جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

چگونه به خواستگار جواب نه بدهیم؟

جواب-نه-خواستگار
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

وقتی توی فیلم‌ها از دختری خواستگاری می‌شود، معمولا چشمانش برق می‌زند و با خوشحالی می‌گوید: «بله!» اما پاسخ همه‌ی پیشنهادهای ازدواج مثبت نیست. ممکن است شما به‌ هر دلیلی تمایل به ازدواج نداشته باشید یا خواستگار فرد مناسبی برای شما نباشد.
در این مقاله راهکارهای صحیح برای دادن جواب نه به خواستگار را بررسی میکنیم


تصویر خدمات اقساطی

فوت‌وفن‌های «نه» گفتن به خواستگار

جواب «نه» هم برای گوینده سخت است و هم برای شنونده. بنابراین مهارت نه گفتن همیشه یک مسئله مهم است. اما اگر فکرهای‌تان را کرده‌اید، یا شرایط خودتان را می‌دانید و نمی‌خواهید با خواستگارتان ازدواج کنید، کار درست این است که او را منتظر و امیدوار نگذارید و جواب منفی را اعلام کنید.

گام اول: با خودتان رورواست باشید. آیا از ازدواج کردن می‌ترسید و نگرانید که نتوانید مسئولیت بپذیرید؟ باید زمان بگذارید و درباره‌ی موضوع به این مهمی خوب فکر کنید. ازدواج با پذیرش مسوولیت زندگی دو نفره، هدف‌های مالی مشترک، کارهای خانه‌داری،‌ پیشرفت شغلی، فرزندپروری و جزییات فراوان دیگری همراه است. اگر تصویر روشنی از آینده ندارید، شاید بهتر باشد پیش از هر تصمیمی با مشاور حرف بزنید و ذهن خودتان را مرتب کنید.

گام دوم: فشارهای دیگران را نادیده بگیرید. گاهی خانواده و دوستان تلاش می‌کنند فرد را به دادن پاسخ مثبت تشویق کنند. اما این تصمیم و زندگی شماست و درنهایت خودتان هستید که باید به نتیجه برسید. قرار نیست به‌خاطر خوشحالی دیگران در زمان نامناسب، با فرد نامناسب یا به دلایل غیرمنطقی تصمیم به ازدواج بگیرید.

گام سوم: قبل از این‌که به خواستگار جواب بدهید، باید زمان کافی برای فکر و بررسی داشته باشید. پاسخ شتاب‌زده مثبت باشد یا منفی، ممکن است موجب پشیمانی شود. پاسخ شما می‌توانید شبیه این باشد: «غافلگیر شدم، باید در این مورد فکر کنم. همین الان نمی‌دانم چه احساسی دارم. ممکن است به من زمان بدهید تا کمی درباره‌ی پیشنهاد شما فکر کنم؟»

گام چهارم: مدت زمانی را مشخص کنید و بعد از آن نظرتان را اعلام کنید. هر چه طولانی‌تر شود، طرف مقابل امیدوارتر خواهد شد. ضمن این‌که درست نیست زندگی فرد دیگری بلاتکلیف بماند.

گام پنجم: مراقب زبان بدن باشید. اگر به‌هر دلیلی پاسخ شما به پیشنهاد ازدواج منفی‌ست، بهتر است با شادی و لبخند با طرف مقابل روبه‌رو نشوید. لبخند شما به‌معنی تایید پیشنهاد ازدواج است و او را امیدوار می‌کند. لازم است مودبانه حرف بزنید، ‌اما کاری نکنید که خواستگار دچار سوتفاهم شود و تصور کند موافق هستید.

گام ششم: می‌توانید با قدردانی از پیشنهاد ازدواج شروع کنید و کوتاه و شمرده حرف بزنید: «بسیار ممنونم. این پیشنهاد محبت شما را می‌رساند، اما من سوال‌های زیادی در ذهنم دارم و مطمئن نیستم که بتوانیم آینده‌ی خوبی کنار هم داشته باشیم.»شاید هم روراست‌تر بگویید: «این پیشنهاد باعث افتخار من است، اما درحال حاضر برنامه‌ای برای شروع زندگی مشترک با کسی ندارم.» یا «افتخار دادید، شما خیلی مهربان و بانزاکت هستید. کاش می‌توانستم پیشنهاد شما را بپذیرم، اما به‌نظرم نمی‌رسد ازدواج موفقی داشته باشیم و جوابم منفی‌ست.»همچنین می‌توانید بگویید: «به‌نظرم نمی‌رسد شخصیت ما با هم هماهنگ باشد. ما انتظارهای متفاوتی از زندگی داریم.»
گام هفتم: اگر با هم آشنا هستید و شناخت نسبی وجود دارد، می‌توانید صادقانه درباره‌ی مشکلات و تفاوت‌ها حرف بزنید. ویژگی‌های مثبت او را به‌زبان بیاورید، بعد توضیح دهید چه تفاوت‌هایی بین شما وجود دارد و چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود.
گام هشتم: جواب مثبت مشروط به کسی ندهید. نگویید با شما ازدواج می‌کنم اگر چنین شود و یا چنان کنید. درصورتی‌که انگیزه‌ی لازم برای شروع زندگی با او را ندارید،‌ بهتر است وقت خودتان را تلف نکنید و او را منتظر نگذارید.
گام نهم: خوب است پاسخ منفی با احترام و حضوری مطرح شود. جواب دادن با تلفن،‌ ایمیل یا پیامک خیلی محترمانه به‌نظر نمی‌رسد و ممکن است غرور پیشنهاددهنده را بشکند.
گام دهم: شاید خواستگار بخواهد روی پیشنهادش پافشاری کند. شاید با اصرار بخواهد شما را راضی به بازنگری کند. اگر از پاسخ منفی خودتان مطمئن هستید، ضمن این‌که به طرف مقابل اجازه‌ی حرف زدن می‌دهید، بار دیگر با رعایت ادب و احترام، حرف‌تان را تکرار کنید.

 

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.


مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات