جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آمپول نوروبیون / همه چیز درباره نوروبیون ایرانی و خارجی

آمپول نوروبیون
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آمپول نوروبیون از جمله معروف ترین داروهای تقویتی دنیا است که به دو صورت آمپول و قرص برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها توسط پزشکان تجویز میشود. آمپول نوروبیون ترکیب بسیار مفیدی از سیانوکوبالامین (ویتامین B12)، پیریدوکسین (B6) و تیامین (B1) است.

به طور مشخص این ۳ ویتامین برای ترمیم و بازسازی اعصاب و متابولیسم در سیستم عصبی محیطی و مرکزی، اهمیت ویژه‌ای دارند. تزریق آمپول نوروبیون برای بیماری‌های سیستمیک عصبی‌ که به دلیل کمبود شدید ویتامین B1، B6 و B12 ایجاد شده، استفاده می‌شود؛ اما تزریق فقط در مواردی که درمان خوراکی ناکافی باشد توصیه می‌شود. در ادامه درباره انواع نوروبیون و تزریق آمپول نوروبیون برای کودکان و فواید و عوارض آن بیشتر توضیح خواهیم داد.


تصویر خدمات اقساطی

آمپول نوروبیون چیست

آمپول نوروبیون و قرص نوروبیون نوعی مکمل هستند که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های گروه B است. نوروبیون می‌تواند به بهبود عملکرد عصب کمک کند. مکمل‌های ویتامین B کمپلکس، از جمله محصولات نوروبیون است که می‌توانند باعث درمان یا جلوگیری از کمبود برخی مواد مغذی شوند. نوروبیون حاوی سه ویتامین از خانواده ویتامین B است که نقش مهمی در بازسازی و ترمیم اعصاب دارند. همچنین نوروبیون ایرانی باعث افزایش سرعت انتقال عصبی و بازسازی اعصاب آسیب دیده می‌شود.

نوروبیون خارجی یا ایرانی شامل سه ویتامین B1، B6 و B12 است که نقش موثری در رفع درد و درمان برخی بیماری‌های درگیر با کمبود ویتامین B دارد. ویتامین‌های گروه B در حفظ سلامت بدن و مخصوصا سیستم عصبی بسیار موثر هستند، این ویتامین‌ها در سوخت و ساز بدن و افزایش گلبول‌های قرمز نقش دارند. همچنین باعث بهبود سلامت پوست و مو می‌شوند به همین دلیل نوروبیون که شامل ویتامین‌های این گروه هست، باعث بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی و عصبی بدن خواهد شد.

موارد مصرف آمپول نوروبیون

ویتامین‌های گروه B در بسیاری از عملکردهای بدن نقش مهمی دارند. این ویتامین‌ها از یک سیستم عصبی سالم پشتیبانی می‌کنند و به ایجاد گلبول‌های قرمز خون و همچنین بهبود سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند. کمبود ویتامین B نتیجه عدم دریافت کافی ویتامین‌ها از رژیم غذایی یا مشکل در جذب این ویتامین‌ها توسط بدن است. آمپول نوروبیون می‌تواند کمبود این ویتامین را تا حدی جبران کند. کمبود ویتامین B می‌تواند علائم مختلفی مانند موارد زیر ایجاد کند:

  • خستگی عمومی (درباره خستگی دائم بدن این مطلب را حتما بخوانید)
  • ضعف
  • کم خونی
  • کاهش وزن یا افزایش وزن
  • علائم آسیب عصبی مانند گزگز یا درد و بی‎حسی در دست و پا
  • عملکرد ضعیف سیستم ایمنی
  • افسردگی ( درباره نشانه های افسردگی بیشتر بخوانید.)
  • مشکلات ارگانهای مختلف مانند کبد، کلیه یا پوست

کمبود ویتامین‌هایی که در آمپول نوروبیون وجود دارد، باعث بیماری‌های زیر در بدن می‌شود:

  • ویتامین B1 یا تیامین – بیماری بری بری، سندرم کورساکف، ریزش مو
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین – کم خونی، فشار خون بالا، ورم، درماتیت
  • ویتامینB12یا کوبالامین – کم خونی، از دست دادن حافظه، از دست دادن عملکرد شناختی

شما می‌توانید درباره روش های جلوگیری از ریزش مو این مطلب را هم بخوانید.

آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون ترکیب بسیار مفیدی از ویتامین‌های B12، B6 و ‌‌B1 است

آمپول نوروبیون برای پوست و مو

بدن برای تشکیل DNA، سلول‌های بافت عصبی و گلبول‌های قرمز خون به ویتامین B12 نیاز دارد. اگر گلبول‌های قرمز درست تشکیل نشده باشند، نمی‌توانند اکسیژن زیادی حمل کنند. کمبود اکسیژن باعث رشد کند یا ریزش مو می‌شود. سلول های پیاز مو در انتهای فولیکول مو قرار دارد با سرعت بالایی ایجاد میشوند. این ناحیه حاوی جریان رگ های خونی فراوانی است که باید مواد مغذی لازم برای رشد مو را به این ناحیه برسانند.

نقش اصلی ویتامین B12 کمک کننده برای بازسازی مجدد گلبول های قرمز است که جریان خونی و انتقال مواد مغذی دچار مشکل نشود بنابراین وجود این ویتامین برای رشد مو لازم و ضروری است. کمبود ویتامین B12  همچنین می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن یا شوره سر شود. ریزش مو در ارتباط با کمبود ویتامین B12 باعث می‌شود موهای شما نه فقط در برخی از نقاط سر، بلکه در سراسر آن نازک شود.

اما چه ارتباطی بین آمپول نوروبیون و ریزش مو وجود دارد؟ از آنجا که آمپول نوروبیون شامل ۱ میلی‌گرم ویتامین B12 است، تزریق این آمپول می‌تواند تا حدی کمبود این ویتامین را جبران کند و از ریزش مو و نازک شدن موها جلوگیری کند. در ضمن کمبود ویتامین B1 نیز باعث ریزش مو می‌شود. همچنین ویتامین‌های خانواده B می‎توانند هیدروتسترون را مهار کنند. هیدروتسترون یکی از عوامل اصلی ریزش مو به حساب می‎‌آید. دی ‌هیدرو تستوتسترون باعث کم شدن و کاهش فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه این ویتامین با مهار هیدروتسترون باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

درباره تزریق آمپول در منزل بیشتر بدانید

ترکیبات آمپول نوروبیون

ترکیبات آمپول نوروبیون ایرانی یا خارجی شامل این موارد است:

  • ویتامین B12
  • ویتامین B6
  • ویتامین B1

که درواقع همان کابالامین. پریدوکسین و تیامین نیز می‌باشد و از عناصر فعال آمپول نوروبیون ایرانی یا خارجی به حساب می‌آیند.

تزریق آمپول نوروبیون در منزل

تزریق آمپول نوروبیون ایرانی یا خارجی به صورت عضلانی در ناحیه عضلات بازو یا باسن انجام میشود. با وجود اینکه بهترین روش آن تزریق عضلانی است اما اگر مشکلی در جذب عضلانی یا مشکلاتی در سیستم گوارشی وجد داشته باشد میتوان از روش وریدی یا تزریق در سرم هم میتوان استفاده کرد.

افراد از گروه های متفاوتی مانند زنان باردار تا کودکان و سالمندان همگی میتوانند آمپول نوروبیون رو دریافت کند و به همین منظور میتوانید از خدمات تزریقات در منزل حال از جمله تزریق آمپول نوروبیون در منزل استفاده کنید.

بنابراین بهترین راه استفاده از خدمات تزریقات در منزل است. می‌توانید در اپلیکیشن حال یا بخش سلامت اپلیکیشن آپ به بخش پرستار در منزل رفته و در بخش خدمات پرستاری در منزل قسمت تزریق عضلانی را انتخاب کنید. اکنون با پرداخت هزینه، می‌توانید در محل مورد نظرتان منتظر باشید تا پرستار پس از حضور، آمپول نوروبیون را برای شما تزریق نماید.

از مزایای تزریق آمپول نوروبیون در منزل این است که اگر فرد سالمندی در منزل داشته باشید که نیاز به این تزریقات دارد، نیاز نیست او را با توجه به سختی ها و مشکلات موجود، به بیرون از منزل و در محیط شلوغ درمانگاه‌ها ببرید.

آمپول نوروبیون برای کرونا

کمبود ویتامین B می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد سلول‌ها و سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و منجر به التهاب ناشی از هموسیستئین شود.

ویتامین B دارای اهمیت بسیار است زیرا این ویتامین نقشی اساسی در عملکرد سلول‌ها، متابولیسم انرژی و عملکرد ایمنی مناسب دارد. ویتامین B به فعال‌سازی مناسب پاسخ‌های ایمنی ذاتی و انطباقی کمک می‌کند، عملکرد تنفسی را بهبود می‌بخشد، از انعقاد خون جلوگیری می‌کند و می‌تواند مدت زمان بستری در بیمارستان را کاهش دهد، بنابراین وضعیت ویتامین B باید در بیماران کرونا ارزیابی شود.

ویتامین B می‌تواند به عنوان یک مکمل غیردارویی برای کاهش اثرات بیماری کرونا استفاده شود. همچنین بیماران مبتلا به ویروس کرونا که کم خونی و بیماری‌های التهابی روده دارند باید حتما ویتامین B12 را به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف نمایند. ارتباط بین آمپول نوروبیون و کرونا به دلیل این است که آمپول نوروبیون می‌تواند ویتامین B و B12 مورد نیاز را برای بدن تامین کند و عوارض و خطرات ناشی از این بیماری را کاهش دهد. درباره انواع واکسن کرونا نیز در حال بخوانید.

کرونا

زمان تاثیر آمپول نوروبیون

بهترین زمان برای تزریق آمپول نوروبیون به 2 عامل بستگی:

  1. شرایط جسمانی و سن و سال افراد
  2. ورزشکار بودن یا نبودن افراد

اگر فرد ورزشکار باشد بهترین زمان تزریق آمپول نوروبیون کمی قبل از حضور در باشگاه است زیرا ورزشکاران را در زدن وزنه ها کمک کرده و باعث افزایش انرژی می‌شود.

تفاوت نوروبیون ایرانی و خارجی

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند، تفاوت آمپول نوروبیون ایرانی و خارجی است. جواب ساده است؛ حقیقت این است که به نظر نمی‌رسد که آمپول نوروبیون ایرانی از نظر کیفیت تفاوتی با نسخه خارجی آن داشته باشد اما بسیاری از پزشکان و پرستاران ممکن است آمپول نوروبیون خارجی  را پیشنهاد کنند. اما درواقع ترکیبات تشکیل دهنده هر دو آمپول نوروبیون خارجی و ایرانی تفاوتی ندارند. هردو نوع، هر سه ویتامین B1، ویتامین B6 و ویتامین B12 را در دوزهای مشخص شده زیر دارند:

  1. ویتامین B1: ۱۰۰ میلی‌گرم
  2. ویتامین B6: ۱۰۰ میلی‌گرم
  3. ویتامین B12: ۱ میلی‌گرم

امروزه در کشور دسترسی به آمپول‌های نوروبیون خارجی سخت‌تر شده و این آمپول کمیاب‌تر از نسخه ایرانی آن است ولی هیچ نگرانی‌ای بابت استفاده از آمپول نوروبیون ایرانی وجود ندارد و می‌توانید با خیال راحت این آمپول را جایگزین نمونه خارجی آن کنید.

تفاوت آمپول نوروبیون ایرانی و خارجی

فواید آمپول نوروبیون

آمپول‌های نوروبیون ترکیبی از مواد فعال ویتامین B هستند. ویتامین‌های تیامین (B1)، پیریدوکسین (B6) و کوبالامین (B12) حاوی نقش خاصی به عنوان کوآنزیم‌ها در متابولیسم سیستم عصبی مرکزی و محیطی هستند. نوروبیون برای کمبود ویتامین B استفاده می‌شود و درواقع از فواید آمپول نوروبیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. بهبود سلامت سیستم عصبی
  2. تقویت سیستم ایمنی بدن
  3. بهبود متابولیسم
  4. حفظ سلامت مو و پوست
  5. سلامت کبد

مانند همه ویتامین‌ها، ویتامین‌های گروه B نیز در بسیاری از عملکردهای بدن نقش حیاتی دارند. ویتامین‌های گروه B در متابولیسم مواد مغذی، عملکرد سیستم عصبی، عملکرد پوست، تولید گلبول‌های قرمز و غیره نقش دارند. نداشتن ویتامین B کافی می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را ایجاد کند و مصرف نوروبیون تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری می‌کند.

آمپول نوروبیون می‌تواند برای درمان کرونا و ربزش مو نیز مفید باشد. از آنجا که این آمپول شامل ویتامین‌های گروه B می‌باشد، در جلوگیری از ریزش مو و درمان آن می‌توانید نقش بسزایی داشته باشد. البته در کنار آن حتما آمپول بیوتین یا قرص آن هم می‌تواند تاثیر آن را دوچندان کند.

عوارض آمپول نوروبیون

نوروبیون به طور کلی ایمن است ولی وقتی فرد دستورالعمل‌های موجود را دنبال نکند یا مصرف بیش از حد داشته باشد، ممکن است دچار مشکلاتی شود. در بعضی موارد، دوزهای ویتامین B می‌تواند ادرار را به رنگ زرد روشن درآورد که البته این اثر موقتی و بی‌ضرر است. اما هر کسی که هنگام استفاده از آمپول نوروبیون واکنش‌های آلرژیک را تجربه می‌کند، باید فورا به پزشک مراجعه کند. برخی از واکنش‌های آلرژیک شامل جوش، دشواری در تنفس و تورم در صورت یا دهان است. مصرف بیش از حد این دارو ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  1. ادرار بیش از حد
  2. حالت تهوع
  3. استفراغ
  4. اسهال
  5. آسیب عصبی
  6. واکنش‌های آلرژیک

عوارض نوروبیون

آمپول نوروبیون در بارداری

در ابتدا باید گفت که در نظر داشته باشید، در سه ماهه اول بارداری نباید از هیچ دارو یا مکملی استفاده نمایید. اما بعد از آن نوروبیون نه تنها برای زنان باردار خطری ندارد، بلکه برخی از مادران برای سلامت فرزند خود باید از آن استفاده کنند. معمولا خانم های بارداری که گیاهخوار هستند و یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند، با کمبود ویتامین ب مواجه می‌شوند. ویتامین های گروه B که مواد اصلی تشکیل دهنده نوروبیون هستند، به کاهش خطر نقایص مادرزادی و همچنین تسکین برخی از علائم بارداری کمک می‌کنند.

تزریق نوروبیون در بارداری توسط پزشک به منظور پیشگیری از ابتلا بانوان به دیابت نوع 2 نیز انجام می‌شود و از آنجا که جنین در شکم مادر از طریق جفت، مواد غذایی را دریافت می کند؛ اما به طور کلی حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و بعد از آن استفاده نمایید.

برای شناخت و تزریق واکسن آنفولانزا  این مطلب را بخوانید

نوروبیون برای کمر درد

کمردرد ممکن است به دلایل مختلفی مانند نشستن طولانی مدت یا خوابیدن در موقعیت نامناسب یا آسیب مهره‌ای باشد. اما گاهی آسیب عصبی است که باعث ایجاد کمردرد می‌شود. برخی از کمر دردهای ناشی از آسیب عصبی، به دلیل کمبود ویتامین B12 اتفاق می‌افتد. تزریق آمپول نوروبیون که شامل ویتامین B12 است می‌تواند به سلامت عصب و بازسازی اعصاب کمک کند و درد کمر ناشی از آسیب عصبی را کاهش دهد. آمپول بتامتازون نیز برای درد کمر موثر است و می‌توانید راجع به این آمپول بیشتر بخوانید.

آمپول نوروبیون برای کودکان

آمپول نوروبیون برای کودکان و البته قرص نوروبیون به دلیل داشتن عناصر فعال زیاد، برای درمان کودکان زیر ۱۴ سال مناسب نبوده و توصیه نمی‌شود و درواقع آمپول نوروبیون برای نوجوانان بیشتر توصیه می‌شود تا کودکان.

ولی مشورت با متخصص اطفال آنلاین و در مواجه شدن با بیماری‌هایی که از جذب ویتامین‌های B جلوگیری می‌کنند، می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین این دارو را به هیچ وجه در دسترس کودکان قرار ندهید زیرا می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای او ایجاد کند!.

آمپول نوروبیون برای کودکان

افرادی که بهتر است حتما نوروبیون استفاده کنند

بیشتر افراد از طریق غذاهایی که می‌خورند به اندازه کافی ویتامین B دریافت می‌کنند. اما، بعضی از گروه‌ها ممکن است بیش از دیگران در خطر کمبود ویتامین B باشند. این گروه شامل افرادی می‌شود که:

  1. بالای ۵۰ سال دارند
  2. باردار هستند
  3. دارای شرایط سلامتی مزمن خاصی هستند یا رژیم غذایی محدود دارند (مانند رژیم وگان یا گیاهخواری)
  4. از داروهای خاصی استفاده می‌کنند
  5. بعضی بیماری­‌ها نظیر کرونا، سلیاک، HIV‌ و سوءمصرف الکل، مانع از جذب ویتامین B توسط بدن می‌شود

درباره ایدز می‌توانید در این مطلب اطلاعات دقیقی بدست آورید.

اگر از طریق رژیم غذایی خود به میزان کافی ویتامین B دریافت کرده‌اید، آمپول نوروبیون خارجی یا نوروبیون ایرانی را با مشورت پزشک استفاده کنید. همچنین توجه کنید که ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند. این بدین معنی است که هر میزان ویتامین B بیش از نیاز بدن شما، از طریق ادرار دفع می‌شود.

بالای ۵۰ سال

اگر مطمئن نیستید که کمبود ویتامین B دارید یا نه، برخی از نشانه‌های این کمبود را به شما توضیح خواهیم داد. البته که با آزمایش دادن هم می‌توانید با اطمینان بیشتری متوجه کمبود این ویتامین‌ها در بدن خود شوید. کمبود ویتامین B باعث ایجاد خستگی و گیجی، کم­ خونی یا اختلال سیستم ایمنی می‌شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد جوش­‌های پوستی هم بشود.

از دست دادن اشتها یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین B12 است. به همین دلیل افراد بعد از مصرف آمپول نوروبیون احساس می‌کنند چاق شده‌اند؛ در صورتی که اشتهای آن‌ها بعد از تزریق و دریافت ویتامین B12 به حالت اولیه و عادی برگشته است.

راجع به کم اشتهایی اطلاعات بیشتری بدست آورید.

کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث تشدید بیماری­‌های روانی و عصبی‌ مانند زوال عقل، پارانوید، افسردگی و تغییر در رفتار و خلق و خو شود. نکته قابل توجه این است که گاهی نمی‌توان آسیب عصبی از کمبود این ویتامین‌ها را جبران کرد.

اگر کمبود ویتامین خفیف داشته باشید، مصرف نوروبیون خارجی یا نوعی ایرانی برای شما مفید خواهد بود. اما اگر کمبود جدی دارید، ممکن است تزریق نوروبیون کافی نباشد. اگر فکر می‌کنید کمبود ویتامین B دارید، باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش دهید. در آزمایش می‌توان متوجه شد که شما کمبود این ویتامین را دارید یا خیر. بعد از تشخیص، پزشک برای شما آمپول نوروبیون را در دوزها و زمان‌بندی خاص تجویز خواهد کرد.

قیمت نوروبیون خارجی

از آنجا که نوروبیون استفاده زیادی دارد یکی از دغدغه های افراد قیمت آن است که با توجه به نوسانات قیمتی ممکن است تغییراتی داشته باشد. قیمت آمپول نوروبیون ایرانی در حال حاضر (سال 1401) حدود 50 هزار تومان است اما قیمت آمپول نوروبیون خارجی با توجه به تغییرات دلار قابل ذکر نیست. به همین جهت بهتر است از بخش داروخانه آنلاین حال، استعلام گرفته و قیمت آن را دریافت نمایید.

عکس آمپول نوروبیون خارجی

خرید آمپول نوروبیون خارجی

از آنجا که تحریم های زیادی در کشور وجود دارد، بسیاری از انواع خارجی داروها نیز بسیار کم شده است. اما می‌توانید آمپول نوروبیون خارجی را از داروخانه آنلاین حال استعلام بگیرید و در صورت موجود بودن خریداری کنید. برای این کار وارد صفحه داروخانه شده و نام دارو یا عکس آن را قرار دهید. پس از زمان کوتاهی دارو برای شما استعلام شده و اگر آمپول نوروبیون خارجی موجود بود به شما اطلاع داده می‌شود. پس از پرداخت مبلغ آن نیز می‌توانید درب منزل، آمپول نوروبیون خارجی را تحویل بگیرید.

تداخل آمپول نوروبیون با داروهای دیگر

اگر از داروهایی مانند داروهای زیر استفاده میکند هرگز نوروبیون استفاده نکنید:

  1. الکل
  2. لوودوپا
  3. آباکاویر
  4. فوروزماید
  5. ایزونیازید
  6. هیدرالازین
  7. کاپیتیباتین
  8. وارفارین
  9. میرادون
  10. کلسولام
  11. کاربامازپین

ضمن اینکه اگر به بیماری لبر مبتلا هستید نیز نباید نوروبیون مصرف کنید.

منابع:
www.pharmacyonlinehere.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

زهرا

11 ماه پیش

من ماه قبل بعد از اینکه امپول نوروبیون روز تزریق کردم تاریخ پریودام عقب و جلو شده نسبت به قبل میتونه علت به خاطر تزریق نوروبیون باشه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر داروی نوروبیون حاوی ویتامین‌های گروه B است برای کم کردن درد در دوران قاعدگی میتواند تاثیر مثبت نیز داشته باشد. هر کدام از ویتامین‌های موجود در این مکمل می‌تواند فوایدی برای تنظیم قاعدگی زنان داشته باشد با این حال میتوانید از خدمات مشاوره آنلاین با متخصص مجموعه حال استفاده کنید. https://haal.ir/pwa/consultation/medical
پاسخ دهید
0

محمدرضا درخشان

2 سال پیش

سلام . درباره مصرف آمپول نوروبیون در سنین زیر ۱۴ سال ، توصیه به احتیاط زیاد در حد ممنوعیت نموده اید. درحالیکه در حدود ۱ تا ۲ درصد کودکان مبتلا به کمبود ویتامین ب۱۲ هستن و کمبود ویتامین های گروه ب توام باهم بسیار شایع است و در این موارد تزریق دو آمپول نوروبیون ب فاصله یک هفته می‌تواند مفید و بدون عارضه باشد دکتردرخشان متخصص کودکان و دانشیار دانشگاه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات