همکارم نظافت فردی را اولویت آخر میدونه!
شاید فکر کنید تذکر دادن به همکارتان بابت مسئلهای شخصی مثل نظافت فردی اش کاری بیادبانه است.
حتی ممکن است باعث ایجاد دلخوری بین شما و همکارتان شود و محیط کار را بیشتر از گذشته غیرقابل تحمل کند.
ولی چیزی که مهم است به خاطر بسپارید، این موضوع است.
شاید همکارتان خودش چندان متوجه بوی بدی که از او به مشام دیگران میرسد نباشد.
شاید شما با صحبت کردن دربارهی این موضوع تازه او را مطلع کرده باشید.
شاید حتی جلوی این اتفاق را که کسی دیگر با او رفتاری بیادبانه یا زننده داشته باشد گرفته باشید.
حال اینکه چطور با او چنین گفتگوی حساسی داشته باشید، نیازمند دنبال کردن چند نکتهی اساسی است.
در ادامه میتوانید با این نکات درباره نحوه گوشزد کردن اهمیت نظافت فردی آشنا شوید.
در این مقاله یاد خواهید گرفت که اصول اخلاق حرفه ای در محیط کار چه رفتاری را گوشزد می کند.
اطمینان حاصل کنید
ابتدا مطمئن شوید این موضوع عدم رعایت نظافت فردی اتفاقی نیست .
ممکن است یک یا دو بار وقتی که همکارتان به هر دلیلی در موقعیت چندان مناسبی نبوده، رخ داده باشد.
مطمئن شوید به طور دائم تکرار میشود.
پس بار اولی که متوجه این موضوع میشوید سریعاً واکنش نشان ندهید.
شاید آن روز فقط استثنا بوده که دیگر هم تکرار نشود.
متوجه شدید که این مسئله چندین بار تکرار شده است؟
در این موقعیت شما حتی در قبال بقیهی همکارانتان و کاری که میکنید هم مسئولیت دارید که به او گوشزد کنید.
مطالعات نشان داده است، بهداشت فردی و بویی که از افراد ساطع میشود، روی کاری که میکنند نیز تاثیر میگذارد.
پس در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی، بازده کاری پایین میآید و میتواند تا حد زیادی مخل کار کردن دیگران هم بشود.
همکاری که بهداشت فردیاش را رعایت نمیکند به طور قابل توجهی میتواند روی عملکرد دیگران هم تاثیر بگذارد.
ممکن است باعث کنارهگیری دیگر همکاران از او شود.
هر چه شما در مطرح کردن مسئله با او تعلل کنید، این موضوع میتواند آسیب بیشتری وارد کند.
زیرک باشید
به این نکته توجه داشته باشید که گفتگویتان را در جایی خلوت انجام دهید.
مطمئن شوید توسط دیگران حرفتان قطع یا حتی شنیده نمیشود.
همچنین حواستان باشد هرگز به او نگویید چند نفر دیگر هم ازنظافت فردیاش شکایت کردهاند یا دربارهاش حرف زدهاند.
گرچه در بعضی موارد خاص باید اعتراف کنید شما تنها کسی نبودید که متوجه بهداشت فردی او شدهاید.
به خصوص اگر همکارتان تصور کند قصدتان صرفاً آزار و تحقیر اوست.
صریح باشید
هیچ کس دوست ندارد چنین مکالمهی ناخوشایندی بیشتر از چیزی که باید، طولانی شود.
به خصوص همکاری که بابت نظافت فردیاش دارد به او گوشزد میشود.
مجبور نیستید حتماً رک و بیپرده باشید، ولی نیازی هم به طفره رفتن نیست.
میتوانید این پنج قدم را در صحبتتان با همکاری که مشکل نظافت فردی دارد، دنبال کنید:
مسئله را مطرح کنید
- مثال بزنید
- توصیفش کنید
- مشخص کنید چرا چنین چیزی مهم است
- بگویید قصدتان حل آن است
- از همکارتان بخواهید اگر جوابی دارد آن را با شما در میان بگذارد.
همچنین میتوانید از گفتن جملاتی از این دست استفاده کنید:
«مطمئن نیستم در جریان این موضوع هستی یا نه.
ولی فکر کردم شاید دوست داشته باشی بدونی که متوجه یه بوی عجیبی شدم.
فکر میکنم بوی (جای خالی را خودتان براساس موقعیت پر کنید) باشه.»
موضوع را پیش پا افتاده جلوه دهید
احتمالاً داشتن چنین مکالمهای درباره موضوع حساسی مثل نظافت فردی باعث احساس ناراحتی تان می شود.
اگر وانمود کنید که اصلاً چنین احساسی ندارید، میتواند به هر دوی شما کمک کند.
طوری رفتار نکنید که انگار مسئلهی چندان مهمی است.
موضوع همانقدر از اهمیت برخوردار است که شما آن را مهم جلوه میدهید.
پس سعی کنید با آن مثل موضوعی پیش پا افتاده و کوچک که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد برخورد کنید.
اینطور همکارتان کمتر خجالتزده میشود و فکر نمیکند نظافت فردیاش، توجه همه را به خود جلب کرده است.
صحبت با همکارتان دربارهی مشکل نظافت فردی ممکن است کاری وحشتناک به نظر میرسد.
ولی اگر آن را در تصویری بزرگ در نظر بگیرید، مسئلهای خیلی هم کوچک است.
همچنین این موضوع را در ذهن داشته باشید که هرچقدر هم که گفتگوی کوتاهتان عذاب آور باشد، نتیجهاش برای همه سودمند است.
منبع: https://www.hcamag.com/au/news/general/how-to-handle-an-employee-with-poor-hygiene/141481