جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان فشار خون و هرآنچه لازم است درباره‌ آن بدانید!

تاریخ بروزرسانی : ۰۳ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان فشار خون را باید نوعی پیشگیری دانست؛ زیرا مانع از آن می‌شود که در بلندمدت به بیماری‌های دیگر دچار شویم. البته فشار خون به‌خودی‌خود یک بیماری نیست. وقتی فشار خون خودتان را اندازه می‌گیرید، در واقع می‌خواهید بدانید نیرویی پمپاژ خون در قلب شما چقدر است؛ و خون به دیواره‌های رگ‌هایتان چقدر فشار می‌آورد.

محققان پزشکی برای فشار خون طبیعی طیفی از اعداد را مشخص کرده‌اند. اگر فشار خون شما از این طیف بالاتر یا پایین‌تر بود، یعنی دچار فشار خون غیرطبیعی هستید. بنابراین باید درمان فشار خون را جدی بگیرید؛ به ویژه زمانی که فشار خونتان بالاتر از حد طبیعی است.

واحد اندازه‌گیری فشار خون میلی‌متر جیوه است. حتما دیده‌اید که برای اندازه‌گیری فشار خون از دو عدد استفاده می‌کنند. برای مثال می‌گویند فشار شما 80/120 میلی‌متر جیوه است. هربار که قلب می‌تپد و خون را به داخل رگ‌ها پمپاژ می‌کند، فشار خون بالاتر است. عدد بیشتر (در این مثال 120) این فشار را نشان می‌دهد که به آن فشار سیستولیک می‌گویند. در فاصلۀ میان ضربان‌ها که قلب در حـال استراحت است، فشار خون کاهش می‌یابد. عدد کوچکتر این فشار را نشان می‌‌دهد (در این مثال 80) که فشار دیاستولیک نام دارد.

دانستن دربارۀ درمان فشار خون اهمیت زیادی دارد. زیرا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سلامتی است و نقشی اساسی در سالم نگهداشتن بدن ما دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در حال دربارۀ فشار خون بنویسم و درمان فشار خون غیرطبیعی (بالا و پایین) را به صورت مبسوط در مجلۀ سلامت حال توضیح دهیم. در این مطلب همراه ما باشید.

درمان فشار خون

عناوین مقاله

تصویر خدمات اقساطی

فشار خون طبیعی و غیرطبیعی

شاید از خودتان این سوالات را پرسیده باشید: فشار خون نرمال چقدر است؟ عدد فشار خون بالا چند است؟ آیا فشار خون 14 خطرناک است؟ چگونه تشخیص دهم که فشارم نرمال است؟ آیا فشار خون کمتر از 12 نرمال نیست؟ چه زمانی درمان فشار خون را جدی بگیرم؟ بر این اساس، برای آن‌که معیاری برای فشار خون طبیعی و غیرطبیعی داشته باشید، جدول زیر را برایتان آورده‌ایم:

طبقه‌بندی فشار خون سیستولیک (میلی‌متر جیوه) و/یا دیاستولیک (میلی‌متر جیوه)
فشار خون پایین کمتر از 90 و کمتر از 60
نرمال (طبیعی) کمتر از 120 و کمتر از 80
در آستانۀ فشار خون بالا 120-129 و کمتر از 80
فشار خون بالا- مرحله 1 130-139 یا 80-89
فشار خون بالا- مرحله 2 140 یا بیشتر یا 90 یا بیشتر
فشار خون بالا-وضعیت بحرانی بالاتر از 180 و/یا بالاتر از 120

 

همان‌طور که در جدول می‌بینید فشار خون طبیعی یا نرمال 80/120 میلی‌متر جیوه است. اعداد بالاتر و پایین‌تر از آن نشان‌دهندۀ فشار خون غیرطبیعی است.

اعداد بالاتر نشان‌دهندۀ فشار خون بالاست که مشکلی شایع و جدی است. مهم‌ترین علت ابتلا به فشار خون بالا سبک زندگی ناسالم است؛ درمان فشار خون بالا اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های سختی در دستگاه قلب و عروق و کلیه‌ها شود.

در مقابل، فشار خون پایین شیوع کمتری دارد. فشار خون پایین ممکن به عنوان عارضۀ جانبی یک دارو پیدا شود یا به دلیل شرایطی مثل نارسایی قلبی و کم‌آبی به وجود آید.

در ادامه می‌خواهیم به صورت جداگانه به فشار خون بالا و فشار خون پایین بپردازیم؛ دربارۀ علائم و علل و پیامدهایش توضیح دهیم؛ و در نهایت به نکات لازم دربارۀ درمان فشار خون اشاره کنیم. پس همراه ما باشید.

اگر می‌خواهید بدانید برای فشار خون بالا چه بخوریم می‌توانید مطلب مشخص شده را بخوانید.

درمان فشار خون

درمان فشار خون پایین : علائم، علل و پیامد، درمان

همان‌طور که گفتیم، فشار خون پایین زمانی تشخیص داده می‌شود که فشار خون سیستولیک فرد کمتر از 90 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک او کمتر از 60 میلی‌متر جیوه باشد.

البته پزشکان برای تشخیص فشار خون پایین تنها به این اعداد بسنده نمی‌کنند؛ چون حد طبیعی فشار از فردی به فرد دیگر تفاوت‌هایی جزئی دارد. ممکن است فشار خونی که برای شما پایین است، برای فرد دیگر نرمال باشد. بنابراین پزشک عموماً زمانی فشار خون بیمار را پایین می‌داند که او دچار علائمی مثل سرگیجه یا تهوع هم باشد.

فشار خون پایین، کمتر از فشار خون بالا رایج است؛ اما گاهی برای افراد مشکل‌ساز می‌شود و باید درمان فشار خون خود را جدی بگیرند. بنابراین لازم است که دربارۀ علائم و انواع و عوارض فشار خون پایین بدانید. اگر به آن مبتلا هستید درمان فشار خون پایین خود را پیگیری کنید.

درباره بیماری تالاسمی بیشتر بدانید

علائم فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین علائم مختلفی دارد. اما فردی که دچار آن می‌شود عموماً از این علائم رنج می‌برد: سرگیجه یا سبکی سر، تار یا محو شدن دید، خستگی، حالت تهوع، عدم تمرکز، یا حتی شوکه شدن. پزشک برای تشخیص و درمان فشار خون به مشاهدۀ این علائم توجه می‌کند. اما باید توجه داشت که برای مثال داشتن سرگیجه الزاما به معنای فشار خون پایین نیست. ممکن است شما بر اثر ایستادن طولانی زیر نور آفتاب یا زیر دوش آب گرم در حمام، چنین علامتی را تجربه کنید.

از علت و علائم تشنج در کودکان آگاه باشید

علل فشار خون پایین چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است موجب کاهش فشار خون شوند. برای مثال عارضۀ جانبی بعضی داروها ممکن است کاهش فشار خون باشد. فشار خون پایین همچنین می‌تواند بر اثر شرایط زمینه‌ای مثل نارسایی قلبی یا کم آبی هم به وجود آید.

فشار خون پایین می‌تواند در افراد مختلف با شرایط سنی و جسمی متفاوت رخ دهد. برای مثال گفته می‌شود که افت فشار خون به هنگام ایستادن بیشتر در افراد مسن اتفاق می‌افتد؛ اما در مقابل کودکان و افراد جوان بیشتر دچار افت فشار خون عصبی می‌شوند. همچنین استفاده از برخی داروها ممکن است به همراه خود عارضۀ فشار خون پایین داشته باشد.

شرایط جسمی خاص و بیماری‌هایی که ممکن است باعث افت فشار خون شوند، عبارتند از: بارداری، کم‌آبی بدن، از دست دادن خون، مشکلات قلبی (مانند حملۀ قلبی، نارسایی قلبی یا مشکلات دریچۀ قلب)، مشکلات مربوط به غدد درون ریز (مانند غدد فوق‌کلیوی، دیابت، قندخون پایین و …)، عفونت شدیدی که وارد جریان خون شود و شوک سپتیک به وجود آورد، واکنش‌های آلرژیک به غذا و دارو و غیره، کمبود مواد مغذی از جمله آهن یا ویتامین ب 12. شناخت این علل به پزشک برای درمان فشار خون پایین کمک بزرگی می‌کند.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

انواع فشار خون پایین چیست؟

در منابع پزشکی مختلف فشار خون پایین به چند دسته تقسیم شده است:

1- فشار خون پایین در حالت ایستاده (ارتواستاتیک یا وضعیتی): این افت فشار وقتی اتفاق می‌افتد که شما از حالت خوابیده یا نشسته بایستید. در این حالت گرانش زمین باعث می‌شود که خون در پاهای شما در حالت ایستاده جمع شود.

بدن معمولاً با افزایش ضربان قلب و انقباض رگ‌های خونی این وضعیت را جبران می‌کند. اما کسانی که دچار افت فشار ارتواستاتیک می‌شوند این مکانیزم در بدنشان از کار می‌افتاد و فشار خونشان کاهش پیدا می‌کند.

این نوع از فشار خون پایین دلایل مختلفی دارد؛ مثل کم‌آبی بدن، استراحت طولانی در بستر، بارداری، مشکلات قلبی، دیابت، گرمای زیاد، رگ‌های واریسی و غیره. همچنین بعضی داروها ممکن است باعث افت فشار خون ارتواستاتیک بشوند؛ مثلا قرص فشار خون یا به طور کلی داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود.

این نوع از افت فشار خون بیشتر در افراد مسن شایع است. اما ممکن است افراد جوان و سالم هم آن را تجربه کنند؛ به ویژه زمانی که پس از نشستن طولانی ناگهان از جای خودشان بلند شوند.

2- فشار خون پایین پس از غذا خوردن: این نوع از کاهش فشار خون یک تا دو ساعت پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد. پس از خوردن غذا خون به دستگاه گوارش سرازیر می‌شود. در این وضعیت بدن با افزایش ضربان قلب و انقباض رگ‌های خونی به حفظ سطح فشار خون کمک می‌کند. اما ممکن است در بعضی افراد این مکانیزم از کار بیفتد.

گفته می‌شود که این نوع از کاهش فشار خون معمولا در افراد مسن، افراد مبتلا به فشار خون بالا یا کسانی که دچار اختلالات عصبی نظیر پارکینسون هستند، بیشتر رخ می‌دهد. به این افراد توصیه می‌شود که وعده‌های خود را کوچک و کم‌کربوهیدرات کنند، آب زیاد بنوشند و از مصرف الکل پرهیز کنند تا درمان فشار خون برای آن‌ها میسر بشود.

3- فشار خون پایین با واسطۀ عصبی یا سیگنال‌های مغزی معیوب: این نوع از فشار خون به دلیل ایستادن طولانی به وجود می‌آید. در این وضعیت بدن تلاش می‌کند با یک مکانیسم جبرانی به مغز خون‌رسانی کند؛ وقتی در این مکانیسم اختلال پیش آید، فشار خون افت می‌کند. در واقع در چنین وضعیتی رابطۀ میان مغز و قلب دچار اختلال می‌شود. این حالت بیشتر در جوانان رخ می‌دهد.

4- فشار خون پایین به دلیل آسیب سیستم عصبی: نام دیگر این بیماری آتروفی سیستم چندگانه (MSA) است که یک بیماری عصبی نادر است. این بیماری فعالیت‌های غیرارادی بدن انسان مانند فشار خون، تنفس، کنترل مثانه و عضلات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و علائمی شبیه به پارکینسون دارد.

این بیماری تعادل فشار خون فرد را برهم می‌زند. وقتی فرد پس از نشستن یا دراز کشیدن می‌ایسند، دچار افت فشار ارتواستاتیک می‌شود. همچنین در حالت دراز کشیده ممکن است تا حد خطرناکی دچار افزایش فشار خون شود.

پیامدها و عوارض فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین به اندازۀ فشار خون بالا خطرناک نیست. اما افت شدید آن ممکن است زندگی را تهدید کند. بنابراین باید درمان فشار خون پایین را هم جدی بگیرید. پوست سرد و رنگ‌پریده، تنفس سریع و کم‌عمق و همچنین نبض تند و ضعیف از علائم «بحران» افت فشار خون است. در چنین صورتی باید حتما از فوریت‌های پزشکی کمک گرفت. زیرا فشار خون بسیار پایین ممکن است بدن شما از اکسیژن کافی محروم شود و به قلب و مغزتان آسیب جدی برسد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

چه داروهایی باعث کاهش فشار خون می‌شوند؟

داروهایی که می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند، عبارتند از: قرص‌های ادرارآور مثل فوروزماید و هیدروکلروتیازید، متورال، مسدودکننده‌های آلفا مانند پرازوسین، مسدودکننده‌های بتا مانند آتنولول و پروپرانولول، داروهای بیماری پارکینسون مانند پرامیپکسول یا داروهای حاوی لوودوپا، داروهای ضداضطراب و افسردگی مانند ایمی پرامین، داروهای ضداختلال نعوظ مانند تادالافیل و … .

اگر پزشک تشخیص دهد که به علت مصرف این داروها ناخواسته دچار افت فشار شده‌اید، برای درمان فشار خون شما دارو را جایگزین می‌کند یا دوز آن را تغییر می‌دهد.

 

تشخیص و درمان فشار خون پایین چگونه است؟

تشخیص فشار خون پایین عموما با بررسی سابقۀ بیماری‌های شما، معاینۀ فیزیکی و اندازه‌گیری فشار خون انجام می‌شود. اما آزمایش‌های زیر هم برای تشخیص یا علت‌یابی فشار خون استفاده می‌شود:

  • آزمایش خون: هدف از آزمایش خون یافتن علت افت فشار است؛ برای مثال قند خون پایین یا بالا یا تعداد پایین گلبول‌های قرمز می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون – انواع آن و روش تفسیر جواب آزمایش

  • الکتروکاردیوگرام یا نوار قلبی: با نوار قلبی می‌توان بی‌نظمی در ریتم قلب، سابقۀ حملۀ قلبی و همچنین مشکلات و اختلالات مربوط به تأمین خون و اکسیژن به قلب بیمار را تشخیص داد.
  • تست تیلت قلب: در تست تیلت بیمار روی یک سطح صاف دراز می‌کشد و به کمک بندهایی در موقعیتش ثابت می‌شود. سپس به صفحه عمودی می‌شود و بیمار در آن حالت باقی می‌ماند. این کار نوعی شبیه سازی ایستادن سریع پس از وضعیت خوابیده است. در تمام مدت فشار خون و ضربان قلب بیمار ثبت می‌شود؛ این تست عموما برای بیمارانی که دچار غش می‌شوند، استفاده می‌شود.

افت فشار خون، مادامی که علائم خفیفی داشته باشد، نیاز چندانی به درمان ندارد. در غیر این‌صورت ممکن است پزشک برای افزایش فشار خون داروهایی مانند فلودروکورتیزون یا میدودرین را تجویز کند.

مجموعاً درمان فشار خون کاهش‌یافته با تشخیص علت آن قابل انجام است. برای مثال اگر افت فشار شما بر اثر عوارض یک دارو باشد، معمولا لازم است که دارو را قطع کنید یا دوز آن را کاهش دهید. اما اگر علت کاهش فشار خون مشخص نیست، عموما به شما توصیه‌ می‌شود که بر حسب سن و شرایط جسمی، در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید؛ از جمله:

  • از نمک استفاده کنید. زیرا سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. البته افراد مسن بهتر است در این باره با پزشک مشورت کنند؛ زیرا سدیم بیش از اندازه ممکن است موجب نارسایی قلبی شود.
  • آب بیشتری بنوشید. زیرا مایعات حجم خون را افزایش می‌دهند و بی‌آبی بدن را رفع می‌کنند.
  • جوراب‌های واریس بپوشید. این جوراب‌ها موجب می‌شود که تجمع خون در پاهای شما کاهش یابد.
  • از مصرف الکل پرهیز کنید، زیرا باعث کم‌آبی بدن و افت فشار خون می‌شود.
  • موقعیت بدن خود را در شرایطی قرار ندهید که دچار افت فشار شود. برای مثال به آرامی به حالت ایستاده یا نشسته تغییر وضعیت دهید.
  • اگر ایستاده‌اید و دچار علائم افت فشار شده‌اید، ران‌هایتان را به صورت ضربدری کنید و فشار دهید، یا یک پایتان را روی یک لبه بگذارید و تا حد امکان به سمت جلو خم شوید. این کار جریان خون را به سمت قلب هدایت می‌کند.
  • وعده‌های غذایی کوچک و کم‌کربوهیدرات بخورید.
  • در طول روز کمتر کافئین بنوشید. زیرا ممکن است باعث کم‌آبی بدن شود.
  • در روز بین نیم تا یک ساعت ورزش کنید و دو یا سه روز در هفته ورزش مقاومتی انجام دهید. از ورزش در شرایط گرم و مرطوب پرهیز کنید.

درمان فشار خون

درمان فشار خون بالا : علائم، علل و پیامد، درمان

همان‌طور که گفتیم، فشار خون بالا زمانی تشخیص داده می‌شود که فشار خون سیستولیک فرد بیش از 130 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک او بیش از 80 میلی‌متر جیوه باشد. همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، فشار خون بالا بر حسب شدت، درجه‌بندی شده است:

  • در آستانۀ فشار خون: عدد سیستولیک بین 20 تا 129 میلی‌متر جیوه، و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی‌متر جیوه است. در این حالت پزشک دارودرمانی انجام نمی‌دهد و تنها توصیه می‌کند که در سبک زندگی‌تان تغییراتی دهید.
  • مرحله 1 فشار خون بالا: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی‌متر جیوه یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی‌متر جیوه است.
  • مرحله 2 فشار خون بالا: عدد سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه یا بیشتر، و یا عدد دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر است.
  • بحران فشار خون: عدد سیستولیک بیش از 180 میلی‌متر جیوه یا عدد دیاستولیک بیش از 120 میلی متر جیوه است. در این مرحله بیمار نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

فشار خون بالا ممکن است عوارض شدیدی را برای بیمار ایجاد کند. نارسایی قلبی و کلیوی، حملۀ قلبی و مغزی و گاهی اوقات مرگ از پیامدهای عدم درمان فشار خون بالاست.

فشار خون عموماً به تدریج و بدون علامت، طی چندین سال ایجاد می‌شود. اما حتی بدون علامت هم ممکن است به رگ‌ها، مغز، کلیه، قلب و چشم آسیب بزند. بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان فشار خون بالا اهمیت زیادی دارد.

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

شاید بپرسید که از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم. فشار خون بالا خیلی اوقات به صورت خاموش است و علامتی ندارد. ممکن است سال‌ها طول بکشید که فشار خون به مرحلۀ حادی برسد که علائم آن آشکار شود. گرگرفتگی، وجود لکه‌های خون در چشم، سرگیجه از جملۀ این علائم است. همچنین اگر بیمار به هنگام افزایش فشار خون دچار درد قفسۀ سینه، سردرد، تنگی نفس یا تغییرات بینایی شد، باید به اورژانس منتقل شود. بنابراین بهتر است پیش از بروز علائم، با بررسی منظم فشار خون خود، از ابتلا پیشگیری کنید؛ و در صورت ابتلا درمان فشار خون بالا را در مراحل اولیۀ آن شروع کنید.

 

علل فشار خون بالا چیست؟

علت اصلی فشار خون بالا غالباً مبهم است؛ اما متخصصان می‌گویند که فشار خون بالا، علاوه بر وراثت و سن، نتیجۀ سبک زندگی ناسالم است؛ بی‌تحرکی، کشیدن سیگار، چاقی، مصرف بیش از اندازۀ نمک، نوشیدن بیش‌ازحد الکل، استرس از جملۀ عوامل فشار خون بالا هستند. اما فشار خون بالا بر اساس نوع آن به علل متفاوتی نسبت داده می‌شود که در بخش بعدی توضیح داده شده است. شناخت این علل به پزشک برای درمان فشار خون بالا کمک بزرگی می‌کند.

 

انواع فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا را بر اساس علت به دو دستۀ کلی تقسیم می‌کنند: فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه.

  • فشار خون اولیه: 95 درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار این نوع بیماری هستند. علت فشار خون اولیه ناشناخته است و همین ناشناختگی ممکن است درمان فشار خون را پیچیده کند. زمانی که علت آن شناسایی شود، بیماری فشار خون ثانویه نامیده می‌شود. معمولا افراد مبتلا به فشار خون اولیه علامت قابل‌توجهی ندارند. با وجود آنکه علت فشار خون اولیه روشن نیست، اما وراثت و سبک زندگی ناسالم برای مثال کشیدن سیگار و مصرف الکل در بروز آن نقش دارند.
  • فشار خون ثانویه: علت فشار خون ثانویه شناخته شده است. شایع‌ترین علت ناهنجاری در شریان‌های خون‌رسانی به کلیه است. علل دیگر عبارتند از: بارداری، وقفۀ تنفسی در خواب، تومورهای غدد فوق کلیوی، چاقی، بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز مانند پرکاری تیروئید، مصرف داروهایی گیاهی و شیمیایی که عارضۀ جانبی آن‌ها فشار خون بالاست، و …

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا در بارداری چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

فشار خون بالا دسته‌بندی دیگری نیز دارد که به شرح زیر است:

  • فشار خون سیستولیک ایزوله: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که فشار سیستولیک به بالای 140 میلی‌متر جیوه می‌رسد، ولی فشار دیاستولیک زیر 90 میلی‌متر جیوه باقی می‌ماند. این نوع از فشار خون بالا میان افراد 65 سال به بالا شایع است و علتش کاهش خاصیت ارتجاعی شریان‌هاست.
  • فشار خون بدخیم: علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون، عموماً فشار خون بدخیم است. اگر فشار دیاستولیک بالای 130 باشد، ممکن است فرد دچار فشار خون بدخیم شده باشد. در این صورت بیمار نیاز به مراقبت و درمان اورژانسی دارد.
  • فشار خون مقاوم: زمانی که یک فرد برای درمان فشار خون دارو دریافت می‌کند، اما هنوز به فشار بالای خون مبتلا باشد، ممکن است دچار فشار خون مقاوم باشد. این بیماری ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد. همچنین در میان افراد چاق، مسن یا مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری کلیوی شایع‌تر است.

 

پیامدها و عوارض فشار خون بالا چیست؟

اگر درمان فشار خون بالا را جدی نگیرید، می‌تواند برای سلامت شما خطرهای جدی داشته باشد. این بیماری به رگ‌های شما فشار می‌آورد و بیماری‌هایی را موجب می‌شود که از جملۀ آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سکتۀ قلبی یا مغزی به دلیل سخت و ضخیم شدن شریان‌ها؛ به این وضعیت آترواسکلروز نیز گفته می‌شود. آترواسکلروز به تجمع رسوبات چربی و مواد دیگر در سرخرگ‌ها گفته می‌شود.
  • آنوریسم مغزی؛ افزایش فشار خون باعث ضعیف شدن و برآمدگی رگ‌ها می‌شود. اگر این رگ‌ها پاره شوند، ممکن است خونریزی داخلی ایجاد کنند.
  • نارسایی قلبی؛ زیرا وفتی فشار بالاست، قلب برای پمپاژ خون باید سخت‌تر کار کند؛ این وضعیت به تدریج باعث نارسایی قلبی خواهد شد.
  • نارسایی کلیوی؛ زیرا رگ‌های خونی در این اندام ضعیف و باریک می‌شوند و از عملکرد طبیعی آن جلوگیری می‌کنند.
  • ضخیم، باریک یا پاره شدن رگ‌های چشم که ممکن است موجب نابینایی شود.
  • اختلالات متابولیسم که باعث افزایش دور کمر، و بالا رفتن تری گلیسیرید و انسولین می‌شود و احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
  • مشکل حافظه و ضعف توانایی به خاطر سپردن
  • زوال عقل؛ زیرا باریک یا مسدود شدن شریان‌ها می‌تواند جریان خون به مغز را محدود کند و به دلیل آسیب‌دیدن یاخته‌های مغز، منجر به زوال عقل عروقی شود.

 

چه داروهایی باعث افزایش فشار خون می‌شوند؟

بعضی از مواد شیمیایی و داروهایی که می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند، عبارتند از: استامینوفن، آمفتامین، اکستازی، کوکائین، داروهای ضدافسردگی مانند ونلافاکسین و بوپروپیون و دزیپرامین، کافئین، نیکوتین؛ کورتیکواستروئید، اریتروپویتین، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین، قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، ضداحتقان بینی و غیره.

اگر پزشک تشخیص دهد که به علت مصرف این داروها ناخواسته دچار افزایش فشار شده‌اید، برای درمان فشار خون شما دارو را جایگزین می‌کند یا دوز آن را تغییر می‌دهد.

 

تشخیص و درمان فشار خون بالا چگونه است؟

فشار خون بالا یک بیماری یا عارضۀ رایج است و نگرانی دربارۀ پیامدهای آن زیاد است. حتی بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه هستند؛ یا این سوال را دارند که برای کنترل فشار خون بالا چه بخورند.

بنابراین باید در ابتدا یادآوری کرد که فشار خون بالا، با وجود رایج بودنش، یک بیماری جدی است. بنابراین باید روند درمان فشار خون بالا به صورت اصولی پیگیری شود. بنابراین در صورت ابتلا، مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق نخستین و مهم‌ترین گامی است که باید در این مسیر بردارید. وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، او عموماً با بررسی سوابق بیماری، معاینه و اندازه‌گیری فشار خون این بیماری را در شما تشخیص می‌دهد.

همچنین اگر سابقۀ ارثی فشار خون و بیماری قلبی دارید، در سال دو بار به پزشک مراجعه کنید تا وضعیتتان از این نظر بررسی شود. ضمن آنکه لازم است یک دستگاه فشارسنج در منزل داشته باشید و به صورت منظم فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید.

اگر تشخیص پزشک وجود یک فشار خون اولیه باشد، تغییرات سبک زندگی مهم‌ترین توصیۀ وی است. اما اگر تشخیص داده شود که دچار فشار خون ثانویه هستید (یعنی علت آن شناسایی شود) ممکن است نوع درمان تفاوت‌هایی داشته باشد. برای مثال اگر بر اثر مصرف دارویی دچار افزایش فشار خون شده‌اید، آن را جایگزین می‌کند؛ یا اگر بر اثر یک بیماری زمینه‌ای دچار این عارضه شده‌اید، شما را در درمان آن بیماری راهنمایی می‌کند.

داروهایی که پزشکان برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌کنند، عموما شامل بتابلاکرها، دیورتیک‌ها، داروهای مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین، داروهای مسدودکننده کانال کلسیم و … است؛ از جمله آن‌ها می‌توان به قرص لوزارتان و قرص کلونیدین اشاره کرد.

از جمله تغییراتی که برای کنترل فشار خون بالا در سبک زندگی شما توصیه می‌شود، رعایت رژیم غذایی سالم برای قلب، افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن، مدیریت استرس، خواب کافی، ترک سیگار و محدودکردن الکل است.

درمان فشار خون

سخن پایانی

فشار غیرطبیعی خون را جدی بگیرید و برای درمان فشار خون بالا یا پایین حتما به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. توصیۀ ما به شما آن است که از پلتفرم‌های آنلاین معتبری مانند حال استفاده کنید.

می‌پرسید چرا؟ چون در بیشتر مواقع فشار خون مستلزم درمان پیچیده‌ای نیست و بیشتر نیازمند آن است که شما به صورت مرتب از یک پزشک مشورت بگیرید و تحت نظارت او سبک زندگی خود را اصلاح کنید.

بنابراین استفاده از حال می‌تواند هم وقت شما را ذخیره کند و هم هزینه‌های شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. برای این کار به بخش مشاورۀ پزشکی سایت یا اپلیکیشن حال مراجعه کنید، تخصص قلب و عروق را انتخاب کنید، و با توجه به نظرات کاربران پزشک معتمد خود را انتخاب کنید.

 

سوالات متداول دربارۀ درمان فشار خون

آیا استفاده از داروهای گیاهی و راه‌حل‌های سنتی در خانه برای درمان فشار خون بالا مفید است؟

افراد بسیاری به دنبال راه‌های درمان فشار خون بالا در منزل هستند؛ بسیاری از آن‌ها به پایین آوردن فشار خون با آبلیمو یا درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی متوسل می‌شوند. لازم است به شما توصیه کنیم که برای درمان فشار خون بالا لازم است که از یک متخصص قلب و عروق کمک بگیرید. اگر پزشک داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی‌تان را تأیید کرد، از آن‌ها برای درمان بیماری خود کمک بگیرید.

آیا داروهای ذکر شده در این مطلب را می‌توانیم برای درمان فشار خون استفاده کنیم؟

هرگز دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. داروهای ذکر شده در این مطلب تنها برای افزایش اطلاعات مخاطبان هستند. مصرف خودسرانۀ آن‌ها ممکن است موجب مشکلات جدی شود و گاهی زندگی شما را به خطر بیندازد.

اگر فشار خون بالا علائمی نداشته باشد، چگونه باید از وجودش مطلع شویم؟

بهتر است دستکم سالی دوبار وضعیت سلامت بدن خود را با مراجعه به پزشک بررسی کنید. همچنین می‌توانید با داشتن دستگاه فشارسنج در منزل به صورت مرتب فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید؛ به ویژه اگر سابقۀ این بیماری در خانوادۀ شما وجود دارد.

 

منابع:

https://www.healthline.com

https://www.mayoclinic.org

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.nhs.uk/

https://www.nia.nih.gov

https://pressbooks.library.ryerson.ca

https://www.bloodpressureuk.org/

https://wikipedia.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات