جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

عمل اسلیو معده؛ هزینه، عوارض و مراقبت‌های بعد از آن

عمل اسلیو معده
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ تیر

عمل اسلیو معده زمانی انجام می‌شود که فرد از طریق رژیم غذایی و ورزش نتواند به وزن ایده‌آل خود برسد. در طی این عمل، بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود و در نتیجه قسمت باقی‌مانده حالت آستین مانند به خود می‌گیرد. این معده کوچکتر مقدار غذایی را که می توان مصرف کرد محدود می‌کند و منجر به کاهش کالری دریافتی و در نهایت کاهش وزن می‌شود.

این جراحی به روش لاپاراسکوپی و با استفاده از برش‌های کوچک انجام می‌شود که در مقایسه با جراحی باز قدیمی، جای زخم کمتری داشته و زمان بهبودی آن نیز سریع‌تر است. جراحی اسلیو معده به دلیل اثربخشی آن در دستیابی به کاهش وزن قابل توجه محبوبیت پیدا کرده که البته عوارضی نیز دارد و در ادامه درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده که با نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می‌شود، نوعی جراحی برای کاهش وزن است. در طی این روش، بخشی از معده برداشته می شود و شکمی کوچکتر و آستینی شکل ایجاد می‌شود. با کاهش اندازه معده، مقدار غذای مصرفی کمتر شده و منجر به کاهش گرسنگی و در نهایت کاهش وزن می‌شود.

این جراحی با کمک لاپاراسکوپ انجام می شود که یک لوله انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک متصل است و به جراح اجازه می‌دهد تا برش های کوچکی در شکم ایجاد کرده و بخشی از معده را بردارد. سپس معده باقی مانده با منگنه ها بسته می شود تا شکم آستینی شکل جدیدی ایجاد شود.

عمل اسلیو معده یک جراحی بزرگ و خاص است که نیاز به بررسی و نظارت دقیق پزشکان و متخصصان هم قبل از عمل و هم بعد از عمل دارد.

عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است

عمل اسلیو معده  معمولاً برای افرادی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر، یا BMI 35 یا بالاتر توصیه می شود.

به بیان ساده، جراحی اسلیو معده برای افرادی طراحی شده است که مقدار قابل توجهی اضافه وزن دارند و برای کاهش آن از طریق روش های سنتی مانند رژیم غذایی و ورزش جواب نگرفته‌آند.

برای عمل اسلیو معده می‌توانید از بخش جراحی بدن اقساطی استفاده کرده و با استفاده از وام 50 میلیون تومانی بدون نیاز به ضامن این عمل را انجام دهید.

عوارض عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده مانند هر عمل جراحی دیگر، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که البته از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد و ممکن است هه افراد این علائم را نداشته باشند.

  • درد و ناراحتی: پس از جراحی ممکن است برای چند روز درد یا ناراحتی در شکم خود احساس کنید.
  • حالت تهوع و استفراغ: برخی از افراد ممکن است در مراحل اولیه پس از جراحی دچار حالت تهوع یا استفراغ شوند که معمولا به دلیل تغییرات در سیستم گوارشی اتفاق می‌افتد.
  • رفلاکس اسید معده: عمل اسلیو معده خطر ابتلا به رفلاکس اسید معده یا سوزش معده را افزایش می‌دهد.
  • کمبودهای تغذیه‌ای: از آنجایی که اندازه معده کاهش می‌یابد، بر جذب برخی مواد مغذی تأثیر گذاشته و باعث کاهش برخی ویتامین ها می‌شود.
  • سندرم دامپینگ: زمانی رخ می‌دهد که غذا خیلی سریع از معده به روده کوچک حرکت کند و علائم آن شامل حالت تهوع، تعریق، سرگیجه یا گرفتگی شکم می‌باشد.
  • عفونت یا خونریزی: مانند هر جراحی، همیشه خطر عفونت یا خونریزی در محل برش وجود دارد و عمل اسلیو معده نیز از این امر مستثنا نیست.
  • سنگ کیسه صفرا: کاهش وزن سریع خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را نیز افزایش می‌دهد.

با تمام این تفاسیر معمولا مزایای عمل اسلیو معده، از جمله کاهش وزن عموماً از عوارض جانبی احتمالی آن بیشتر است و با مراقبت‌های مناسب می‌توان عوارض آن را به حداقل رساند.

عوارض عمل اسلیو معده

پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده

قبل از تصمیم گیری برای انجام جراحی اسلیو معده، داشتن انتظارات واقع بینانه و گفتگو با پزشک آنلاین جهت مشورت، کاملا ضروری است. اما با این وجود، پس از عمل اسلیو معده، برخی از افراد ممکن است پشیمان شوند که معمولا به خاطر دلایل زیر می‌باشد:

  • تغییرات بدن: برخی افراد ممکن است با شل شدن پوست، جای زخم یا تغییرات در ظاهر فیزیکی خود احساس ناراحتی کنند.
  • محدودیت های غذایی: پس از جراحی اسلیو معده، افراد باید تغییرات دائمی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. برخی از افراد ممکن است پشیمان شوند که نمی توانند غذاهای مورد علاقه خود را بخورند
  • تنظیم سبک زندگی: برخی از افراد ممکن است از نیاز به ورزش منظم، مصرف مکمل ها و متعهد شدن به یک برنامه غذایی ساختاریافته پشیمان شوند.
  • عوارض جانبی: برخی افراد با عوارض پس از جراحی مانند عفونت، خونریزی، رفلاکس اسید یا کمبود ویتامین مواجه شده و از عمل خود احساس پشیمانی می‌کنند.

بیشتر بدانید: انواع روش‌­های جراحی­ کاهش وزن

چه کسانی نمی‌توانند عمل اسلیو معده را انجام دهند

در حالی که عمل اسلیو معده به طور کلی برای بسیاری از افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند یک گزینه ایمن و موثر است اما افراد خاصی هستند که کاندیدای مناسبی برای این جراحی نیستند.

اگر فردی شرایط پزشکی خاصی مثل بیماری قلبی، بیماری ریوی یا نارسایی کبد داشته باشد گزینه مناسبی برای عمل اسلیو معده نیست. جراحی اسلیو معده نیازمند تعهد به تغییر سبک زندگی است. افراد مبتلا به اختلالات روانی (البته نوع شدید)، مانند افسردگی درمان نشده یا کنترل نشده، اضطراب، یا اختلالات خوردن، نمی‌توانند قوانین بعد از عمل را رعایت کنند.

برخی از افراد به دلیل عوامل مختلف مانند سن بالا، وزن بیش از حد یا جراحی های بزرگ در گذشته، در معرض خطر بالاتری برای عوارض در حین جراحی اسلیو معده هستند. همنین افرادی که مشکلات مصرف مداوم الکل یا مواد مخدر دارند نیز کاندیدای مناسبی برای جراحی اسلیو معده نیستند.

جراحی اسلیو معده به طور کلی برای افراد باردار یا کسانی که قصد دارند به زودی باردار شوند توصیه نمی شود . ضمن اینکه جراحی اسلیو معده معمولاً برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر توصیه می‌شود و افرادی که پس از محاسبه BMI آنلاین عدد پایین‌‌تر از 40 دارند بهتر است این عمل را انجام ندهند.

هزینه عمل اسلیو معده چقدر است؟

در سال 1402 هزینه عمل اسلیو معده بدون هیچ گونه پوشش بیمه ای از 70 میلیون تومان شروع می شود و بخش قابل توجهی از این هزینه به خرید تجهیزات ضروری اختصاص می‌یابد.

اگر بیمارستانی که در آن جراحی انجام می شود از قبل با بیمه پایه شما همکاری داشته باشد، شما این فرصت را دارید که با توجه به پوشش بیمه ای خود، 6 تا 8 میلیون تومان هزینه جراحی اسلیو معده را کاهش دهید. با این حال، در صورتی که بیمارستان انتخابی فاقد هرگونه ترتیبات قراردادی با شرکت‌های بیمه باشد، همچنان می‌توانید با ارائه مدارک مربوطه به بیمه خود پس از عمل، بازپرداخت وجه را مطالبه کنید.

به عنوان مثال با بیمه تامین اجتماعی می توان 8 میلیون تومان هزینه عمل اسلیو معده را کاهش داد. پس از انجام عمل جراحی لازم است با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

هزینه عمل اسلیو معده با بیمه تکمیلی

با توجه به تعهد بیمه شما، حدودا تا 35 میلیون تومان کاهش در هزینه های عمل اسلیو معده با بیمه تکمیلی امکان‌پذیر است. همچنین شامل پوشش هزینه های بیمارستانی از 5 تا 8 میلیون تومان نیز می‌شود که البته بیمه پایه شما مسئول پرداخت هزینه های بستری می‌باشد. البته با توجه به نوع بیمه تکمیلی شما ممکن است مبلغ بیشتری به عنوان هزینه جراحی، پرداخت شود.

احتمال مرگ با عمل اسلیو معده!

مانند هر جراحی دیگری، عمل اسلیو معده خطراتی دارد که مرگ یکی از آنهاست اما احتمال مرگ در طی این جراحی بسیار کم است.

عمل اسلیو معده

طبق مطالعات تحقیقاتی و داده های پزشکی، میزان مرگ و میر مرتبط با عمل اسلیو معده به طور کلی حدود 0.08٪ تا 0.22٪ است. این بدان معناست که از 1000 نفری که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار می گیرند، کمتر از 1 تا 2 نفر ممکن است فوت کنند.

خطراتی که ممکن است منجر به مرگ در حین یا بعد از عمل اسلیو معده شود شامل موارد زیر است:

  • عوارض بیهوشی: قرار گرفتن تحت بیهوشی در حین جراحی خطراتی را به همراه دارد، اما تکنیک های بیهوشی به طور قابل توجهی بهبود یافته و خطر آن بسیار کم شده است.
  • لخته های خون: لخته های خون در حین یا بعد از جراحی در پاها ایجاد می‌شوند و به اندام های حیاتی منتقل شوند و باعث عوارض شدید یا مرگ می‌شوند.
  • عفونت: هر گونه جراحی خطر عفونت را به همراه دارد. در موارد شدید، عفونت در سراسر بدن پخش شده و تهدید کننده زندگی فرد می‌شود.
  • خونریزی: در حین جراحی اسلیو معده احتمال خونریزی داخلی وجود دارد که یکی از دلایل مرگ حین عمل جراحی است.
  • آسیب اندام: در موارد نادر، به طور تصادفی به اندام هایی مانند معده، کبد یا طحال در طول جراحی آسیب وارد می‌شود و ممکن است باعث مرگ شود.

باید قبل از تصمیم به انجام عمل اسلیو معده، درباره این خطرات و سایر موارد مربوط به جراحی با پزشک جراح خود مشورت کنید.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

پس از انجام عمل اسلیو معده، باید مراقبت‌هایی را به عنوان دوره نقاهت در نظر بگیرید که معمولا پزشک جراح آن‌ها را به شما خواهد گفت.

  • ممکن است پس از جراحی کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید که پزشک برای آن داروهایی را تجویز می‌کند.
  • جراح برنامه غذایی خاصی را به شما ارائه می‌دهد که باید بعد از جراحی دنبال کنید و معمولا شامل انتقال تدریجی از رژیم مایع به غذاهای نرم و در نهایت غذاهای جامد است.
  • هیدراته ماندن برای سلامت و بهبود کلی بدن شما بسیار حیاتی است و پس از عمل اسلیو معده، پزشک شما احتمالاً مکمل های ویتامین و مواد معدنی را برای اطمینان از دریافت تغذیه کافی تجویز می‌کند.
  • شرکت در فعالیت بدنی منظم برای حفظ وزن و سلامتی شما ضروری است اما زمان شروع آن را پزشک به شما خواهد گفت. به همین جهت نیاز است در ویزیت‌های بعدی حتما حضور داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو

بهترین فرد برای تعیین طرز خواب مناسب بعد از عمل اسلیو معده خود شما هستید. شما باید رو به آسمان بخوانید اما اگر به چهلو خوابیدید و احساس درد کردید، باید وضعیت خود را تغییر دهید. حتما از بالشت‌های مناسب برای استراحت استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید از چند بالشت برای زیر زانو، پشت کمر و یا زیر پا قرار دهید تا احساس راحتی بیشتری کنید. ضمن اینکه سعی کنید حداقل 7 تا 9 ساعت در روز بخوابید تا مراحل درمان را به بهترین شکل ممکن طی کنید.

جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

افتادگی پوست یک نگرانی رایج پس از جراحی اسلیو معده است زیرا پوست زمان کافی برای تنظیم نداشته و شل می‌شود. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا به حداقل رساندن افتادگی پوست پس از عمل اسلیو معده انجام دهید.

ورزش منظم یکی از کارهایی است که برای حفظ عضلات و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست بسیار مهم است. تمریناتی مانند پیاده روی یا شنا، و تمرینات قدرتی به بهبود ترکیب کلی بدن و سفت شدن پوست کمک می‌کنند.

هیدراته ماندن و خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی از جمله ویتامین های A، C و E نیز به سلامتپوست کمک کرده و یاعث کاهش مشکل افتادگی پوست می‌شود. این ویتامین‌ها باعث تولید کلاژن شده و به سفت و کشسانی شدن پوست کمک می‌کنند.

کارهایی مانند درمان های اولتراسوند، یا لایه برداری با لیزر نیز وجود دارد که باید تحت نظر پزشک جراح و با مشورت او انجام شود.

البته خاصیت ارتجاعی پوست و میزان چروک شدن آن پس از عمل اسلیو معده به عوامل مختلفی مانند سن، ژنتیک و میزان کاهش وزن شما بستگی دارد اما با رعایت نکات ذکر شده و توضیه‌ها پزشک حتما به بدن ایده‌آل خود خواهید رسید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات