جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مورفین چیست و برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟ عوارض مورفین چیست؟

مورفین چیست
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

مورفین (Morphine) چیست ؟ مرفین یک ماده افیونی یا اپیوئیدی است که برای تسکین درد استفاده می‌شود. مرفین که به نام مورفئوس، خدای رویاهای یونانی نام‌گذاری شده است، در فرد نوعی احساس سرخوشی ایجاد می‌کند که اغلب به عنوان حالتی رویایی توصیف می‌شود. این دارو را می‌توان به صورت قرص، شربت، شیاف یا تزریقی مصرف کرد.

مرفین پتانسل زیادی برای ایجاد وابستگی در افراد و ایجاد اعتیاد دارد. چرا که دوز مصرفی آن به سرعت افزایش پیدا می‌کند. مرفین برای درمان دردهای متوسط، شدید و مزمن استفاده می‌شود. همچنین برای تسکین درد پس از جراحی‌های سنگین و درمان دردهای مرتبط با سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دارو به این شکل است که در طول اعصاب به مغز، سیگنال‌های درد را مسدود می‌کند و فرد دیگر درد را احساس نمی‌کند.
با این حال، مرفین به دلیل اثرات لذت‌بخش و دسترسی نسبتا آسان به آن، پتانسیل بالایی برای سوءاستفاده دارد. مرفین یک ماده طبیعی است که از گیاه خشخاش استخراج می‌شود. ترکیب شیمیایی آن شبیه هروئین است، زیرا هر دو از یک گیاه استخراج می‌شوند. مرفین فقط با نسخه در دسترس است و تزریق آن به‌طور معمول در بیمارستان انجام می‌شود.

به‌دلیل خطراتی که در پی مصرف مرفین ممکن است فرد را تهدید کند، در این مقاله با اثرات این دارو و بایدها و نبایدهایی که نیاز است به آن توجه شود، پرداخته‌ایم. اگر پزشک برای شما یا یکی از نزدیکان‌تان مرفین تجویز کرده است، توصیه می‎کنیم هشدارهای پیش از مصرف این دارو را در این مطلب بخوانید و اگر سوالی دارید، با متخصصان داروسازی در حال، مشاوره آنلاین داشته باشید.



تصویر خدمات اقساطی

اثرات و سوءمصرف مورفین چیست ؟

کسانی که از درد مزمن رنج می‌برند، پتانسیل اعتیاد پیدا کردن به داروهای‌شان را دارند. این مساله می‌تواند احتمال ابتلای آن‌ها به اختلال مصرف مواد را افزایش دهد. با این‌حال مرفین اگر تحت کنترل و در مواقع ضروری مصرف شود، بسیار بعید است که بتواند در فرد اعتیاد ایجاد کند. مرفین در درجه اول یک داروی مسکن است و اگر فردی برای کنترل درد از این دارو استفاده می‌کند، نیاز دارد تا درمان خود را تکمیل کند.
اثرات رایج مرفین عبارتند از تسکین درد، خواب‌آلودگی غیرمعمول، کاهش اضطراب، احساس کاذب یا غیرعادی خوب بودن و احساس آرامش.
زمانی که شخصی بدون نسخه از مرفین استفاده می‌کند، سوءاستفاده محسوب می‌شود. اگرچه این دارو در صورت تجویز یک ماده قانونی است، اما نظارت بر آن شدید است. داشتن مرفین بدون نسخه یک جرم کیفری به شمار می‎آید که درجه آن بر اساس صلاحیت قضایی و میزان ماده مخدر همراه فرد، می‌تواند متفاوت باشد.مورفین چیستتشخیص سوءمصرف مرفین ممکن است سخت باشد، به‎خصوص اگر فردی که از آن سوءاستفاده می‌کند نسخه نیز داشته باشد. با این حال، استفاده از مرفین به روش‌هایی غیر از آن‌چه که پزشک دستور داده است، به عنوان سوءاستفاده طبقه‌بندی می‌شود و می‌تواند منجر به اعتیاد شود. اگر نگران این هستید که یکی از نزدیکان شما دچار سوءمصرف مرفین باشد، بهتر است علائم زیر را بشناسید:

مردمک‌های گشاد شده، تکان خوردن سر، لکنت زبان، بی‌توجهی، تنفس کم عمق، بی‌توجهی به مسئولیت‌های روزانه، گوشه‌گیری، تحریک‌پذیری بالا و نوسانات خلقی.

هشدارهای قبل از مصرف مورفین

در جواب به سوال مورفین چیست و چه هشدارهایی را باید درباره آن رعایت کنیم، بهتر است که بدانیم، کودکان و بزرگسالان در هر سنی می‌توانند مرفین مصرف کنند. با این حـال در نوزادان، کودکان خردسال و افراد مسن احتمال بروز عوارض جانبی این دارو بیشتر است.
مصرف مرفین باید با دقت کافی و اطلاع کامل از شرایط پزشکی فرد بیمار تجویز و مصرف شود. به همین دلیل پزشک باید پیش از تجویز آن، از شرایط شما به‌طور دقیق مطلع باشد. درصورت تجویز پزشک برای تزریق مورفین میتوان از خدمت تزریق مورفین در منزل سلامت پزشکی حال استفاده کرد.

اما چه مواردی را باید با پزشک مطرح کنید؟

شاید این‌طور به‎‌نظر برسد که برخی از شرایط پزشکی به بیماری فعلی و مصرف مرفین بی‌ارتباط باشند، اما همان موارد کم اهمیت نیز می‌توانند به پزشک شما کمک کنند تا تجویز درست‎تری داشته باشد. در صورتی که هر کدام از موارد زیر را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اید، حتما پزشک‌تان را مطلع کنید:
واکنش آلرژیک به مرفین یا هر داروی دیگری
مشکلات تنفسی یا مشکل ریوی
اعتیاد به الکل
شرایطی که باعث بروز حملات یا تشنج می‌شود
آسیب به سر
تومور مغزی
سطح تیروئید پایین
مشکلات غده فوق کلیوی
مشکلات کلیوی یا کبدی
مشکلات ادراری
بزرگی پروستات
فشار خون پایین
مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس
استفاده از یک مهارکننده MAO در دو هفته اخیر
انسداد معده یا روده
استفاده از مرفین همراه با الکل یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند یا تنفس شما را کند می‌کنند، ممکن است عوارض جانبی کشنده‌ای به همراه داشته باشد. ‌

مرفین و بارداری

برای کسانی که در حـال تلاش برای باردار شدن هستند، در حـال حاضر باردارند یا به نوزاد خود شیر می‏دهند معمولا مرفین توصیه نمی‌شود. مصرف داروهای اپیوئیدی در دوران بارداری ممکن است باعث علائم تهدیدکننده زندگی در نوزاد شود.
اگر در دوران بارداری از داروهای مخدر استفاده کنید، ممکن است کودک شما به این دارو وابسته شود. این مساله می‌تواند علائم پس از تولد نوزاد منجر به ایجاد علائم ترک اعتیاد و مرگ شود. نوزادانی که در زمان به دنیا آمدن خود، به مواد افیونی وابسته هستند، ممکن است برای چند هفته به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.
در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید، قبل از استفاده از داروهای مخدر از پزشک خود سوال کنید. اگر متوجه خواب‎آلودگی شدید یا تنفس آهسته در نوزاد شیرخوار شدید، حتما این موضوع را به پزشک‌تان اطلاع دهید.
با این حال، درمان درد در بارداری مهم است. برای برخی از زنان باردار که درد شدیدی دارند، مرفین ممکن است بهترین گزینه باشد. پزشک‌تان بهترین کسی است که به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و کودک‌تان مناسب‌تر است.

مورفین چیست

مرفین برای تسکین دردهای ناشی از عمل جراحی و درد بیماری‌هایی مانند سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نوع درد و میزان آن، نوع مرفینی که برای بیمار تجویز می‌شود نیز می‌تواند متفاوت باشد

مورفین چیست و انواع مختلف آن کدام است؟

‌مایع مرفین، شیاف‌ها، مرفین تزریقی و برخی قرص‌ها و کپسول‌های مرفین سریع‎الاثر هستند. آن‌ها در تسکین دردهایی استفاده می‌شوند که انتظار می‌رود برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد. هنگامی که شما شروع به مصرف مرفین می‌کنید، برای کمک به یافتن دوز مناسب، معمولا از مرفین سریع‏الاثر استفاده می‌شود.

گرانول‌های مرفین و برخی از قرص‌ها و کپسول‌های مرفین، آهسته‌تر تاثیر می‌گذارند. این بدان معناست که مرفین به تدریج طی ۱۲ یا ۲۴ ساعت در بدن شما آزاد می‌شود. شروع به کار این نوع مرفین زمان بیشتری می‌برد اما ماندگاری بیشتری دارد و برای دردهای طولانی مدت استفاده می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است برای مدیریت درد طولانی و کنترل فشارهای ناگهانی درد که تاثیر داروی طولانی اثر را کم می‌کند، هم از مرفین سریع الاثر و هم از مرفین آهسته رهش استفاده شود.

مورفین چیست

نحوه درست استفاده از مرفین

مرفین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه‌تان را دنبال کنید و همه راهنماهای دارویی را بخوانید. هرگز از مرفین در مقادیر بیشتر یا کم‌تر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر احساس می‌کنید میل شدیدی به مصرف بیشتر این دارو دارید، حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
هرگز داروی اپیوئیدی را با فرد دیگری، به‌ویژه فردی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارد، به اشتراک نگذارید. سوءاستفاده از دارو می‌تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود. دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. فروش یا واگذاری این دارو نیز خلاف قانون است.
با شروع مصرف مرفین، مصرف سایر داروهای مسکن شبانه‌‎روزی را متوقف کنید و برای جلوگیری از احتمال اوردوز دارو، کپسول یا قرص را به‏‌طور کامل قورت دهید. از خرد کردن، جویدن، شکستن، باز کردن کپسول یا حل کردن دارو در خوراکی دیگری خودداری کنید.

دوز مصرفی مرفین

دوز مصرف مورفین چیست و چقدر است؟ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دوزی که پزشک برای‌تان تجویز می‌کند، به شدت درد، نحوه واکنش به مسکن‌های قبلی و بروز عوارض جانبی شما بستگی دارد. اینکه شما در روز چند بار باید مرفین مصرف کنید نیز بستگی به نوع مرفینی دارد که برای‌تان تجویز شده است.
شما می‌توانید انتخاب کنید که مرفین‌ تجویزی خود را در هر زمانی از روز مصرف کنید، اما سعی کنید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف و دوزهای آن را به‌طور مساوی تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر دو بار در روز مرفین مصرف می‌کنید و اولین دوز خود را در ساعت ۸ صبح می‌خورید، نوبت دوم را در ساعت ۸ عصر میل کنید.
از آن‎جایی که مرفین برای تسکین درد استفاده می‌شود، احتمال آن که شما یک دوز آن را فراموش کنید، بسیار کم است. اگر مصرف یک نوبت مرفین را فراموش کردید، به محض یادآوری دارو را مصرف کنید. سپس دوز بعدی خود را به شرح زیر مصرف کنید:
اگر ۱ بار در روز مرفین مصرف می‌کنید: دوز بعدی خود را ۲۴ ساعت پس از مصرف دوز فراموش شده مصرف کنید.
اگر ۲ بار در روز مرفین مصرف می‌کنید: دوز بعدی خود را ۱۲ ساعت پس از مصرف نوبت فراموش شده مصرف کنید.
اگر ۳ بار در روز مرفین مصرف می‌کنید: نوبت بعدی خود را ۸ ساعت پس از مصرف نوبت فراموش شده مصرف کنید.
توجه داشته باشید که هرگز دو دوز از دارو را در یک زمان مصرف نکنید.
تجویز مرفین به‌طور معمول با دوز کم شروع می‌شود و این مقدار به آرامی و تا زمانی که درد شما به خوبی کنترل شود افزایش می‌یابد. هنگامی که درد کنترل شد، با پزشک خود در مورد تعویض مرفین آهسته رهش صحبت کنید. این کار ممکن است تعداد دوزهایی را که باید هر روز مصرف کنید کاهش دهد.
هنگامی که مصرف مرفین را متوقف می‌کنید، دوز شما به تدریج کاهش می‌یابد.

مدت زمان مصرف مرفین

مدت زمان مصرف مورفین به این مساله مرتبط است که چرا این دارو را مصرف می‌کنید. ممکن است فقط برای مدت کوتاهی به مصرف این دارو نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر بعد از جراحی درد دارید، ممکن است فقط برای چند روز یا حداکثر چند هفته، مورفین برای‌تان تجویز شود. در صورت داشتن یک بیماری طولانی مدت مانند کمردرد، ممکن است نیاز باشد تا مدت طولانی‌تری از این دارو (البته با تجویز پزشک) استفاده کنید.

قطع مصرف مورفین

اگر به طور ناگهانی مصرف مرفین را قطع کنید، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه کنید که مربوط به ترک این دارو است. این علائم عبارتند از: احساس آشفتگی، احساس اضطراب، لرزش و تعریق.
اگر بیش از چند هفته است که مرفین مصرف می‌کنید، هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید.

مورفین چیست

عوارض مصرف بیش از حد مورفین چیست ؟

مصرف بیش از حد مرفین می‌تواند خطرناک باشد. اگر به‌‎طور تصادفی مرفین را بیش از دوز تجویز شده مصرف کرده‌اید، ممکن است احساس خواب‌آلودگی، بیماری یا سرگیجه شدید داشته باشید. همچنین احتمال دارد نفس کشیدن برای‌تان دشوار باشد. در موارد جدی ممکن است بیهوش شوید و ممکن است نیاز به درمان اورژانسی در بیمارستان داشته باشید.
مقدار مرفینی که می‌تواند منجر به اوردوز این دارو شود، در افراد مختلف متفاوت است.

عوارض جانبی رایج مرفین

عوارض جانبی شایع از هر ۱۰۰ نفر در بیش از ۱ نفر رخ می‌دهد. اگر عوارض جانبی شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود، با پزشک خود صحبت کنید.
یبوست، احساس تهوع یا استفراغ، احساس خواب‎آلودگی یا خستگی، سرگیجه، گیجی، سردرد، خارش یا بثورات پوستی از جمله عوارض جانبی رایج مرفین هستند.

عوارض جانبی جدی مرفین

عوارض جانبی جدی از هر ۱۰۰ نفر در کمتر از ۱ نفر رخ می‌دهد.
عوارض جانبی جدی مورفین چیست: این عوارض شاملِ مشکل تنفسی یا تنفس کم‌‎عمق و کوتاه، گرفتگی عضلات، احساس سرگیجه، خستگی و کم انرژی بودن، تشنج می‌شوند.

واکنش آلرژیک به مرفین

در موارد نادر، ممکن است در فرد بیمار یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به مرفین ایجاد شود. در این صورت نیاز است فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک به مرفین عبارتند از: بثورات پوستی که ممکن است شامل خارش، قرمزی، تورم یا تاول پوست باشد، خس خس، گرفتگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل در تنفس، تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

سوالات دارویی خود را میتوانید از بخش سوالات دارویی آنلاین سامانه حال با مشاوران در میان بگذارید.

چگونه با عوارض جانبی مرفین کنار بیاییم؟

اگر پزشک برای شما داروی مرفین را برای‌تان تجویز کرده است و این دارو به خوبی درد شما را کنترل می‎کند، شاید مواردی که در ادامه می‌خوانید بتواند کمک کند تا عوارض جانبی مرفین را تا حدی کنترل کنید.
یبوست: سعی کنید بیشتر از غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات تازه و غلات استفاده کنید. سعی کنید هر روز چندین لیوان آب یا مایعات غیر الکلی دیگر بنوشید. اگر زمان و امکانش را دارید، انجام برخی ورزش‌های سبک می‌تواند به شما کمک کند. اگر علائم‌تان از بین نرفت، با پزشک خود در مورد دارو صحبت کنید تا به پیشگیری یا درمان یبوست ناشی از مرفین کمک کند.

درباره درمان یبوست می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

احساس تهوع:‌ برای کاهش حالت تهوع، مورفین را همراه غذا یا بلافاصله بعد از غذا یا میان وعده مصرف کنید. این عارضه جانبی معمولا پس از چند روز از بین می‌رود.

احساس خواب آلودگی، خستگی یا سرگیجه:  این عوارض جانبی باید در عرض یک یا دو هفته از بین بروند زیرا بدن شما به مرفین عادت می‌کند. اگر احساس خواب‌آلودگی یا سرگیجه برای مدت طولانی‌تری ادامه یافتند، با پزشک خود صحبت کنید. درباره علت سرگیجه می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در بلاگ بخوانید.

گیجی: اگر احساس گیجی کردید با پزشک خود صحبت کنید، چرا که ممکن است داروی شما نیاز به تنظیم دوز داشته باشد.

سردرد: مطمئن شوید که استراحت می‌کنید و مایعات زیادی می‌نوشید. شاید بهتر باشد در حین مصرف مرفین الکل ننوشید زیرا این کار می‌تواند سردرد را بدتر کند. سردرد معمولا باید پس از هفته اول مصرف مرفین از بین برود. اگر بیشتر از یک هفته طول کشید یا شدت گرفت، با پزشک خود صحبت کنید.

خارش یا بثورات پوستی: ممکن است مصرف یک آنتی هیستامین ساده به کنترل این عارضه کمک کند. با دکتر خود مشورت کنید تا ببینید کدام نوع آنتی هیستامین برای شما مناسب است. اگر علائم از بین نرفت یا بدتر شد، حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است لازم باشد مسکن دیگری برای‌تان تجویز شود.

بدون مشورت با داروساز یا پزشک خود از هیچ داروی دیگری برای درمان عوارض جانبی مرفین استفاده نکنید.

تداخلات دارویی مرفین

پاسخ به سوال اینکه تداخل دارویی مورفین چیست پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بسیاری از داروها وجود دارند که در صورت استفاده با داروهای مخدر می‌توانند خطرناک باشند. در صورت استفاده از موارد زیر، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید:
سایر داروهای مخدر یا آرام‌بخش مانند والیوم و زاناکس، داروهای خواب، شل‌کننده‌های عضلانی یا سایر داروهایی که باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند، داروهایی که بر سروتونین تأثیر می‌گذارند، مانند داروهای ضد افسردگی، محرک‌ها، داروهای میگرن یا بیماری پارکینسون.
این لیست کامل نیست. بسیاری از داروها ممکن است با مرفین تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. اگر از داروی دیگری مانند داروهای گیاهی، ویتامین‌ها یا مکمل‌ها نیز استفاده می‌کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید:‌ قرص پروپرانول برای کاهش استرس

مصرف مرفین با سایر مسکن‌ها

مصرف مرفین با پاراستامول، ایبوپروفن یا آسپرین بی‌خطر است. برخی از مسکن‌های بدون نسخه که می‌توانید از داروخانه‌ها بخرید حاوی کدئین هستند که دارویی مشابه مرفین است. مصرف این نوع از مسکن‌ها به همراه مرفین می‌تواند برای شما عوارض جانبی بیشتری را به همراه داشته باشد.
همچنین همراه با مصرف مرفین، الکل ننوشید؛ چرا که ممکن است باعث عوارض جانبی خطرناک یا حتی مرگ شود.

اعتیاد به مورفین چیست ؟

اعتیاد به مرفین به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و اغلب نتیجه سوءاستفاده مداوم از دارو است. فردی که به مرفین معتاد است، به اجبار به دنبال آن می‌گردد و عواقب منفی آن را نادیده می‌گیرد. اعتیاد به مرفین مشابه اعتیاد به هروئین بوده و ترک کردن آن با دشواری‌های زیادی همراه است. قطع ناگهانی مرفین می‌تواند بسیار ناراحت‏‎کننده و ناخوشایند باشد. بنابراین، سم زدایی باید با کمک پزشک صورت بگیرد و مدیریت پزشکی بهترین راه برای خلاص شدن بدن از این ماده است.

همین الان مشاوره اعتیاد بگیرید: مشاوره آنلاین اعتیاد

مداخله برای ترک مرفین

بسیاری از افرادی که به مرفین معتاد هستند متوجه نمی‌شوند که به دردسر افتاده‌اند. اغلب لازم است یکی از دوستان یا اعضای خانواده، موضوع اعتیاد فرد به مرفین را مطرح و درمان را پیشنهاد کند. اعتیاد یک موضوع حساس است و صحبت کردن در مورد آن ممکن است دشوار باشد. انجام یک مداخله صحیح و به‏جا که بتواند موثر نیز باشد، به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از عزیزتان در نظر گرفته می‌شود. فرد دچار اعتیاد ممکن است پس از دیدن تعداد زیادی از نزدیکانش که حمایت و نگرانی خود را نشان می‌دهند، تمایل بیشتری به پذیرش درمان داشته باشد.

غلبه بر اعتیاد به مرفین

علائم ترک مرفین از ۶ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین دوز شروع می‌شود. مصرف‌کنندگان مرفین به‌طور معمولا خیلی سریع به آن وابسته می‌شوند و به همین دلیل است که علائم ترک مرفین می‌تواند بسیار بارز باشد و به سرعت شروع شود. حتی اگر فردی برای مدت طولانی از دارو استفاده نکرده باشد، ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه کند. علائم اولیه ترک مرفین شامل آبریزش از چشم، خمیازه و عطسه است.
اعتیاد به مرفین یک مشکل جدی و ناتوان‏کننده است، اما امکان رهایی از آن وجود دارد. علائم ترک مرفین را می‌توان با کم‌ترین مشکل و از طریق یک فرآیند سم‏زدایی پزشکی مدیریت کرد. باید دقت شود که در فرآیند ترک و سم‌زدایی، عوارض جانبی نیز کاهش پیدا کنند.
اگرچه مرفین به اندازه هروئین قوی نیست، اما اثرات مرفین می‌تواند به همان اندازه نگران‌کننده باشد.

حرف آخر

با وجود مصرف پزشکی مرفین به عنوان یک مسکن قوی، ممکن است عده‌ای از آن سوء استفاده کرده و دچار اعتیاد شوند. مرفین به عنوان مسکن تنها با نسخه پزشک قابل تهیه است . نباید در دسترس همه قرار بگیرد. این دارو برای دردهای شدید، مانند درد ناشی از عمل جراحی تجویز می‌شود. اگر مرفین کنترل شده و تحت مراقبت پزشک استفاده شود، خطری را به همراه نخواهد داشت اما نیاز است که پیش از مصرف مرفین در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و بیماری‌هایی که به آن دچار هستید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از مرفین در برخی از افراد به اعتیاد می‌انجامد. با این وجود امکان بهبودی برای افرادی که دچار اعتیاد هستند نیز وجود دارد و باید تحت مراقبت پزشکی سم زدایی از بدن صورت بگیرد. اگر در مورد مصرف مرفین که توسط پزشک توصیه شده است سوالی دارید، می‌توانید با مشاورین حال تماس بگیرید. همچنین برای کمک به خود و یا عزیزانتان برای ترک اعتیاد به مرفین مشاوره آنلاین پزشکی و روانپزشکی حال در دسترس شما قرار دارد.

 

سوالات متداول

مورفین چگونه کار می‌کند؟

مرفین یک داروی مخدر است. این ماده به بخش‌های خاصی از مغز به نام گیرنده‌های اپیوئیدی متصل می‌شود تا نحوه واکنش شما به درد را تغییر دهد. مرفین به کاهش درد شما کمک می‌کند.

مرفین برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

این دارو برای دردهایی که با داروهای غیرافیونی تسکین نمی‌یابند تجویز می‌شود. مانند دردهای ناشی از سرطان یا درد پس از عمل جراحی.

اگر پس از عمل جراحی به ما مورفین تزریق شود، معتاد می‌شویم؟

خیر، مرفین یک داروی تخصصی پزشکی است و مصرف آن اگر با تجویز پزشک و تحت کنترل باشد، خطر سوءاستفاده و اعتیاد را نخواهد داشت.

عوارض جانبی رایج مورفین چیست؟

یبوست، حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، سبکی سر، سرگیجه، تعریق از رایج‌ترین عوارض جانبی مرفین است.

اگر درد از بین رفت، می‌توانیم فورا مصرف مرفین را متوقف کنیم؟

اگر برای مدت طولانی مرفین مصرف کرده‌اید و با قطع دارو یا کاهش ناگهانی دوز، علائم آزاردهنده‌ای را تجربه می‌کنید، از نظر جسمی به دارو وابسته هستید. دوز شما باید به آرامی هر ۲ تا ۴ هفته قبل از قطع دارو کاهش یابد تا از این عوارض جانبی آزاردهنده جلوگیری شود. علائم ترک شامل بی قراری، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن، تعریق، لرز، گشاد شدن مردمک چشم و اضطراب است. قطع ناگهانی مرفین می‌تواند باعث درد کنترل‌نشده و خودکشی شود.


منابع

drugs.com

nhs.uk

addictioncenter.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ناشناس

12 ماه پیش

اگه کسی به چیزی اعتیاد نداشته باشه و توی بازه زمانی 5 6 ساعت دو دز تزریق کنه چه عوارضی میتونه داشته باشه؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات