جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چگونه از شر جوش‌های سر سیاه و سر سفید خلاص شویم؟

انواع جوش و آکنه
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آکنه که در زبان فارسی به آن جوش می‌­گویند، شایع­‌ترین بیماری پوستی است که مردم برای درمان آن به پزشک مراجعه می‌­کنند. این یک بیماری پوستی مزمن است که حدود ۸۵ درصد جوانان و نوجوانان را درگیر می­‌کند. اما نکته مهم در این میان، شناخت تفاوت جوش‌­های سرسیاه و سر سفید و تمایز میان آن­‌هاست. در ابتدا لازم است که انواع آکنه را بشناسیم.


تصویر خدمات اقساطی

انواع آکنه یا جوش

همه آکنه‌­ها مثل هم نیستند. به طور ساده، می‌­توان آکنه را به صورت برجستگی‌­های قرمز و جوش‌­های سر سیاه و سر سفید تقسیم کرد. این تقسیم بندی مهم است؛ زیرا با هر نوع جوش به شکل متفاوتی باید رفتار کرد. جوش‌­های سر سیاه و سر سفید که از نظر پزشکی، متاثر از چربی هستند، می‌­توانند در صورت و شانه­‌ها گسترش پیدا کنند. بهداشت خوب و سازگار با نوع پوست، می­‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند. بنابراین دانستن بیشتر درباره علت ایجاد و نحوه درمان این نوع جوش­‌ها، گامی به سوی داشتن پوستی شفاف و سالم است.

جوش‌های سر سیاه

جوش‌­های سر سیاه، فولیکول­‌هایی هستند که دهانه آن‌­ها بازتر از حد معمول است. آن­‌ها با شاخه­‌های سبوم، کراتین و سلول­‌های منقطع شده پر شده­‌اند و تحت یک واکنش شیمیایی و در نتیجه اکسیداسیون ملانین قرار گرفته‌­اند. به زبان ساده‌­تر، درون این فولیکول­‌ها از سلول­‌های مرده پوست و چربی پر شده است. قرار گرفتن در معرض اکسیژن باعث می­‌شود که ماده موجود در فولیکول به رنگ سیاه تبدیل شود. جوش‌­های سر سیاه اغلب در بینی دیده می‌­شوند، اما می­‌توانند در سایر نقاط بدن هم شکل گیرند. دلایل زیادی برای بروز این عارضه وجود دارد؛ از جمله:

  • تغییرات هورمونی
  • ترشح بیش از حد چربی از سطح پوست
  • استفاده زیاد از لوازم آرایشی حاوی چربی
  • مصرف برخی از داروها
  • سیگار کشیدن

 

فشار و کندن جوش‌­ها بدترین کار برای حذف آن‌­ها

لمس بیش از حد، فشار و کندن جوش‌­ها بدترین کار برای حذف آن‌­هاست.

 

برای درمان جوش‌­های سر سیاه چه باید کرد؟

روش­های متعددی برای درمان این نوع جوش­ها وجود دارد. علاوه بر درمان، به کمک برخی از راهکارها می­توان از تشکیل موارد جدید چنین جوش­هایی جلوگیری کرد. اگر دچار جوش­های سرسیاه هستید، به یاد داشته باشید که کندن، فشار دادن و بیرون آوردن غیر اصولی این جوش­ها، چاره کار نیست. انجام این کارها می­تواند وضعیت جوش­ها را بدتر کند. به جای این کارها، می­توانید از روش­های درمانی زیر کمک بگیرید.

استفاده از سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک ماده گیاهی استخراج شده از درخت بید است. این ماده یکی از عناصر محبوب مورد استفاده در انواع پاک کننده‌­های پوست است که باعث پاکسازی سطح پوست از چربی و سلول­‌های مرده می­‌شود. سعی کنید در هنگام خرید محصولات پاک کننده صورت، برچسب ترکیبات آن را مطالعه کنید. بیشتر پاک کننده‌­های پوست حاوی نیم تا پنج درصد اسید سالیسیلیک هستند. در افرادی که دارای پوست خشک هستند، مصرف روزانه این مواد توصیه نمی­‌شود. بهتر است این افراد به صورت یک روز در میان یا با فواصل بیشتر از پاک کننده­‌های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنند.

راه های درمان چوش صورت را اینجا بخوانید.

کرم­‌ها و لوسیون­‌های رتینوئید

کرم­‌ها و لوسیون­‌های رتینوئید که از ویتامین A ساخته می­‌شوند، می­‌توانند منافذ باز پوست را ببندند. آن­‌ها هم‌­چنین به بدن کمک می­‌کنند تا سلول­‌های جدید بسازد. بسیاری از محصولات حاوی رتینوئید در داروخانه­‌ها در دسترس است و برای استفاده از آن­‌ها نیاز به نسخه پزشک نیست. اما برخی از ترکیبات خاص آن‌­ها، حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود. از آن‌­جا که رتینوئیدها باعث حساسیت بیشتر پوست بدن در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌­شوند، حتما بعد از استفاده از این ترکیبات از کرم ضد آفتاب استفاده کرد.

خارج کردن جوش سر سیاه

خارج کردن جوش­‌ها ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما متخصصان پوست می‌­دانند که چگونه این جوش‌­ها را بدون آسیب زدن به پوست از بین ببرند. با این که کیت‌­های خانگی برای این کار در فروشگاه­‌ها وجود دارد، اما متخصصان توصیه می­‌کنند که بهتر است این کار را در خانه انجام ندهید. خارج کردن جوش­‌های سرسیاه با روش‌­های غیر تخصصی می‌­تواند باعث ایجاد زخم و آسیب­‌های جدی در پوست شود.

درباره قرص ایزوترتینوئین و آکنه شدید بیشتر بدانید

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی معمولا برای افرادی که می‌­خواهند جای زخم­‌های جزئی یا لک‌­های روی پوست خود را بهبود دهند، به کار گرفته می­­‌شود. اما استفاده از آن در رفع انواع خاصی از آکنه هم متداول است. این روش باعث باز شدن منافذ مسدود شده پوست و رشد پوست جدید می­‌شود. استفاده از یک لایه بردار شیمیایی باعث می­‌شود که سلول­‌های اضافی، از لایه بالایی پوست برداشته و پاک شوند. مواد رایج موجود در محصولات شیمیایی لایه بردار شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید رتینوئیک هستند. از آن­جا که در این فرآیند از اسید استفاده می­‌شود، در صورت استفاده نادرست می­‌تواند باعث قرمزی، ایجاد پوسته، زخم، عفونت و تغییر رنگ در پوست شود. می­‌توان لایه برداری پوست را در مطب پزشک نیز انجام داد.

 

انجام لایه برداری پوست به کمک کرم­‌های لایه بردار برای جوش

فواصل انجام لایه برداری پوست به کمک کرم­‌های لایه بردار، برای پوست­‌های چرب کمتر از پوست‌­های خشک است.

 

استفاده از برس مناسب پوست

برس کشیدن پوست می­‌تواند به خلاص شدن از شر ­سلول­‌های مرده سطح پوست کمک کند. از دیگر فواید این کار، کُند کردن علائم پیری است. البته همیشه باید پس از استفاده از برس، پوست خود را آبرسانی کنید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که پزشک می­‌تواند با توجه به نوع پوست شما، در انتخاب آن کمک کند. استفاده غیر اصولی و بیش از حد از برس پوست، می­‌تواند وضعیت آکنه‌­ها را بدتر کرده و به پوست شما آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید: علل و علائم بارداری خارج از رحم

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی

اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی غیر دارویی طبیعی، حاوی روغن نیستند. بنابراین منافذ پوست را مسدود نمی‌­کنند و باعث چرب شدن آن نمی‌­شوند. بهتر است که از پاک کننده­‌ها، مرطوب کننده‌­ها و لوازم آرایشی با حداقل مواد شیمیایی استفاده کنید.

روش‌­های پیشگیری از ایجاد جوش­‌های سر سیاه

برای پیشگیری از تشکیل جوش‌­های سر سیاه روی پوست، موارد زیر را امتحان کنید:

  • صورت خود را هنگام برخاستن از خواب، قبل از خواب و پس از تعریق بشوئید.
  • پاک کننده­‌های ساینده را به آرامی و با نوک انگشتان روی پوست بمالید. مالش با اسفنج یا پارچه می­‌تواند باعث تحریک پوست شود.
  • از محصولات آرایشی و بهداشتی فاقد الکل استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. زیرا برخی از داروهای آکنه باعث حساسیت بیشتر پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می­‌شوند.
  • تعداد دفعاتی که صورت خود را لمس می‌­کنید، بسیار محدود کنید.

 

شستن صورت برای تمیز کردن پوست

شستن صورت با یک صابون یا شوینده ملایم و آب ولرم، ساده­‌ترین راه برای تمیز کردن پوست است.

 

درمان جوش‌­های سرسیاه برای جلوگیری از تکرار آن

افراد مستعد به جوش‌­های سرسیاه باید از مصرف پاک کننده‌­های پایه روغن و الکل خودداری کنند. این ترکیبات می‌­توانند در افراد دارای پوست چرب، تحریک و حساسیت ایجاد کنند. اگر پوست معمولی دارید، مرطوب کننده‌­های حاوی روغن سبک برای شما مناسب‌­ترین گزینه است. در افراد دارای پوست چرب، مرطوب کننده­‌های حاوی مقداری چربی، بسیار کمک کننده خواهد بود.

جوش‌­های سر سفید

جوش‌­های سر سفید فولیکول­‌هایی هستند که با همان ماده جوش­‌های سر سیاه پر شده‌­اند، اما فقط یک منفذ میکروسکوپی ریز در آن­‌ها وجود دارد. در نتیجه هوا نمی­‌تواند به فولیکول برسد و باعث اکسیداسیون این ماده شود و در نتیجه سفید باقی می‌­ماند. جوش­‌های سر سفید معمولا کوچک و به رنگ سفید یا شیری هستند. این جوش‌­ها در حالت عادی ملتهب نیستند، اما در صورتی که باکتری وارد آن‌­ها شود، به جوش سر سفید چرکی یا عفونی تبدیل می­‌شوند.

جوش­‌های سر سفید معمولا به دلیل به هم خوردن تعادل هورمونی، تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست، رطوبت زیاد و تعریق بیش از حد ایجاد می‌­شوند. عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌­توانند این نوع آکنه را بدتر کنند؛ از جمله:

  • داروهای خاص
  • تماس با وسایل آلوده
  • آلودگی هوا

درمان جوش‌­های سر سفید

درمان جوش‌­های سر سفید شامل داروهای تجویز شده توسط پزشک یا محصولات بدون نسخه هستند. روش­‌های مختلفی برای درمان این نوع جوش­‌ها وجود دارد، مانند استفاده از ژل، لوسیون، پماد، صابون و پدهای دارویی. این محصولات معمولا حاوی بنزوئیل پراکساید، رزورسینول، اسید سالیسیلیک یا گوگرد هستند. گاهی مصرف آن‌­ها عوارضی مثل تحریک پوست، سوزش و قرمزی ایجاد می‌­کند. بنابراین بهتر است که مصرف این ترکیبات با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد. اگر جوش­‌های سر سفید به انواع شدیدتر آکنه تبدیل شوند، لازم است درمان­‌های جدی‌­تری انخاذ شود. البته می‌توانید بهترین دارو برای جوش صورت را در این مطلب پیدا کنید.

برای درمان جوش‌­های سر سفید مقاوم، چه باید کرد؟

داروی تجویز شده برای آکنه به نوع، شدت و دلایل بروز آکنه بستگی دارد. گاهی روش‌­های معمول درمان آکنه، تاثیر زیادی در روند بهبودی ندارند. در این شرایط، پزشک پس از معاینه، بررسی جوش‌­ها و پرسش از بیمار، تصمیم می­‌گیرد که از کدام روش درمانی استفاده کند. درمان­‌های تخصصی جوش سر سفید معمولا به چند روش خلاصه می‌­شود:

  • وقتی هورمون­‌ها مسئول آکنه هستند، پزشک می‌­توانید به کمک داروی ضد آندروژن یا کورتیکواستروئید آن­‌ها را محدود کند.
  • زمانی که باکتری باعث عفونی شدن جوش‌­ها شود، مصرف آنتی بیوتیک­ به مقابله با عفونت و التهاب کمک می­‌کند.
  • آخرین روش درمان آکنه، ایزوترتینوئین است. این روش درمانی خوراکی برای انواع آکنه، از جمله جوش‌­های سر سفید، مناسب است. با شروع این درمان، پوست به تدریج خشک می‌شود. در برخی افراد این خشکی پوست بسیار شدید است و منجر به ترک پوست می‌­شود. در چنین شرایطی باید از محصولات مراقبتی تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد.

 

استفاده از داروهای خوراکی آخرین روش برای درمان آکنه

استفاده از داروهای خوراکی معمولا آخرین روش برای درمان آکنه است.

 

نکات موثر در زمینه پیشگیری و مراقب از پوست در برابر جوش‌­های سر سفید:

  • پوست را دو بار در روز به آرامی، با صابون ملایم و آب ولرم بشوئید.
  • از لمس کردن و فشار دادن جوش‌­ها خودداری کنید.
  • هنگام تراشیدن موی صورت بسیار مراقب باشید.
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
  • از محصولات آرایشی و بهداشتی فاقد روغن استفاده کنید.
  • قبل از خواب حتما لوازم آرایشی روی پوست را پاک کنید.
  • از محصولات نرم کننده بدون عطر و پایه آب برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.
  • از لباس‌­های نخی و گشاد استفاده کنید.
  • موهای چرب خود را به طور مرتب با شامپوی مناسب بشوئید.
  • روبالشی خود را هر هفته تعویض کنید و پس از شستن، آن را در آفتاب خشک کنید.

کلید مراقبت از پوست در برابر آکنه، مداومت و پیگیری است. هیچ درمان یک شبه‌­ای برای این مشکل وجود ندارد. با این که تحقیقات جدید، ارتباط جدی و مستقیم بین رژیم غذایی و آکنه را رد می­‌کنند، اما می­‌دانیم که داشتن سبک زندگی سالم، باعث سلامت و شادابی کل بدن از جمله پوست می­‌شود. به کمک روش‌­های مراقبت پوست، شست­ و شوی صحیح و نوشیدن آب کافی، می­‌توانید پوستی شاداب و باطراوت داشته باشید. در بحث مراقبت از پوست، لازم است پیش از هر کاری، نوع پوست خود را بشناسید و سپس از روش­‌های مراقبت، پاکسازی و مواد آرایشی و بهداشتی مناسب پوست‌تان استفاده کنید. مشاوره با یک پزشک متخصص در این زمینه بسیار موثر است. اگر به هر دلیلی امکان حضور در مطب پزشک و مشاوره حضوری را ندارید، می­‌توانید از حال کمک بگیرید. ارتباط با متخصصان پوست و موی حال به راحتی و از منزل یا محل کار، به شکل تلفنی، متنی و تصویری امکان پذیر است. با دریافت توصیه‌­های اصولی و هدفمند، پوستی سالم و شاداب خواهید داشت. برای دریافت مشاوره می­‌توانید از بخش خدمات دکتر آنلاین پوست سایت حال استفاده کنید. علاوه بر این، برای دسترسی ساده‌­تر، اپلیکیشن این سامانه را بر روی تلفن همراه یا تبلت خود نصب کنید تا مجموعه‌­ای از بهترین مشاوران متخصص و مجرب، همواره همراه شما باشند.

سوالات متداول

برای درمان جوش‌­های سر سفید باید چه کرد؟

استفاده از ژل، لوسیون، پماد، صابون و پدهای دارویی که معمولا حاوی بنزوئیل پراکساید، رزورسینول، اسید سالیسیلیک یا گوگرد هستند به بهبود جوش سر سفید کمک می‌کنند. دارو های تجویز شده توسط پزشک یا محصولات بدون نسخه هم کمک شایانی خواهند کرد. برای دریافت مشاوره از متخصص پوست مو میتوانید به سایت حال مراجعه کنید.

برای درمان جوش‌­های سر سیاه چه باید کرد؟

استفاده از سالیسیلیک اسید، کرم­‌ها و لوسیون­‌های رتینوئید، خارج کردن جوش سر سیاه، لایه برداری و استفاده از برس مناسب پوست به بهبود جوش سر سیاه کمک می‌کند.

دلایل به وجود آمدن جوش سر سیاه چیست؟

تغییرات هورمونی، ترشح بیش از حد چربی از سطح پوست، استفاده زیاد از لوازم آرایشی حاوی چربی، مصرف برخی از داروها، سیگار کشیدن باعث بروز جوش‌های سرسیاه می‌شوند.

منابع

www.verywellhealth.com

www.medicalnewstoday.com

www.webmd.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات