جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

استاندارد میزان صمیمیت در محیط کار چقدر است؟

حال-صمیمیت در محیط کار
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

شما تا به حـال حتما در محیط کار درگیر تعامل با همکاران و یا دیگر افراد بوده‌اید؛ شاید به این نکته توجه نکرده باشید که میزان دوستی یا صمیمیّت شما در محیط کار به اندازه‌ایست که باید باشد یا نه؟ آیا صمیمیت در محیط کار استانداردی دارد؟

شاید تا امروز که این مطلب را می‌خوانید از رابطه صمیمانه با همکارانتان متضرّر شده باشید یا بالعکس!

بیایید با هم بررسی کنیم که اصلا رفتار صمیمانه در محیط کار سودبخش است یا آسیب‌رسان؟


تصویر خدمات اقساطی

سطح ارتباط در محیط کاری

روانشناسان معتقدند صمیمیّت و همدلی بین افراد در محل کار می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری و کیفیّت کار باشد؛ امّا سوال اینجاست که این رابطه تا چه اندازه می‌تواند عُمق داشته باشد؟

یا اینکه دوستی در محیط کار با دیگر فضاها متفاوت است یا نه؟

صمیمیت محیط کار می‌تواند حتّی باعث خلاقیت و نوآوری شما باشد و شما را در انجام کارهایتان یاری کند، امّا به همین اندازه هم خطرناک است و ممکن است موجب از بین رفتن روحیّه و انگیزه شما باشد، بنابراین خارج نشدن از مرزهای شخصی در حفظ رابطه کاری ضروری است.

روابطی که شما با دوستان صمیمی خود خارج از فضای کار دارید با رابطة دوستانه در محیط شغلی بسیار متفاوت است.

حال-صمیمیت در محیط کار

شاید شما خارج از این فضا با دوستانتان هیچ حدودی را رعایت نکنید و هر عملی از شما سر بزند امّا در محیط کار باید به خاطر داشته باشید که اصلا به چه خاطر دور هم جمع شده‌اید؟

وقتی شما با همکارانتان بیش از حد تعریف شده ارتباط داشته باشید ممکن است فراموش کنید که برای کار کردن آمده‌اید نه برای تفریح!

رعایت حد و مرزها

واضح است که هر رابطه‌ای مستلزم حد و مرزهایی است که طرفین باید آنها را رعایت کنند.

حتما تجربه کردید که  مرزهای صمیمیت در محیط کار همیشه لحاظ نمی‌شوند و گاهی افراد زیاده‌روی می‌کنند و باعث از بین رفتن حریم شخصی طرف مقابل می‌شوند و این موجب فراهم آمدن محیطی ناامن برای کار خواهد شد.

ایجاد رابطه صمیمانه سالم با همکاران به میزان مهارتهای رفتاری شما برمی‌گردد:

رعایت حریم شخصی

مهم نیست که تا چه اندازه با همکارتان یا افرادی که به محیط کار شما رفت و آمد دارند صمیمی هستید، شما در محیط کار باید حریم را رعایت کنید و از حیطه ادب به هیچ عنوان خارج نشوید، برای دستیابی به این مهم رعایت بعضی نکات لازم است، به عنوان مثال: پرهیز از شوخی‌ زیاد، دوری کردن از الفاظ رکیک و …

حفظ اسرار خصوصی

این طبیعی است که وقتی شما با فردی دوست هستید به راحتی سفره دلتان را برایش باز کنید و تمام اسرار خصوصی خود را برای او بازگو کنید امّا در فضایی که کار می‌کنید اوضاع کاملا متفاوت است. این مورد، فراتر از استاندارد صمیمیت در محیط کار است.

باید در نظر داشته باشید که  بعضی افراد در محیط کاری ممکن است برای ضربه زدن به موقعیت شما از روی حسادت به شما نزدیک شوند، پس به راحتی اسرار خود را به دیگران نگویید، حتّی اگر از وفاداری افراد مطمئن هستید و به همکارانتان اعتماد دارید، باز هم لزومی ندارد آنها را از اسرار خود باخبر کنید.

ایجاد رابطه منطقی

اگر رابطة دوستانه شما با همکارتان باعث بالا رفتن کیفیّت کار شما می‌شود آن را ادامه دهید و اگر برعکس است سریعا رابطة خود را خاتمه دهید؛ باید بدانید که دوستی در فضای کاری ممکن است موقّت باشد.

با تغییر کردن محلّ کار یا منتقل شدن شما به بخش دیگری این رابطه کم رنگ خواهد شد و یا حتّی ممکن است از بین برود، پس سعی کنید به همکارتان عادت نکنید چرا که دور شدن از همکاری که به او عادت کرده‌اید موجب می‌شود که دیگر نتوانید آن طور که باید روی کار تمرکز کنید.

حال-صمیمیت در محیط کار

این یعنی کاهش بهره‌وری و در نهایت نارضایتی مافوق یا صاحب کار شما!

 

پرهیز از توهین

گاهی ممکن است رعایت نکردن حدود باعث شود که رفتار شما به جای آنکه صمیمیت در محیط کار تلقی شود‌،‌ برای طرف مقابل توهین تلقّی شود و شاید شخصی که حد و مرزی برای رابطه دوستانه در محیط کار قائل نیست به خود اجازه دهد که به بهانه شوخی و صمیمی بودن به دیگری توهین کند.

اینگونه رفتارها معمولا یا با پاسخ مشابه از طرف مقابل همراه است و یا اینکه شخص ترجیح می‌دهد در برابر چنین رفتاری سکوت کند تا بیش از این فضای کاری متشنّج نشود که در هر دو صورت نتیجه مخرّب خواهد بود.

در حالت اوّل محیطی ناسالم برای همکاری ایجاد می‌شود و در حالت دوّم شخصی که سکوت می‌کند کم‌کم سرخورده خواهد شد و حسّ همکاری خود را از دست می‌دهد و در نهایت بازدهی پایین می‌آید.

رعایت اعتدال

حتما در نظر داشته باشید که در فضای کاری خود بیش از حد با دوستان گپ و گفت نداشته باشید، صحبتهای غیر ضروری موجب می‌شود که بازدهی شما و کیفیّت کارتان به شدّت پایین بیاید.

اگر احساس می‌کنید که در میانه کار نیاز به صحبت دارید تا بتوانید قوای خودتان را بازیابی کنید.

حتما زمان‌های کوتاهی را برای صرف چای و گفت و گو با همکاران اختصاص دهید و در هنگام انجام کار روی چگونگی انجام آن تمرکز داشته باشید.

حال-صمیمیت در محیط کار

تا اینجای بحث حتما متوجّه شدید که چه میزان از صمیمیّت در محیط کار می‌تواند مفید باشد.

وقتی صمیمیت در محیط کار شما رابطه دوستانه منطقی با حدود و مرزهای تعریف شده باشد حتما می‌توانید از کار کردن لذّت ببرید و محیطی سرد و خشن را به شکل دلخواه خود تغییر دهید.

 

افزایش حسّ همکاری

روانشناسان حال می‌گویند اگر دوستی و صمیمیت در محیط کار بین همکاران دارای حدود تعریف شده نباشد می‌تواند آثار زیان‌باری به همراه داشته باشد.

اگر محیطی کوچک و متشکّل از تعداد محدودی همکار باشد می‌تواند به نابودی مجموعه منتهی شود!

بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ در سراسر جهان به همین دلیل صمیمیت در محل کار بین کارمندان خود را محدود می‌کنند و حتّی در بعضی موارد برقراری دوستی بین کارمندان ممنوع است و می‌تواند با توبیخ و یا اخراج همراه باشد.

امّا وقتی ارتباطات دوستانه شما با همکاران در چارچوبی مشخّص باشد و تمام مهارت‌های رفتاری که با هم مرور کردیم رعایت شود، مطمئنا حسّ همکاری بین شما تقویت خواهد شد.

در نتیجه افزایش بازدهی و پیشرفت کاری شما را به دنبال خواهد داشت.

یکی از قدم‌های خوبی که در شرکت‌های موفق می‌بینیم، وجود دپارتمانی به نام منابع انسانی است. در این دپارتمان افراد مشاورانی کنار خودشان دارند و می‌توانند در صورت بروز مشکل در محیط کار و بین همکاران‌شان جلسه ای با روانشناس داشته باشند.

سامانه مشاوره و روانشناسی آنلاین حال هم خدمات ویژه‌ای برای مجموعه‌هایی که به سلامت روان کارکنا‌ن‌شان اهمیت می‌دهند ترتیب داده است که همه کارکنان در کنار خود همراهی داشته باشند.

امیدواریم بعد از خواندن این مطلب روزهای کاری پُر نشاط و توأم با پیشرفتی را پیش رو داشته باشید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات