جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری عفونت گوش / شناخت علت و راه های درمان آن

تاریخ بروزرسانی : ۰۸ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

عفونت گوش که به عنوان اوتیت میانی نیز شناخته می شود، یک مشکل شایع سلامتی است که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه این بیماری می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد، اما معمولا جدی نیست و می تواند با آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها درمان شوند. با این حال، در برخی موارد، عفونت گوش می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند کاهش شنوایی یا حتی مننژیت شود. بنابراین درک علل، علائم و راه های درمان عفونت گوش مهم است زیرا کمک می‌کند بهترین مراقبت ممکن را از گوش خود انجام دهید.

 


تصویر خدمات اقساطی

بیماری عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش (اوتیت میانی) درواقع عفونت گوش میانی است، فضای پر از هوا در پشت پرده گوش که شامل استخوان‌های ارتعاشی کوچک گوش است. عفونت گوش یا Ear Infection می تواند در اثر باکتری، ویروس یا حتی آلرژی ایجاد شود. این عفونت بیشتر در کودکان شایع است، اما بزرگسالان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

چه چیزی باعث عفونت در گوش می‌شود

عفونت گوش در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. در کودکان، شایع ترین علت سرماخوردگی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است که می تواند باعث تجمع مایع در گوش میانی شود. این مایع می تواند با باکتری یا ویروس آلوده شود. آلرژی همچنین می تواند باعث عفونت در گوش شود، مانند یک شی گیر کرده در گوش، مانند یک سواب پنبه.

علائم عفونت در گوش

شایع ترین علامت عفونت گوش درد در گوش آسیب دیده است. علائم دیگر می تواند شامل تب، ترشح از گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه و احساس پری گوش باشد. در برخی موارد، عفونت می تواند باعث برآمدگی پرده گوش یا ترشح زرد یا خونی شود.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

تشخیص گوش عفونی

اگر مشکوک به عفونت گوش کودک یا خوتان هستید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک گوش شما را معاینه می کند و ممکن است از ابزار خاصی به نام اتوسکوپ برای مشاهده داخل گوش استفاده کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش شنوایی یا آزمایشات دیگری را برای تأیید تشخیص تجویز کنند.

درمان عفونت گوش

اکثر عفونت های گوش بدون درمان خود به خود برطرف می شوند. با این حال، اگر عفونت شدید باشد یا اگر از بین نرود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا سایر داروها را تجویز کند. در برخی موارد، جراحی ممکن است برای تخلیه مایع از گوش یا ترمیم پرده گوش آسیب دیده لازم باشد.

بیشتر بدانید: بهترین قطره برای خارش گوش

عفونت گوش

داروی مناسب برای درمان عفونت گوش

رایج ترین داروهای تجویز شده برای عفونت گوش انواع آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین یا سفوروکسیم هستند. سایر داروهایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها و مسکن ها.

درمان های خانگی برای عفونت گوش

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به تسکین علائم عفونت گوش کمک کند. این موارد شامل استفاده از کمپرس گرم بر روی گوش آسیب دیده، استفاده از روغن سیر یا قطره روغن قاچ و استفاده از مخلوطی از قسمت های مساوی سرکه سیب و آب به عنوان شستشوی گوش است.

درباره عفونت ادراری در کودکان و راه های درمان آن بیشتر بدانید

بهترین راه پیشگیری از عفونت گوش

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت گوش تمیز و خشک نگه داشتن گوش است. از شنا در آب های آلوده خودداری کنید و هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن از گوش گیر استفاده کنید. از استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید، زیرا این امر می تواند خطر عفونت در گوش را افزایش دهد.

راه‌های مدیریت عفونت گوش

اگر عفونتی در گوش دارید، پیروی از دستورالعمل های پزشک برای درمان مهم است. این ممکن است شامل مصرف داروهای تجویز شده، استفاده از کمپرس گرم برای کاهش درد و اجتناب از صداهای بلند باشد. همچنین ممکن است بخواهید مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را امتحان کنید.

متخصص مناسب برای درمان بیماری عفونت گوش

اگر عفونت گوش دارید، باید با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنید. ممکن است برای ارزیابی و درمان نیاز به مشاوره دکتر انلاین گوش وحلق و بینی داشته باشید تا بهترین دارو برای درمان شما تجویز شود.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات