haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

یوگا صورت چه فوایدی دارد؟

سارا صاحبی
فواید یوگا صورت
۲۷ آذر

افزایش سن و بروز تغییرات ناشی از آن یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردان و زنانی است که در آستانه میانسالی قرار دارند. از این میان، بعضی افراد برای کاهش این نگرانی به دنبال روش‌هایی می‌روند که علاوه بر هزینه زیاد، گاهی خطرات جسمی و روانی را هم به دنبال دارد. اما این روزها بخش زیادی از افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی و مقرون به صرفه‌ای استفاده کنند تا علاوه بر ظاهر مناسب، به داشتن احساس بهتر هم کمک کند. یکی از این روش‌ها یوگا صورت است که شامل ماساژ و تمریناتی است که پوست، ماهیچه‌ها و غدد لنفاوی را تحریک می‌کند. یوگای صوت به گونه‌ای طراحی شده تا عضلات صورت را نرم و شل کند و از این طریق به کاهش تنش، استرس و نگرانی منجر شود.

در این مطلب با تاثیر یوگای صورت در زیبایی و فواید و مضرات آن آشنا می‌شویم و با معرفی چند حرکت یوگای صورت به شما کمک می‌کنیم تا بدون مراجعه به سالن‌های ماساژ بتوانید در خانه این تمرین‌ها را انجام دهید و زیبایی و ظرافت صورت‌تان را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: حرکات یوگا برای افزایش قد

نقش یوگای صورت در زیبایی

یوگای صورت یک جایگزین طبیعی عالی برای بوتاکس و جراحی پلاستیک است. حتی برخی از جراحان پلاستیک ژاپن انجام این تمرینات را به بیماران خود تویه می‌کنند. با یوگای صورت می‌توان خطوط خنده، خط اخم بین دو ابرو و پیشانی، خطوط پایین فک، عدم تقارن صورت و… را کاهش داد. در واقع انجام این تمرینات صورت را شاداب و جوان نگه می‌دارد و نواحی افتاده و آویزان را بالا می‌برد. احساس درخشندگی و شادابی پوست را می‌توان ناشی از بهبود گردش خون در صورت و کاهش نقش استرس و تنش در پوست است. یوگا صورت یک راه عالی و طبیعی برای بازیابی ظاهری جوان است! این ادعایی است که متخصصان یوگای صورت آن را مطرح می‌کنند. اما تمرینات یوگا صورت به چه شکلی می‌تواند به چنین هدفی برسد؟

برای آگاهی از این موضوع لازم است بدانید که دو نوع ماهیچه در صورت وجود دارد: ماهیچه‌های خوابیده و عضلات فعال که بیش از حد کار می‌کنند. یوگا صورت ماهیچه‌های خواب را فعال کرده و و باعث می‌شود تا در زیر پوست بالا بیایند. همچنین عضلاتی را که بیش از حد کار می‌کنند، شل می‌کند تا چین و چروک‌ها کم شوند! علاوه بر این‌ها تمرینات یوگا صورت به شما یاد می‌دهد که چگونه حالت مناسب ضورت را به همراه وضعیت زبان خود حفظ کرده و از عادت‌های بد صورت جلوگیری کنید. همان‌طور که ورزش برای حفظ سلامت بدن و تقویت عضلات آن مهم است، در مورد عضلات صورت هم موثر خواهد بود.

۵ تمرین یوگا در منزل

از بین بردن خطوط ریز صورت و چین و چروک‌ها از مهم‌ترین فواید یوگای صورت است.

فواید یوگا صورت

کاربردهای زیادی برای نقش یوگای صورت در سلامت و شادابی صورت معرفی شده است. برخی از مهم‌ترین فواید یوگا صورت عبارتند از:

  • صاف کردن خطوط ریز و چین و چروک‌ها
  • مقابله با اثرات جاذبه زمین بر پوست
  • رها کردن تنش. این کار می‌تواند ظاهر خطوط تنش را به حداقل برساند.
  • تقویت عضلات. این تقویت شامل کاهش افتادگی پلک و دید بهتر، برجسته کردن گونه‌ها و سفت شدن خطوط فک است.
  • افزایش گردش خون. بهبود گردش خون در صورت به درخشندگی و شادابی آن کمک می‌کند.
  • کاهش ظاهر اسکارها

برخی از متخصصان پوست تا حدودی این ادعاها را قبول دارند. البته با توجه به تاثیر بهبود گردش خون و تقویت عضلات بر زیبایی و سلامت پوست، می‌توان نقش تمرینات یوگا صورت را برای جوانسازی و شادابی پوست توجیه کرد (برای استفاده از خدمات جوانسازی صورت به صورت اقساطی کلیک کنید). انجام مداوم و درست این تمرینات می‌تواند علائم پیری پوست را کاهش داده و آن را با تاخیر مواجه کند. البته لازم است اشاره کنیم که هنوز تحقیقات زیادی در مورد یوگای صورت یا تمرینات آن وجود ندارد. امیدوار کننده‌ترین و مورد استنادترین تحقیق منتشر شده در این زمینه مطالعه درماتولوژی جاما مربوط به سال ۲۰۱۸ است. در این مطالعه گروهی از شرکت‌کنندگان ۴۰ تا ۶۵ ساله به مدت دو ماه و روزی ۳۰ دقیقه تمرینات صورت را انجام دادند. سپس به مدت ۱۲ هفته دیگر هم این تمرینات را سه تا چهار بار در هفته تکرار کردند. در پایان ۲۰ هفته این شرکت‌کنندگان شاهد کشیدگی و برجستگی گونه بالا بودند. ضمنا آن‌ها در این زمان جوان‌تر از قبل به نظر می‌رسیدند؛ به شکلی که دو متخصص پوست میانگین سنی شرکت‌کنندگان را در شروع مطالعه ۵۰ و در پایان آن ۴۸ تخمین زدند.

علیرغم همه این نکات نباید انتظار تغییرات شدید و فوری را داشته باشید. متخصصان پوست معتقدند ورزش‌های صورت نمی‌توانند بافت پوست را تغییر دهند و لکه‌ها یا آسیب‌های پوستی را برطرف کنند. اما حرکت و کشش این پوست‌ها از طریق یوگای صورت می‌تواند ظاهر زخم‌ها را خفیف کند و جلوه آن‌ها را کاهش دهد.

برنامه یوگای صورت

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های برنامه یوگای صورت این است که بیشتر تمرینات آن را می‌توان در هر زمان و مکانی انجام داد و نیاز به شرایط مخصوص ندارد. برای انجام ماساژ باید پوست را به خوبی شسته و از کرم‌های مراقبتی مناسب پوست خود استفاده کنید. اما برای یوگای صورت نیاز به هیچ نوع کرم یا چیز دیگری ندارید. در واقع می‌توان گفت برای برنامه یوگا صورت به تنها چیزی که نیاز دارید صورتتان است! وقتی این تمرینات را به خوبی یاد گرفتید می‌توانید آن‌ها را در هر زمان و مکانی انجام دهید؛ حتی در هنگام راه رفتن یا آشپزی. بهترین کار این است که تمرینات یوگا صورت را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از تکرار آن غافل نشوید؛ چون ثبات کلید موفقیت است.

برخلاف تزریق بوتاکس یا عمل‌های جراحی زیبایی، برنامه یوگا صورت یک روش سریع و فوری نیست و نیاز به آموزش، تکرار و صبر دارد. هر چه تسلط شما بر تمرینات بیشتر شود، به دفعات کمتری از آن نیاز است. تنها کافی است که حالت خوب صورت خود را حفظ کنید، وضعیت زبان را حفظ کرده و عادت‌های بد بیان صورت را متوقف کنید.

مضرات یوگای صورت

تکیه بر یوگای صورت به عنوان یک روش ضد پیری گاهی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. انجام تمرینات غیر حرفه‌ای و نامناسب در مورادی می‌تواند به افزایش چین و چروک‌ها هم منجر شود. باید توجه کنید که تمرینات یوگای صورت دقیقا برعکس بوتاکس عمل می‌کنند! در بوتاکس از طریق ثابت کردن عضلات می‌کوشند تا ظاهر چین و چروک‌ها را به حداقل برسانند؛ اما در یوگای صورت عضلات این ناحیه را حرکت می‌دهند. پس اگر این کار به شکل تهاجمی یا نادرست انجام شود، می‌تواند علائم پیری را تسریع کند. ضمنا یکی از نکاتی که باید در هنگام اجرای تکنیک‌های یوگای صورت به آن توجه کرد، تمیز بودن دست‌ها است. دست‌های عرق‌کرده حامل آلودگی، چربی و باکتری‌هایی هستند که می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش در پوست شوند. برای جلوگیری از آکنه یا تشدید آن توصیه می‌شود صورت خود را لمس نکنید.

۵ تمرین یوگا صورت در خانه

تمرینات اشاره شده در این بخش همان پنج تمرین مورد استفاده در مطالعه درماتولوژی جاما هستند. توصیه می‌شود که برای شروع هر روز این تمرینات را به مدت ۱۰ دقیقه تمرین کرده و در نهایت برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود ادامه دهید.

بالا برنده گونه‌ها

دهان خود را به شکل حرف اُ انگلیسی (O) در آورید. سپس لب بالایی را روی دندان‌ها قرار داده و لبخند بزنید تا ماهیچه‌های گونه بالا بروند. انگشتان اشاره را به آرامی بالای ماهیچه‌های گونه، زیر چشم‌ها قرار دهید. ماهیچه گونه را رها کنید تا پایین بیاید. سپس مجددا لبخند زده و ماهیچه گونه را بالا ببرید. این کار را ده بار تکرار کنید. در بار دهم تا جایی که می‌توانید عضلات خود را بالا نگه داشته و سعی کنید ۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. این کار را تا سه بار تکرار کنید.

سازنده گونه‌های شاد

بدون نشان دادن دندان‌ها لبخند بزنید و لب‌ها را به شکلی بیرون بیاورید که گویی می‌خواهید تا حد امکان لب‌ها را نشان دهید. سعی کنید با گوشه دهان خود لبخند بزنید تا احساس سوزش خفیفی در گوشه‌های دهان خود داشته باشید. انگشتان اشاره را به گوشه دهان فشار دهید و در حالی که به عضله فشار وارد می‌کنید، انگشت‌ها را تا استخوان گونه بلغزانید. سپس عضله را تا استخوان گونه به سمت گوشه چشم بلند کنید. هنگامی که به بالای گونه رسیدید، ۲۰ ثانیه مکث کرده و سعی کنید ماهیچه‌های گونه را منقبض کنید. در حین انجام این کار با گوشه‌های دهان خود لبخند زده و این کار را سه بار تکرار کنید.

بالا برنده ابرو

نوک سه انگشت را زیر هر یک از ابروها فشار دهید تا چشم‌ها به زور باز شوند. سپس در حالی که سعی می‌کنید ابروها را روی انگشت‌ها پایین بیاورید لبخند بزنید. این حالت را نگه داشته و سپس چشم‌ها را ببندید و گره چشم را به سمت بالای سر بچرخانید. ۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و به بخند زدن ادامه دهید. رها کرده و سه بار آن را تکرار کنید.

سفت‌کننده فک و گردن

دهان خود را باز کرده و صدای آه در بیاورید. لب پایین و گوشه‌های لب را در دهان تا کرده و در  حالی که فک پایین را به سمت جلو دراز می‌کنید، محکم نگه دارید. با استفاده از فک پایین خود، هنگام بستن دهان چانه را به آرامی بالا بکشید. هر بار چانه را به اندازه یک اینچ به سمت بالا برده و سر خود را به عقب خم کنید. فک پایین را ده بار باز و بسته کنید. در حرکت دهم باید پانه به سمت بالا باشد. این وضعیت را برای ۲۰ ثانیه حفظ کرده و به لیفت کردن دو طرف صورت تمرکز کنید. لازم است که این کار سه بار تکرار شود.

یوگا صورت در خانه

برای سفت کردن عضلات گردن بهتر است چند بار سر خود را بالا بگیرید و لب‌های‌تان را غنچه کنید

بهبود دهنده شقیقه

هنگام بستن فک، نوک انگشتان را به شقیقه‌های خود فشار دهید و در حالی که دندان‌ها را روی هم فشرده می‌شوند، چانه را به سمت بالا خم کنید. دندان‌ها را به هم فشار داده و روی ناحیه شقیقه تمرکز کرده و گوش‌ها را به عقب ببرید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس دندان‌ها را به طرف پایین فشار داده و ۱۰ ثانیه صبر کنید. عضلات شقیقه باید با تحت تاثیر فشار قرار گیرند. این حرکت را سه بار تکرار کنید.

حرف آخر

آیا تمام وعده‌هایی که در مورد تاثیر یوگا داده می‌شود، محقق خواهند شد؟ خب… واقعیت این است که در یوگای صورت نمی‌توانید آن تاثیر ناگهانی و شگفت‌انگیز لیفت و جراحی‎های زیبایی را ببینید. اما این ورزش می‌تواند در درازمدت به شما کمک کند تا صورت بشاش‌تر و زیباتری داشته باشید. در واقع یوگای صورت باعث می‌شود تا شکل کلی عضلات صورت‎تان حفظ شود. یادتان نرود در تمرین‌های یوگا نباید افراط کنید اما حتما استمرار داشته باشید.

اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید همین حالا با پزشکان متخصص پوست و مو در حال تماس بگیرید و با آن‌ها مشاوره آنلاین داشته باشید.

 

سوالات متداول

آیا یوگای صورت واقعا موثر است؟

تحقیقات نشان داده اگر به مدت ۸ هفته، روزانه ۳۰ دقیقه حرکت‌های استاندارد یوگای صورت را انجام دهید، تاثیر آن را خواهید دید.

کدام حرکات یوگای صورت بهتر است؟
بالا بردن چانه و غنچه کردن لب‌ها برای کشیدن عضلات گردن، تکرار حرف O برای بالا بردن گونه‌ها، نگه داشتن سه انگشت زیر هر یک از ابروها و باز نگه داشتن چشم‌ها برای بهبود خطوط ابرو و… از حرکات موثر در یوگای صورت هستند.
مضرات یوگا صورت چیست؟

اگر تمرینات یوگای صورت را درست انجام ندهید ممکن است باعث چین و چروک شود. همچنین اگر بهداشت و تمیزی دست‌ها را رعایت نکنید، از ساییدن دست‌های آلوده به صورت امکان ایجاد جوش و آکنه وجود دارد.

منابع

everydayhealth.com

healthline.com

nbcnews.com

 

مقالات مرتبط