جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آیا باید در زمستان ویتامین D بیشتری مصرف کنیم؟

ویتامین D
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ اسفند

ممکن است لازم باشد دوز ویتامین D خود را در ماه های زمستان افزایش دهید. ویتامین D به طرق مختلف بدن شما را سالم نگه می دارد. ماهیچه ها، اعصاب و استخوان های شما همگی برای عملکرد به مواد مغذی بستگی دارند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید ویتامین D را از طریق چندین غذا و همچنین با گذراندن وقت در آفتاب دریافت کنید.

اما گذراندن زمان در زیر نور خورشید در حالی که در خانه خود هستید، مانند گذراندن وقت در بیرون از خانه و در زیر نور خورشید تأثیر ندارد. به همین دلیل است که کمبود ویتامین D ممکن است در ماه‌های سردتر و تاریک‌تر زمستان آشکارتر باشد.

دکتر ماری وان در مروه، دکتری فیزیولوژی کاربردی و تغذیه در دانشگاه ممفیس، گفته است: کمبود ممکن است افزایش یابد زیرا شما در زمستان نور خورشید ندارید.

اهمیت دریافت ویتامین D کافی در طول سال 

دریافت ویتامین D کافی دارای مزایای سلامتی قابل توجهی است. بیشتر، ما به ویتامین D برای [سلامت] استخوان فکر می کنیم. دکتر وان می‌گوید: اگر ویتامین D کافی نداشته باشید، ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شوید. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و با این کار از پوکی استخوان که استخوان ها را ضعیف می‌کند، جلوگیری کنید. علاوه بر این، ویتامین D برای اعصاب جهت ارسال پیام بین مغز و بدن مورد نیاز است و به سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها کمک می‌کند. این ماده مغذی همچنین به حرکت عضلات کمک کرده و کمبود آن باعث ضعف و درد عضلات می‌شود.

کمبود ویتامین D شایع است

در طول سال، بسیاری از مردم ویتامین D کافی دریافت نمی کنند. مطالعه‌ای با استفاده از داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES)، نشان داد که از بین 71685 شرکت‌کننده که از سال 2001 تا 2018 مورد بررسی قرار گرفتند، 40.9٪ ویتامین D ناکافی بودند. 2.6٪ از شرکت کنندگان کمبود شدید ویتامین D داشتند. 22 درصد کمبود متوسط ​​داشتند.

برخی از افراد جمعیتی به احتمال زیاد ویتامین D پایینی دارند، از جمله:

  • افراد مسن
  • افراد مبتلا به چاقی
  • افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند
  • افراد مبتلا به بیماری کبد، بیماری سلیاک، فیبروز کیستیک، و بیماری کرون، در میان سایر شرایط

یک نظرسنجی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان داد که حدود 19٪ از بزرگسالان مکمل ویتامین D مصرف می کنند. دکتر وان می‌گوید: مشکل ویتامین D این است که دریافت آن از رژیم غذایی ما واقعاً سخت است، زیرا غذاهای زیادی وجود ندارد که ویتامین D در آن وجود داشته باشد. ماهی های چرب مانند قزل آلا، تن، سالمون و ماهی خال مخالی و روغن کبد ماهی برخی از بهترین منابع ویتامین D هستند، در حالی که زرده تخم مرغ، پنیر، جگر گاو و قارچ مقدار کمی دارند.

علاوه بر این، بسیاری از غلات صبحانه مانند برخی از شیرها، ماست ها و آب پرتقال با ویتامین D غنی شده اند. یک فنجان شیر 2 درصد با ویتامین D غنی شده است و یک تخم مرغ همزده بزرگ دارای 44 واحد بین المللی ریز مغذی است.

قبل از شروع مصرف مکمل ویتامین D چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

دکتر پیتر کوهن، دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفته است: اگرچه کمبود ویتامین D رایج است، اما لزوماً نیازی به مکمل نیست. مگر اینکه پزشک آن را توصیه کرده باشد. او گفت: «این چیزی نیست که مردم احساس کنند موظف به انجام آن هستند. ما توصیه نمی کنیم که افراد سالم که هیچ مدرکی دال بر کمبود ویتامین D ندارند در زمستان ویتامین D مصرف کنند.

حتی اگر قبلاً مکمل مصرف می‌کنید، افزایش دوز مصرفی آن در ماه‌های زمستان توصیه نمی‌شود مگر با تجویز پزشک.

دریافت بیش از حد ویتامین D ممکن است مسمومیت ویتامین D که باعث باعث خواب آلودگی، گیجی، درد شکم، استفراغ و ضعف شود ایجاد کند.. اگر علائم پیشرفت کند، این وضعیت می تواند شامل گیجی، بی قراری و حتی کما شود.

 

منبع خبر : https://www.health.com

مقالات دیگر این نویسنده:

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین اخبار