جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آمپول بتامتازون چیست ؟ کاربردها و عوارض آمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر زهرا خدابخش دچانی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-2412-097832df-ba39-41d7-8a29-8aabfed9cc9d.jpeg
دکتر زهرا خدابخش دچانی
دکتری حرفه‌ای (رزیدنت) پزشک مشاوره دارویی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

بتامتازون، یک داروی ضد التهاب پرکاربرد است. این دارو به شکل‌های مختلف آمپول، کرم و ژل و لوسیون، پماد و اسپری در دسترس است. آمپول بتامتازون به تسکین درد یا التهاب در بیماری‌های مختلف کمک می‌کند و از طریق کبد در بدن جذب می‌شود.

این دارو اگرچه یک داروی عمومی و در دسترس است، اما بهتر است با مشورت پزشک استفاده شود. پس اگر دربارۀ مصرف آمپول بتامتازون یا هر شکل دیگری از دارو به مشورت با پزشک نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین پزشکی در «حال» کمک بگیرید.

 


تصویر خدمات اقساطی

بتامتازون چیست؟

بتامتازون یک داروی کورتیکو استروئید است که گاهی استروئید یا کورتون هم نامیده می‌شود. استروئیدها میزان مواد شیمیایی التهابی را که در بدن ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، با کاهش پاسخ ایمنی طبیعی بدن، به کنترل التهاب هم کمک می‌کنند.

آمپول بتامتازون

این دارو برای کاهش التهاب و درد ناشی از بیماری‌های مختلف به کار می‌رود. استفاده از آن برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به اختلالات زیر تایید شده است:

  • مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس
  • شرایط آلرژیک (می‌توانید مطلب مربوط به شربت زادیتن یا شربت کتوتیفن و موارد استفاده آن را نیز برای درمان آلرژی مطالعه کنید)
  • بیماری‌های پوستی
  • اختلالات معده
  • اختلالات خونی
  • مشکلات چشمی
  • مشکلات کلیوی مثل وجود پروتئین در ادرار.
  • اختلالات تنفسی
  • آسم
  • سرطان
  • آرتروز
  • بیماری‌های هورمونی مثل مشکلات غده تیروئید
  • بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس.

آمپول بتامتازون ال آ چیست؟

آمپول بتامتازون ال آ یکی از انواع رایج این داروست که با تضعیف سیستم ایمنی بدن و واکنش‌های آن علائم بیماری‌هایی مثل رماتیسم، آلرژی و بیماری‌های خودایمنی را را کاهش می‌دهد. این دارو آزاد شدن بعضی از ناقل‌های شیمیایی در بدن را که باعث التهاب می‌شوند، مهار می‌کند. در نتیجه علائم حساسیتی مثل درد و ورم و … را کاهش می‌دهد.

علاوه بر  آمپول بتامتازون ال آ، شکل‌های خوراکی و موضعی آن هم موجود است که پزشک با توجه به وضعیت و نیاز بیمار یکی از آن‌ها را تجویز می‌کند.

آمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون برای چیست

در این بخش برایتان از کاربرد آمپول بتامتازون در مشکلات و بیماری‌های رایجی مثل بیماری سرماخوردگی، حساسیت‌ها و انواع درد توضیح می‌دهیم و اشاره می‌کنیم که آمپول بتامتازون برای چیست.

آمپول بتامتازون در سرماخوردگی

به گفته متخصصان تجویز آمپول بتامتازون در سرماخوردگی نقش درمانی ندارد. این دارو با اثرگذاری بر کنترل تب، کاهش دردهای عضلانی و آبریزش بینی، به بیمار احساس سلامتی می‌دهد. اما این اثرگذاری فوری برای کنترل علائم سرماخوردگی ضرورتی ندارد و مصرف بیش از حد آن ممکن است با عوارض جانبی جدی همراه باشد.

بتامتازون حاوی مقدار زیادی استروئید است. به همین دلیل زیاده‌روی در مصرف آمپول بتامتازون در سرماخوردگی باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود و توانایی بدن برای مقابله با سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

آمپول بتامتازون برای سرفه

آمپول بتامتازون یک کورتیکواستروئید است که به کاهش تورم، قرمزی، خارش و واکنش های آلرژیک کمک می‌کند. برای درمان آسم، آلرژی، آرتریت، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو استفاده می شود. همچنین برای سایر شرایط مانند اختلالات خونی و بیماری های غدد فوق کلیوی نیز قابل استفاده است.

آمپول بتامتازون برای سرفه ترجیحا توسط دکتر انلاین گوش و حلق و بینی تجویز می‌شود و بهتر است با نظر او این آمپول برای سرفه تجویز شود.

آمپول بتامتازون برای آبریزش بینی

اگرچه آمپول بهتامتازون برای آبریزش بینی هم قابل استفاده است اما به قول دکتر حسین بیگلری: تاثیر این دارو بر آب ریزش بینی  و تب باعث شده تا بسیاری به صورت خود سرانه و در زمان ابتلا به سرما خوردگی از آن استفاده کنند که این مسئله عوارضی را در پی دارد. بنابراین حتما قبل از استفاده از مشاوره دارویی آنلاین در حال استفاده کنید و با یک پزشک مشورت کنید

آمپول بتامتازون برای حساسیت‌

حساسیت یا آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به یک ماده خارجی واکنش نشان می‌دهد. در واقع بدن آن ماده را به عنوان نوعی آلرژن تشخیص می‌دهد و علیه آن آنتی بادی تولید می‌کند. آمپول بتامتازون گاهی برای رفع حساسیت تجویز می‌شود، و به همین دلیل با نام آمپول ضد حساسیت بتامتازون نیز شناخته می‌شود. درواقع امپول بتامتازون برای حساسیت‌ یکی از کاربردهای آن است و در این بخش می‌خواهیم در این باره توضیح دهیم که کاربرد این دارو برای بعضی از انواع حساسیت‌ها چیست.

آمپول بتامتازون برای حساسیت‌ فصلی

بروز آلرژی و حساسیت‌های فصلی با واکنش‌های التهابی در بدن همراه است. یکی از رایج‌ترین داروها برای مقابله با این عوارض حساسیتی، بتامتازون است. آمپول بتامتازونبا کاهش عملکرد و واکنش سیستم ایمنی بدن، پاسخ‌های التهابی بدن به حساسیت فصلی را سرکوب می‌کند.

برای آنکه بدانید اثر آمپول بتامتازون تا چند روز است باید اشاره کنیم که تأثیر امپول بتامتازون برای حساسیت فصلی تا حدود ۲ ساعت بعد از تزریق به بالاترین حد خود می‌رسد.  البته بهتر است که از بتامتازون برای حساسیت فصلی شدید استفاده شود و استفاده از آن به یک عادت همیشگی تبدیل نشود.

برای آشنایی با تزریق سرم در منزل می‌توانید این مطلب را بخوانید

تزریق آمپول بتامتازون برای حساسیت

آمپول بتامتازون برای حساسیت پوستی

حساسیت‌های پوستی از جمله واکنش‌های حساسیتی هستند که به دلیل گزش حشرات، مصرف غذاهای خاص، حساسیت به دارو و… ایجاد شوند. این نوع حساسیت باعث التهاب پوست (راش یا بثورات) و خارش و تورم آن می‌شود.

می‌توان از آمپول بتامتازون برای حساسیت پوستی استفاده کرد.  این دارو با سرکوب سیستم ایمنی بدن که در حـال مبارزه با عامل حساسیت‌زا است، علائم حساسیتی را کاهش می‌دهد. بتامتازون برای مشکلات پوستی دیگر مثل اگزما و پسوریازیس هم کاربرد دارد.

برای مشاوره درباره مشکلات پوستی خود میتوانید از خدمات دکتر آنلاین پوست سامانه حال استفاده کنید.

آمپول بتامتازون برای کهیر

کهیر یک نوع واکنش حساسیتی به آلرژن‌هاست. افراد به دلایل مختلفی ممکن است به کهیر دچار شوند؛ از جمله حساسیت غذایی یا دارویی، گرما و سرمای شدید و…. در واقع زمانی کهیر در سطح پوست ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن در حـال مبارزه با یک عامل حساسیت‌زا باشد. در چنین مواقعی می‌توان با استفاده از سرکوب سیستم دفاعی بدن به کاهش علائم ناشی از فعالیت شدید آن مثل کهیر کمک کرد.

گرچه آمپول بتامتازون برای کهیر اثربخش است، اما درمان کننده علت کهیر نیست و فقط علائم آن را کنترل می‌کند. این آمپول در موارد کهیر حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهتر است برای شناسایی علت اصلی کهیر با پزشک خود مشورت کنید.

می‌توانید درباره درمان کهیر پوستی و راه های آن مطلب مشخص شده را نیز مطالعه کنید.

امپول بتامتازون ال آ برای کمر درد

داروهای کورتونی همواره یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها برای درهای عضلانی و مفصلی هستند. این داروها به اشکال و انواع مختلف خوراکی و تزریقی مثل پردنیزولون، بتامتازون و… به کار می‌روند. آمپول بتامتازون برای کمر درد  یکی از رایج‌ترین این داروهاست که اثرگذاری فوری بر درد دارد و به سرعت با کاهش التهاب، آن را تسکین می‌دهد.

اما نباید فراموش کرد که این دارو درمان کننده کمر درد نیست و تا زمانی که عامل کمر درد درمان نشود، شرایط بهتر نخواهد شد. پزشکان استفاده از بتامتازون برای درد کمر را در دردهای مقاوم و شدید توصیه می‌کنند. برای استفاده از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون برای دندان درد

آمپول بتامتازون برای دندان درد می‌تواند موثر باشد، اما نه هر دندان دردی! بتامتازون از جمله داروهای کورتونی قوی با اثرگذاری فوری است و بیشتر برای کمک به درمان درد و التهاب‌های شدید و جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندانپزشکان این دارو را معمولا برای دندان‌درد توصیه نمی‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که از داروهای سبک‌تر با عوارض جانبی کمتر استفاده کنند. با این حـال ممکن است در موارد ضروری به استفاده از آن نیاز داشته باشید. بهترین راه برای از بین بردن درد دندان، رفع عامل اصلی ایجاد کننده درد است. در این خصوص لازم است که با دندانپزشک آنلاین صحبت کنید

آمپول بتامتازون در بارداری

اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، لازم است که پیش از مصرف آمپول بتامتازون در بارداری  با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. گاهی استفاده از آمپول بتامتازون در بارداری برای جنین مزایای بالقوه‌ای دارد که پزشکان استفاده از آن را ضروری می‌دانند. به نظر می‌رسد تزریق بتامتازون به مادران بارداری که در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند، خطر تولد پیش از موعد نوزاد را کاهش می‌دهد.

پزشکان گاهی استفاده از این دارو را در زنان بارداری که در هفته ۲۹ تا ۳۴ بارداری قرار دارند و علائم زایمان زودرس در آن‌ها مشاهده شده است، بسیار ضروری می‌دانند. تولد نوزادان پیش از ۲۸ هفتگی احتمالا باعث بروز مشکلات ریوی، اختلالات روده و… در آن‌ها می‌شود. اما نوزادان زنانی که پیش از زایمان استروئید دریافت کرده‌اند، مشکلات کمتری در این زمینه خواهند داشت. این کار خطر ابتلا به این بیماری‌ها و مرگ نوزادان پس از تولد زودرس را تا ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.

آمپول بتامتازون برای بارداری

در واقع آمپول بتامتازون در بارداری می‌تواند به بهبود عملکرد ریه‌های جنین برای تنفس در خارج از محیط رحم کمک کند. این آمپول در دوران بارداری معمولا به صورت عضلانی تزریق می‌شود و بهترین اثرگذاری آن بین دو تا هفت روز پس از اولین نوبت تزریق است. به طور کلی استفاده از بتامتازون در بارداری و در اواخر آن به صورت کوتاه مدت می‌تواند برای حفظ جنین بسیار حیاتی باشد و احتمال ابتلای نوزاد نارس به سندروم زجر تنفسی را کاهش دهد.

در مقابل مطالعه بر روی حیوانات نشان می‌دهد که استفاده از این دارو در اوایل بارداری می‌تواند سیستم ایمنی و عصبی نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل استفاده مداوم از آن برای طولانی مدت در این دوران توصیه نمی‌شود.

درباره آمپول نوروبیون و انواع آن نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

آمپول بتامتازون ال آ برای ورم بینی

ورم بینی بعد از عمل جراحی آن یک عارضه بسیار شایع است که می‌تواند برای افراد آزار دهنده باشد. پزشکان برای کاهش این تورم به کسانی که تحت عمل قرار گرفته‌اند توصیه‌های متفاوتی مثل استفاده از کمپرس سرد، بالا قرار دادن سر و… می‌کنند. شدت تورم بینی در روز سوم تا پنجم بعد از عمل به بالاترین حد خود می‌رسد. یکی از بهترین راهکارها استفاده از آمپول بتامتازون ال آ برای ورم بینی است. بتامتازون می‌تواند نقش فوری و موثری در کاهش تورم و التهاب بینی داشته باشد.

آمپول بتامتازون

از سوی دیگر، تزریق این دارو روی بینی و به صورت عمیق باعث جلوگیری از پیشرفت فرآیند فیبروز خواهد شد. این تزریق برای پیشگیری از ورم ناخواسته بینی به ویژه پشت بینی در هفته اول بعد از عمل جراحی، خصوصا در بینی‌های گوشتی و توسط پزشک انجام می‌شود. تزریق سطحی و نادرست این آمپول ممکن است باعث ایجاد تفاوت رنگ بینی با نواحی اطراف به دلیل نازک شدن پوست آن شود. البته باید بدانید که این تزریق معمولا عوارض داروهای کورتونی رایج را ندارد و نگران کننده نیست.

بیشتر بخوانید: عمل بینی اقساطی 

نحوه تزریق آمپول بتامتازون

پزشک معالج بر اساس نیاز بیمار می‌تواند دوزهای مختلفی از این دارو را تجویز کند. سلامتی بیمار و وضعیت عمومی او هم ممکن است بر این تصمیم اثر بگذارد. اثرگذاری این دارو برای درمان التهاب شدید و کاهش واکنش‌های سیستم ایمنی بدن از طریق تضعیف موقت آن است. نحوه تزریق آمپول بتامتازون در منزل به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که انواع آن عبارتند از:

  • تزریق وریدی
  • تزریق عضلانی
  • تزریق داخل مفصلی
  • تزریق در داخل بافت نرم بدن

برای این کار می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل حال نیز استفاده کنید و پس از ثبت درخواست، تزریقاتچی به محل مورد نظر شما آمده و امپول بتامتازون را تزریق می‌کند. ضمن اینکه برای خرید آنلاین آمپول بتامتازون نیز می‌توانید از داروخانه آنلاین حال  استفاده کنید و آن را درب منزل تحویل بگیرید. اگر نسخه دارید می‌توانید آن را آپلود کنید و اگر نسخه ندارید نیز می‌توانید با ذکر نام آمپول بتامتازون آن را استعلام و خریداری کنید

آمپول بتامتازون برای سرفه کودکان

این دارو برای تزریق در ماهیچه، مفصل، ضایعه یا سایر بافت ها می‌باشد. در مورد استفاده از امپول بتامتازون برای سرفه کودکان حتما باید با متخصص اطفال آنلاین صحبت کنید زیرا مراقبت های ویژه ممکن است نیاز باشد. ممکن است در صورت مصرف خودسرانه مسمومیت یا مشکلات ادراری نیز به وجود بیاید

عوارض آمپول بتامتازون

در مورد مصرف آمپول بتامتازون باید به دو نکته مهم توجه کرد:

هشدار خطر عفونت: استروئیدهایی مانند بتامتازون، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. این مسئله می‌تواند مبارزه با عفونت را برای فرد دشوار کند. هم‌چنین استفاده طولانی مدت از بتامتازون یا دوزهای بالای آن ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد و یا علائم آن را مخفی کند.

هشدار واکنش آنافیلاکتیک: مصرف این دارو در موارد نادر ممکن است باعث واکنش آنافیلاکتیک شود. این یک واکنش آلرژیک شدید است که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم آن شامل تورم صورت و گلو و یا مشکل تنفس است. اگر سابقه واکنش به کورتیکو استروئیدها را دارید، بهتر است قبل از استفاده از این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

درباره تزریق آمپول در منزل بیشتر بدانید

عوارض آمپول بتامتازون

استفاده از بتامتازون هم مانند هر داروی دیگری با عوارض جانبی خاصی همراه است. از مهم‌ترین عوارض آمپول بتامتازون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض جانبی شایع آمپول بتامتازون

این عوارض عمومی‌تر بوده و احتمالا در بسیاری از مصرف کنندگان مشاهده می‌شود. این عوارضی خفیف معمولا نگران کننده نیستند. اما لازم است در صورت تشدید آن‌ها با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض شایع آن عبارتند از:

  • افزایش سطح قند خون با نشانه‌هایی مثل دفع مکرر ادرار، احساس خواب آلودگی، تشنگی و گرسنگی شدید، لرز، سرگیجه و ضربان قلب سریع
  • کاهش سطح پتاسیم که ممکن است به درد و گرفتگی عضلات منجر شود.
  • تغییرات پوستی مثل جوش، کشیدگی پوست، رشد مو و…
  • علائم عفونت مثل تب، لرز، گلو درد و…
  • تغییرات خلق و خو
  • اختلالات قاعدگی مثل لکه بینی یا تاخیر در قاعدگی
  • تغییرات بینایی مثل تاری دید
  • سر درد
  • تعریق
  • بی قراری
  • حالت تهوع

عوارض جانبی جدی بتامتازون آمپول

در صورت بروز این علائم لازم است که بیمار را به مراکز درمانی منتقل کرده و یا با اورژانس تماس بگیرید. این عوارض جانبی جدی و خطرناک عبارتند از:

  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • تب
  • تورم در صورت، لب‌ها، زبان و یا گلو
  • تشنج
  • کبد شدن رنگ پوست
  • مشاهده علائم عفونت مثل تب، لرز یا سرفه شدید

عوارض آمپول بتامتازون

گرچه بروز چنین علائمی به ندرت روی می‌دهد اما لازم است که در مورد آن‌ها آگاهی کافی داشته باشید. مصرف خودسرانه این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و ممکن است در صورت تداخل با سایر داروهای مصرفی، عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

اثر گذاری داروها در افراد مختلف متفاوت بوده و عوارض گوناگونی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین با توجه به تجربیات دیگران، در مورد مصرف داروی خود تصمیم نگیرید و تجویز آن را به پزشک واگذار گنید و حتما از مشاوره آنلاین پزشکی حال استفاده کنید.

 

منابع

www.healthline.com

exir.co.ir

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مریم

3 ماه پیش

من یکبار زدم نزدیک بود بمیرم از بس بدنم حساسیت نشون داد .بی حال شدم سرگیجه و تپش قلب گرفتم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر هر دارویی امکان ایجاد حساسیت و آلرژی رو ممکنه داشته باشه برای همین هست که حتما باید با دستور پزشک باشه و تست حساسیت در صورت لزوم انجام بشه.
پاسخ دهید
0

محمود

5 ماه پیش

به به عجب دارویی دقیقا عوارضش همون چیزاییه که این دارو برای درمانش تجویز میشه.
پاسخ دهید
0

مریم ظریف نژاد

7 ماه پیش

سلام ببخشید پسر من داره دوره درمان آلرژی با واکسن رو میگذرونه و مرحله اولیه هفته ای دو بار رو پشت سر گذاشته و الان ماهی یکبار میزنه آیا اگر آمپول هیدروکورتیزون و بتا ال آ بزنه مشکلی پیش میاد و آیا واکسن بی اثر میشه دیگه؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر استفاده از آمپول هیدروکورتیزون و بتا ال آ بر اساس نیاز و توصیه پزشک معالج مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند که این داروها ممکن است به تسکین علائم آلرژی کمک کنند، اما برای اطمینان از اثربخشی و تأثیر آن بر واکسن آلرژی، بهتر است با پزشک معالج شما مشورت کنید. او می‌تواند شما را بهتر راهنمایی کند و نکات مربوط به درمان فعلی پسر شما را توضیح دهد.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات