جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

شانه یخ زده / علائم، عوارض و راه های درمان آن

شانه یخ زده
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تصور کنید شانه ناگهان به قلعه‌ای از یخ تبدیل شود و پل متحرک تاندون‌ها و رباط‌های دیگر حرکت نکنند. این اولین تجربه آزاردهنده شانه یخ زده است. در این وضعیت شما علاوه بر اینکه نمی‌توانید شانه خود را به خوبی حرکت دهید، احساس دردر را نیز تجربه خواهید کرد و همین موضع کار را بسیار یخت‌تر می‌کند. در ادامه این مقاله درباره این موضوع و راه های درمان شانه یخ زده بیشتر صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده یا Frozen shoulder که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که با سفتی و درد در مفصل شانه مشخص می شود. این حالت اغلب پس از بی حرکتی طولانی مدت شانه، مانند پس از جراحی یا آسیب دیدگی، یا به دلیل  دیابت یا سکته، رخ می‌دهد.

این وضعیت معمولاً در سه مرحله پیشرفت می کند: یخ زدگی، منجمد و ذوب. در مرحله یخ زدگی، حرکت شانه به طور فزاینده ای محدود و دردناک می شود. مرحله منجمد با کاهش قابل توجه درد مشخص می شود، اما شانه سفت باقی می‌ماند. در نهایت، در مرحله ذوب، حرکت به تدریج بهبود می یابد و علائم کاهش پیدا می‌کنند.

علائم شانه یخ زده

بیماری شانه یخ زده منجر به از دست دادن حرکت و درد در مفصل شانه می‌شود و اگر این وضعیت را تجربه می‌کنید احتمالا علائم دیگری را نیز خواهید داشت.

  • درد شانه: در ابتدا ممکن است متوجه درد مبهم یا دردناک در یک شانه شوید. این درد گاهی اوقات در شب بدتر می‌شود و خواب را مختل می‌کند.
  • حرکات محدود: حرکت شانه محدود بمی‌شود و فعالیت‌هایی مانند رساندن دست به بالای سر، پشت سر، یا حتی تلاش برای خاراندن پشت، سخت می‌شود.
  • سفتی: مفصل شانه سفت شده و حرکت آن سخت می‌شود.
  • از دست دادن پیشرونده تحرک: معمولاً ابتدا درد ایجاد می‌شود و سپس، با گذشت زمان، سفتی و کم تحرکی بیشتر می‌شود.

عوارض شانه یخ زده

شانه یخ زده می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره و رفاه افراد تأثیر می‌گذارد. عوارض جانبی این وضعیت شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش دامنه حرکت: شانه دامنه حرکتی کامل خود را از دست داده و انجام حرکاتی مانند بالا بردن بازو، دراز کردن یا چرخش شانه دشوار می‌شود
  • درد مداوم: حتی بدون انجام هیچ کاری، شانه درد یا ضربان دارد.
  • ضعف عضلانی: به دلیل کاهش استفاده، عضلات اطراف شانه به مرور زمان ضعیف می‌شوند
  • توانایی محدود در انجام وظایف روزانه: کارهای ساده مانند لباس پوشیدن، رانندگی، بلند کردن اشیا یا حتی حمام کردن بسیار سخت می‌شود.
  • اثرات احساسی: درد مزمن و کاهش تحرک در برخی افراد منجر به ناامیدی، نوسانات خلقی و گاهی اوقات افسردگی می‌شود.
  • زمان بهبود طولانی: دوره طبیعی شانه یخ زده ممکن است حتی بیش از چند سال طول بکشد، که از نظر روحی و جسمی برای فرد مبتلا به آن، بسیار مضر است.

عوارض شانه یخ زده

درمان سریع شانه یخ زده

روند درمان شانه یخ زده معمولاً سریع نیست و به طور کلی با گذشت زمان برطرف می شود. این وضعیت اغلب چندین ماه یا حتی چند سال طول می‌کشد. با این حال، درمان هایی وجود دارد که به تسریع بهبودی و کاهش علائم کمک می‌کند:

  • فیزیوتراپی
  • دارو
  • گرما
  • تزریق کورتیکواستروئید
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)
  • جراحی
  • اوزونتراپی

مناسب ترین رویکرد درمانی باید توسط دکتر ارتوپد آنلاین انجام شود که این کار پس از بررسی‌های دقیق انجام خواهد شد.

پماد برای شانه یخ زده

کرم کپسایسین که از فلفل چیلی گرفته شده است، با کاهش شدت سیگنال‌های درد ارسال شده از طریق اعصاب، به کاهش درد شانه یخ زده کمک می‌کند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی موضعی مانند ژل دیکلوفناک و پیروکسیکام نیز به کاهش التهاب و درد شانه کمک می‌کنند

قبل از استفاده از هر پمادی، با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است، به خصوص اگر آلرژی دارید، پوست حساسی دارید یا از داروهای دیگری استفاده می کنید.

فیزیوتراپی شانه یخ زده

فیزیوتراپی شانه یخ زده شامل تمرینات و تکنیک هایی است که برای افزایش تحرک، کاهش درد و بازیابی عملکرد طراحی شده اند و به مراحل زیر تقسیم می‌شود:

کنترل درد

تکنیک ها شامل گرم کردن ملایم، ماساژ سبک و درمان اولتراسوند است. گاهی اوقات، درمانگران از حرکات کششی کوتاهی نیز در این مرحله استفاده می‌کنند.

تمرینات دامنه حرکت

هنگامی که درد قابل کنترل است، تمرکز روی بهبود دامنه حرکتی شانه تغییر می کند. یکی از تمرینات متداول “آونگ” است، حرکتی که در آن شما خم می‌شوید و اجازه می‌دهید بازوی آسیب دیده آویزان شود، سپس به آرامی آن را به صورت دایره ای یا جلو و عقب می‌چرخانید.

کشش

با بهبود انعطاف پذیری، کشش ها بیشتر می‌شود که در آن بازوی خوب به بلند کردن بازوی آسیب دیده کمک می‌کند تا شانه را به آرامی کشیده شود

تقویت

هنگامی که انعطاف پذیری به سطح عملکردی رسید، تمرینات تقویتی شروع می‌شود که با وزنه‌های سبک شروع می‌شود.

تمرین عملکردی

هدف نهایی درمان بازیابی توانایی شانه برای انجام فعالیت های روزانه است که شامل تمرینات حرکتی خاصی می‌شود و کارهای روزانه را تقلید می‌کند.

این تمرینات باید تحت هدایت یک فیزیوتراپیست مجاز انجام شود که می‌توانید برای راحتی بیشتر از بخش فیزیوتراپی در منزل استفاده کرده و این کار را در خانه خودتان و به کمک یک متخصص انجام دهید.

جراحی شانه یخ زده

جراحی شانه برای مشکل شانه یخ زده معمولاً تنها زمانی انجام می‌شود که سایر درمان‌ها، مانند فیزیوتراپی و تزریق، اثر قابل توجهی نداشته باشند. هدف از جراحی نیز کشش و رهاسازی کپسول مفصلی سفت شده است که باعث محدودیت حرکت و درد شده است

آرتروسکوپی رهاسازی کپسولی رایج ترین جراحی برای درمان شانه یخ زده است.  جراح برش‌های کوچکی برای وارد کردن دوربین و ابزار کوچک ایجاد می‌کند. با این کار داخل شانه را دیده و قسمت‌های تنگ کپسول مفصل را با دقت برش می‌دهند. آزاد شدن کپسول سفت باعث افزایش دامنه حرکتی خواهد شد.

برای جراحی شانه یخ زده می‌توانید از بخش جراحی بدن اقساطی استفاده کرده و با وام 50 میلیونی «حال» این کار را انجام دهید.

مانند هر جراحی، خطراتی مانند عفونت، خونریزی یا آسیب به مفصل وجود دارد اما این موارد بسیار نادر هستند. ضمن اینکه بهبودی پس از جراحی شانه یخ زده هم ممکن است زمان بر باشد و اغلب ماه ها طول می‌کشد

اوزون تراپی شانه یخ زده

اوزون تراپی یک روش درمانی کمتر مرسوم برای شانه یخ زده است. اوزون درمانی شامل تزریق گاز اوزون در بدن است که گفته شده می تواند التهاب را کاهش دهد و سیستم ایمنی را فعال کند. اما از آنجایی که اوزون تراپی برای شانه یخ زده به عنوان یک درمان جایگزین در نظر گرفته می‌شود، استفاده از آن برای این مشکل، چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. علاقه مندان باید این گزینه را به طور کامل با یک متخصص پزشکی در میان بگذارند و سپس اقدام کنند.

درمان شانه یخ زده با لیزر

لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) که به عنوان لیزر درمانی سرد نیز شناخته می شود، یک روش درمانی نوظهور برای شانه یخ زده است که از انتشار نور غیر حرارتی برای کاهش التهاب، کاهش درد و افزایش ترمیم بافت استفاده می‌کند.

این روش شامل هدایت طول موج‌های خاصی از نور به مفصل شانه است که توسط سلول‌ها جذب شده و گردش خون را تحریک می‌کند، اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد و دامنه حرکتی را بدون ایجاد آسیب بافتی افزایش می‌دهد.

البته درمان شانه یخ زده با لیزر یک درمان مستقل نیست و زمانی موثرتر است که با یک برنامه درمانی جامع که شامل تمرینات بدنی و سایر اقدامات توانبخشی است ادغام شود.

درمان شانه یخ زده

بهترین دارو برای شانه یخ زده

درواقع بهترین دارو برای درمان شانه یخ زده وجود ندارد، زیرا درمان معمولاً شامل چند مورد است. با این حال، پزشکان اغلب داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کمک به کاهش درد و تورم در مراحل اولیه توصیه می‌کنند. در برخی موارد، به ویژه برای درد و التهاب شدیدتر، پزشک ممکن است پردنیزون را برای یک دوره کوتاه مدت تجویز کند. گزینه دیگری که پزشکان گاهی اوقات از آن استفاده می کنند، تزریق متیل پردنیزولون (با نام تجاری Medrol) به طور مستقیم به مفصل شانه برای ایجاد تسکین است.

اما به طور کلی ترکیب بهترین دارو برای شانه یخ زده با فیزیوتراپی برای بازگرداندن حرکت‌های اولیه بسیار مهم است و تنها با دارو نمی‌توان به نتیجه نهایی و قطعی رسید.

درمان خانگی شانه یخ زده

شانه یخ زده را می‌توان با برخی درمان های خانگی ساده کنترل کرد اما این درمان های خانگی جایگزینی برای درمان های پزشکی حرفه ای نیستند.

  • قرار دادن کمپرس گرم یا بسته حرارتی روی شانه آسیب دیده به مدت 10-15 دقیقه جریان خون را افزایش داده و به شل شدن عضلات سفت کمک می‌کند.
  • تمرینات ملایم برای کشش شانه نیز تحرک مفصل را حفظ کرده و از سفتی بیشتر جلوگیری می‌کند. تمرینات متداول عبارتند از کشش آونگ، کشش حوله.
  • ایجاد تعادل بین استراحت و فعالیت بدنی نیز مهم است. از حرکاتی که باعث درد می شود اجتناب کنید و فعالیت ها را برای کاهش فشار روی شانه اصلاح کنید.
  • در برخی موارد، قرار دادن کیسه یخ روی شانه تا 15 دقیقه می‌تواند به کاهش تورم و بی حس شدن ناحیه کمک کند و درد را تسکین دهد.
  • ماساژ ملایم اطراف شانه جریان خون را افزایش داده و به کاهش تنش در عضلات کمک می‌کند

تمرینات مناسب برای شانه یخ زده

ورزش های خاصی وجود دارد که به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد بیمارانی که به شانه یخ زده مبتلا شده‌اند کمک می‌کند.

کشش آونگی

کمی به جلو خم شوید و با یک دست خود را روی میز نگه دارید. اجازه دهید بازوی آسیب دیده آویزان شود و به آرامی در دایره های کوچک بچرخد. این کار را برای یک یا دو دقیقه انجام دهید و به تدریج با بهبود انعطاف پذیری، قطر تاب را افزایش دهید.

کشش حوله

حوله ای را پشت سر خود با هر دو دست، به صورت افقی بگیرید. با بازوی خوب، بازوی آسیب دیده را به سمت بالا بکشید تا کشیده شود. همچنین می توانید با کشیدن حوله به سمت بالا با بازوی آسیب دیده، کشش حوله زیر دست را انجام دهید.

حرکت متقاطع

از دست خوب خود برای بلند کردن بازوی آسیب دیده از آرنج استفاده کنید و آن را بالا بیاورید و فشار ملایمی برای کشش شانه اعمال کنید. کشش را برای 15 تا 20 ثانیه نگه دارید.

کشش زیر بغل

با استفاده از بازوی خوب، بازوی آسیب دیده را تا سینه بلند کنید. به آرامی زانوهای خود را خم کنید، زیر بغل را باز کنید. کشش را با هر خم شدن عمیق کنید. چند ثانیه نگه دارید و 10 تا 20 بار تکرار کنید.

وضعیت به پشت خوابیده

به پشت دراز بکشید و از بازوی سالم برای بلند کردن بازوی آسیب دیده از بالای سر استفاده کنید تا زمانی که کشش ملایمی را احساس کنید. این حالت را نگه دارید، سپس بازو را به آرامی پایین بیاورید.

برای شل کردن عضلات شانه و جلوگیری از هر گونه حرکتی که باعث درد شدید شود، قبل از ورزش، گرم کردن با کیسه حرارتی را فراموش نکنید تا عضلات شدل شده و آماده تمرینات شوند.

 

منابع:

webmd.com

health.harvard.edu

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات