جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه میوه های بدون قند برای افراد دیابتی

میوه های بدون قند برای افراد دیابتی
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ تیر

یک رژیم غذایی متعادل کلید حفظ سلامت کلی است و میوه ها نقش مهمی در این معادله دارند. میوه ها سرشار از انرژی، ویتامین ها، مواد مغذی ضروری و جزء حیاتی یک سبک زندگی سالم هستند و در این میان، شناخت میوه های بدون قند برای افراد دیابتی برای مبتلایان، بسیار مهم و ضروری است.

درواقع تغذیه سالم برای بسیاری از ما به اولویت اصلی تبدیل شده است و مشخص بودن میزان قند خوراکی‌ها می‌تواند برای همه ما یک موضوع مهم باشد. در این مقاله از «حال»، نام میوه های بدون قند را مشخص کرده و میزان قند هرکدام را نیز مشخص خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

میوه بدون قند یعنی چه؟

خوشبختانه، دسته ای از میوه ها وجود دارند که هم شیرین بوده و هم میوه های بدون قند برای افراد دیابتی هستند. این میوه‌ها که به درستی به آنها بدون قند گفته می‌شود، حاوی مقدار کمی قند طبیعی هستند. یعنی مصرف منطقی آن‌ها منجر به افزایش سریع سطح گلوکز خون نمی‌شود.

برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، گنجاندن این میوه‌ها در رژیم غذایی می‌تواند برای آن‌ها زنگی را شیرین‌تر کند. این گروه منحصر به فرد از میوه‌ها به عنوان یک مکمل سالم و مناسب برای هر رژیم غذایی هستند.

میوه های بدون قند برای افراد دیابتی

نام میوه های بدون قند شامل موارد زیر است که در ادامه هرکدام را بررسی و میزان قند آن‌ها را مشخص خواهیم کرد.

زردآلو

زردآلو میوه ای کم قند است که سرشار از ویتامین A و پتاسیم است و برای تنظیم فشار خون و بهبود سلامت چشم  بسیار مفید است. یک زردآلو متوسط ​​فقط 3.9 گرم شکر دارد. افراد دیابتی می‌توانند روزانه 2 تا 3 عدد زردآلو را به عنوان میان وعده بخورند یا به سالاد خود اضافه کنند.

زغال اخته

زغال اخته میوه‌ای تند و مغذی است که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است. یک فنجان آن فقط 4 گرم شکر دارد. افراد دیابتی می‌توانند روزانه تا 2 فنجان زغال اخته را به عنوان میان وعده مصرف کنند.

انار

انار میوه ای غنی از مواد مغذی است. یک فنجان انار (دانه های خوراکی) حاوی تقریباً 24 گرم کربوهیدرات و تنها 13 گرم قند است. این موضوع انار را به انتخابی مناسب برای دیابتی‌ها تبدیل می‌کند، زیرا منبع طبیعی شیرینی بدون افزایش شدید سطح قند خون است. انار همچنین فواید بسیاری برای سلامت افراد مبتلا به دیابت دارد، از جمله کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین. علاوه بر این، انار سرشار از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان است و آن را به یک مکمل مغذی و خوشمزه به عنوان رژیم غذایی برای دیابت تبدیل می‌کند.

انار میوه ای بدون قند برای افراد دیابتی

تمشک

تمشک میوه ای مغذی و کم قند است که انتخابی عالی برای افراد مبتلا به دیابت است. یک فنجان تمشک تازه حاوی تنها 6.7 گرم قند است. این مقدار به طور قابل توجهی کمتر از بسیاری از میوه های دیگر مانند موز و انگور است که حاوی حدود 14 تا 15 گرم قند در هر فنجان هستند. تمشک همچنین سرشار از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان است که آن را به یک میوه بسیار مفید تبدیل می‌کند. علاوه بر این، محتوای فیبر موجود در تمشک می تواند به کاهش هضم و جذب قند نیز کمک کند

توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای کم قند است که می‌تواند گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. یک فنجان توت فرنگی تازه حاوی حدود 7.7 گرم قند است. علاوه بر این، توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که آن را به گزینه‌ای مغذی و سالم برای کسانی که سطح قند خون بالایی دارند تبدیل می‌کند.

توت فرنگی

نارنگی

نارنگی نوعی مرکبات است که قند کمی دارد و سرشار از ویتامین C است. یک نارنگی متوسط ​​فقط 9 گرم قند دارد. افراد دیابتی می توانند روزانه 2 تا 3 عدد نارنگی را مصرف کنند. نارنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم و فیبر است.

آلو

محتوای قند کم 6.4 گرم در هر 100 گرم، آلو را به یک گزینه عالی برای بیماران دیابتی تبدیل کرده است. آلو سرشار از فیبر است و یک یا دو عدد آلو در روز (حدود 100-150 گرم) مقدار قابل قبولی برای مصرف افراد دیابتی است.

آووکادو

آووکادو قند نسبتاً کمی در حدود 0.2 گرم در هر 100 گرم دارد و سرشار از چربی های سالم، فیبر و ویتامین های مختلف است. یک عدد آووکادوی متوسط ​​ که حدود 136 گرم وزن دارد مقدار قابل قبولی برای مصرف بیماران دیابتی است.

کیوی

کیوی به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین و فیبر بالا، میوه ای مناسب برای بیماران دیابتی است. یک کیوی متوسط ​​حاوی حدود 7 گرم قند است که در مقایسه با سایر میوه ها نسبتاً کم است. علاوه بر این، کیوی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که به تنظیم سطح قند خون و بهبود سلامت کلی کمک می‌کند. محتوای فیبر موجود در کیوی همچنین به کاهش سرعت هضم و جذب قند کمک کرده و حساسیت به انسولین را نیز بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

کیوی میوه بدون قند

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک مکمل عالی برای رژیم غذایی افراد دیابتی است. یک گوجه فرنگی متوسط ​​فقط ۲.۶ گرم قند دارد و سرشار از فیبر، ویتامین های A و K و پتاسیم است و برای کسانی که به دنبال کنترل سطح قند خون خود هستند، گزینه‌ای عالی است. گوجه فرنگی از نظر فنی یک میوه است زیرا از یک گل رشد می کند و حاوی دانه است، اما معمولا جزو سبزیجات در نظر گرفته می‌شود. البته میزان قند گوجه فرنگی بسته به نوع رسیده و تنوع آن می تواند متفاوت باشد، اما به طور متوسط ​​یک گوجه فرنگی متوسط ​​حدود 2.6 گرم قند دارد.

شاه توت

شاه توت یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به دیابت است که دارای ترکیبی منحصر به فرد از  ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است و طیف وسیعی از مزایا را دارد. شاه توت با محتوای قند کم خود می‌تواند به تنظیم سطح قند خون، بهبود عملکرد روده و کنترل وزن، بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این، محتوای بالای ویتامین C میوه باعث سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های عفونی می‌شود. پتاسیم موجود در شاه توت به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، التهاب را کاهش می دهد و عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد. شاه توت را می‌توانید به صورت تازه، خشک، یخ زده یا به عنوان یک افزودنی در انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده کنید.

شلیل

شلیل نوعی میوه هسته دار است که شبیه هلو است، اما به جای پوستی تیره، پوستی صاف دارد. یک شلیل متوسط ​​حاوی حدود 8.4 گرم قند است و می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و فواید دیگری نیز برای بدن دارد .

میوه‌های خشک و مغزیجات بدون قند

انتخاب میان وعده های مناسب برای افراد دیابتی نیز یک مشکل بزرگ برای این افراد است. یکی از گزینه های عالی، میوه ها و آجیل های خشک و بدون قند هستند. این خوراکی‌ها نه تنها خوشمزه، بلکه سرشار از مواد مغذی هستند. در ادامه چند گزینه سالم و خوشمزه ذکر شده که می‌توانید آن‌ها در نظر بگیرید:

گردو یک انتخاب عالی برای بیماران دیابتی است. گردو با کاهش میل به غذاهای ناسالم، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و حاوی آلفا لیپوئیک اسید است که دارای خواص ضد التهابی بوده و عوارض دیابت را کم می‌کند.
بادام یکی دیگر از میان وعده های مغذی است که می تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد. پسته نیز یک میان وعده فوق العاده برای بیماران دیابتی است که انرژی آن‌ها را تامین می‌کند. توت خشک هم یک دسر عالی برای بیماران دیابتی است که قابل استفاده با چای نیز هست.
این میوه ها و آجیل های خشک و بدون قند نه تنها خوشمزه هستند، بلکه طیف وسیعی از فواید را نیز با خود به همراه دارند.

بیشتر بدانید: میوه های مضر برای افراد دیابتی

میوه های بدون قند برای لاغری

برای لاغری، گنجاندن میوه های بدون قند در رژیم غذایی شما می‌‎تواند نقطه شروع خوبی باشد. البته از بخش رژیم لاغری آنلاین می‌توانید بهترین رژیم غذایی را برای خود دریافت کنید.

میوه‌ها سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فیبر، ویتامین، مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به تقویت سلامت کلی شما کمک می‌کنند. با این حال، تکیه صرف به میوه های بدون قند منجر به کاهش وزن نمی‌شود. یک رژیم غذایی مناسب که براساس شاخص توده بدنی شما باشد تنها کلید لاغری خواهد بود.

میوه بدون قند برای افراد دیابتی

میوه های بدون قند برای لاغری عبارتند از:

  • سیب
  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • زردآلو
  • هلو
  • آلو
  • تمشک
  • توت فرنگی

پس از انجام آزمایش قند خون و تعیین میزان قندتان، برای رسیدن به نتایج واقعی، باید مصرف کالری روزانه خود را کاهش دهید و مصرف میوه‌های شیرین، نوشیدنی‌های شیرین و شیرین کننده های مصنوعی را نیز محدود کنید. میوه‌های بدون قند می‌توانند یک گزینه مناسب در این زمینه باشند.

در هر زمان و هر مکان می‌توانید از بخش دکتر تغذیه آنلاین با بهترین پزشک مشورت کرده و یک برنامه غذایی مناسب را با توجه به شرایط خودتان دریافت کنید.

منابع:

breathewellbeing.in

healthline.com

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات