جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت غر زدن در زنان و مردان و روش های کنترل آن

غر زدن
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

چرا هرگز سطل زباله را بیرون نمی‌گذاری؟ کی قرار است کمی با هم وقت بگذرانیم؟ چرا نمی‌توانی ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی بچینی؟ همیشه خرد کردن گوشت با منه! این جمله‌ها برای شما آشنا هستند؟ اگر این جمله‌ها زیاد توسط شما به زبان می‌آیند، احتمالا از افرادی هستید که همیشه غر می‌زنید. واژه غر زدن در زبان فارسی به معنی زیر لب و با خشم سخن گفتن است. در فرهنگ لغت وبستر هم به تحریک کردن یا سرزنش و اصرار مداوم تعریف می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات غر مداوم این است که معمولا اثرگذار نیست و به ندرت آن‌چه که فرد در حین غر زدن می‌خواهد، به دست می‌آورد. اگر از این کار خسته شده‌اید و می‌خواهید علت غر زدن در خود یا همسرتان را شناسایی کنید، از روان شناس انلاین حال کمک بگیرید.


یکی از ویژگی‌های غر زدن این است که گاهی افراد غر زننده متوجه دائمی شدن رفتار خود نیستند، اما اطرافیان و اعضای خانواده، به ویژه شریک زندگی آن‌ها به خوبی متوجه این وضعیت خواهد شد. آن‌ها بارها و بارها چیزی را از اطرافیان خود می‌خواهند که قبلا مطرح شده یا در مورد آن بحث شده است. در واقع آن‌ها چاره‌ای جز غر ندارند. کسانی که با یک فرد غر زننده که در اصطلاح عامه به آن‌ها غرغرو گفته می‌شود زندگی می‌کنند، دائما حس می‌کند که تحت کنترل هستند و هر رفتار آن‌ها مورد قضاوت نادرست است. این کار می‌تواند یک تهدید جدی برای زندگی زناشویی زوج‌ها تلقی شود. در ادامه به نشانه‌های غر زدن در زندگی زناشویی و روش‌های کنترل آن اشاره می‌کنیم:

در خواست کردن چیزی بیشتر از دو بار

به گفته مارگارت پل، متخصص زوج درمانی، در خواست هر چیزی از همسر تا دو بار موثر است، اما پس از آن حالت آزار دهنده به خود می‌گیرد و درخواست تلقی نمی‌شود. به جای مطرح کردن دائم درخواست خود، بهتر است شکاف ارتباطی موجود را شناسایی و مستقیما آن را برطرف کنید. برای جلوگیری از غر باید بگویید که من می‌خواهم بفهمم در مورد این مسئله چه روی داده است؟ آیا راهی برای حل آن وجود دارد؟ پس از آن خود را آماده هر پاسخی از سوی طرف مقابل خود قرار دهید.

دکتر امی جانسون هم توصیه می‌کند که در خواست دوم را با همان لحن درخواست اول مطرح کنید. اگر لحن بیان درخواست مناسب نبوده و مورد قضاوت قرار گیرد، آزار دهنده بوده و به غر زدن تبدیل می‌شود. او پیشنهاد می‌کند که از تقویت مثبت به عنوان جایگزینی برای غر استفاده کنید. به جای تمرکز بر روی کارهایی که او انجام نمی‌دهد، تلاش خود را برای تحسین آن‎چه که درست انجام می‌دهد متمرکز کنید.

 

عدم شفافیت درخواست

نق زدن یا غر می‌تواند نوعی رفتار کنترل کننده باشد. دکتر پاول می‌گوید این کار نوعی کنترل است که شما در آن فردی را نگه داشته و سعی می‌کنید تا درخواست شما را اجرا کند. برلی اضافه می‌کند که نق زدن چیزی فراتر از یک درخواست و راهی برای تحت کنترل گرفتن دیگران است. به جای این کار بهتر است دفعه بعد که از یک درخواست اجرا نشده ناراحت شدید، از خود بپرسید که این واقعا درباره چیست؟ معمولا این احساس کنترل گری مبتنی بر ترس از چیزهای ناشناخته است. پس اگر غر زدن شما به دلیل تمایل به کنترل همسرتان است، بهتر است به جای این کار به ترس‌هایتان اعتراف کنید و سپس به دنبال علت یابی  و درمان آن باشید. این به عنوان اولین قدم، عالی است.

بیشتر بخوانید: خواص هندوانه

شروع جملات با «تو»

دنیس وید، متخصص روابط، تشخیص یک جمله حاوی غر را ساده می‌داند: این جملات با «تو» آغاز می‌شوند! مثلا تو هرگز چمن‌ها را کوتاه نمی‌کنی یا تو همیشه ظرف‌ها را خیس باقی می‌گذاری! جمله‌هایی با این لحن معمولا با سرزنش همراه هستند و محرک‌هایی برای قرار دادن شریک زندگی در حالت دفاعی خواهند بود. به جای این بهتر است درخواست‌هایتان را با کلمه «من» شروع کنید. مثلا من تعجب کردم که چرا چمن‌ها را کوتاه نکردی! به این ترتیب شما یک شرکت کننده فعال در بحث هستید و منتقد جدی و سرسخت به نظر نمی‌رسید.

بیشتر بخوانید: دنتول در بارداری

احساس ناتوانی کردن

اگر مدام به همسرتان غر می‌زنید که چرا سیگار را ترک نمی‌کند یا رژیم نمی‌گیرد، ممکن است حس کنید که به خاطر نگرانی شما در مورد سلامتی او، این غر زدن موجه است. دکتر پل می‌گوید که ما از احساس درماندگی متنفر هستیم. وقتی می‌بینیم کسی که دوستش داریم مرتبا سیگار می‌کشد یا زیاد غذا می‌خورد، می‌ترسیم و نگران این هستیم که او به خودش آسیب برساند.

اولین باری که غر می‌زنیم ممکن است شخص از آن استفاده کند. ولی وقتی دائما تکرار شود، او را دلزده کرده و ممکن است از رابطه کنار بکشد. به جای این کار بهتر است در ابتدا بپذیرید که همه چیز آن‌طور که می‌خواهید پیش نخواهد رفت. به جای این که سعی کنید مستقیما جلوی رفتار آسیب‌زای او را بگیرید، بر اهداف و رفتار خودتان در رابطه تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: خواص قهوه ترک

کنار کشیدن شریک زندگی

مردم از کنترل شدن متنفر هستند. آن‌ها در مقابل تسلیم شدن در مورد موضوعات خاص مقاومت نشان می‌دهند. به ویژه زمانی که فرد تصور کند پذیرفته شدن توسط همسر یا دوست منوط به این است که رفتاری را تغییر یا کاری را انجام دهد. این ممکن است باعث کنار کشیدن، عصبانی شدن و یا کینه توزی شود. بارلی می‌گوید برای این که از غر زدن جلوگیری کنید، بکوشید که یک منتقد سازنده باشید. در ابتدا ممکن است که شرایط کمی غیر طبیعی به نظر برسد، اما نتایج نهایی احتمالا با آن‌چه مد نظر شماست مطابق خواهد بود.

علت غر زدن در رابطه

غر شنیدن مداوم از همسر گاهی باعث دلزدگی و کنار کشیدن فرد از رابطه می‌شود

قرار گرفتن در نقش پدر و مادر به جای همسر یا دوست

شنیدن مداوم غر از طرف دیگران ممکن است باعث شود که فرد حس کند یک کودک ناامید کننده و ناتوان است که نمی‌تواند رضایت دیگران را از کارهایی که انجام می‌دهد جلب کند. بورلی می‌گوید وقتی غر می‌زنید، احساس همسر و همراه بودن را از دست می‌دهید. مثل این که انگشت خود را مثل یک پدر یا مادر به طرف او گرفته و تکان می‌دهید. به جای این کار لازم است که استانداردهای قابل قبولی را برای حفظ زندگی خود تعیین کنید تا برآورده کردن انتظاراتتان دور از ذهن نباشد. در این حالت تلاش هر دوی شما برای رسیدن به همان چیز است و در چنین شرایطی غر زدن معنی ندارد.

بیشتر بخوانید: آمپول بتامتازون برای درد کمر

غفلت کردن از خود

اگر مجبور شویم که برای خوشحال کردن خود به شخص دیگری رجوع کنیم، از نیازهای خود غافل خواهیم شد. نق زدن از این احساس ناشی می‌شود که ما منابعی برای خوشبخت کردن خود نداریم. کسی که مدام غر می‌زند، روی خودش تمرکز نمی‌کند و وقت و انرژی زیادی را برای شریک زندگی خود صرف خواهد کرد. روانشناسی مدرن به ما می‌گوید چیزهایی که در دنیا از آن‌ها متنفریم یا آن‌ها را طرد می‌کنیم در واقع پتانسیل‌هایی هستند که خودمان داریم. آیا می‌بینید که شریک زندگی خود را برای تنبلی سرزنش می‌کنید؟ احتمالا در ابعاد وجود خودتان دوست داشتید تنبلی کنید. شناخت کمبودهای خود و کشف این که باید روی کدام بعد شخصیت خود کار کنید، از شما یک همسر قدرتمند می‌سازد.

از دست رفتن صمیمیت رابطه

برلی می‌گوید که غر زدن قاتل عشقبازی است. شما هرگز تمایل ندارید که بروید و کسی که شما را خسته کرده در آغوش بگیرید. دکتر جان گروول برای بهبود زندگی جنسی دو نکته را توصیه می‌کند: داشتن ارتباط موثر و قرار دادن خود در معرض آسیب پذیری. بدون این که بیش از حد به امتیاز گرفتن در رابطه وابسته باشید، در مورد آن‌چه واقعا در روابط شما می‌گذرد صحبت کنید.

به همسرتان گوش فرا دهید و برخی از ترس‌هایتان را با هم در میان بگذارید. گاهی مقصر مشکلات را پیدا کنید و خود را در موقعیت آسیب پذیری قرار دهید. این موضع می‌گوید که من هم ممکن است خطا کنم! این می‌تواند یک موقعیت ترسناک باشد، اما خبر خوب این است که شما را به یک عاشق پذیرا تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: تداخلات دارویی قرص ناپروکسن

از دست دادن احترام نسبت به شریک زندگی

اصلی‌ترین موارد اختلاف زوجین بر خلاف تصور، پول، رابطه جنسی یا خیانت نیست. موضوع شماره یک که اغلب به اختلاف زوجین منجر می‌شود، رفتارها و نگرش‌های آن‌هاست که به سختی زمینه را برای یک رابطه احترام آمیز فراهم می‌کند. دکتر وید می‌گوید که غر زدن، به عدم صمیمیت و در نهایت به عدم اعتماد تبدیل می‌شود. شما وقتی که غر می‌زنید دیگر به همسرتان اعتماد ندارید، نمی‌توانید روی او حساب کنید و احترام او را از دست می‌دهید و در نهایت از او دور می‌شوید.

به جای این کار بهتر است با شریک زندگی خود یک تصمیم مشترک بگیرید تا موانع ایجاد شده را بردارید. خواسته‌هایتان را با هم مرور کنید و قول دهید که برای رسیدن به آن‌ها با هم تلاش می‌کنید. رسیدن به نقطه غر زدن نشانه بسیاری از موارد اشتباه است. این نشانه‌ای از ضعف رابطه و از بین رفتن ارتباط موثر شماست. برای برقراری بهترین ارتباط بین زوجین لازم است که احترام بین آن‌ها در جریان باشد.



تصویر خدمات اقساطی

علت غر زدن در زنان

غر زدن در واقع بیان نادرست و ناپخته احساسات درونی است. معمولا زمانی که افراد ناامید و خشمگین هستند، احساس تنهایی می‌کنند و تحت فشار روانی زیادی قرار دارند غر می‌زنند. تکرار مداوم این رفتار می‌تواند به شکل جدی به یک رابطه آسیب وارد کرده و صحنه زندگی مشترک را به یک میدان جنگ تبدیل کند. احتمال سرخورده شدن و ناکامی زنان در جامعه زیادتر است. آن‌ها چه در محیط بیرون از خانه کار کنند یا نه، به صورت مداوم با انواع تنش‌ها و استرس‌ها مواجه هستند. کمبود وقت، فشار روانی وارد شده از سوی همسر، محیط کار و جامعه به او، احساس کافی نبودن، غیر قابل پیش بینی و برنامه ریزی بودن زندگی آن‌ها و… ممکن است علت غر زدن در زنان باشد.

گاهی هم آن‌ها از این کار برای جلب توجه و کمک و همراهی دیگران به ویژه همسر استفاده می‌کنند. در واقع جلب توجه و حمایت می‌تواند یک علت غر زدن در زنان باشد. در صورتی که این موضوع کاملا برعکس عمل کرده و شرایط را از آن‌چه که هست سخت‌تر می‌کند. متخصصان روانشناسی رابطه به مردان توصیه می‌کنند که از نقش خود در چنین شرایطی غافل نشوند. در بسیاری از موارد حضور موثر مرد در رابطه و گوش شنوا بودن، همدلی و تقسیم عادلانه وظایف زندگی می‌تواند بار و فشار وارد بر دوش زنان را کم کرده و از غر زدن مداوم جلوگیری کند.

علت غر زدن زنان

زنان گاهی فشار ناشی از ناکامی‌ها و نگرانی‌های خود را به شکل غر زدن بیان می‌کنند

علت غر زدن در مردان

بر خلاف تصور عموم که غر زدن را بیشتر یک کار زنانه می‌دانند، تفاوتی از نظر جنسیت در این زمینه وجود ندارد. زنان و مردان تحت شرایط خاص به غر زنندگان قهاری تبدیل می‌شوند. گرچه مردها نسبت به زنان کمتر از طریق کلام احساسات خود را بروز می‌دهند، اما گاهی چاره‌ای جز غر زدن ندارند! در برخی مواقع هم این رفتار یک واکنش متقابل است. بعضی مواقع زنان بدون توجه به موقعیت مدام غر می‌زنند و مرد فرصتی برای دفاع ندارد. او در چنین شرایطی تنها راه خلاص از این وضعیت را غر زدن متقابل می‌داند و این اغلب یک علت غر زدن در مردان است.

افراد باید بدانند که حضور مداوم در اجتماع و ارتباط با دیگران به صورت روزانه ممکن است مردان را خسته و از نظر روانی ناتوان کند. گاهی مردها برای جلب توجه و همدلی همسرشان در مواجهه با ناکامی‌ها و شکست‌ها غر می‌زنند و در مواردی هم این کار نشانه ناراحتی و غمگینی آن‌هاست. فشار بار مالی خانواده و ایفای نقش پدر و همسر خوب بودن بسیار سخت و سنگین است و می‌تواند علت غر زدن در مردان باشد. حل این مسئله و کاهش تنش‌های خانوادگی نیاز به همراهی جدی همسر دارد.


حرف آخر

غر زدن معمولا یک نشانه است و زمانی افراد آن را به کار می‌برند که بخواهند به صورت غیر مستقیم به هم هشدار بدهند. تکرار مداوم حرف‌ها و غرهای همیشگی بسیار خسته کننده است و ممکن است افراد را از رابطه دلسرد کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که ریشه و علت این مسئله را در رابطه خود بیابید و به دنبال برطرف کردن آن باشید. اگر شما در زمینه علت یابی غر زدن و درمان آن نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از یکی از متخصصان حال کمک بگیرید. شما چقدر در طول روز غر می‌زنید؟ آیا این رفتار فایده‌ای برای شما دارد؟

 

سوالات متداول

برای کاهش غر زدن همسر چه کنیم؟

برای این کار باید درک متقابل خود را از هم بالا ببرید و یک الگوی مثبت برای اصلاح رفتار یکدیگر باشید. از گفت‌و‌گوی موثر برای پایان دادن به غرغرها استفاده کنید و بپذیرید که آرامش شما به هم وابسته است.

چرا مردان غر می‌زنند؟

مرداها به دلیل خستگی روزانه و عدم یافتن آرامشی که در خانه انتظار دارند ممکن است غر بزنند. گاهی هم این یک واکنش از سوی مردان برای پاسخ دادن به غرغرهای همسرشان و ناتوانی در مکالمه سازنده است.

چرا زنان غر می‌زنند؟

زن‌ها گاهی خشم‌ها، ناکامی‌ها، خستگی‌ها، کمبود وقت و انرژی و ناتوانی از برنامه ریزی امور خانواده را به این شکل بیان می‌کنند. در برخی موارد هم این یک رفتار ناخودآگاه برای جلب توجه و همراهی اطرافیان به ویژه همسر است.

برای درمان غر زدن در رابطه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

این معمولا یک نشانه هشدار در رابطه است و می‌توان آن را از طریق مشاوره با یک روانشناس خانواده یا زوج درمانگر کنترل کرد. البته این کار منوط به پذیرش مشکلی در رابطه و تلاش برای بهبود آن است.


منابع

www.yourtango.com

www.psychologytoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

زهرا

4 ماه پیش

واقعیت اینکه حتی توی بیان این مطلب هم جامعه مردسالار مشخصه و بیشترین تقصیر زن داره
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام داخل متن مقاله آورده شده که بر خلاف تصور عموم که غر زدن را بیشتر یک کار زنانه می‌دانند، تفاوتی از نظر جنسیت در این زمینه وجود ندارد و زوجین بجای غر زدن بهتره باهم گفت و گو و تعامل سازنده داشته باشن.
پاسخ دهید
0

اعظم فتاحی

11 ماه پیش

سلام شوهرم خیلی غرمیزنه همه چیوبهونه میگیره
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر اگر همسر شما مداوم بهونه گیری داره بهتره اولین راه با خودش صحبت کنید و علت این بهونه گرفتن هارو باهم درمیان بزارید حتی میتونید از مشاور خانواده هم کمک بگیرید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات