جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مراقبت‌های سلامتی مردان شامل چه مواردی می‌شود؟

همه چیز درباره مراقبت های سلامتی مردان
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ممکن است برخی صحبت از سلامتی و مراقبت از بدن را کاری بیهوده بدانند و تا زمانی که با مشکلی جدی مواجه نشده باشند، از مراجعه به پزشک خودداری کنند. این رفتار در مناسباتی که مردان با کلماتی مانند کوه و تکیه‌گاه توصیف می‌شوند، می‌تواند رایج‌تر نیز باشد. مردی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهد یا برای چک‌آپ به پزشک مراجعه می‌کند ممکن است حتی در جمع‌های مردان معذب شود. اما مردها نیز فارغ از تمام این کلیشه‌ها در هر سنی باید مراقب سلامت خود باشند. با افزایش سن، خطرات بیشتری سلامت مردان را تهدید می‌کند، اما هر کسی قادر است از طریق تصمیماتی که در مورد زندگی و سلامتی خود می‌گیرد تا حد ممکن از این خطرات جلوگیری کند. در مطلب زیر برخی از شایع‌ترین خطرات مربوط به سلامت مردان را که لازم است هر فردی آن را بداند مرور می‌کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

تنها مردان در معرض خطر بیماری‌های پروستات هستند

در خیلی از موارد بین مسائل پزشکی مربوط به زنان و مردان هم‌پوشانی وجود دارد. اما برخی از بیماری‌ها به صورت خاص تنها متوجه مردان است. بیماری پروستات و سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها و سرطان‌هایی است که فقط مردان به آن مبتلا می‌شوند. محققان معتقدند ورزش مداوم، وزن متناسب و رژیم غذایی سالم که شامل میوه‌ها و سبزیجات باشد، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به پروستات در مردان را کاهش دهد. برای تشخیص پروستات بهترین راه آزمایش پروستات می‌باشد.

درصورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه میتوانید از خدمات دکتر اورولوژیست آنلاین سامانه سلامت پزشکی حال استفاده کنید.

سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است

همه افراد در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند. سرطان روده بزرگ به عنوان سومین سرطان شایع در آمریکا شناسایی شده است. اما امروزه با پیشرفت‌های علم پزشکی می‌توان از طریق شناسایی و برداشتن پولیپ‌های خطرناک موجود در روده، خطرات مربوط به سرطان روده بزرگ را تا اندازه خیلی زیادی کاهش داد و از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

مردان بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند

مرد بودن یکی از عواملی است که احتمال حمله قلبی را در فرد افزایش می‌دهد. در کنار مرد بودن، عوامل دیگری نیز در افزایش احتمال حمله قلبی موثر هستند. افزایش سن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، استعمال سیگار، کلسترول بالا، فشار خون، چاقی مفرط، دیابت، ‌استرس و مصرف بیش از حد الکل از جمله مواردی هستند که می‌توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند.

احتمال ابتلا به سرطان ریه در مردان بیشتر است

با توجه به آمار می‌توان گفت استعمال دخانیات در مردان بیشتر از زنان است. بر پایه تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، حدود ۴۰ درصد از مردان در سراسر دنیا سیگار می‌کشند، درحالی که تنها ۹ درصد از زنان سیگاری هستند. به‌طور تقریبی تمامی اشکال سرطان ریه، بر اثر مصرف سیگار بوجود می‌آید و استعمال دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در بسیاری از کشورهای جهان است.

خودکشی در مردان بیشتر از زنان است

سلامت روانی و داشتن حـال خوب یکی از عوامل مهم در سلامت جسمی است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری افراد ترنس و همچنین کسانی که گرایش جنسی آنان با گرایش جنسی معیار در جامعه نیز مطابقت ندارد، بیش از دیگران در معرض خودکشی و آسیب به خود هستند. به جز این دسته از افراد در بین زنان و مردان، مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند. گرچه اقدام به خودکشی و افکار خودکشی در زنان بیشتر است، اما خودکشی منجر به مرگ در مردان آمار بالاتری دارد. این مساله دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. کلیشه جنسیتی «مرد قوی» مردها را به سمت خشونت بیشتری می‌برد و ممکن است از اینکه درخواست کمک کنند و مشکل خود را با دیگران در میان بگذارند احساس ضعف و ناتوانی داشته باشند.

افسردگی پس از به دنیا آمدن نوزاد

پس از به دنیا آمدن نوزاد زندگی خانوادگی دستخوش تغییراتی می‌شود. بودن کنار خانواده و صحبت کردن از مشکلات روانی با افراد نزدیک به مردها نیز کمک خواهد کرد تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند

بیماری‌هایی که فکر می‌کنید مردها به آن دچار نمی‌شوند

در مورد برخی از مشکلات پزشکی ممکن است تلقی عمومی مبنی بر این باشد که تنها مختص به زنان هستند و مردها از تهدید این مشکلات و بیماری‌ها در امان خواهند بود. اگر یک فرد ترنس نباشید، شاید مثلا در مورد سرطان دهانه رحم حق با شما باشد اما باید بدانید که:
مردها هم ممکن است دچار سرطان پستان شوند. سرطان پستان در مردان مسن شایع‌تر است و از نشانه‌های آن می‌توان به تغییر در شکل ظاهری پستان و ترشحات از آن اشاره کرد. اگر این بیماری زودتر تشخیص داده شود، خطر آن نیز کمتر خواهد بود.
مردها هم به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند. به دنیا آمدن کودک می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد. افسردگی پس از زایمان در زنان بسیار رایج است و به برهم خوردن بالانس هورمونی نیز ارتباط دارد. تغییر یکباره در زندگی آن هم زمانی که شما برای این تغییر آماده نیستید می‌تواند زندگی شما و شریک زندگی‌تان را با اختلال مواجه کند و روند بهبود افسردگی پس از زایمان در زنان را نیز به تعویق بیندازد. از علائم افسردگی در مردان پس از به دنیا آمدن کودک می‌توان به رفتار پرخاش‌جویانه، رو آوردن به الکل و عدم تمایل به زندگی خانوادگی اشاده کرد. نیاز است مردان نیز از نظر روانی برای آمدن کودک آماده باشند.
مردها هم به HPV مبتلا می‌شوند. HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی از طریق رابطه جنسی به شریک جنسی منتقل می‌شود و اگر افراد فعال جنسی واکسینه نشده باشند، می‌تواند موجب سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان دهانه رحم در زنان شود.

 

سه خطر تهدیدکننده برای مردها

سه مورد از اصلی‌ترین عواملی که باعث مرگ در مردان می‌شود، بیماری قلبی، سرطان و تصادفات (جراحات غیر تعمدی) است. اگرچه این مواردی که سلامتی را تهدید می‌کنند به‌طور کلی قابل پیشگیری نیستند اما تغییر شیوه زندگی می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی، سرطان و جراحات غیر عمدی را کاهش دهد. یکی دیگر از مشکلاتی که در ارتباط با سلامت مردان وجود دارد این است که آن‌ها کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند. مطالعات نشان داده که تعدادی بیشتری از زنان به‌طور منظم برای بررسی‌های دوره‌ای به پزشک مراجعه می‌کنند. بهانه‌های مختلفی مانند نداشتن پول، راحت نبودن و در دسترس نبودن پزشک از سوی مردان برای امتناع از مراجعه به پزشک بیان می‌شود اما واقعیت این است که چک‌آپ سالانه و بررسی‌های پزشکی می‌تواند وضعیت سلامتی مردان را بهبود دهد.

ورزش منظم و کاهش استرس برای مردان

داشتن فعالیت فیزیکی منظم و استفاده از روش‌های کاهش استرس و توجه به سلامت روانی می‌تواند بسیاری از بیماری‌های جسمی را از شما دور کند

تغییر شیوه زندگی تاثیر مستقیمی بر سلامت شما دارد

با آگاهی از این‌که چه عواملی بدن شما را در معرض خطر قرار می‌دهند، می‌توانید برای سلامت بیشتر خود تصمیمات درستی بگیرید. تغییر شیوه زندگی به یک شیوه زندگی سالم می‌تواند از موارد بسیاری که سلامتی مردان را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.
فعالیت بدنی یا ورزش منظم یکی از تصمیمات مهمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشید. با فعالیت بدنی مداوم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نیز کاهش پیدا می‌کند. فراموش نکنید منظم بودن فعالیت بدنی تاثیر بسزایی در سلامت شما خواهد داشت. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بگوید چند ساعت فعالیت بدنی چقدر به عمر شما اضافه می‌کند اما تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، سالم‌تر هستند و بیشتر عمر می‌کنند.
همچنین ورزش با اثرات مثبتی که بر عضلات، استخوان‌ها و انعطاف بدنی دارد، احتمال ایجاد جراحات ناخواسته را کاهش می‌دهد. اگر بدن قوی‌تری داشته باشید، کم‌تر در معرض جراحات ناخواسته قرار می‌گیرید.
بسیار معمول است که برخی از رژیم‌های غذایی با هدف نتیجه‌گیری فوری در دسترس شما قرار می‌گیرند. این یکی از مشکلاتی‌ست که ممکن است شما با تغییرات نابهنگام در عادات غذایی خود با آن مواجه شوید. آن دسته از رژیم‌های غذایی که کاهش وزن فوری را در پی خواهند داشت، معمولا دیری نمی‌پایند و پس از ترک رژیم غذایی وزن قبلی شما باز می‌گردد و حتی ممکن است اضافه وزن پیدا کنید. این رژیم‌های غذایی همیشه برای شما مفید نیستند و حتی ممکن است برای بدن در طولانی مدت مشکلاتی هم ایجاد کنند. قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی بهتر است با یک متخصص تغذیه درباره آن صحبت کنید و به جای تغییرات ناگهانی، تلاش‌تان بر این باشد که برنامه رژیم غذایی سالم را در طولانی مدت در زندگی خود اعمال کنید.
استرس تا حدی بخشی از یک زندگی نرمال است؛ مانند استرسی که به خاطر جا ماندن از اتوبوس ممکن است داشته باشید و هر کسی ممکن است در هر زمانی این نوع از استرس را تجربه کند. زمانی که دچار استرس می‌شوید مغز شما هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که این هورمون‌ها باعث افزایش فعالیت مغزی به گونه‌ای می‌شوند که ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. اما زمانی که میزان استرس بیش از اندازه باشد ممکن است سلامتی شما نیز به خطر بیفتد و مسايل جسمی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، سردرد، مشکلات گوارشی، اختلال خواب، خستگی، افسردگی و درد عضلانی را در پی داشته باشد. مدیریت استرس می‌تواند سلامتی شما را بهبود ببخشد و کیفیت زندگی را افزایش دهد. فعالیت بدنی منظم، گذراندن زمان با دوستان و خانواده،‌ داشتن زمانی برای خودتان و برنامه‌ی خواب منظم می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

کنترل سلامت بدن

مراجعه به پزشک را به زمانی که درد دارید یا دچار جراحت شده‌اید موکول نکنید. سعی کنید پزشکی که با او راحت هستید را پیدا کنید و به طور منظم برای بررسی عوامل موثر در سلامتی به او مراجعه کنید

تنها زمانی که بیمار هستید به دکتر مراجعه نکنید. بهتر است ویزیت منظم و تحت نظر داشتن فاکتورهای سلامتی را به یک عادت تبدیل کنید. این مساله به شما کمک می‌کند تا از نظر سلامتی در موقعیت خوبی قرار بگیرید و بیماری‌ها را قبل از آن‌که بیش از اندازه جدی شوند، شناسایی کنید.

سوالات متداول

منظور از سلامت مردان شامل چیست؟

سلامت مردان ابعاد گوناگونی دارد. سلامت فیزیکی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی به صورت کلی سلامت مردان را تشکیل می‌دهد. بنابراین نبود بیماری جسمانی به معنای سلامت کامل فرد نیست.

چه مسائلی بیشتر مردان را تحت شعاع قرار می‌دهد؟

مردها همچون همه تحت تاثیر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته، دیابت، سرطان و افسردگی قرار می‌گیرند اما بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری پروستات و سرطان پروستات تنها مختص به مردان است و باید به صورت خاص به آن‌ها توجه شود.

آیا مردان هم سرطان پستان می‌گیرند؟

بله، مردها نیز ممکن است دچار سرطان پستان شوند و نیاز است در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری به پزشک مراجعه کنند.

چرا مردها بیشتر خودکشی می‌کنند؟

جدی گرفته نشدن سلامت روان در مردها بیش از زنان شایع است. بنابراین در صورت بروز مشکل، مردان کمتری به روانکاو مراجعه می‌کنند یا مشکل خود را با دیگران در میان می‌گذارند.

 

منابع
www.verywellmind.com

www.mana.md

www.mayoclinic.org

www.psycom.net

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات