جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آیا ابدومینوپلاستی روش مناسبی برای تناسب اندام است؟

ابدومینوپلاستی
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فکر نمی‌کنم کسی باشد که از اندامی زیبا و شکمی تخت خوشش نیاید اما خوب… رسیدن به چنین ظاهری کار بسیار سختی است؛ پس از رسیدن، حفظش حتی از آن هم سخت‌تر است. همه ما می‌دانیم برای اینکه لاغر باشیم و شکم‌مان صاف و تخت شود، باید اصول یک تغذیه کم‌کالری را رعایت کنیم و انجام ورزش‌های هوازی و موضعی را در برنامه‌ریزیمان قرار دهیم.

اما گاهی از پس سختی‌های این دو کار برنمی‌آییم. گاهی نیز جواب مطلوب را از سعی و تلاشمان نمی‌گیریم. در این مرحله چه باید کرد؟ قید ظاهری جذاب و خوشایند را بزنیم یا تلاش‌هایمان را بیشتر کنیم؟ شاید متقاعد شوید که یکی از این دو را انتخاب کنید اما خبر خوب اینکه راه‌حل سومی هم وجود دارد و آن عمل زیبایی شکم است. این عمل که با عنوان ابدومینوپلاستی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند پاسخی برای آرزوهای همیشگی‌تان باشد.

در این عمل جراحی، چربی‌ها و پوست‌های اضافی را برمی‌دارند و ماهیچه‌ها را در دیواره شکمتان سفت می‌کنند. این عمل، لیپوساکشن نیست اگرچه ممکن است گاهی اوقات لیپوساکشن هم به همراه ابدومینوپلاستی انجام شود.

این جراحی، عمل مهمی است؛ اگر احساس می‌کنید شرایطش را دارید، باید قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید یک سری حقایق را درباره آن بدانید.



تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

قدم اول این است که نوع جراحی‌تان را انتخاب کنید. جراح اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذارد و شما باید نوع عمل مناسب خود را برگزینید. در کل دو شکل مختلف برای جراحی شکم تعریف شده است.

ابدومینوپلاستی کامل

در این شیوه، جراح شکم شما را برش می‌دهد و سپس در صورت لزوم، پوست، بافت و ماهیچه را هم‌تراز می‌کند. این جراحی، نافتان را هم درگیر می‌کند و ممکن است لازم باشد چند روزی لوله‌های تخلیه زیر پوستتان قرار بگیرد.

ابدومینوپلاستی کوچک یا بخشی

مینی ابدومینوپلاستی اغلب مناسب افرادی است که رسوب چربی در زیر نافشان قرار گرفته است. در این روش، این امکان وجود دارد که جراح ناف شما را حرکت ندهد و بدون جابه‌جایی آن، شما را از شر چربی‌های اضافی رها کند.

شما همینطور می‌توانید راجع به کاهش وزن و راه‌های لاغری، مطلبی را در بلاگ بخوانید.

چه کسانی می‌توانند ابدومینوپلاستی انجام دهند؟

از آنجایی که ابدومینوپلاستی یک جراحی ضروری و حیاتی نیست، پس بهتر است تنها افرادی آن را انجام دهند که عمل برایشان خطرناک نیست و عوارض چندانی ندارد. در این بخش می‌خواهیم بگوییم چه کسانی می‌توانند ابدومینوپلاستی را انجام دهند و چه افرادی نباید سراغ این جراحی بروند.

در واقع تمام افرادی که از لحاظ جسمی سالم و در موقعیت خوبی هستند، می‌توانند برای ابدومینوپلاستی اقدام کنند. زنانی که چندین بار بارداری و زایمان را تجربه کرده‌اند هم گزینه‌های مطلوبی برای انجام این عمل هستند. در نهایت باید به زنان و مردانی اشاره کرد که اضافه وزن قابل‌توجهی دارند و چربی زیادی اطراف نافشان را فراگرفته است.

زنانی که تصمیم دارند در آینده باردار شوند، باید ابدومینوپلاستی را به زمانی پس از به دنیا آمدن فرزندشان موکول کنند. زیرا در این جراحی، عضلات عمودی شکم سفت می‌شوند که بارداری می‌تواند این وضعیت را برهم بزند. در این زمینه می‌توانید از متخصص زنان و زایمان مشاوره و راهنمایی بگیرید.

اگر هم تصمیم به کاهش وزن قابل‌توجهی دارید، گزینه خوبی برای انجام این عمل نیستید. در واقع ابدومینوپلاستی وزن چندانی از شما کم نمی‌کند. تنها با این عمل، فرآیند لاغر شدن خود را مختل می‌کنید. در صورتی که وزن خود را کم کردید و به میزان مطلوب رساندید اما چربی‌های شکمی همچنان پابرجا بودند، حالا می‌توانید به جراحی و بیرون کردن آن‌ها فکر کنید. ضمن اینکه افرادی با شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ نیز گزینه مناسبی برای انجام این عمل نیستند.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت و همچنین کسانی که پیشتر عمل جراحی شکمی انجام داده‌اند و بافت بدنشان در این ناحیه زخمی است نیز نباید به سراغ ابدومینوپلاستی بروند. راجع به دیابت و نشانه‌های آن در حال بخوانید.

درد بعد از عمل ابدومينوپلاستي

درد بعد از عمل ابدومينوپلاستي

درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی طبیعی است ولی اگر با گذشت زمان این درد کمتر نشد، باید به پزشک مراجعه کنید

طبیعی است که پس از جراحی دردی را در نواحی تحت تاثیر احساس کنید. در واقع تا چندین روز پس از جراحی درد و تورم را همراه خود خواهید داشت. پزشک برایتان داروی مسکن تجویز می‌کند و به شما می‌گوید که چگونه از پس دردهای پس از عمل زیبایی شکم و پهلو بربیایید. خوب است بدانید که این دردها ممکن است چندین هفته یا حتی ماه ادامه داشته باشند. ضمنا ممکن است طی این مدت کبودی، بی‌حسی و خستگی را نیز تجربه کنید. درباره قرص ناپروکسن که داروی مسکن است، مطلبی را در حال بخوانید.

اما درد تمام عوارضی نیست که پس از ابدومینوپلاستی تجربه خواهید کرد؛ مانند هر عمل دیگری ممکن است شاهد عوارض متعددی باشید. در ادامه بیشتر درباره این عوارض خواهیم گفت.

در حال بخوانید: موارد مصرف قرص ژلوفن

تجمع مایع بعد از عمل ابدومینوپلاستی

تجمع مایع بعد از عمل ابدومینوپلاستی، پدیده شایعی است. در واقع احتمال بروز این پدیده که از آن با عنوان سروما یاد می‌شود، پس از هر عملی که کار آن برداشتن بافتی خاص از بدن است، وجود دارد.

سروما معمولا چند هفته بعد از ابدومینوپلاستی سر و کله‌اش پیدا می‌شود. برای جلوگیری از تجمع مایع، جراح احتمالا محلی برای تخلیه مایع ایجاد می‌کند که یک هفته یا شاید هم بیشتر در همان جا می‌ماند. اگر این اقدام از سوی دکتر جراح انجام نگیرد، ممکن است تجمع مایع بعد از عمل، باعث بروز مشکل و حتی عفونت برای بیمار شود.

هزینه عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی

تصویری از بدن یک مرد پس از انجام عمل ابدومینوپلاستی

یکی از پرسش‌هایی که احتمالا در تصمیم‌گیری ما برای انجام جراحی تاثیر می‌گذارد، هزینه آن است. هزینه عمل ابدومینوپلاستی به عوامل مختلفی نظیر نوع جراحی (کامل یا کوچک)، مدت عمل، سطح بیمارستان محل انجام عمل و… بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان عددی را به طور قطعی برای انجام این عمل در نظرگرفت. با این حساب ممکن است شما عددی کمتر یا بیشتر از آنچه بیان می‌شود را برای عمل جراحی خود بپردازید. شما میتوانید از بخش خدمت ابدومینوپلاستی اقساطی سامانه حال استفاده کنید.

اما اگر بخواهیم یک عدد نسبی برای این جراحی بیان کنیم، ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان، عددی است که تا به امروز (سال ۱۴۰۰) اعلام شده است. البته این عدد برای ابدومینوپلاستی کامل است. ابدومینوپلاستی کوچک هم هزینه‌ای بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون تومان خواهد داشت.

طبیعی است که بیمه‌ها، چون این عمل، جز عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، آن را پوشش نمی‌دهند. بیمه‌های تکمیلی هم عموما چنین هزینه‌هایی را پوشش نمی‌دهند با این حـال ممکن است بیمه تکمیلی شما در این باره استثناهایی قائل شده باشد. پس بهتر است پیش از عمل، قرارداد بیمه تکمیلی‌تان را بخوانید یا با کارشناس بیمه‌تان مشورت کنید تا اگر امکان دارد از مزایای بیمه تکمیلی خود برای انجام این جراحی بهره ببرید.

با تمام این اوصاف، سلامت شما از همه این موارد مهم‌تر است. بنابراین پیش از هر اقدامی، این نکته را به خاطر داشته باشید که هیچ چیز را فدای سلامتی‌تان نکنید. ممکن است مراکزی را بیابید که این عمل را برای شما با قیمت ارزان‌تر انجام می‌دهند اما حواستان باشد که بدون پرس‌وجو به سراغ آن‌ها نروید. پیش از هر چیز مطمئن شوید که مرکز مورد نظر، از هیچ اقدامی برای تامین سلامتی شما مضایقه نمی‌کند و در تمام مراحل حواسشان به سلامت شماست.

در حال بخوانید: درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

استفاده از گن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

استفاده از گن بعد از عمل ابدومینوپلاستی از مهم‌ترین اقدامات برای تکمیل کار تیم جراحان است. در واقع موضوع از این قرار است که پس از جراحی و برداشتن چربی‌های اضافی، یک فضای خالی بین پوست و بافت بدن به وجود می‌آید. پوشیدن گن کمک می‌کند که این فضای خالی به مرور زمان و به آهستگی پر شود. در واقع فشار دائمی و آرامی که گن با مرور زمان وارد می‌کند باعث می‌شود آرام آرام بافت بدن به دیواره شکم بچسبد و همه چیز کم‌کم به شرایط قبلش بازگردد.

پوشیدن گن فواید دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش احتمال کبودی، کم شدن ورم، شکل دادن به بدن و کاهش احتمال عفونت اشاره کرد.

عموما گن در همان مرکز درمانی که جراحی را در آن انجام داده‌اید، به شما داده می‌شود درغیر این صورت، گن مناسب پس از جراحی را در داروخانه‌ها پیدا خواهید کرد.

در حال بخوانید: درمان فتق بدون جراحی

عوارض ابدومینوپلاستی

عوارض ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یک جراحی کاملا جدی است و عوارض مختلفی مثل درد، کبودی یا بی‌حسی دارد

هر عمل جراحی، عوارض خودش را دارد. در واقع، یک دخالت خارجی روی بدن انجام شده است بنابراین طبیعی است که واکنش‌های مختلفی را در این شرایط، از بدن ببینیم. عوارض ابدومینوپلاستی هم از همین دست واکنش‌هاست. پیش‌تر به درد، بی‌حسی، کبودی و خستگی اشاره کردیم اما عوارض این جراحی به همین موارد محدود نمی‌شود.

عفونت، خونریزی زیر پوست یا لخته شدن خون از دیگر عوارضی است که ممکن است پس از عمل مشاهده شود. ضمن اینکه افراد با سابقه بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی و کبدی، ممکن است عوارض بیشتری داشته باشند. بنابراین بهتر است این دسته از افراد پیش از اقدام برای ابدومینوپلاستی، موضوع را با پزشک معالجشان در میان بگذارند و در صورت موافقت او، عمل را انجام دهند.

علاوه بر این ممکن است پس از عمل شاهد ایجاد زخم‌های گسترده‌تر و ریزش بیشتر پوستتان باشید. در صورتی که چنین عوارضی ادامه داشته باشد و بهتر نشوید، ممکن است لازم باشد یک عمل جراحی دیگر نیز انجام دهید.

حتی اگر جراحی شما خیلی خوب پیش رفته باشد و عوارض چندانی به جا نگذاشته باشد، باز هم پس از عمل، یک شکم زخمی برای شما به جای خواهد ماند. ممکن است آثار عمل و زخم به مرور زمان کم و تا حدی ناپدید شوند، اما هرگز به طور کامل از بین نمی‌روند. پزشک احتمالا کرم‌ها و پمادهایی را برای شما تجویز می‌کند که برای بهبودی هرچه بهتر و سریع‌تر زخم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در حال بخوانید: علت تبخال لب

نکاتی پیش از عمل ابدومینوپلاستی

بهتر است پیش از انجام عمل ابدومینوپلاستی به برخی نکات توجه کنید تا هم نتیجه بهتری بگیرید و هم زودتر بهبود یابید. مثلا اگر سیگار می‌کشید، لازم است به مدت دو هفته قبل از عمل سیگار را کنار بگذارید و دو هفته پس از عمل هم به سراغش نروید.

پیش از عمل لازم نیست رژیم غذایی سختگیرانه‌ای داشته باشید فقط وعده‌های سالم و متعادل بخورید. (قطعا می‌دانید که چند ساعت قبل از عمل باید ناشتا باشید).

حتما پزشکتان را در جریان تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، اعم از داروهای تجویزی، داروهای گیاهی و مکمل‌ها قرار دهید.

علاوه بر این موارد، پیش از عمل خانه‌تان را هم آماده کنید. شما در خانه به این موارد نیاز دارید: بسته‌های یخ، لباس‌های راحت و گشاد که بدون دردسر بتوانید بپوشید، وازلین، سر دوش دستی و صندلی حمام. ضمنا شما در خانه نیاز به فردی دارید که کمک‌تان کند، اگر تنها زندگی می‌کنید حداقل برای شب اول کسی باید پیشتان بماند، از قبل فکری برای این موضوع بکنید.

در حال بخوانید: آیا نارسیسیتیک همان خودشیفتگی است؟

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

پس از ابدومینوپلاستی، مانند هر عمل دیگری باید یک سری اصول مراقبتی را در نظر داشته باشید تا زودتر بهبود یابید. نخستین مورد، مراقبت از زخم است. حتی اگر مینی ابدومینوپلاستی انجام داده باشید باز هم زخم خواهید داشت. بنابراین توصیه‌های پزشک برای مراقبت از زخم تا بهبودی نسبی آن را به طور کامل مراعات کنید.

علاوه بر زخم، حواستان باشد که پزشک درباره نشستن، ایستادن و دراز کشیدنتان چه می‌گوید؛ به دقت به گفته‌های او در این باره عمل کنید.

تا شش هفته از انجام فعالیت‌های سخت و سنگین خودداری کنید. اگر شغل‌تان سخت و فیزیکی است، حتی ممکن است لازم باشد چند ماه مرخصی بگیرید تا مطمئن شوید که به‌طور کامل بهبود یافته‌اید.

داشتن تغذیه‌ای سالم و متعادل و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی سبک (مطابق با نظر پزشک) می‌تواند روند بهبود شما را تسریع کند.

و در پایان

اگرچه ابدومینوپلاستی از گروه جراحی‌های زیبایی به شمار می‌آید اما عملی کاملا جدی با عوارض مشخص است. بنابراین انتظار نداشته باشید که پس از عمل به سرعت و بدون دردسر به شرایط عادی زندگیتان بازگردید. (البته برگشت به شرایط قبل در عمل مینی ابدومینوپلاستی سریع است). اگر خود را آ‌ن‌قدر قوی نمی‌دانید که بتوانید از پس عوارض و دردسرهای عمل بربیایید، قید انجام آن را بزنید.

علاوه بر این، باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. انجام عمل ابدومینوپلاستی پایان قصه شکم داشتن نیست؛ در واقع شما هر لحظه پس از عمل هم ممکن است با بازگشت همان شکم قبلی مواجه شوید. بنابراین با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، یعنی خوردن غذاهای سالم و بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و همچنین انجام فعالیت‌های جسمی (تمرینات هوازی به اضافه حرکات موضعی برای آب کردن چربی شکم)، احتمال بازگشت چربی‌ها به شکم‌تان را کاهش دهید.

 

سوالات متداول

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی برای خارج کردن چربی‌ها و پوست‌های اضافی شکم است و در دو نوع کامل و کوچک (یا بخشی) انجام می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

پس از ابدومینوپلاستی باید حواستان به جای زخم آن باشد تا کامل بهبود یابد. مراقب شیوه نشستن، ایستادن و دراز کشیدنتان باشید. شش هفته پس از عمل کارهای سنگین انجام ندهید.

هزینه ابدومینوپلاستی حدودا چه قدر است؟

هزینه ابدومینوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد با این حـال هزینه ابدومینوپلاستی به طور متوسط بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان و هزینه مینی ابدومینوپلاستی بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون تومان برآورد می‌شود.

چه کسانی نمی‌توانند ابدومینوپلاستی را انجام دهند؟

افرادی که تصمیم به بارداری دارند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن، کسانی که تصمیم به کاهش وزن دارند و افرادی که شاخص توده بدنی‌شان بالای ۳۰ است مجاز به انجام ابدومینوپلاستی نیستند.


منابع

www.webmd.com

www.mayoclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات