جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فواید طب سوزنی چیست؟

تاریخ بروزرسانی : ۰۵ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بسیاری از افراد از طب سوزنی یا سوزن درمانی به عنوان معجزه‌ای برای بهبود کیفیت زندگی خود یاد می‌کنند. این افراد معتقدند که این روش سنتی چینی ۲۵۰۰ ساله قادر به درمان همه چیز، از افسردگی و آلرژی گرفته تا دردهای صبحگاهی و گرفتگی عضلات و کاهش وزن است! برای آشنایی بیشتر با مفهوم افسردگی به مقاله افسردگی چیست و چرا به زندگی ما راه می‌یابد از وب‌سایت حال مراجعه کنید. در تعریف سوزن درمانی می‌توان گفت که آن یک روش کم تهاجمی برای تحریک مناطق سرشار از عصب سطح پوست به منظور تاثیر بر بافت‌ها، غده‌ها، اندام‌ها و عملکردهای مختلف بدن است. در واقع این روش، عمل نفوذ به بافت بدن با استفاده از سوزن‌های نازک، جامد و فلزی است که از طریق حرکات آرام و خاص دست پزشک یا متخصص خبره و با تحریک الکتریکی فعال می‌شود. پاسخ بدن در مقابل این نفوذ، تحریک سیستم ایمنی، تقویت گردش خون، ترمیم زخم و تعدیل بدن را به دنبال دارد. پزشکان طب سنتی چینی معتقدند که بدن انسان بیش از دو هزار نقطه خاص برای طب سوزنی دارد که توسط مسیرهای مشخصی به هم وصل شده‌اند. این مسیرها، یک جریان انرژی در بدن ایجاد می‌کنند که مسئول سلامت کلی بدن است. اختلال در این جریان انرژی می‌تواند باعث بیماری شود. به نظر می‌رسد که سوزن درمانی باعث می‌شود جریان انرژی در این مسیرها برقرار شده و فرد بیمار بهبودی یابد.

به نظر می‌رسد این روش درمانی برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، زنان باردار، افرادی که پوست آسیب دیده دارند و بیماران با مشکلات کبدی مناسب نیست. اگر می‌خواهید از این روش برای بهبود خود استفاده کنید، لازم است که پیش از اقدام، با یک پزشک معتبر مشورت کرده و متخصص این امر را بیابید.


تصویر خدمات اقساطی

طب سوزنی صورت

این روزها استفاده از این روش برای اهداف زیبایی محبوبیت جهانی پیدا کرده است. این روش زیبایی در پوست ناحیه سر، صورت و گردن کاربرد دارد. گرچه هنوز شواهد علمی کافی برای اثرگذاری و بی ضرر بودن این روش در دسترس نیست، اما برخی از متخصصان معتقدند که سوزن درمانی یک روش درمانی جذاب برای داشتن پوست جوان‌تر و شاداب‌تر است که می‌تواند جایگزینی ایمن برای جراحی یا بوتاکس باشد. طبق یافته‌های این افراد، انجام سوزن درمانی به طور طبیعی کمک می‌کند تا پوست، جوان، سالم و صاف به نظر برسد و علاوه بر رفع علائم پیری، سلامت کلی پوست را هم به دنبال داشته باشد. یکی دیگر از کاربردهای این روش، رفع مشکلات پوستی از جمله جوش یا آکنه است که به وسیله اثرگذاری بر سلول‌های چربی پوست انجام می‌شود. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله چگونه از شر جوش های صورت خلاص شویم که در وب‌سایت حال در دسترس است، مراجعه کنید.

قرار دادن سوزن روی پوست صورت برای طب سوزنی

سوزن درمانی صورت یک راه آسان و کم خطر برای سلامتی و جوانسازی پوست صورت است

هزینه طب سوزنی

میزان هزینه‌ای که از یک بیمار برای انجام خدمات سوزن درمانی دریافت می‌شود به چند عامل مختلف بستگی دارد، از جمله:

  • نوع، تعداد و کیفیت سوزن‌های یک بار مصرف به کار رفته که عمدتا وارداتی و گران هستند.
  • زمانی که پزشک برای هر بیمار اختصاص می‌دهد که معمولا بین سی دقیقه تا یک ساعت است.
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان که به نوع بیماری و شدت آن بستگی دارد.

انجام سوزن درمانی تحت نظر یک کارشناس متخصص، علاوه بر امن و آسان بودن، مقرون به صرفه هم هست. اگر مبلغ پرداختی بابت جلسات آن را با هزینه عمل‌های جراحی به ویژه در زمینه زیبایی، پوست و لاغری مقایسه کنید، متوجه آن خواهید شد.

بیشتر بدانید: علائم از کار افتادن کلیه

آموزش طب سوزنی

طب سوزنی یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های طب مکمل در دنیاست که  در زمره سیستم‌های درمان کل نگر که نیاز به تجارب خاصی دارد قرار می‌گیرد. مطابق قانون وزارت بهداشت و نظام پزشکی ایران، پزشکانی اجازه ارائه این خدمات را دارند که دوره‌های تخصصی یا کوتاه مدت طب مکمل را طی کرده باشند. هم‌چنین افراد غیر پزشکی که دوره دکترا، فوق لیسانس یا لیسانس طب مکمل را در دانشگاه‌ها و مراکز معتبر داخلی و خارجی گذرانده باشند و پیراپزشکان و افراد غیر پزشکی که دوره‌های کوتاه مدت مربوط به آن را گذرانده باشند هم واجد شرایط هستند.

در این دوره‌های آموزشی به مبانی تئوری و فلسفه این روش پرداخته می‌شود و سپس تکنیک‌های خاص و پروتکل‌های ویژه سوزن گذاری برای رفع درد و بیماری آموزش داده می‌شود. حدود یک دهه است که سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای پیشرفت دانش و مهارت پزشکان عمومی و متخصص برای ارائه خدمات درمانی مکمل، دوره آموزشی طب سوزنی را به صورت تخصصی برگزار می‌کند. طبق قوانین سازمان جهانی بهداشت، گذراندن ۲۰۰ ساعت آموزش تخصصی ویژه پزشکان و ۲۵۰۰ ساعت برای افراد غیر پزشک که تمایل به یادگیری و اجرای سوزن درمانی دارند، ضروری است.

قرار دادن سوزن برای رفع چربی های شکم به کمک سوزن درمانی

استفاده از سوزن درمانی یک روش مناسب برای لاغری موضعی است

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

آمبدینگ چیست

آمبدینگ یک شیوه جدید و نوپا از سوزن درمانی است که در آن، به جای استفاده از سوزن، از نخ‌های قابل جذب در نقاط انرژی بدن استفاده می‌شود. این نخ‌ها به مدت سه تا پنج هفته در بدن باقی می‌مانند و با تحریک دائمی نقاطی که باید توسط سوزن تحریک می‌شد، درد و ناراحتی بیمار را برطرف می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که با فعالیت روزانه بدن، این نقاط خاص به جای سوزن، توسط نخ تحریک می‌شود. پس از این مدت بیمار مجددا به پزشک مراجعه می‌کند و نخ گذاری برای یک دوره سه تا پنج هفته‌ای دیگر تکرار می‌شود. بیشترین کاربرد این شیوه در درمان چاقی، خدمات زیبایی و رفع مشکلاتی مثل میگرن، رماتیسم، گرفتگی عضلات و خستگی و… است. برای آشنایی بیشتر با میگرن، مقاله میگرن چیست و علائم و درمان آن کدام است را در وب‌سایت حال بخوانید.

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از آمبدینگ، استفاده از آن برای لاغری موضعی و فرم‌دهی به بدن است که می‌تواند در کنار ورزش و برنامه غذایی مناسب، باعث کاهش وزن و به ویژه کاهش سایز بدن شود. مکانیسم عمل این نخ‌ها به این صورت است که پس از قرار گرفتن آن‌ها در بافت چربی، خون‌رسانی به این بافت‌ها افزایش یافته و باعث لاغری موضعی می‌شود. این روش هم مانند سایر روش‌های لاغری نیازمند استفاده از خدمات استاندارد، مداوم و صبر کافی است.

فواید طب سوزنی

مهم‌ترین فایده سوزن درمانی، اثرات جانبی کم این روش است. به همین دلیل استفاده از آن برای افرادی که سابقه دردهای مزمن دارند و سایر روش‌ها نمی‌تواند به طور کامل به بهبود آن‌ها منجر شود، توصیه می‌شود. این روش درمانی می‌تواند توانایی ترمیم بدن را به شکلی طبیعی افزایش دهد و هم‌چنین نقش ضد درد داشته باشد. نقشی که سوزن درمانی توانسته در سم زدایی بدن ارائه دهد، امروزه به عنوان یک راه بسیار مناسب برای رفع مسمومیت‌ها و وابستگی‌ها به الکل و مواد مخدر تلقی می‌شود. هم‌چنین این روش برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند و برخی از روش‌های درمانی ممکن است زندگی حرفه‌ای آنان را مختل کند -مانند ورزشکاران حرفه‌ای- یک روش بی خطر و مطلوب است. به طور کلی مهم‌ترین مزایای این روش را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • تعادل در خلق و خو و رفع مشکلات روحی مثل اضطراب
  • رفع اختلالات خواب مثل پرخوابی یا کم خوابی
  • کنترل دردهای مزمن مثل دیسک کمر و…
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش سطح استرس
  • درمان علائم سیاتیک
  • تنظیم هورمون‌های بدن به ویژه در دوره یائسگی
  • کاهش علائم آلرژی
  • کاهش وزن

البته بهره مندی از این فواید منوط به دریافت این خدمات به صورت استاندارد و تحت نظر متخصصی کاردان و آگاه است. انجام سوزن درمانی در مراکز غیر استاندارد و توسط افراد غیر متخصص ممکن است عوارض شدیدی مانند آسیب عصبی و عروق خونی و عفونت و… را به دنبال داشته باشد.

قرار دادن سوزن روی کمر برای بهبود دیسک و رفع درد آن

طب سوزنی یکی از بهترین روش‌های مکمل برای مشکلات مزمنی مثل دیسک کمر است

طب سوزنی برای دیسک کمر

یکی از پرکاربردترین درمان‌ها که توسط سوزن درمانی انجام می‌شود، درمان دردهای مزمن از جمله کمردرد ناشی از دیسک کمر است. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ بر روی گروهی از مبتلایان به درد مزمن کمر و گردن انجام شد نشان داد که تقریبا نیمی از این افراد که از سوزن درمانی به شیوه صحیح آن استفاده کرده بودند، کاهش چشمگیر درد را تجربه کردند. این شیوه درمانی توانسته به خوبی به درمان بیماران مبتلا به کمردردهای شدید کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کمر درد به مقاله کمر درد نشانه چیست در وب‌سایت حال مراجعه کنید. هم‌چنین سوزن درمانی می‌تواند دردهای شدید ناشی از التهاب مفاصل را نیز در این بیماران کاهش دهد. مکانیسم عمل سوزن درمانی در درمان دیسک کمر به این صورت است که:

  • باعث افزایش جریان خون در ناحیه درد، رفع تنش و کاهش انقباض عضلات می‌شود.
  • با افزایش سلول‌های دفاعی اطراف دیسک و مایع میان بافتی باعث افزایش قدرت ترمیم و بهبود دیسک می‌شود.
  • از طریق تحریک عضلات و اعصاب منجر به ترشح اندورفین شده که مثل یک مسکن قوی در کاهش درد عمل می‌کند.

انجام این روش درمانی نیاز به صبر و حوصله کافی دارد، زیرا ممکن است اولین نتایج مثبت حاصل از آن، پس از سه یا چهار جلسه آشکار شود. برای درمان کامل دیسک کمر به کمک سوزن درمانی به حداقل ۱۰ جلسه درمان نیاز است که فواصل آن‌ها با توجه به شرایط بیمار، یک یا دو بار در ماه خواهد بود.

حرف آخر

طب سوزنی در سال‌های اخیر به عنوان یک روش موثر درمانی مکمل در زمینه کمک به درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی شناخته شده است. با پیشرفت آگاهی و دانش متخصصان نسبت به این امر، روش‌های نوینی از آن منشعب شده است که یکی از آن‌ها، آمبدینگ یا طب سوزنی نشایی است. در این روش به جای سوزن، از نخ استفاده می‌شود. چنان‌چه با عارضه و درد مزمنی مواجه هستید یا قصد دارید که از سوزن درمانی برای رفع مشکلات پوستی یا جوانسازی پوست استفاده کنید، لازم است پیش از اقدام حتما با یک پزشک مجرب در این خصوص مشورت کنید. برای مشاوره فوری و آسان، بدون نیاز به خروج از منزل می‌توانید از مشاوره آنلاین  حال کمک بگیرید و به سادگی به صدها پزشک از تخصص‌های گوناگون دسترسی داشته باشید. ارائه شرح حـال مناسب بیمار و سابقه بیماری‌های او به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا انجام طب سوزنی برای او مناسب است یا خیر. شما چه تجربه‌ای از سوزن درمانی دارید!؟

سوالات متداول

طب سوزنی چیست؟

این روش که در شاخه طب مکمل قرار می‌گیرد، یکی از روش‌های درمانی سنتی چین است. قرار دادن سوزن‌های مخصوص در نقاط انرژی بدن به کاهش درد و درمان بسیاری از مشکلات منجر می‌شود.

فواید طب سوزنی چیست؟

کم خطر بودن، نداشتن عوارض جانبی خطرناک، خاصیت ضد درد و سم زدایی این روش از مهم‌ترین فواید آن است. این روش مانند عمل جراحی و سایر درمان‌ها، پر هزینه نیست و باعث اخلال در روال زندگی نمی‌شود.

عوارض طب سوزنی چیست؟

برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی این روش درد و خونریزی ناشی از قراردادن سوزن است که به حساسیت افراد بستگی دارد. بعضی از بیماران ممکن است در اثر حساسیت به جنس سوزن دچار واکنش آلرژیک، سرگیجه و… شوند.

آیا طب سوزنی برای دیسک کمر مفید است؟

بله. این روش هم از طریق تحریک سلول‌های میان بافتی باعث ترمیم دیسک کمر شده و هم با تحریم ترشح اندورفین، نقش مسکن و ضد درد دارد و به کاهش انقباض عضلات و درد ناشی از آن منجر می‌شود.


منابع

https://www.hopkinsmedicine.org

https://www.healthline.com

https://www.hindawi.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات