جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

گرفتگی عضله گردن – علت و روش های درمان آن

تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گرفتگی یا اسپاسم نوعی فشار غیر عادی بر عضلات بدن است که اغلب باعث احساس درد شدید می‌شود. این درد می‌تواند برای ساعت‌ها یا روزها ادامه داشته باشد و پس از شل شدن عضلات و رفع اسپاسم بر طرف شود. گرفتگی عضله ممکن است در تمام عضله‌های بدن رخ دهد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها اسپاسم یا گرفتگی عضله گردن است. گرفتگی در عضله گردن اغلب با ناتوانی در چرخش گردن یا تکان دادن آن به طرفین همراه است. هم‌چنین ممکن است با درد شدید و ناگهانی یا احساس سفتی قابل لمس در این بخش از بدن همراه باشد. به همین دلیل ممکن است در کارهای روزمره فرد اختلال ایجاد کند. با این که گرفتگی گردن در بیشتر مواقع نگران کننده نیست و خود به خود رفع می‌شود، اما در صورت تداوم می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی پزشکی باشد. پس در صورتی که نیاز به کمک پزشکی در این زمینه دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل


تصویر خدمات اقساطی

اسپاسم عضلانی گردن

اسپاسم در واقع فشاری شدید و بدون دخالت فرد بر عضلات گردن است که باعث احساس درد و گرفتگی می‌شود. چنین گرفتگی و دردی ممکن است خیلی کوتاه بوده یا چند روز طول بکشد. عضلات گردن به دلیل داشتن فعالیت زیاد در طول روز اغلب در معرض اسپاسم و گرفتگی قرار دارند. مثلا زمانی که شما تلفن را بین شانه و گوش خود نگه می‌دارید و صحبت می‌کنید، شرایطی را برای ایجاد اسپاسم عضلانی گردن فراهم کرده‌اید. گاهی برگشتن ناگهانی، حمل شی سنگین، قرار دادن گردن در وضعیتی غیر طبیعی برای مدت طولانی، تمرینات ورزشی، خوابیدن بر روی بالشت نامناسب با ارتفاع غیر استاندارد و… می‌توانند به اسپاسم گردن منجر شوند. سایر دلایل شایع برای اسپاسم گردن عبارتند از:

  • کمبود آب بدن. باعث گرفتگی و اسپاسم در عضلات می‌شود.
  • مننژیت. یک عفونتی بسیار جدی که به تورم مغز و نخاع منجر می‌شود.
  • اسپوندیلوز گردنی. نوعی آرتروز که مفاصل و دیسک مهره‌های گردنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. (درباره آرتروز گردن بیشتر بدانید)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان. یا روماتیسم ستون مهره‌ها که یک بیماری پیش‌رونده و مزمن است و برای تشخیص نیاز به آزمایش روماتیسم می‌باشد
  • تورتیکولی اسپاسمودیک. نوعی بیماری عصبی است و زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات گردن سفت شده و سر را به یک طرف می‌پیچاند. این بیماری با عنوان کجی گردن هم شناخته می‌شود.
  • تنگی کانال نخاعی. به دلیل باریک بودن فضاهای موجود برای قرار گرفتن نخاع در مهره‌ها روی می‌دهد.
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی. اختلالات مفصلی که بر فک و عضلات اطراف آن تاثیر می‌گذارد.
  • فتق دیسک
  • ضربه ناشی از تصادف یا سقوط

بیشتر بخوانید: راه ‌های تقویت حافظه

علت گرفتگی عضلات گردن

گرفتگی عضله گردن اغلب به دلایل نگران کننده نیست و بدون نیاز به درمان و خود به خود پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود. اما در صورت تداوم یا تشدید آن پس از چند روز حتما از پزشک کمک بگیرید. بیشتر گرفتگی‌های گردن به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتند:

درد عضله

درد در ناحیه گردن و شانه ممکن است در پاسخ به فشار بیش از حد یا استرس طولانی مدت جسمی یا عاطفی رخ دهد. عضلات گردن گاهی گره‌های سختی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند قابل لمس باشند. این گره‌ها اصطلاحا نقاط ماشه‌ای نامیده می‌شوند.

اسپاسم گردن به دلیل خوابیدن نامناسب

خوابیدن به شکل نامناسب می‌تواند باعث گرفتگی گردن شود

گرفتگی عضله

این یک فشار ناگهانی و قدرتمند در عضلات گردن است. در این شرایط ممکن است گردن صدمه دیده و چرخاندن یا تکان دادن سر غیر ممکن شود. وقتی با گردنی دردناک و سفت از بیدار می‌شوید، احتمالا دچار اسپاسم عضله شده‌اید. اسپاسم عضله گردن می‌تواند ناشی از آسیب عضلانی باشد و یا در پاسخ به مشکلات نخاع، دیسک گردن، مشکلات عصبی و یا حتی استرس و مشکلات عاطفی روی دهد. با این حـال اغلب نمی‌توان دلیل روشنی برای آن یافت.

بیشتر بدانید: روش هایی برای خواب سریع

سردرد

سردردی که به درد گردن منجر شود اغلب در پشت سر و بالای گردن حس می‌شود. چنین دردهایی معمولا ناشی از تنش یا اسپاسم عضلانی هستند. درد گردنی که در اثر سردرد ایجاد می‌شود معمولا کسل کننده و دردناک است نه قوی و ناگهانی. این ددر با تکان دادن سر بدتر می‌شود. شما می‌توانید به انواع سر درد در وبلاگ سر بزنید و با انواع آن آشنا شوید.

درد مفصلی

درد در بخشی از مهره‌های گردن به صورت عمیق و تیز روی می‌دهد. این درد با تکان دادن سر به طرف آسیب‌دیده تشدید می‌شود و حتی ممکن است به شانه  کتف‌ها هم انتشار پیدا کند. آتروز در این مفصل‌ها مثل سایر بخش‌های بدن بعد از چند ساعت عدم فعالیت‌ اندام‌ها مثل خواب شبانه بدتر می‌شود.

درد عصب

تحریک یا گیر کردن اعصاب نخاعی باعث دردی می‌شود که معمولا تیز، زودگذر، شدید یا همراه با سوزن سوزن شدن باشد. بسته به عصب درگیر ممکن است چنین دردی به بازو یا دست هم انتشار پیدا کند.

درد ارجاعی

درد ارجاعی نوعی درد است که در بخشی از بدن در اثر بروز مشکلی در بخش دیگری از بدن روی می‌دهد. مثلا درد گردنی که در اثر ورزش بدتر می‌شود می‌تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد. در حالی که گردن درد در هنگام غذا خوردن اغلب به دلیل مشکلی در مری روی می‌دهد.

درد استخوان

درد و حساسیت مهره‌های گردن به مراتب کمتر از درد بافت نرم آن است. درد استخوان نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد، چون اغلب نشان دهنده یک مشکل جدی در سلامتی است.

روش‌های مختلفی برای تسکین دردها و گرفتگی عضله گردن وجود دارد؛ از جمله مصرف دارو یا انجام تمرینات مناسب برای رفع درد. با توجه به حساسیت مهره‌ها و عضلات گردن توصیه می‌شود که از کمک افراد غیر متخصص یا خوددرمانی استفاده نکنید و برای تسکین و درمان به موقع از پزشک کمک بگیرید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان گرفتگی عضلات گردن

گرفتگی عضله گردن را می‌توان به چند روش برطرف کرد. در صورتی که درد شدید و غیر قابل تحمل باشد، بهترین راه مراجعه به پزشک و استفاده از دارو یا سایر روش‌های تجویزی است. در برخی موارد هم دردهای خفیف را می‌توان به وسیله روش‌های خانگی درمان کرد. به طور کلی روش‌های توصیه شده برای درمان گرفتگی عضله گردن عبارتند از:

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان‌های دارویی

استفاده از مسکن‌های بدون نسخه

برای کاهش درد و گرفتگی عضله ناشی از اسپاسم می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن، سدیم ناپروکسن، استامینوفن و… کمک بگیرید. این مسکن‌ها با کاهش التهاب بدن می‌توانند درد اسپاسم گردن را برطرف کرده و تنش عضلانی را کاهش دهند. در صورتی که به مشکلات گوارشی یا بیماری خاصی دچار هستید، ممکن است مصرف این داروها برای شما مضر باشد. پس بهتر است پیش از مصرف با یک پزشک مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

درباره فیزیوتراپی گردن در منزل و نحوه انجام آنم بیشتر بدانید

تزریق آمپول برای رفع گرفتگی عضلات گردن

برای رفع گرفتگی عضله گردن می‌توان از تزریق مستقیم داروهای استروئیدی به آن ناحیه استفاده کرد

استفاده از داروهای تجویزی

در صورت درد شدید و پیش رونده، پزشک داروهایی را به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می‌کند. این داروها باید با دوز مشخص و در زمان‌های تعیین شده مصرف شوند و برای مدت طولانی استفاده نشوند.

بیشتر بدانید: خواص دارچین و عسل

درمان‌های خانگی

استفاده از کیسه یخ

استفاده از کمپرس سرد یا کمپرس یخ بر روی عضلات گردن ممکن است باعث تسکین درد به ویژه در ساعات ابتدایی گرفتگی شود. البته باید مراقب باشید که کیسه یخ مستقیما با پوست بدن تماس نداشته باشد. برای این کار لازم است که کمپرس یخ را در یک حوله نازک یا پارچه پیچیده و حداکثر برای مدت ۱۰ دقیقه در هر نوبت بر روی محل گرفتگی قرار دهید. تا ۷۲ ساعت پس از اسپاسم گردن می‌توانید این کار را با فاصله هر چند ساعت یک بار انجام دهید.

گرما درمانی

گرفتن دوش آب گرم یا قرار دادن حوله گرم یا کیسه آب گرم می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی به ویژه گرفتگی‌ها کمک کند. این مسئله به دلیل انقباض عضلات و کاهش گرفتگی و تنش عضلانی بسیار موثر است. برای جلوگیری از سوختگی لازم است دمای وسیله گرمازای خود را بررسی کنید و آن را برای مدت طولانی بر روی محل قرار ندهید. بهترین کار این است که پد یا کیسه را در یک پارچه نازک بپیچید و از قرار دادن مستقیم آن روی پوست بدن خودداری کنید.

داشتن فعالیت سبک

استراحت می‌تواند در درمان گرفتگی‌ها موثر باشد اما استراحت مطلق برای آن ضروری نیست. اتفاقا داشتن فعالیت سبک و حرکات عادی روزانه می‌تواند به رفع سریع‌تر گرفتگی کمک کند. البته در طول این مدت از بلند کردن اجسام سنگین، تکان شدید گردن یا خم کردن آن خودداری کنید. انجام فعالیت‌های سبک روزانه که باعث درگیری گردن نشود بهترین حرکات برای رفع درد و گرفتگی گردن است.

درباره دیستروفی عضلانی بیشتر بدانید

تمرینات ورزشی

کشش ساده گردن

برای انجام این تمرین لازم است که به صورت نشسته یا ایستاده سرتان را صاف بگیرید و به جلو نگاه کنید. به آرامی آن را به سمت راست بچرخانید. سپس دست راست را پشت سر قرار داده و از وزن آن برای چرخاندن سر به سمت راست استفاده کنید. ماهیچه‌های خود را شل کنید و سر را برای ۱۵ ثانیه در این حالت حفظ کنید. این حرکت را برای هر طرف سه بار تکرار کنید.

کشش اسکالن

به صورت ایستاده یا نشسته دست خود را به پهلو آویزان کنید. دستان خود را به پشت برده و مچ دست چپ را با دست راست بگیرید. بازوی چپ را به آرامی پایین کشیده و سر را به آرامی به طرف راست متمایل کنید تا جایی که کشیدگی سبکی در گردن حس شود. این کشش را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه ادامه دهید و سه بار برای هر طرف تکرار کنید.

فراموش نکنید که این تمرینات را در صورتی کنید که هیچ دردی در گردن حس نشود. به محض احساس کمترین دردی تمرین را متوقف کنید؛ چون ممکن است باعث آسیب به عضلات و مهره‌ها شود. بهتر است بدون آشنایی با تمرینات ورزشی از انجام آن خودداری کنید.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین سایت حال بپرسید.

سایر روش‌های درمانی

ماساژ

یکی از روش‌های موثری که می‌تواند به کاهش درد و اسپاسم کمک کند ماساژ است. در واقع وارد کردن فشار به عضلات گردن می‌تواند باعث آرامش و تسکین تنش و درد شود. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که حتی درمان‌های کوتاه مدت ماساژ هم می‌تواند درد گردن را تا حد زیادی تسکین دهد. برای این کار می‌توانید از فشار دادن آرام اما قدرتمند عضله گرفته شده و حرکت انگشتان به شکل دایره‌های کوچک بر روی گردن استفاده کنید. شیوه ناردست ماساژ درمانی ممکن است به بدتر شدن وضعیت منجر شود. پس در صورت عدم آگاهی کافی درباره ماساژ درمانی از انجام آن خودداری کنید. بهتر است این کار توسط متخصصان ماساژ آن یا فیزیوتراپیست‌ها انجام شود.

تحریک الکتریکی بافت از طریق پوست

در این شیوه از یک جریان الکتریکی خفیف و ایمن استفاده می‌شود که با عبور از پوست به کاهش اسپاسم عضله کمک می‌کند. این تحریک با افزایش سطح اندورفین در بدن همراه است که به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

اولتراسوند

این کار از طریق افزایش جریان خون در ناحیه دچار گرفتگی به رفع تورم و درد و انقباض عضلات کمک می‌کند. در این شیوه به وسیله ارسال امواج صدا به داخل بافت‌های بدن، گردش خون بهتر شده و به رفع درد منجر می‌شود.

رفع گرفتگی عضله گردن به وسیله ماساژ درمانی

ماساژ درمانی توسط یک متخصص خبره یک راه مناسب برای درمان گرفتگی گردن است

طب سوزنی

در این روش طب سنتی چینی، به کمک سوزن‌های مخصوص به تحریک نقاط خاصی از بدن می‌پردازند. نتیجه آن افزایش ترشح اندورفین و سروتونین در بدن و کاهش درد است. تحقیقات علمی زیادی بر روی تاثیر طب سوزنی بر کاهش دردهای مزمن گردن و کمر انجام شده که این ادعا را تایید می‌کنند. این کار باید تحت نظر متخصص خبره و در محیط کاملا بهداشتی انجام شود.

آمپول گرفتگی عضلات گردن

معمولا برای درمان گرفتگی عضلات و برطرف کردن دردهای کوتاه مدت از آمپول‌های شل کننده عضلات استفاده می‌شود. البته تزریق مستقیم داروهای استروئیدی به درون عضلات گردن هم به کاهش اسپاسم کمک می‌کند. یکی از پرکاربردترین داروهای شل کننده کننده عضلات برای این کار، متوکاربامول است که هم به شکل خوراکی و هم تزریقی در دسترس است. به دلیل این که مصرف این آمپول می‌تواند باعث وابستگی به آن شود، معمولا برای مدت کوتاه تجویز می‌شود. اثرگذاری دارو از سی دقیقه پس از تزریق شروع شده و برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند. بنابراین ممکن است به چند نوبت مصرف در روز نیاز باشد.

این دارو نباید بدون مجوز پزشک مصرف شود، چون برای هر فردی دوز متفاوتی نیاز است. مثلا به دلیل افزایش خطر افتادن ناشی از شل شدن عضلات در سالمندان، دوز آن برای سالمندان باید کمتر باشد. مصرف این دارو برای زنان باردار و شیرده ممنوع است و کسانی که از داروهای افسردگی، آنتی هسیتامین یا مسکن‌های قوی استفاده می‌کنند مجاز به مصرف آن نیستند. بهتر است زنانی که در مرحله اقدام برای بارداری قرار دارند، پیش از مصرف آن با انجام آزمایش بارداری از باردار بودن یا نبودن خود مطلع شوند.راجع به آزمایش خون بارداری بیشتر بخوانید.

قرص گرفتگی گردن

قرص‌های مناسب برای درمان گرفتگی‌های عضلانی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این داروها صرفا برای کاهش احساس درد به کار می‌روند اما برخی با اثرگذاری بر التهاب و اسپاسم ایجاد شده به درمان آن کمک می‌کنند. چند مورد از مهم‌ترین این قرص‌ها عبارتند از:

داروهای ضد التهاب

استامینوفن معمولا اولین انتخاب برای مبارزه با چنین دردهایی است. زمانی که درد ناشی از کشیدگی عضلات یا مشکلات فیزیکی باشد، می‌توان از این دارو استفاده کرد. البته مصرف داروهای ضد التهاب استروئیدی مثل ایبوپروفن هم التهاب بدن را کاهش داده و به تسکین درد و تورم هم منجر می‌شود. مصرف خودسرانه این داروها ممکن است در برخی از بیماران خاص با عوارض جانبی همراه باشد.

قرص‌های ضد درد مخدر

از این قرص‌ها برای دردهای شدیدی که به کمک داروهایی مثل استامینوفن قابل تسکین نیستند استفاده می‌شود. مصرف این داروها از جمله مورفین، اکسی کدون و هیدروکدون باید به شدت تحت کنترل باشد، چون وابستگی شدیدی ایجاد می‌کند و ممکن است با عوارض جانبی مثل سرگیجه و خواب‌آلودگی شدید همراه باشد.

داروهای نوروپاتیک

زمانی که درد و گرفتگی گردن ناشی از استرس شدید یا اختلالات عصبی است، از این داروها می‌توان استفاده کرد. داروهایی مانند ضد تشنج‌ها یا مسدود کننده‌های عصبی با تداخل در دریافت درد یا تغییر سیگنال‌ها، احساس درد را سرکوب کرده و یا کاهش می‌دهند. این داروها دارای عوارض جانبی مثل اضطراب، بی‌قراری و خواب‌آلودگی بیش از حد هستند و به هیچ عنوان بدون اجازه پزشک نباید مصرف شوند. شما می‌توانید به مقاله ای با موضوع علت خواب زیاد سر بزنید.

استروئیدها

این داروها هورمون‌های ضد التهاب قوی هستند که برای درمان دردهای ناشی از التهاب کاربرد دارند. از پرکاربردترین استروئیدها می‌توان به متیل پردنیزولون اشاره کرد. مصرف چنین داروهایی باید کوتاه مدت بوده و معمولا برای کمتر از یک هفته تجویز می‌شوند. از عوارض مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌توان به کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، تورم بدن، افزایش سطح قند خون و پوکی استخوان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان سطح قند خون را کنترل کرد؟

پماد گرفتگی عضلات گردن

دردها و گرفتگی‌های ناشی از اسپاسم گردن را می‌توان به کمک مصرف موضعی برخی از پمادها تسکین داد. از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این پمادها عبارتند از:

پیروکسیکام

این دارو برای کاهش درد و تورم عضلات ناشی از آرتروز، روماتیسم مفصلی و… به کار می‌رود. استفاده از آن به صورت سه تا چهار نوبت در محل مورد نظر مجاز است. بروز خارش، کهیر و التهاب پوستی پس از مصرف هم از عوارض جانبی آن است.

برای شناخت بهترین پماد برای کمر درد این مطلب را بخوانید

متیل سالیسیلات

این پماد جزو داروهای ضد التهاب استروئیدی به حساب می‌آید که برای دردهای عضلانی یا از بین بردن التهابات موضعی مصرف می‌شود. مصرف بیش از اندازه آن مجاز نیست و ممکن است با تهوع و حساسیت پوستی همراه باشد.

پماد رزماری

رزماری یک گیاه دارویی است که به عنوان ضد درد طبیعی شناخته می‌شود. پماد حاوی عصاره این گیاه می‌تواند در تسکین دردها و التهاب ناشی از گرفتگی عضلات مفید باشد. ماساژ با روغن رزماری هم چنین خواصی دارد.

پماد فلفل یا کپسایسین

این پماد برای رفع درد گردن ناشی از آرتروز، رماتیسم مفصلی و فیبرومیالژیا و سایر دردهای عضلانی به کار می‌رود. به دلیل وجود کپسایسین که عامل تندی در فلفل است، مصرف آن ممکن است با سوزش و خارش و قرمز شدن پوست همراه باشد. فراموش نکنید پس از مصرف از تماس با آب داغ خودداری کنید و دست آغشته به آن را به چشم و دهان خود نزنید.

حرف آخر

بسیاری از افراد در طول زندگی خود گرفتگی گردن را تجربه می‌کنند. این دردها اغلب در اثر قرار گرفتن سر و گردن در یک موقعیت نامناسب روی می‌دهد، اما گاهی می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتروز، فیبرومیالژیا و… هم باشد. لازم است که بیمار برای تعیین علت دقیق بیماری توسط پزشک معاینه شده و در مواردی عکس‌برداری و… انجام شود. پس از تشخیص علت بیماری و رفع عامل اصلی، گرفتگی عضله گردن هم برطرف خواهد شد. اما برای رفع فوری و سریع این گرفتگی‌ها هم راهکارهایی وجود دارد؛ از جمله مصرف پماد یا تزریق آمپول‌های شل کننده عضلات و….

در هر صورت بهتر است پیش از انتخاب روش درمانی، با یک پزشک در مورد آن مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید از مشاوران سامانه خدمات آنلاین پزشکی- سلامت حال کمک بگیرید. گرفتگی عضله گردن گاهی نشان دهنده یک مشکل جدی در ستون مهره‌ها یا نخاع است؛ بنابراین نیاز به توجه و پیگیری دارد. شما چه تجربه‌ای از گرفتگی و اسپاسم عضلات گردن داشته‌اید؟

سوالات متداول

اسپاسم عضلانی گردن چیست؟

درد و گرفتگی گردن که با خشکی و اختلال در چرخش گردن همراه باشد، اسپاسم عضلانی گردن نامیده می‌شود. این عارضه می‌تواند به دلایل فیزیکی یا در نتیجه یک بیماری مثل دیسک گردن باشد.

برای گرفتگی عضلات گردن چه کنیم؟

برای این منظور می‌توان از داروهای خاص مانند قرص‌ها و آمپول‌های شل کننده عضلات، مسکن‌های خوراکی یا تزریقی، پمادهای موضعی و انجام تمرینات خاص برای کاهش درد و رفع گرفتگی استفاده کرد.

پماد گرفتگی عضلات گردن چیست؟

بهترین پمادهای موضعی برای این نوع گرفتگی‌ها عبارتند از پماد رزماری که یک ضد درد طبیعی است، پماد کپسایسین و پماد پیروکسیکام و متیل سالیسیلات که به رفع التهاب و درد ناشی از آن کمک می‌کنند.

برای درمان گرفتگی عضله گردن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای بررسی، پیگیری و درمان چنین دردهایی می‌توانید از پزشکان متخصص ارتوپدی سامانه مشاوره آنلاین حال به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته راهنمایی بگیرید.


منابع

www.healthline.com

www.health.harvard.edu

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

عادله

10 ماه پیش

بهترین مولتی ویتامین برای درمان گرفتگی عضله چیاست؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام ووقت بخیر مولتی‌ویتامین‌ها ممکن است برای حفظ سلامتی عمومی بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند، اما برای درمان گرفتگی عضله بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت گرفتگی را تشخیص دهید و درمان مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، گرفتگی عضله ممکن است ناشی از فعالیت‌های ورزشی یا حملات تنش و استرس باشد. اگر پزشک شما پیشنهاد مولتی‌ویتامین داده است، باید یک محصول با ترکیبات متناسب و با مقدارهای مناسب را انتخاب کنید. در انتخاب مولتی‌ویتامین به نکات زیر توجه داشته باشید: 1. حاوی ویتامین D و کلسیم: این مواد می‌توانند در حفظ سلامت استخوان و عضلات مؤثر باشند. 2. حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها: این مواد ممکن است به بازسازی بافت‌ها و حفظ سلامتی عضلات کمک کنند. 3. مطالعه برچسب محصول: اطمینان حاصل کنید که مولتی‌ویتامین شما بدون هرگونه مکمل یا ماده افزودی غیرضروری دیگری است. 4. مشاوره با پزشک: همواره پیشنهاد می‌شود با پزشک خود مشورت کنید و از نظرات او در مورد استفاده از مکمل‌های ویتامینی برای درمان گرفتگی عضله استفاده کنید. همچنین، مهم است که علت گرفتگی عضله را به دقت تشخیص دهید تا بهترین راهکارها برای درمان و پیشگیری انتخاب شود.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات