجام ندهید و آن را به دست متخصصینی بسپارید که در منزل شما این کار را انجام خواهند داد.

وسایل کشیدن بخیه

نحوه کشیدن بخیه

روش برداشتن بخیه های فردی به شرح زیر است:

  1. گره بالای بخیه را با موچین بگیرید و به آرامی به سمت بالا بکشید.
  2. قیچی را زیر نخ بکشید و به گره نزدیک کنید و نخ را ببرید.
  3. بخیه شکسته را با احتیاط از روی پوست جدا کرده و آن را به یک سمت قرار دهید. بخیه یا گره ناگسسته را از طریق پوست نکشید. بخیه باید به راحتی از بین برود.
  4. این روند را تا زمانی که تمام بخیه ها را بردارید تکرار کنید.
  5. بخیه های برداشته شده را بشمارید و مطمئن شوید که عدد با تعداد اولیه مطابقت دارد.
  6. نوع دیگری از دوختی که ممکن است فرد داشته باشد، دوخت ساده است. مردم گاهی اوقات از آن به عنوان دوخت بیسبال یاد می کنند زیرا شبیه دوخت روی توپ بیسبال است.

نحوه مراقبت از بخیه ها

برای درمان، باید از بخیه های خود محافظت کنید و موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • مهم است که بخیه های خود را خراش ندهید. حتی اگر آنها قوی هستند، خراشیدن ممکن است به آنها آسیب برساند.
  • شما باید از ورزش های تماسی مانند فوتبال یا هاکی خودداری کنید
  • تا زمانی که زخم شما خوب نشده و بخیه های شما برداشته نشده است، نباید شنا کنید.
  • اگر کودک شما بخیه زده است، اجازه ندهید با آب، گل، ماسه و رنگ بازی کند.
  • همچنین ممکن است به کودکان توصیه شود تا زمانی که زخم آنها خوب نشده است از رفتن به مدرسه اجتناب کنند.

آیا موضع پزشکی در مورد کشیدن بخیه در خانه وجود دارد

به طور کلی، برداشتن بخیه های خود ایده خوبی نیست. هنگامی که پزشکان بخیه ها را برمی دارند، به دنبال علائم عفونت، بهبودی مناسب و بسته شدن زخم هستند. اگر سعی کنید بخیه های خود را در خانه بردارید، پزشک شما نمی تواند آخرین پیگیری خود را انجام دهد. با این حال، برخی افراد ترجیح می دهند بخیه های خود را بردارند.
اگر تصمیم دارید بخیه های خود را بردارید، مهم است که نکات بهداشتی و ملاحضات پزشکی کاملا رعایت شود. یک پزشک یا پرستار می تواند مطمئن شود که زخم بهبود یافته و بخیه ها آماده بیرون آمدن هستند. آنها همچنین می توانند از برداشتن ایمن بخیه ها برای به حداقل رساندن خطر عفونت اطمینان حاصل کنند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند بخیه های خود را خودشان بردارند. در این مورد، ضروری است که قبل از انجام این کار با یک متخصص مشورت کنید که آیا کشیدن بخیه ها بی خطر است یا خیر.

برای برداشتن بخیه های خود به طور ایمن، یک فرد با تجهیزات اولیه نیاز است که البته در بخش خدمات پرستاری در منزل می‌توانید این سرویس را دریافت کنید.

بخیه

مراقبت های بعد از برداشتن بخیه

زخم را تمیز و خشک نگه داشته و از کثیف شدن آن خودداری کنید. زخم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. پوست اطراف محل بخیه شما در زمان بهبودی بسیار حساس است و به همین دلیل می تواند به راحتی در زیر نور خورشید بسوزد. برخی از پزشکان توصیه می کنند که از لوسیون ویتامین E برای کمک به بهبود سریع و کاهش جای زخم استفاده کنید. قبل از استفاده از این درمان جایگزین، با پزشک خود مشورت کنید. اگر قبل یا بعد از کشیدن بخیه دچار تب شدید یا متوجه قرمزی، تورم، درد، رگه های قرمز یا تخلیه از زخم شدید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است عفونتی داشته باشید که باید درمان شود. اگر بعد از برداشتن بخیه‌ها، زخم دوباره باز شد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای کمک به بسته شدن مجدد زخم به بخیه های اضافی نیاز داشته باشید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

حسن شونم

2 هفته پیش

سلام من دستم بخیه خورده و رنگ نخ بخیه آبی هست که مشخص هست از جنس نایلون هست و اینکه. بخیه زیر پوستی خورده و فقط گره ابتدا و انتهای اون بیرون هست و توی شهر بخیه زدم و میخواستم بکشم و شرایط شو ندارم چون الان توی روستا هستم میخواستم بدونم بخیه های زیر پوستی هم باید کشیده بشه یا فقط همون گره های ابتدا و انتهاش رو باید بزنم؟؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 هفته پیش

سلام و وقت بخیر خودتون این کارو نکنید بهتره به نزدیکترین مرکز بهداشت و درمان مراجعه کنید.
پاسخ دهید
0

محمد قربانی

8 ماه پیش

به دلیل نداشتن وسیله نقلیه و دور بودن از مراکز بهداشت و درمانی میخوام بخیه روی سینه دخترم که ۴ ماه داره رو و فکر کنم از نوع بخیه دفن شده هستش رو بکشم و میخوام کمکم کنید.ممنون
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر اگر بخیه جذبی باشه نیازی به کشیدن به بخیه نیست. ولی بهرحال بهتره کشیدن بخیه توسط کادر درمانی انجام بشه.
پاسخ دهید
0

علیپور

8 ماه پیش

سلام من ۱۰مرداد عمل تیرویید انجام دادم و دکترم بهم گفت که دوهفته دیگه جواب نمونه برداریم میاد و برم پیشش همون موقع هم بخیه هامو میکشه میخواستم بپرسم مشکلی به وجود نمیاد که دوهفته بعد بردارم بخیه های گردنمو؟!
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر عمل تیروئید ممکن است تأثیری بر بخیه‌ها داشته باشد، اما در اغلب موارد، دو هفته پس از عمل، برداشت بخیه‌ها به طور عادی قابل انجام است. این مسأله به نحوه عمل جراحی، نوع بخیه‌ها و وضعیت شما بستگی دارد. در خیلی از موارد، پس از عمل جراحی تیروئید، پزشکان اجازه می‌دهند که بخیه‌ها پس از دو هفته برداشت شوند. اگر پزشک شما از شما خواسته که دو هفته بعد برای برداشت بخیه‌ها مراجعه کنید، احتمالاً به دلیل روند بهبودی شما و آمادگی مناسب برای برداشت بخیه‌هاست. با این حال، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و از او بپرسید که آیا بخیه‌ها را می‌توانید دو هفته بعد از عمل برداشت کنید یا نه. او می‌تواند به شما توضیح دهد که آیا برداشت بخیه‌ها در زمان مقرر برای شما مناسب است یا نه.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات