جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری آسم / علائم آسم عصبی و هرآنچه باید بدانید

بیماری آسم
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که راه های هوایی را تحت تأثیر قرار می دهد و تنفس را دشوار می کند. این یک بیماری شایع است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد و تخمین زده می شود که بیش از 25 میلیون آمریکایی از آسم رنج می برند. در حالی که هیچ درمانی برای بیماری آسم وجود ندارد، درمان هایی برای کمک به مدیریت علائم و جلوگیری از شعله ور شدن آن وجود دارد.

آسم به عنوان یک بیماری حاد تنفسی شناسایی می‌شود. این بیماری باعث التهاب مسیر جریان هوا و دشواری در تنفس می‌شود. تاکنون برای آسم یک درمان قطعی کشف نشده است اما با پرهیز از عوامل تحریک کننده و استفاده از دارو، امکان کنترل علائم آن وجود دارد. در ادامه علائم و نشانه‌ها و همینطور انواع آن‌ را با هم بررسی می‌کنیم.

 


تصویر خدمات اقساطی

آسم چیست

در یک جمله می‌توان آسم را اختلال در تنفس نامید. تنفس دشوار که به ‌دلیل باریک شدن مجاری تنفسی اتفاق می‌افتد، دسترسی ریه به هوا را کاهش می‌دهد. فردی که به این مشکل مبتلا می‌شود، با دشواری تنفس، سرفه، افزایش مخاط و تنگی نفس روبه‌رو می‌شود. در صورت شدت گرفتن این موارد، حمله‌ آسمی رخ می‌دهد. حمله‌ آسمی ممکن است خفیف بوده یا به حدی شدید باشد که حیات فرد را تهدید کند. در برخی موارد نیز بروز التهاب در مجاری تنفسی از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها و سپس جریان خون، جلوگیری می‌کند که تبعاتی برای بیمار خواهد داشت.

برای انجام تست کرونا در منزل کلیک کنید

درواقع آسم یک بیماری التهابی مزمن راه های هوایی است که باعث تنگ شدن و ملتهب شدن راه های هوایی می شود. این تنگ شدن راه های هوایی تنفس را دشوار می کند و می تواند باعث خس خس سینه، سرفه، سفتی قفسه سینه و تنگی نفس شود. آسم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند توسط عوامل مختلفی مانند آلرژی، ورزش، هوای سرد و استرس ایجاد شود.

هم چنین می‌توانید درباره تنگی نفس و نشانه های آن بیشتر بخوانید.

علت آسم

علت بیماری آسم ممکن است را می‌توان در ژنتیک و سابقه خانوادگی بیمار و یا محیط زندگی او جستجو کرد. این عوامل باعث باریک شدن مجاری تنفسی و آسم می‌شوند

علت بیماری آسم

ابتلا به آسم یک علت محرز و مشخص ندارد و علت بروز علائم در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. محیط یا شغل فرد، سابقه پزشکی خانواده و خود فرد و حتی جنسیت نیز می‌توانند در میزان خطر ابتلا به آن دخیل باشد. برای مثال در کودکان، پسرها بیشتر از دخترها و در بزرگسالان، زنان بیش از مردان دچار این بیماری می‌شوند.

آلرژن ها مانند کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات و گرده ها می توانند باعث حمله آسم شوند. سایر محرک هایی که باعث آسم می‌شوند شامل آلودگی هوا، دود، هوای سرد، ورزش و استرس است.

آسم اغلب در پی واکنش سیستم ایمنی بدن به چیزی در ریه اتفاق می‌افتد. سیستم ایمنی بدن به‌ طور معمول با انواع عفونت مبارزه می‌کند. سیستم ایمنی گاهی به ماده‌ای خارجی که وارد بدن شده است واکنش نشان می‌دهد. این ماده آلرژن نام دارد. نوع و میزان واکنش بدن به آلرژن‌ها نیز از فردی به فرد دیگر متغیر است. بروز التهاب، یکی از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زا یا آلرژن است. این التهاب مجاری تنفسی را باریک می‌کند و باعث تولید مخاط بیشتری در آن می‌شود که در نتیجه عمل تنفس با دشواری همراه خواهد بود. شما همچنین می‌توانید درباره تقویت سیستم ایمنی بدن در حال مطلب مشخص شده را بخوانید.

اگر به آسم مبتلا باشید، لازم است انواع محرک‌ها و آلرژن‌هایی که سیستم ایمنی شما را تحریک می‌کنند به‌خوبی بشناسید. مواد آلرژی‌زا می‌توانند آن را تحریک کنند. اگر چیزی که به آن حساسیت دارید را استنشاق کنید، علائم آسم را تجربه خواهید کرد. برای پیشگیری از این مشکل، بهتر است از مواد حساسیت‌زا مانند گرد و غبار و گرده‌ گل دوری کنید. در حال با علائم حساسیت فصلی بیشتر آشنا شوید.

مواد تحریک کننده ممکن است در هوایی که تنفس می‌کنید نیز وجود داشته باشد. دود سیگار، بخارهای سمی و آلودگی هوا از جمله آلاینده‌های هوا هستند. آب و هوای خشک، ورزش در هوای سرد، سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی و چاقی نیز ممکن است علائم بروز آسم را تشدید کنند.

علاوه بر عوامل بیرونی، برخی عوامل حسی و درونی مانند عصبانیت و احساس ترس و هیجان حتی در فردی که به آسم مبتلا نیست هم، روی تنفس او تاثیر گذاشته و باعث شدت گرفتن علائم او می‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری کرون با طب سنتی

غربالگری و تشخیص آسم

روش غربالگری مرسومی برای آسم و جلوگیری از آن وجود ندارد. اما پزشک با بررسی تاریخچه بیماری و معاینه فیزیکی می‌تواند موارد حساسیت‌زا را شناسایی کند و احتمال ابتلا به این بیماری را تشخیص دهد. پزشک در مورد عوامل خطر آسم و علائم شما و همچنین تعداد دفعات و فاصله‌ بروز علائم از شما سوال خواهد پرسید. همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای شما تعیین کند تا مشخص شود آیا علائم شما مربوط به آسم است یا خیر.

انواع آزمایشات مربوط به عملکرد ریه مانند اسپیرومتری که میزان و سرعت ورود هوا به ریه را اندازه‌گیری می‌کند، تست نیتریک اکسید بازدمی، برای اندازه‌گیری میزان اکسید نیتریک در هنگام تنفس و آزمایش اوج جریان بازدم برای اندازه‌گیری میزان و سرعت هوا در بازدم از آزمایشات تشخیصی بیماری آسم هستند.

علل تنگی نفس را بیشتر بشناسید

علائم آسم

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علائم آسم

شایع ترین علائم آسم خس خس سینه، سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس است. علائم دیگر ممکن است شامل خستگی، مشکل در خوابیدن و مشکل در تمرکز باشد. علائم آسم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود.

این مساله که علائم آسم چند بار و به چه شکل در شما بروز پیدا می‌کند، به شدت بیماری وابسته است. ممکن است برخی از افراد هر روز نشانه‌های بیماری را در خود مشاهده کنند، در حالی که برخی دیگر، در سال تنها چند روز شاهد علائم بیماری باشند. علائم این بیماری ممکن است در برخی افراد به حدی شدید باشد که زندگی روزمره را مختل کند و در برخی خفیف باشد. اما زمانی که بیماری تحت کنترل قرار گیرد، نگرانی از شدت آن بسیار کمتر می‌شود و اگر علائم به خوبی کنترل نشوند، ممکن است به مجاری تنفسی و ریه‌ها آسیب جدی وارد شود.

از علائم شایع این بیماری می‌توان به سرفه‌ و به ‌طور مشخص، سرفه‌های شبانه و صبحگاهی و تنگی نفس اشاره کرد. سنگینی قفسه سینه و خس‌خس سینه از دیگر علائم بیماری هستند. این علائم ممکن است در فرد به ‌طور شدید یا خفیف بروز کند و با توجه به شرایط بیماری او، آغاز شوند و یا شدت بیابند. گاهی عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی، ورزش و آلرژی باعث تحریک علائم آسم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان هموفیلی

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری آسم

بهترین راه برای جلوگیری از حملات آسم این است که از عوامل محرک مانند آلرژن ها، آلودگی هوا، دود، هوای سرد و استرس اجتناب کنید. علاوه بر این، حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله ورزش منظم و یک رژیم غذایی مغذی بسیار مهم است.

علائم آسم عصبی

اگر شما به آسم مبتلا هستید لازم است همیشه میزان استرس خود را تحت کنترل داشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری اظهار داشته‌اند که استرس، علائم آن‌ها را تحریک می‌کند. استرس باعث می‌شود که به ‌طور مستقیم یا غیر مستقیم علائم آسم در شما تشدید شود و زمانی که تحت فشار و اضطراب شدید قرار دارید، ممکن است به سادگی عصبی شوید و عصبانیت شما منجر به آسم عصبی می‌شود.

تغییر در الگوی تنفسی در زمان استرس و عصبانیت از عوامل تشدیدکننده علائم در بیماران است.

در آسم عصبی و با وجود استرس، اضطراب و عصبانیت، علائم طبیعی آسم تشدید می‌شوند و این حالت می‌تواند موقتی باشد. مانند زمانی که برای یک رویداد مهم آماده می‌شوید. این علائم شامل احساس سنگینی در قفسه سینه، اختلال در تنفس و تند شدن آن و سرفه کردن است.

استراحت کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی منظم از راه‌های موثر کاهش علائم آسم عصبی هستند. همچنین بهتر است از شرایط استرس‌زا و عوامل ایجاد عصبانیت تا جایی که می‌توانید دوری کنید. شما می‌توانید مقاله ای با موضوع کنترل خشم را در حال بخوانید

علائم آسم عصبی

نحوه تشخیص بیماری آسم

آسم از طریق معاینه فیزیکی و همچنین بررسی سابقه پزشکی شما و بررسی علائم شما تشخیص داده می شود. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش هایی مانند عکس برداری از قفسه سینه، تست های عملکرد ریوی و تست آلرژی را تجویز کند که می‌توانید برای راحتی بیشتر از خدمات آزمایش در منزل حال نیز استفاده کنید

 

درمان بیماری آسم

آسم با ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی درمان می شود. داروها برای کاهش التهاب و باز کردن راه‌های هوایی استفاده می‌شوند، در حالی که تغییرات سبک زندگی، مانند اجتناب از محرک‌ها و ورزش منظم، می‌تواند به کاهش دفعات و شدت حملات آسم کمک کند.

در صورت تشخیص آسم، لازم است پزشک معالج برای مدیریت علائم بیماری و جلوگیری از حملات آسمی یک برنامه درمانی برای شما تجویز کند. درمان این بیماری به ‌طور معمول به سن، شدت بیماری و پاسخ بدن بیمار به درمان بستگی دارد. برخی از داروهای بیماری آسم، داروهایی هستند که در کوتاه مدت بیماری را تسکین می‌دهند. این داروها از علائم و حمله آسمی جلوگیری می‌کنند. ممکن است پزشک یک اسپری تنفسی برای شما تجویز کند که برای تسکین سریع علائم از آن استفاده کنید.

درباره اسپری سالبوتامول و درمان آسم این مطلب را نیز می‌توانید مطالعه کنید.

برخی از داروهایی که در بیماری آسم تجویز می‌شوند، برای کنترل بیماری در طولانی مدت است. این داروهای برای کمک به جلوگیری از علائم با کاهش التهاب مجاری تنفسی و جلوگیری از باریک شدن مجاری تنفسی است. درمان آن با استفاده از این داروها با توجه به سن فرد که آیا کودک است و یا بزرگسال، می‌تواند متفاوت باشد.

این داروهای کنترل کننده،‌ شامل کورتیکواستروئیدها هستند که می‌تواند به صورت خوراکی یا تنفسی تجویز شود. داروهای بیولوژیک مانند امالیزوماب و مپولیزوماب نیز برای پاسخ بدن به مواد حساسیت‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها آنتی بادی‌هایی هستند که در افراد دارای آسم شدید توصیه می‌شوند.

اصلاح کننده‌های لوکوترین نیز برای کاهش التهاب و باز نگه داشتن مجاری تنفسی تجویز می‌شوند که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند. ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی که معمولا در آسم آلرژیک مورد استفاده است، برای کاهش واکنش بدن به آلرژن‌ها و مواد حساسیت‌زا در درمان آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

 

درمان آسم

داروهای مناسب برای درمان آسم

داروهای مختلفی برای درمان آسم استفاده می شود، از جمله گشادکننده های برونش، داروهای ضد التهابی و کورتیکواستروئیدها. برونکودیلاتورها برای باز کردن راه های هوایی و کاهش التهاب استفاده می شوند، در حالی که از داروهای ضد التهابی برای کاهش التهاب در راه های هوایی استفاده می شود. کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب و کاهش خطر حملات آسم استفاده می شود. اما تشخیص بهترین دارو با دکتر آنلاین داخلی است.

اسپری تنگی نفس برای آسم

انواع اسپری تنگی نفس یا آسم حاوی داروهایی هستند که برای جلوگیری یا رهایی از علائم این بیماری تجویز می‌شوند. داروهای استنشاقی مانند اسپری آسم، دوز مشخصی از دارو را به ریه‌ها و مجاری تنفسی می‌رساند و از این طریق هم میزان داروی مصرفی کاهش می‌یابد و هم باعث تاثیر زودهنگام آن می‌شود.

معمول است که پزشک برای افراد مبتلا به این مشکل دو نوع اسپری تنگی نفس تجویز کند که یکی برای استفاده‌ منظم و کنترل کلی بیماری و یکی دیگر برای مواقع اورژانسی است. اسپری آسم ممکن است حاوی داروهای استروئیدی باشد که التهاب مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد. اسپری حاوی گشاد کننده برونش نیز مجاری تنفسی را باز می‌کند و ممکن است یک اسپری شامل هر دوی این داروها باشد. اسپری سالبوتامول یکی از اسپری های مخصوص آسم است

دستگاه‌های داروهای استنشاقی آسم یا با دوز اندازه‌گیری شده استاندارد هستند یا حاوی پودر خشک. اسپری استنشاقی آئروسل یا MDI نوع رایج اسپری آسم است. دستگاه‌های پودر خشک نیز دارو را به ریه و مجاری تنفسی می‌رسانند. برای استفاده از اسپری تنگی نفس لازم است بروشور داخل جعبه را به خوبی بخوانید و روش استفاده را بیاموزید. لازم است بین فشردن دستگاه و تنفس هماهنگی لازم وجود داشته باشد تا دارو وارد دستگاه تنفسی و ریه شود.

مدیریت بیماری آسم

مجاری تنفسی شامل لوله‌هایی است که دم و بازدم از طریق آن صورت می‌گیرد و هوا داخل ریه‌ها رفت و آمد می‌کند. در صورت ابتلا به آسم، مجاری تنفسی دچار اختلال شده و به ‌دلیل التهاب و جمع شدن مخاط، باریک می‌شود. با این‌که در اغلب مواقع ابتلا به این بیماری از کودکی آغاز می‌شود، اما افراد در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. خس‌خس سینه، احساس سنگینی روی قفسه‌ سینه و سرفه، از علائم ابتدایی آسم هستند. استفاده از یک برنامه عملی می‌تواند در مدیریت و کنترل بیماری به شما کمک کند. در این صورت می‌توانید به راحتی با آسم زندگی کنید.

درواقع بهترین راه برای مدیریت آسم این است که با پزشک خود یک برنامه اقدام برای آسم ایجاد کنید. این طرح باید شامل فهرستی از داروها و همچنین فهرستی از محرک هایی باشد که باید از آنها اجتناب کرد. علاوه بر این، مهم است که علائم خود را پیگیری کنید و در صورت بدتر شدن علائم، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همان‌طور که گفتیم اگر نشانه‌های این عارضه را در خود بشناسید، با کنترل علائم بیماری می‌توانید زندگی خیلی راحتی داشته باشید و با بیماری خود کنار بیایید. برای این کار لازم است بدانید که از کدام داروهای برای پیشگیری و تسکین علائم استفاده کنید. پرهیز از عوامل تشدید کننده و تحریک کننده علائم و ساختن یک زندگی سالم نیز می‌تواند در کاهش بروز علائم به شما کمک کند.

درمان های خانگی برای آسم

درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم آسم کمک کند، مانند نوشیدن آب گرم، استفاده از مرطوب‌کننده، و اجتناب از محرک‌ها. علاوه بر این، برخی گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زردچوبه و سیر می توانند به کاهش التهاب و باز کردن مجاری تنفسی کمک کنند.

پزشک مناسب برای درمان بیماری آسم

اگر از آسم رنج می برید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی از یک متخصص، مانند یک متخصص داخلی آنلاین یا ریه باشید. این متخصصان می توانند به تشخیص و درمان بیماری شما و همچنین ارائه یک برنامه اقدام برای آسم کمک کنند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

www.aafa.org

www.nhlbi.nih.gov

www.asthma.org.uk

www.medicalnewstoday.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات