جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

صدها ماده شیمیایی مرتبط با خطر سرطان سینه شناسایی شد

مطالعه درباره خطر سرطان سینه
تاریخ بروزرسانی : ۰۷ بهمن

آمارهای اخیر نشان می دهد که سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان در سراسر جهان است. در ایالات متحده، خطر ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی زنان دو برابر خطر ابتلا به سرطان ریه است.

علاوه بر این، بروز سرطان سینه در بین زنان جوان‌تر در حال افزایش است، به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در بین زنان بین سنین 20 تا 49 سال دو برابر سایر انواع سرطان است که افراد هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله چشم انداز سلامت محیطی، محققان مطالعات منتشر شده را بررسی کردند که سمی بودن ژنتیکی مواد شیمیایی بالقوه سرطان زا نشان می‌دهد.

یک ارزیابی 9 ساله از سال 2010 نیز نشان می‌دهد که میزان تشخیص سرطان پستان در زنان زیر 40 سال هر سال 1.1 درصد افزایش یافته است.

یک رویکرد موثر برای کاهش خطر سرطان سینه، شناسایی مواد شیمیایی سرطان‌زا یا محرک تومور پستانی است که می‌تواند باعث اختلال غدد درون ریز شود.

این مواد شیمیایی بر اساس ویژگی‌های کلیدی مانند سمیت ژنی و قدرت فعالیت غدد درون ریز طبقه‌بندی شدند.

ویژگی های کلیدی مستند شامل سمیت ژنتیکی، افزایش تکثیر سلولی، تغییرات سیگنالینگ سلولی، التهاب، تغییرات اپی ژنتیکی و سرکوب سیستم ایمنی است. وجود یک یا چند مورد از این ویژگی های کلیدی نشان دهنده فعالیت سرطان زایی بالقوه است.

مواد شیمیایی مورد بررسی در این مطالعه بر اساس قرار گرفتن در معرض مرتبط با سرطان پستان بر اساس فعالیت غدد درون ریز و سمیت ژنی طبقه‌بندی شدند و فهرست موجود سرطان‌زاهای پستانی از سال 2007 به‌روزرسانی شد تا شامل مواد شیمیایی باشد که مسیرهای سیگنال غدد درون ریز مرتبط با سرطان پستان را فعال می‌کنند.

در میان ویژگی‌های کلیدی مشاهده‌شده، استروئیدزایی در بین سرطان‌زاهای پستان شایع‌تر از آگونیسم گیرنده‌های استروژن بود، در حالی که بیشتر آنها ترشح پروژسترون و استرادیول را افزایش دادند.

در صورت داشتن هرگونه سوال درباره سرطان سینه میتوانید با پزشک زنان آنلاین در سایت حال مشاوره داشته باشید.

 

 

منبع :

  • کی جی، برودی جی جی، مگان اس و همکاران. (2024). استفاده از چارچوب مشخصه های کلیدی برای شناسایی سرطان زاهای بالقوه پستان با استفاده از داده های موجود در داخل بدن، آزمایشگاهی و در سیلیکو . چشم انداز سلامت محیطی ، 132(1)، 017002. doi: 10.1289/EHP13233 . https://ehp.niehs.nih.gov/doi/10.1289/EHP13233

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین اخبار