جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تاثیرات قرص ویتامین e

تاریخ بروزرسانی : ۰۵ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ویتامین e یک ویتامین محلول در چربی است که از طریق بسیاری از خوراکی‌ها از جمله روغن‌های گیاهی، غلات، تخم مرغ، میوه‌ها و سبزیجات برای بدن قابل جذب است. علاوه بر این، مکمل ویتامین ای هم به صورت قرص در داروخانه‌ها در دسترس است. این قرص‌ها برای جبران کمبود ویتامین ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه این عارضه نادر است، اما افرادی با اختلالات ژنتیکی خاص و یا نوزادان نارس که با وزن بسیار کم متولد می‌شوند، ممکن است به کمبود ویتامین ای دچار شوند. چنین افرادی ممکن است با مشکلاتی مانند ریزش مو، مشکلات قلبی، اختلالات تولید مثل، افزایش ریسک ابتلا به سرطان، خونریزی و… مواجه شوند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین ای را از طریق یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه و غلات کامل دریافت کنید. در چنین شرایطی احتمالا به مصرف مکمل‌های آن نیازی نخواهید داشت.

ویتامین ای برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی، پوست و چشم‌هایی سالم بسیار مهم است. هم‌چنین این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی هم هست. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در ابتلای افراد به سرطان، بیماری‌های قلبی و… نقش دارند. البته آنتی اکسیدان موجود در مکمل‌های ویتامین ای، به اندازه مزایای دریافت آن از طریق مواد غذایی طبیعی نیست. گرچه استفاده از مکمل‌های ویتامین ای در سال‌های اخیر رایج شده، اما توصیه می‌شود که برای مصرف آن بدون مشورت با پزشک اقدام نکنید.


تصویر خدمات اقساطی

قرص ویتامین e

در صورتی که به دلیل بیماری یا مشکلاتی دیگر، دریافت و جذب ویتامین ای توسط بدن مقدور نباشد، پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که قرص ویتامین e را مصرف کنند. این مکمل که بیشتر به صورت کپسول ویتامین e در دسترس است، برای جذب بهتر باید با غذاهای حاوی چربی مصرف شود. مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین e در زنان و مردان بالغ در حدود ۱۵ میلی‌گرم، معادل ۴/۲۲ واحد است. برای دریافت دوز مناسب در زنان باردار و کودکان و نوجوانان حتما از پزشک راهنمایی بگیرید.

خواص ویتامین e

این ویتامین نقش مهمی در سلامتی و شادابی بدن دارد. خاصیت ضد التهابی آن با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم‌ها، از بروز التهاب در بدن پیشگیری می‌کنند. هم‌چنین این ویتامین با تقویت لایه نازک سطح پوست باعث جلوگیری از کاهش رطوبت آن می‌شود. ویتامین ای محرک جریان خون بوده و با تحریک سلول‌های عروق، خون را در زیر پوست به جریان می‌اندازد. پس می‌تواند در رفع مشکلاتی مانند گزگز و سوزش کف پای ناشی از فشار بر اعصاب محیطی موثر باشد.  برای آگاهی بیشتر درباره این عارضه می‌توانید مقاله سوزش کف پا را از وب‌سایت حال بخوانید. پزشکان خواص زیادی را برای آن نام برده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیگشیری از بیماری‌های قلبی

یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین ای، نقش آن در درمان و پیشگیری از مشکلات قلبی از جمله سکته قلبی، فشار خون، سخت شدن عروق، احساس درد در قفسه سینه و… است.

خوراکی های سرشار از ویتامین ای

مقادیر کافی ویتامین ای را از طریق مصرف گروه‌های مختلف غذایی می‌توان دریافت کرد

پیشگیری از سرطان

یکی از فواید ویتامین e مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. مصرف مقادیر کافی از این ویتامین در پیشگیری از سرطان‌هایی مانند پروستات، لوزالمعده و کولورکتال نقش دارد.

درمان و پیشگیری از بیماری‌های چشمی

آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از شایع‌ترین دلایل کاهش بینایی در افراد مسن هستند. گرچه علت این بیماری‌ها کاملا شناخته نشده است اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از مواد مغذی با عملکرد آنتی اکسیدانی مانند ویتامین e در پیشگیری و درمان بیماری‌ها موثر است.

کاهش مشکلات اعصاب

برخی از مشکلات مربوط به اعصاب و ماهیچه‌ها مانند آلزایمر، پارکینسون، گرفتگی عضلات، سندروم پای بیقرار و مشکلات مشابه به کمبود ویتامین e مرتبط هستند. مصرف این ویتامین می‌تواند در پیشگیری و درمان چنین بیماری‌هایی نقش داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید پارکینسون چیست به مقاله مرتبط با آن در وب‌سایت حال مراجعه کنید.

عوارض قرص ویتامین e

خطرات و مزایای مصرف ویتامین e هنوز به درستی مشخص نیست. برخی تحقیقات استفاده از ویتامین ای و افزایش سکته مغزی را مرتبط می‌دانند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل آزمایشات بالینی نشان داد که مصرف ویتامین e مصنوعی یا طبیعی با دوز بیش از ۴۰۰ در روز ممکن است خطر مرگ و میر بیماران را افزایش دهد. به نظر می‌رسد دوزهای بالای این ویتامین در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی و دیابت، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی و بستری شدن در بیمارستان را بالا می‌برد. استفاده از مکمل‌های ویتامین ای در اوایل بارداری هم توصیه نمی‌شود و ممکن است مضر باشد. یک مطالعه نشان داده است که نوزادان زنانی که در هشت هفته اول بارداری از مکمل‌های ویتامین ای استفاده کرده‌ بودند، بیش از سایرین به نقص مادرزادی قلب دچار شدند.

یک مطالعه جمعیتی بزرگ هم نشان داد مردانی که بیش از هفت بار در طول هفته از مکمل ویتامین ای جداگانه از مولتی ویتامین استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند. هم‌چنین مصرف بیش از حد نیاز روزانه این ویتامین ممکن است باعث اختلال در انعقاد خون بعد از آسیب و بریدگی در بدن شود. افرادی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند نباید بدون تجویز پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که ویتامین ای روزانه خود را از منابع خوراکی طبیعی آن‌ها دریافت کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل، به صورت خودسرانه أن را مصرف نکنید و حتما از راهنمایی پزشک استفاده کنید.

نقش کمبود ویتامین ای در سندروم پای بیقرار

بعضی از بیماری‌های مربوط به عصب و ماهیچه از جمله سندروم پای بیقرار به کمبود ویتامین e مرتبط است

منابع ویتامین e

بهترین منابع ویتامین e گیاهی بوده و شامل روغن‌های گیاهی، مارگارین، دانه‌های روغنی، مغزهای خوراکی و فرآورده‌های غلات هستند. روغن جوانه گندم غنی‌ترین روغن از نظر وجود این ویتامین است. البته این ویتامین در منابع دامی به ویژه غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت کم چرب هم یافت می‌شود. علاوه بر این‌ها ویتامین ای در مواد غذایی زیر هم وجود دارد:

  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • تخمه و روغن آفتابگردان
  • انبه
  • آووکادو
  • مارچوبه
  • کدوی حلوایی
  • گوجه فرنگی
  • حبوبات به ویژه لوبیا و نخود فرنگی
  • کلم بروکلی
  • سبزیجات برگ سبز
  • آجیل از جمله بادام و پسته
  • غلات سبوس‌دار

بیشتر بخوانید : خواص پسته

ویتامین e برای پوست

نقش اصلی ویتامین e در پوست، جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد بر آن و جوانسازی پوست است. در واقع اثر محافظتی ویتامین ای برای پوست به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی بسیار حیاتی است. این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در عملکرد سلول‌های پوستی داشته و می‌تواند آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش بر پوست را کاهش دهد. هم‌چنین به کاهش چین و چروک صورت و رفع لکه‌های تیره روی پوست هم کمک می‌کند. به نظر می‌رسد استفاده از این ویتامین به صورت موضعی می‌تواند به درمان آکنه و التهابات پوستی و هم‌چنین درمان سریع‌تر زخم‌ها کمک کند. برای مطالعه بیشتر درباره آکنه و درمان آن به مقاله مرتبط با آن در وب‌سایت حال مراجعه کنید. آیا شما از ترکیبات این ویتامین برای سلامتی پوست خود استفاده کرده‌اید؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد سرویس جوانسازی پوست با لیزر اقساطی کلیک کنید.

 

قرص ویتامین e برای چاقی صورت

نظریه‌های تایید نشده‌ای مبنی بر ارتباط بین ویتامین ای و چاقی صورت وجود دارد و برخی معتقدند که مالیدن کپسول ویتامین e برای چاقی صورت موثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استفاده از محتویات داخل کپسول‌های این ویتامین قادر است در پر حجم شدن گونه‌ها و چاقی صورت نقش داشته باشد. اسیدهای چرب موجود در این ویتامین در فضاهای لایه بیرونی پوست صورت قرار گرفته و تاثیر خوبی در چاقی آن خواهند داشت. از سوی دیگر، آنتی اکسیدان‌های موجود در آن باعث احساس سفتی و استحکام ساختار پوست می‌شوند.

ویتامین ای در درمان کیست سینه

کیست سینه معمولا در افراد مستعد ابتلا به کیستی که غذاهای ناسالم می‌خورند و اضافه وزن دارند ایجاد می‌شود. این کیست‌ها توده‌های خوش خیمی هستند که در اثر تغییرات ایجاد شده در بافت پستان در اثر تغییرات هورمونی رشد می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین e می‌تواند نقش موثری در درمان آن‌ها داشته باشد. البته در کنار مصرف این ویتامین فرد باید تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کند؛ یعنی عادات نادرست غذایی خود را ترک و وزن خود را کاهش دهد. برای درمان کیست سینه، علاوه بر مصرف ویتامین ای، استفاده منظم از میوه و سبزیجات و لبنیات و گوشت کم چرب هم موثر است.

مصرف روغن ویتامین e برای حفظ رطوبت و جوانی پوست

روغن ویتامین ای در شادابی و جوانسازی پوست نقش موثری دارد

بهترین زمان مصرف ویتامین e

گفتیم که ویتامین e از نوع ویتامین‌های محلول در چربی است. این دسته از ویتامین‌ها برای تجزیه و جذب در بدن به مقداری چربی نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌شود که آن‌ها را همراه با وعده غذایی اصلی به ویژه شام یا ناهار که حاوی چربی کافی است مصرف کنید. این نکته به مکمل‌های ویتامین‌ ای که به صورت قرص  در دسترس هستند مربوط است. مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامین e ممکن است عوارض شدیدی ایجاد کند. پس هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف آن‌ها را آغاز نکنید.

بیشتر بدانید: رحم اجاره ای چیست

روغن ویتامین e

روغن ویتامین ای نقش مهمی در رطوبت‌رسانی به پوست و جوانسازی و حفظ شادابی آن دارد. چند مورد از مهم‌ترین فواید این روغن عبارتند از:

  • ترمیم زخم‌ها و آسیب‌های سطحی پوست
  • کاهش خارش پوست
  • حفظ رطوبت مورد نیاز پوست
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • درمان چین و چروک ریز
  • درمان تیرگی دور چشم
  • کمک به سلامت ناخن‌ها
  • پیشگیری از سندروم ناخن زرد

فراموش نکنید که استفاده از این روغن برای برخی افراد با واکنش آلرژیک همراه است و ممکن است به بدتر شدن مشکلات پوستی منجر شود. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کرده و پیش از مصرف حتما آن را بر روی بخش کوچکی از پوست خود مانند پشت بازو امتحان کنید. اگر بعد از ۴۸ ساعت واکنشی مشاهده نکردید، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این حـال توصیه می‌‌شود در صورتی که علاقه‌مند به استفاده از این روغن برای پوست خود هستید، حتما از یک پزشک متخصص راهنمایی بگیرید.

حرف آخر

ویتامین e یکی از ویتامین‌های مهم و ضروری بدن است که با خواص آنتی اکسیدانی خود می‌تواند از بافت‌ها در مقابل اثرات مخرب بعضی از ترکیبات شیمیایی و رادیکال‌های آزاد حفاظت کند. این ویتامین بیشتر در منابع گیاهی یافته می‌شود و بهترین راه دریافت آن، داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی گروه‌های مختلف غذایی مانند مغزها، غلات، لبنیات کم چرب و سبزیجات و میوه‌های تازه است. اما در صورتی که نیاز به مصرف قرص مکمل این ویتامین دارید، می‌توانید همین حالا با مشاوران متخصص سامانه حال، مشاوره آنلاین داشته و راهنمایی‌های لازم را از ایشان دریافت کنید. پزشکان توصیه می‌کنند که خودسرانه مصرف ویتامین e را آغاز نکنید چون ممکن است عوارض زیان‌باری داشته باشد. آیا شما تجربه‌ای از استفاده از مکمل ویتامین ای دارید؟

سوالات متداول

قرص ویتامین e را چند روز یکبار بخوریم؟

مقدار مجاز مصرف این ویتامین در افراد مختلف و با توجه به کمبود آن در بدن متفاوت است. شما می‌توانید برای مشورت درباره دوز مناسب خود با یکی از پزشکان متخصص داخلی حال گفت‌و‌گو کنید.

قرص ویتامین e را کی بخوریم؟

این ویتامین محلول در چربی بوده و باری جذب بهتر نیاز به مقداری چربی دارد. پس بهتر است آن را با یکی از وعده‌های غذایی اصلی مانند ناهار یا شام که حاوی مقداری چربی است مصرف کنید.

آیا قرص ویتامین e برای چاقی صورت مفید است؟

به نظر می‌رسد استفاده از ویتامین ای به صورت موضعی و مالیدن آن بر روی پوست صورت با پر کردن فضای بیرونی پوست، در پر حجم شدن گونه‌ها و چاقی آن نقش داشته باشد.

خواص ویتامین e چیست؟

این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی خود در پیشگیری از سرطان و مشکلات قلبی، حفظ سلامت پوست، حفاظت از چشم‌ها و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آب مروارید و… نقش دارد.


منابع

www.webmd.com

drfatehifard.ir

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات