جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اگزما چیست / بهترین قرص برای درمان اگزما

اگزما
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگزما که به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن پوستی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. با قرمزی، خارش و التهاب پوست مشخص می شود که می تواند بسیار ناراحت کننده و حتی دردناک باشد. در حالی که هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، درمان ها و تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند به مدیریت این بیماری و کاهش علائم آن کمک کند.

اگزما را می‌توان یک بیماری شایع تعریف کرد که باعث خشک شدن ‌پوست، ایجاد خارش در پوست و قرمز شدن آن می‌شود. علائم اگزما از بثورات خفیف پوستی که شامل کهیر پوستی و دانه‌های قرمز است تا یک بیماری شدید و طولانی مدت، متغیر است. این بثورات پوستی به‌طور معمول با خارش همراه هستند که اگر درمان نشود می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. برخی خوراکی‌ها مانند مغزها و لبنیات و برخی محرک‌های محیطی مانند دود، گرده‌ گل، شوینده‌ها و اسانس‌ها ممکن است باعث تشدید علائم اگزما شوند و آن‌ را تحریک کنند. در ادامه با هم می‌خوانیم که اگزما چیست و چه چیزهایی باعث این بیماری می‌شود؟ این بیماری چه علائمی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

اگزما چیست

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن پوستی است که باعث قرمزی، خارش و التهاب پوست می شود. بیشتر در کودکان شایع است، اما می تواند بزرگسالان را نیز درگیر کند. این وضعیت می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی موارد، علائم ممکن است ظاهر شوند و از بین بروند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است پایدارتر باشند.

در واقع اگزما یک بیماری پوستی است که با خارش همراه بوده و به‌طور مکرر روی بدن ظاهر می‌شود. این بیماری در کودکان نیز شیوع دارد اما می‌تواند در نوجوانی یا بزرگسالی نیز شروع شود و ابتلا به آن به وجود اختلالاتی شامل اگزما، آسم، رینیت آلرژیک یا تب یونجه در خود شخص یا خانواده بستگی دارد. علت قطعی اگزما شناخته شده نیست، اما متخصصان اتفاق نظر دارند که وراثت و محرک‌های محیطی از عوامل ابتلا به اگزما هستند.اگزما و علائم مربوط به آن ممکن است در هر ناحیه از بدن دیده شود، اما اغلب در پشت زانو و داخل آرنج مشاهده می‌شود و پوست این نواحی را دچار تغییر رنگ، التهاب و خارش می‌کند. در هر صورت مشاوره با دکتر پوست آنلاین می‌تواند به شما کمک کند

اگزما چیست

علت های بیماری اگزما

علت دقیق اگزما ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مربوط می شود. تصور می شود افرادی که سابقه خانوادگی اگزما، آسم یا آلرژی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به اگزما را افزایش دهند عبارتند از قرار گرفتن در معرض برخی محرک ها مانند صابون ها، مواد شوینده و عطرها و همچنین استرس، ضعف سیستم ایمنی و تغییرات دما یا رطوبت.

همان‌طور که گفته شد متخصصان معتقدند این بیماری حاصل ژنتیک و محیط است و خطر ابتلا به آن با وجود سابقه‌ خانوادگی بیشتر است. معمولا پوست به عنوان محافظ در برابر سموم، باکتری‌ها و مواد آلرژی‎زا عمل می کند. در صورت بروز اگزما، این سد محافظ خشک شده و به راحتی توسط محرک‌های محیطی شکسته می شود. علاوه بر ژن‌ها، عوامل محیطی دیگری مانند شوینده و مواد معطر، گرد و غبار، حیوانات خانگی و همچنین اضطراب و استرس، ممکن است علائم را تحریک کنند. همچنین شما می‌توانید درباره انواع داروی ضد استرس و کاربرد هر کدام در حال بخوانید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علائم و نشانه‌های رایج اگزما

شایع ترین علائم اگزما پوست خشک، خارش و التهاب است. ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است قرمز باشد و حتی ممکن است تاول زده یا ترشح داشته باشد. سایر علائم ممکن است شامل ضخیم شدن پوست، لکه های تیره و لکه های خشن یا پوسته پوسته شدن باشد. ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است دردناک یا حساس باشد.

گرچه علائم اگزما در افراد ممکن است متفاوت باشد، اما به‌طور معمول این بیماری با خارش خارج از کنترل آغاز می‌شود، به‌طوری که خواب شبانه را مختل می‌کند. با خاراندن، پوست تحریک شده و علائم دیگر مانند التهاب و دانه‌های قرمز ظاهر می‌شوند. از دیگر علائم اگزما می‌توان خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و ایجاد تاول‌های ریز اشاره کرد. این علائم همیشه و به‌طور یکسان ظاهر نمی‌شوند و گاهی ممکن است تخفیف یافته و گاهی شدیدتر شوند. بیمار در حادترین شرایط که با تحریک بیشتر پوست اتفاق می‌افتد، قرمزی و التهاب زیادی همراه با خارش را تجربه می‌کند.

راجع به پوست خشک و راه‌های درمان آن می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

نحوه تشخیص بیماری اگزما

اگزما معمولا بر اساس معاینه فیزیکی و بررسی تاریخچه پزشکی بیمار تشخیص داده می شود. پزشک همچنین ممکن است برای آزمایش آلرژی یا شرایط دیگر از پوست نمونه برداری کند یا آزمایش خون بدهد. برای این کار می‌توانید از بخش آزمایش در منزل نیز استفاده کنید و آزمایش را در خانه خود انجام دهید.

بهترین ویتامین برای پوست صورت را بشناسید

اگزما

شناخت انواع اگزما

اگزما انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن درماتیت آتوپیک است. به‌طور معمول زمانی‌که افراد از بیماری اگزما صحبت می‌کنند دچار این نوع از اگزما شده‌اند. به‌طور تقریبی از هر پنج کودک یک نفر در بازه نوزادی تا پنج سالگی، به درماتیت آتوپیک دچار می‌شود. در درماتیت آتوپیک تکه‌ای از پوست خشک و قرمز شده و در این نواحی فرد دچار خارش می‌شود. این نواحی ممکن است بر اثر خارش ترک خورده و آلوده شوند.

اگر فردی در خانواده‌ی خود دارای سابقه‌ درماتیت آتوپیک، تب یونجه و آسم باشد، ممکن است به این بیماری دچار شود. این بیماری در اکثر موارد تا پایان عمر با بیمار باقی می‌ماند اما دیده شده است که گاهی با بزرگ شدن کودک و افزایش سن، نشانه‌های آن بهبود پیدا می‌کند.

اگزمای دیشیرودیک نوع دیگری از این بیماری است که با تاول‌های پر از مایع در زیر پوست دست‌ها یا پاها، به خصوص کف پا یا کناره‌های انگشتان ایجاد می‌شود. در این بیماری روی پوست لکه‌های قرمزی ایجاد می‌شود و با گذشت زمان و پوسته پوسته شدن آن لکه‌ها، ترک ایجاد می‌شود. اگزمای دیشیدروتیک که به آن پومفولیکس نیز گفته می‌شود، ممکن است در اثر استرس یا تماس طولانی و پیوسته با آب تشدید شود. کار با فلزات خاصی مانند کروم، کبالت یا نیکل می‌تواند علائم را تحریک کند. این بیماری بیشتر در زنان دیده می‌شود و در صورت داشتن درماتیت آتوپیک (اگزما) یا رینیت آلرژیک (تب یونجه) خطر بیشتری فرد را تهدید می‌کند.

مشخصه اگزمای نومولار ایجاد نواحی گرد یا بیضی ملتهب روی پوست است و به آن اگزمای دیسکوپید نیز می‌گویند. این بیماری در بیشتر موارد پوست بازوها و پاها را درگیر می‌کند و در مردان مسن شیوع بیشتری دارد. در فصل سرد و خشک مانند زمستان، احتمال رخ دادن این بیماری بیشتر است و استفاده از مرطوب کننده می‌تواند از شدت گرفتن آن جلوگیری کند.

اگزمای پوستی

همان‌طور که گفته شد، اگزما یک بیماری پوستی است و نشانه‌های آن با بروز تغییراتی در پوست قابل تشخیص است. اگزمای پوستی به‌طور معمول با خشک شدن پوست، قرمزی، التهاب و پوسته‌پوسته شدن آن شناخته می‌شود. این نشانه‌ها در مورد انواع اگزمای پوستی متفاوت است و مبنای هرکدام از انواع این بیماری می‌تواند متفاوت باشد.برای مثال درماتیت آتوپیک نوعی از اگزما پوستی است که مبنای ژنتیکی دارد و درماتیت تحریکی به دلیل تماس مکرر با مواد شوینده رخ می‌دهد.

اگزمای پوستی

در حال بخوانید: خواص بهار نارنج برای پوست

 تصاویر اگزمای پوستی

اگزما به طور معمول راش قرمز و کهیر، خارش و پوسته پوسته شدن را در پی دارد و بثورات آن می‌تواند بر روی قسمت‌های مختلف بدن از پوست سر تا انگشتان پا تاثیر بگذارد. شکل ظاهری اگزما ممکن است به نوع اگزما بستگی داشته باشد. علائم دقیق این بیماری می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد به‌طوری که در بعضی از افراد ممکن است یک یا دو لکه التهاب ایجاد کند، در حالی‌که دیگران ضایعات متعددی داشته باشند. علائم اگزما می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

آتوپیک درماتیت

‌آتوپیک درماتیت شایع‌ترین نوع اگزما است و بثورات پوستی آن با خارش زیادی همراه است

 

اگزما دیشیدروتیک

اگزمای دیشیدروتیک معمولا روی انگشتان ظاهر می‌شود و با تاول‌هایی از مایع همراه است

 

اگزما نومولار

اگزمای نومولار به صورت التهاب دایره‌ای روی نقاطی از بدن اتفاق می‌افتد

 

اگزما در پشت زانو

اگزما معمولا در پشت زانو و قسمت داخلی آرنج ظاهر می‌شود، گرچه ممکن است در دیگر نقاط بدن نیز به وجود بیاید

تشخیص اگزما

برای تشخیص این بیماری نمی‌توان آزمایش مشخصی را معرفی کرد. با ظاهر شدن بثورات پوستی و نشانه‌های بیماری، پزشک معاینه بدنی را انجام می‌دهد و در صورت نیاز شما را به یک متخصص پوست یا آلرژی ارجاع می‌دهد.

گاهی ممکن است انواع اگزما با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. پزشک سوالاتی در مورد سابقه‌ی بیماری‌های آلرژیک در خانواده می‌پرسد و در مورد حساسیت غذایی و آسم سوالاتی می‌کند تا با رد احتمال سایر بیماری‌ها، اگزما تشخیص داده شود. لازم است شما نیز اطلاعات لازم در مورد شدت بیماری و نحوه بروز آن را به پزشک خود بدهید.

درمان اگزمای پوست

رایج ترین درمان برای اگزما استفاده از داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها، مهارکننده های کلسینورین و آنتی هیستامین ها است. این داروها می توانند به کاهش التهاب و خارش کمک کنند. در برخی موارد، دکتر پوست آنلاین ممکن است داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها یا سرکوب کننده های سیستم ایمنی را نیز تجویز کند.

مدت زیادی است که استفادده از پمادهای استروئیدی برای از بین بردن بثورات پوستی اگزما استفاده می‌شوند. این درمان‌های موضعی که کورتیکواستروئیدها نیز نامیده می‌شوند، می‌توانند به کاهش التهاب و تسکین علائم در هنگام شدت گرفتن بیماری بسیار سودمند باشند. اما به دلیل عوارض جانبی این نوع درمان، استفاده از آن در طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

گزینه‌ی دیگر درمان اگزمای پوستی، داروهای جدید غیر استروئیدی است که با نام بازدارنده‌های کلسینورین شناخته می‌شوند. این داروها شامل کرم Elidel (pimecrolimus) برای اگزمای خفیف تا متوسط ​​و پماد Protopic (tacrolimus) برای علائم متوسط ​​تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آنتی بیوتیک نیز از دیگر موارد مورد استفاده در این زمینه هستند.

درمان اگزمای پوست

درمان خانگی اگزما

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است برای مدیریت اگزما مفید باشد. این موارد شامل استفاده از کمپرس خنک در ناحیه آسیب دیده، حمام جو دوسر، استفاده از مرطوب کننده ها، اجتناب از محرک های شناخته شده و اجتناب از دما و رطوبت شدید است. علاوه بر این، مهم است که اقداماتی برای کاهش استرس انجام دهید، زیرا استرس می تواند علائم اگزما را بیشتر کند.

درباره آمپول بتامتازون و نوع خارجی و ایرانی آن بیشتر بدانید.

راه های پیشگیری از اگزما (درماتیت آتوپیک)

برای کاهش خطر ابتلا به اگزما می توان اقدامات متعددی انجام داد. این موارد شامل اجتناب از محرک های شناخته شده، مانند صابون ها و مواد شوینده خاص، و همچنین اجتناب از دما و رطوبت شدید است. مرطوب نگه داشتن پوست نیز مهم است، زیرا پوست خشک می تواند علائم اگزما را بدتر کند.

اگزمای دست

از علائم اگزمای دست می‌توان به خشکی پوست، خارش و ترک خوردن پوست دست و التهاب همراه با تاول اشاره کرد. این علائم با کرم مرطوب کننده بهبود پیدا نمی‌کنند. افرادی که در طول روز مدام از شوینده استفاده می‌کنند و با آب تماس دارند، بیشتر از دیگری در معرض ابتلا به اگزما دست هستند.

درباره بیماری زونا و درمان آن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد

درمان اگزما دست

اگر بعد از استفاده مواد تحریک کننده پوست از کرم و در حین کار نیز از دستکش استفاده شود، تا حد زیادی از پوست دست محافظت کرده و از ابتلا به این نوع بیماری جلوگیری می‌شود. استفاده از استروئيدهای موضعی نیز برای کاهش التهاب و دیگر علائم اگزمای دست توصیه می‌شود.

به دلیل ضخیم بودن پوست دست‌ها، به‌طور معمول نیاز است که از استروئیدهای قوی‌تری استفاده شود و طول دوره‌ استفاده از آن تا ۲ هفته است. اگر اگزما دست شدید باشد با تجویز پزشک ممکن است یک دوره کوتاه استفاده از استروئیدهای خوراکی یا سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند آزاتیوپرین، سیکلوسپورین یا متوترکسات موثر باشد. از روش‌های دیگر درمان اگزما دست، تجویز آلترتینوئین است.

شاید بخواهید درباره علت ایجاد لکه سفید روی ناخن هم بدانید

اگزمای انگشتان دست

اگزمای دیشیدروتیک معمولا روی انگشتان ظاهر می‌شود و با تاول همراه است. برای درمان آن هیچ روش قطعی وجود ندارد و با استفاده از مرطوب کننده و رعایت موارد بهداشتی می‌توانید نشانه‌های آن را کاهش دهید. این نوع بیماری با افزایش سن و به مرور خفیف‌تر می‌شود. استرس زیاد، هوای مرطوب و گرم، آلرژی فصلی و عرق دست و پا از عوامل پدید آورنده‌ی این بیماری است.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

پماد اگزمای دست

به‌جز مرطوب کننده‌ها که در کاهش علائم خفیف اگزمای دست کاربرد دارند، در موارد نسبتا شدید یا شدیدتر ابتلا به اگزمای دست ممکن است کورتیکواستروئیدهای موضعی تجویز شوند. همچنین پمادهای ضد باکتریایی برای درمان عفونت‌های پوستی روی زخم و ترک خوردگی دست مفید هستند. می‌توانید درباره پماد کلوبتازول برای اگزما نیز این مطلب را بخوانید.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی

بهترین پماد برای اگزمای پوستی

داروها و پمادهای متعددی برای اگزمای پوستی وجود دارند که برخی از آن‌ها برای تهیه، به نسخه‌ی پزشک نیاز دارند. همان‌طور که پیش از این گفته شد، پمادهای استروئیدی و غیراستروئیدی در این مورد توصیه می‌شوند. پمادهای هیدروکورتیزون، بتامتازون، آ.د و هیدروکسی‌زین نیز از پمادهای موثر در درمان اگزمای پوستی هستند اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید و یا از پمادهایی که به نسخه نیاز ندارند، مانند مرطوب کننده‌ها و اوسرین استفاده کنید.

اگزما صورت و درمان اگزما صورت

اگزمای صورت به دلیل حساسیت بالای پوست در این ناحیه بسیار دردناک خواهد بود. اگزمای صورت ممکن است در کنار بروز علائم در سایر نقاط بدن یا به تنهایی بوجود بیاید و از حالت خفیف تا مزمن متغیر است. این نوع بیماری، بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است و با قرمزی شدن پوست و التهاب، سوزش و خارش و گاهی تاول همراه است. با وجود آن‌که اگزمای صورت درمان قطعی ندارد اما با مراقبت از پوست و مرطوب کردن آن تا حد زیادی می‌توان این بیماری را کنترل کرد. می‌توانید برای درمان اگزما صورت با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید و بهترین دارو را دریافت کنید

اگزمای پوست سر

این بیماری در هر نقطه از بدن امکان بروز دارد و ممکن است علائم آن را در نقاط مختلف بدن ببینید. اگزمای پوست سر نیز از موارد شایع این بیماری است و اگر حجم موهای شما زیاد باشد، ممکن است بدون توجه به بیماری پوست خود را بخراشید که منجر به مزمن شدن اگزمای پوست سر می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع قارچ ناخن دست و پا

اگزما در کودکان

درماتیت آتوپیک که رایج‌ترین نوع اگزما است اغلب قبل از یک سالگی ظاهر می‌شود. در شش ماه اول زندگی نوزادان، ممکن است در پوست سر و صورت، به‌خصوص روی گونه، چانه و پیشانی، بثورات قرمز رنگی ایجاد کنند. در اواخر نوزادی، بثورات اگزما می‌تواند در آرنج و زانو ظاهر شود. برای کنترل اگزما در کودکان مهم است که بدانید چه چیزی ممکن است باعث شدید شدن علائم شود. گرد و غبار، دود، شوینده‌ها و برخی مواد غذایی، محرک‌های رایج اگزما در کودکان هستند.

اگزما در کودکان

بهترین قرص برای درمان اگزما

در دوره‌ی درمانی اگزما ممکن است پزشک شما آنتی‌هیستامین و آنتی‌بیوتیک را نیز برای کاهش علائم و درمان تجویز کند که استروئیدهای خوراکی مانند پردنیزولون و فکسوفنادین از آن دسته هستند. قرص فستوور نیز به عنوان بهترین قرص برای درمان اگزما شناخته می‌شود اما به نوعی برای درمان حساسیت است و بهتر است پزشک آن را برای اگزما تجویز کند. ضمن اینکه یک کرم اگزمای مناسب می‌تواند به بهبود وضع پوست کمک کند.

انجمن ملی اگزما تایید کرده است که استفاده از وازلین برای افراد مبتلا به اگزما و کسانی که بیماری پوستی دارند مناسب است. برای مقابله با خشکی پوست و جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن آن، وازلین می‌تواند موثر باشد.

درباره قرص ناپروکسن بیشتر بدانید.

بهریتن متخصص برای درمان اگزما

اگر فکر می کنید ممکن است اگزما داشته باشید، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید. یک پزشک پوست انلاین یا یک متخصص آلرژی می تواند اگزما را تشخیص داده و گزینه های درمانی را ارائه دهد. در برخی موارد، یک پزشک مراقبت های اولیه نیز ممکن است قادر به ارائه درمان باشد.

منابع

www.southerncross.co.nz

www.healthhub.sg

www.verywellhealth.com

www.webmd.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نرگس کرمی

4 ماه پیش

متشکرم بسیار عالی بود موفق باشید در راه علم و و عالم کردن همه ممنونم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت بخیر ممنون از شما نرگس کرمی عزیز
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات