جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درماتیت چیست و راه های پیشگیری و درمان آن کدامند

درماتیت چیست
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ خرداد

یک بیماری شایع پوستی یعنی درماتیت، می‌تواند باعث شود که پوست صورت شما خشک، پوسته‌پوسته و همراه با خارش شود. هنگامی که درماتیت یا اگزما شروع می‌شود، سد طبیعی پوست شما از بین رفته و آن را در برابر محرک‌های خارجی مستعدتر می‌کند. در نتیجه، حتی محرک‌ها یا آلرژن‌های جزئی نیز می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند که منجر به شعله‌ور شدن درد و ناراحتی می‌شود.

دکتر پوست آنلاین در هر زمان می‌تواند به شما کمک کرده و بهترین راه درمان درماتیت را با توجه به شرایط خودتان به شما پیشنهاد کند. در ادامه درباره اینکه درماتیت چیست و انواع آن کدام است صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

درماتیت چیست؟

درماتیت یک بیماری شایع پوستی است که با التهاب و تحریک پوست مشخص می‌شود. التهاب پوست به طرق مختلفی ظاهر می‌شود، اما علائم رایج درماتیت شامل خارش شدید، قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست و بثورات ناخوشایند است. ناحیه آسیب دیده ممکن است کوچک و یا بخش قابل توجهی از بدن باشد. جالب اینجاست که واژگان درماتیت و اگزما اغلب به جای هم استفاده می‌شوند، اگرچه تمایز کمی بین آن‌ها وجود دارد. درواقع همه موارد اگزما زیر چتر درماتیت قرار می‌گیرند، اما هر نمونه‌ای از درماتیت جزو زیرمجموعه‌های اگزما نیست.

علائم درماتیت چیست؟

هنگامی که درماتیت رخ می دهد، علائم هشدار دهنده شاید در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند و شدت آن‌ها می‌تواند از کم تا کاملاً ناتوان کننده باشد. اما برخی از نشانه ها و علائم رایج درماتیت که باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

بثورات برجسته ای که به سادگی از بین نمی رود
تاول هایی که می توانند دردناک و ناخوشایند باشند
پوست خشک و ترک خورده
خارش بسیار شدید
احساس سوزشی که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد
قرمزی و التهاب که گاهی باعث خجالت هم می‌شود
تورم و برجسته شدن
مراقب این علائم هشدار دهنده باشید اگر این علائم را داشتید برای درمان، حتما با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

انواع درماتیت

درماتیت به اشکال مختلفی ظاهر می شود که هر کدام ویژگی ها و محرک های خاص خود را دارند. هر نوع درماتیت تقریبا علائم و محرک های منحصر به فرد خود را دارد، اما همه آنها در یک چیز مشترک هستند و آن هم خارش و یا درد است. اکنون بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از رایج ترین انواع درماتیت بیندازیم:

اگزما (درماتیت آتوپیک)

یک بیماری ارثی است که اغلب در دوران کودکی ظاهر می‌شود و با برجستگی‌های خشک و خارش دار روی پوست مشخص می‌شود.

درماتیت آتوپیک

درماتیت در صورت

درماتیت دی‌سیدروتیک

نوعی که قابل پیشگیری نیست و منجر به خشکی و خارش پوست و تاول‌های کوچک می‌شود و معمولاً دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند.

درماتیت سبورئیک (کلاه گهواره)

درماتیت سبورئیک معمولا در پوست سر، صورت و قفسه سینه دیده می شود، این نوع باعث شوره سر، پوسته پوسته شدن و قرمزی می‌شود.

درماتیت فراموشی

عدم رعایت بهداشت مناسب پوست، منجر به این نوع درماتیت می‌شود.

نورودرماتیت

استرس و سایر عوامل تحریک کننده می‌توانند باعث ایجاد ضایعات خارش دار روی پوست شوند و این همان نورودرماتیت است

درماتیت نومولار یا سکه‌ای

ضایعات پوستی بیضی شکل که اغلب پس از آسیب پوست ظاهر می‌شوند.

درماتیت استاز

گردش خون ضعیف باعث تغییرات پوستی شده و منجر به این نوع درماتیت می‌شود.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی واکنش پوست شما به چیزی در محیط است که باعث خارش پوست می‌شود. زمانی که شما با یک ماده، شی یا ماده شیمیایی که برای پوست شما تحریک کننده است، برخود می‌کند دچار درماتیت تماسی می‌شوید.

علت‌های ایجاد درماتیت چیست؟

پس از آنکه دانستند درماتیت چیست باید علت‌]ای ایجاد آن را نیز بدانید. درماتیت علل متفاوتی دارد و در حالی که برخی از انواع درماتیت مانند اگزمای دیسیدروتیک و درماتیت سکه ای، هنوز علت دقیقی ندانرد اما برای موارد دیگر، علت آن مشخص شده است.

به عنوان مثال، درماتیت تماسی، نتیجه مستقیم تماس پوست با مواد محرک و آلرژن است که شامل صابون‌ها، مواد آرایشی، نیکل و حتی گیاهانی مانند پیچک سمی و بلوط.

از سوی دیگر، اگزما یک بیماری چندوجهی است که عواملی مانند خشکی پوست، شرایط محیطی و وجود باکتری در سطح پوست ممکن است باعث آن شود. ژنتیک نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و بسیاری از مبتلایان به درماتیت، سابقه خانوادگی اگزما، آلرژی یا آسم را دارند.

تصور می‌شود که درماتیت سبورئیک با نوعی قارچ در غدد چربی پوست رشد می‌کند که معمولا در بهار و زمستان بیشتر می‌شود. جالب است که برخی از افراد ممکن است استعداد ژنتیکی نیز برای این بیماری داشته باشند.

درماتیت استاز، که به طور معمول پاها را درگیر می‌کند، به دلیل گردش خون ضعیف در پوست ایجاد می شود.

علاوه بر این علل زمینه‌ای، محرک‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های پوستی شوند و شامل مواد شیمیایی و عوامل محیطی باشند. محرک های رایج شامل استرس و  تغییرات هورمونی است که می‌تواند شرایطی مانند درماتیت سبورئیک را تشدید کند.

درماتیت

ریسک فاکتورهای درماتیت

برخی چیزها هستند که شما را مستعد ابتلا به مشکلات پوستی مانند درماتیت می‌کنند. به عنوان مثال، سن شما، محیطی که در آن هستید و سابقه خانوادگی شما همگی می توانند در این موضوع نقش داشته باشند. اگر بیماری خاصی مانند آسم یا آلرژی دارید، ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به درماتیت داشته باشید.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک مستعد ابتلا به درماتیت هرپتی فرمیس هستند. زن بودن و داشتن سنی بین 20 تا 45 سال نیز ریسک ابتلا ا بیشتر می‌کند.

برخی از مشاغل یا فعالیت‌ها نیز می‌توانند خطر ابتلا به نوع خاصی از درماتیت را افزایش دهند. به عنوان مثال، کارکنان درمانگاه‌ها را در نظر بگیرید. آن‌ها اغلب در طول روز دست‌های خود را به طور مکرر می‌شویند، که می‌تواند چربی طبیعی پوست آن‌ها را از بین برده و تعادل pH آن را مختل کند. به همین دلیل است که درماتیت در دست، یک مشکل رایج برای افراد در صنعت پزشکی است.

Atopic dermatitis affects two percent to three percent of adults and 25% of children. Contact dermatitis happens at some point to 15% to 20% of people.

درماتیت آتوپیک دو تا سه درصد بزرگسالان و 25 درصد کودکان را مبتلا می کند. درماتیت تماسی در 15٪ تا 20٪ از افراد اتفاق می افتد.

my.clevelandclinic.org

نحوه تشخیص درماتیت

تشخیص درماتیت معمولاً با معاینه پزشک شروع می‌شود. پزشک پوست شما را از نزدیک بررسی می‌کنند و از شما سؤالاتی نیز می‌پرسد. گاهی اوقات، نیاز به انجام آزمایش خون برای پیدا کردن علت آن است. پزشک همچنین ممکن است نمونه کوچکی از پوست شما را برای تعیین نوع درماتیت شما بگیرد.

راه های درمان درماتیت

درمان درماتیت به نوع، شدت و علل زمینه‌ای بیماری بستگی دارد. برای اکثر افراد، درماتیت خود به خود برطرف می‌شود، اما برای کسانی که علائم مداوم را دارند، چندین گزینه درمانی وجود دارد.

داروهای درمان درماتیت

اگر درماتیت شما ادامه یابد، پزشک از دارو استفاده می‌کند. به عنوان مثال، آنتی هیستامین‌ها می‌توانند خارش را تسکین دهند، در حالی که کرم‌ها و لوسیون‌ها نیز پوست خشک و تحریک شده را تسکین می‌دهند.

کورتیکواستروئیدها در کنترل علائم درماتیت موثر هستند، به ویژه هنگامی که در ترکیب با سایر درمان‌ها استفاده شوند. کرم ها و پمادهای موضعی را می‌توان مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده استفاده کرد تا التهاب و خارش را کاهش دهد. برای موارد شدیدتر، کورتیکواستروئیدهای تزریقی و قوی‌تر مانند بتامتازون و کلوبتازول ممکن است لازم باشد.

درمان های بیولوژیکی مانند داروی دوپیلوماب نیز در کاهش علائم درماتیت نویدبخش بوده است و توسط برخی پزشکان و با توجه به وضعیت بیمار، تجویز می‌شود.

بهترین کرم برای درمان درماتیت

تلاش برای یافتن راه حلی برای درماتیت پوست، کارشناسان را به یک متحد ظریف و در عین حال قدرتمند سوق داده است، یک نمونه از کرم‌های خوب برای درمان درماتیت، کرم درماتین باریج است که از درخت سدر تهیه شده و به دلیل توانایی آن در تسکین حتی سرسخت ترین موارد اگزما بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کرم اگزمای ژیناژن نیز جزو بهترین کرم ها برای درمان درماتیت و درماتیت آتوپیک و پسوریازیس  مفید است. سایر کرم های مناسب برای درمان درماتیت عبارتند از کرم اگزولیفت درمالیفت و کرم اگزاسین.

بیشتر بدانید: پماد کلوبتازول برای اگزما

درمانهای خانگی

علاوه بر داروها، چندین درمان خانگی ساده وجود دارد که می تواند به شما در کنترل علائم درماتیت کمک کند:

کرم ها یا پمادهای مرطوب کننده را بلافاصله پس از حمام به محل مورد نظر بمالید
از گرما و رطوبت شدید که می تواند علائم را تشدید کند، دوری کنید.
از مواد تحریک کننده مانند لباس های پشمی نیز دوری کنید و به جای آن لباس های گشاد و قابل تنفس بپوشید.
استرس می‌تواند علائم درماتیت را بدتر کند. با مدیتیشن یا ورزش آن را کنترل کنید.
از خاراندن یا مالش ناحیه آسیب دیده خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود.
هنگام استحمام از آب ولرم و صابون‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنید.

پزشک مناسب برای درمان درماتیت

پزشک مناسب برای درمان درماتیت معمولاً متخصص پوست است که برای تشخیص و درمان انواع مختلف بیماری های پوستی از جمله اگزما و درماتیت آموزش دیده است. برای کنترل و بهبود بیماری و عدم بازگشت ان، می‌توانید از دکتر تغذیه آنلاین یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

راه پیشگیری از درماتیت

پیشگیری از درماتیت با توجه به چیزهای کوچک شروع می‌شود. اولین خط دفاعی آگاهی از آلرژن های احتمالی است که در هر گوشه ای در کمین شما هستند. با شناسایی و دوری کردن از آن‌ها، درماتیت را نیز از خود دور خواهید کرد.

البته از خاراندن نقاط خارش دار خودداری کنید! زیرا خاراندن ابتدا یک تسکین موقتی ایجاد می‌کند در نهایت باعث تحریک بیشتر و حتی پس از باز شدن زخم‌ها باعث عفونت نیز می‌شود.

برای حفظ رطوبت و سلامت پوست خود، روتین حمام کردن را حفظ کنید. یک دوش آب گرم و البته کوتاه با صابون های ملایم و کمی مرطوب کننده بعد از حمام می تواند معجزه کند.

 

منابع:

healthline.com

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات