جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سونوگرافی پروستات / سونوگرافی پروستات چه چیزی را نشان می دهد

سونوگرافی پروستات
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سونوگرافی پروستات یک روش تصویربرداری پرکاربرد برای ارزیابی غده پروستات در مردان است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۳۲ میلیون مرد در سراسر جهان دچار هایپرپلازی یا بزرگی خوش خیم غده پروستات هستند. بین ۵ تا ۱۰ درصد مردان هم در گروه‌های سنتی مختلف در معرض ابتلا به پروستاتیت یا سایر بیماری‌های این غده قرار دارند. این آمار نشان دهنده اهمیت غربالگری مشکلات غده پروستات و تشخیص به موقع آن‌ها است. سونوگرافی یک روش غیرتهاجمی، ایمن و بدون درد است که به تشخیص به موقع و درمان زودهنگام این بیماری‌ها کمک می‌کند. پزشک می‌تواند سونوگرافی پروستات را به تنهایی یا همراه با سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری و… تجویز کند.

این روزها دیگر برای انجام سونوگرافی پروستات خود نیازی به مراجعه حضوری به مراکز درمانی ندارید. در حال حاضر خدمات سونوگرافی پروستات در منزل «حال» روشی مناسب برای انجام این کار تحت نظر کارشناسان متخصص و حرفه‌ای است و امکان تفسیر نتایج آن توسط پزشکان متخصص این مجموعه را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. این مقاله به معرفی چگونگی انجام سونوگرافی غده پروستات و مزایای این کار در منزل می‌پردازد. ضمن اینکه می‌توانید از بخش سونوگرافی در منزل نیز استفاده کرده و پس از ثبت سفارش، سونوگرافی پروستات را در منزل خود و توسط متخصص انجام دهید.

سونوگرافی پروستات


تصویر خدمات اقساطی

سونوگرافی پروستات چیست

سونوگرافی پروستات تصاویری از غده پروستات و بافت‌های اطراف آن ارائه می‌دهد. اگر بیمار دارای سطح بالایی از آنتی ژن در آزمایش خون خود باشد یا معاینات معمول، نشان دهنده وضعیتی غیرعادی در پروستات باشد، پزشک سونوگرافی را تجویز می‌کند. این کار به دو روش کلی زیر انجام می‌دهد:

سونوگرافی ترانس رکتال پروستات

این نوع سونوگرافی از طریق قرار دادن یک پروب اولتراسوند در رکتوم بیمار انجام می‌شود و از دقت بالایی برخوردار است. امواج صوتی از طریق دیواره راست روده به غده پروستات که درست در جلوی راست روده قرار دارد فرستاده می‌شوند و تصاویر دریافتی از آن‌ها ثبت می‌شود. از این روش برای تشخیص سرطان پروستات یا سایر مشکلات این غده استفاده می‌کنند.

درباره آزمایش پروستات و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

سونوگرافی شکم و لگن

این روش برای بررسی وضعیت پروستات که یکی از اندام‌های موجود در لگن است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حین سونوگرافی پروستات لازم است که مثانه پر باشد تا تصاویر دقیقی از این غده به دست آید.

سونوگرافی پروستات کاربردهای مختلفی دارد. مهم‌ترین مشکلاتی که از طریق سونوگرافی پروستات در مردان قابل تشخیص است عبارتند از:

  • انواع کیست
  • هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH
  • وزیکول‌های منی بزرگ شده
  • کارسینوم پروستات
  • پروستاتیت

علائم داشتن پروستات

پروستات بخشی از بدن است که مایع منی و اسپرم‌ها را به بیرون از بدن منتقل می‌کند. این غده بخشی از مجاری ادرار را هم احاطه کرده است و به این ترتیب، علاوه بر حمل منی، در دفع ادرار هم نقش دارد. اگر به هر دلیلی این غده دچار مشکل شود، اختلالاتی در زمینه انتقال اسپرم یا دفع ادرار در مردان ایجاد می‌شود.

با افزایش سن، پروستات بزرگ می‌شود. رشد بیش از حد این غده یا بروز هایپرپلازی، پروستاتیت (التهاب و عفونت) و سرطان پروستات که رایج‌ترین مشکلات این غده هستند، در مراحل اولیه معمولا نشانه خاصی ندارد. اما با گذشت زمان ممکن است علائمی در افراد ایجاد کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کاهش یا باریک شدن جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار یا منی
  • اختلال در دفع ادرار مثل تاخیر در شروع جریان ادرار یا قطره قطره بودن
  • نتایج غیرطبیعی در آزمایش خون یا ادرار
  • احساس خالی نشدن مثانه
  • کاهش تعداد اسپرم که از طریق تست‌های باروری قابل تشخیص است
  • اختلال در نعوظ
  • احساس درد یا سوزش در ادرار
  • وجود توده یا بافت‌های اضافی و غیرعادی در راست روده

انجام سونوگرافی پروستات

آمادگی برای انجام سونوگرافی پروستات

طبق گفته وب سایت radiologyinfo.org آماده شدن برای انجام سونوگرافی پروستات ساده است. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که چند روز قبل از آن مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین، آسپرین و… را قطع کنند. استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی هم پیش از سونوگرافی پروستات مجاز نیست. این داروها ممکن است خطر خونریزی در حین انجام سونوگرافی پروستات را افزایش دهند. اگر در حال حاضر از چنین داروهایی استفاده می‌کنید یا به بیماری‌های قلبی و ریوی دچار هستید، حتما پیش از انجام سونوگرافی به پزشکتان اطلاع دهید.

اگرچه قبل از سونوگرافی نیازی به داشتن رژیم غذایی خاصی نیست، اما بهتر است از روز قبل غذاهای رقیق مثل سوپ، آب گوشت و مایعات بخورید. چون این آزمایش بدون بیهوشی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، به شما اجازه می‌دهند تا بعد آن به طور معمول غذا بخورید و فعالیت عادی داشته باشید.

با خدمات پزشکی در منزل حال بیشتر آشنا شوید.

نحوه انجام سونوگرافی پروستات

مدت زمان انجام سونوگرافی پروستات کوتاه است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. این یک آزمایش سرپایی است و به ندرت در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می‌شود. اورولوژیست یا یک متخصص سونوگرافی این کار را به شکل زیر انجام می‌دهد:

  • در مرحله اول برای جلوگیری از عفونت لازم است یک نوع آنتی بیوتیک مصرف کنید
  • سپس از شما می‌خواهند به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را به طرف سینه ببرید
  • در برخی موارد پزشک می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی در بیمار، ناحیه ورود دستگاه را بی‌حس کند
  • برای انجام سونوگرافی، پروب آغشته به روان کننده یا روغن را وارد رکتوم می‌کنند
  • در رکتوم از امواج صوتی برای تولید تصاویر داخل راست روده استفاده می‌کنند
  • تصاویر به دست آمده از این کار بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده است و پزشک می‌تواند وضعیت غیرعادی یا موارد مشکوک موجود را بررسی کند
  • تصاویر به دست آمده و توضیحات قابل مشاهده توسط متخصص سونوگرافی ثبت و برای ارسال به پزشک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد
  • در برخی موارد ممکن است پزشک سونوگرافی و نمونه برداری پروستات را به صورت همزمان و به کمک دستگاه‌های مخصوصی انجام دهد. در این شرایط یک سوزن کوچک از طریق پروب وارد رکتوم می‌شود و نمونه‌های کوچکی از بافت پروستات را بر می‌دارد. پس از نمونه برداری، آن‌ها برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌شوند

سونوگرافی پروستات

تفسیر جواب سونوگرافی پروستات

نتایج به دست آمده از سونوگرافی پروستات می‌تواند اطلاعات دقیقی را از حجم، ابعاد، انواع عفونت و التهاب یا وجود بافت سرطانی در این غده در اختیار پزشک قرار دهد. پزشک بر اساس جمع بندی و ارزیابی نتایج، معاینه بیمار و مشاهده علائم موجود، وجود بیماری را تشخیص می‌دهد و تصمیم‌‌های لازم برای درمان را می‌گیرد.

اندازه طبیعی غده پروستات در مردان بالغ دارای ابعادی حدود ۴×۲×۳ است و حداکثر ۲۵ گرم وزن دارد. حجم طبیعی این غده هم نزدیک به ۳۰ سی سی است. در بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال، این غده رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. یک پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری یا اورولوژیست بر اساس نتایج به دست آمده از سونوگرافی پروستات که شامل اندازه، حجم و ابعاد غیرعادی و تغییرات بافت اطراف آن است، می‌تواند بیماری‌های احتمالی را تشخیص دهد.

مزایای انجام سونوگرافی پروستات در منزل

سونوگرافی از جمله خدمات درمانی است که نیاز به دستگاه و تجهیزات خاص دارد. شاید تصور کنید که انجام آن در منزل کاری عجیب و پیچیده است. اما در حال حاضر، سامانه حال انواعی از خدمات فیزیوتراپی را در منزل به کاربران خود ارائه می‌دهد.

برای این کار شما پس از مراجعه به وب سایت یا اپلیکیشن حال، نوع سونوگرافی خود را مشخص کرده و در زمان مقرر، آن را تحت نظر کارشناسان حرفه‌ای در خانه خودتان انجام خواهید داد. انجام سونوگرافی در منزل مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • راحتی دسترسی به خدمات فیزیوتراپی بدون نیاز به خروج از منزل
  • صرفه جویی در وقت و عدم نیاز به نوبت گیری و ماندن در صف انتظار مراکز درمانی
  • داشتن پشتیبانی ۲۴ ساعته و دسترسی به مشاوران سامانه حال
  • کاهش هزینه به دلیل حذف هزینه‌های رفت و آمد و…
  • انجام فیزیوتراپی آسان برای سالمندان، افراد ناتوان و…

مشاوره پزشکی

هزینه سونوگرافی پروستات

هزینه انجام سونوگرافی ترانس رکتال پروستات بدون بیمه و با تعرفه آزاد در حدود دویست و سی هزار تومان است. برای انجام آن با بیمه پایه باید مبلغی در حدود ۸۰ هزار تومان بپردازید. در صورتی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارید، تمام هزینه یا بخش زیادی از آن با ارائه فاکتور به بیمه تکمیلی قابل دریافت است.

در صورتی که قصد دارید سونوگرافی کلیه و پروستات خود را در منزل انجام دهید، مبلغ قابل پرداخت به صورت آزاد حدود هشتصد هزار تومان است که به صورت آنلاین پرداخت می‌شود. نکته مهم این است که شما می‌توانید از پوشش بیمه‌ای خود برای پرداخت هزینه سونوگرافی پروستات در منزل هم استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که این مبلغ با توجه به حذف هزینه‌های جانبی از جمله هزینه حمل و نقل، هزینه انتقال بیمار ناتوان به مراکز درمانی توسط تجهیزات مخصوص، نیاز به گرفتن مرخصی و صرف وقت برای نوبت گیری و… بسیار مناسب است. از سوی دیگر شما می‌توانید تعیین کننده زمان انجام سونوگرافی پروستات در منزل باشید و این کار را در ساعات آزاد خود یا حتی روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها انجام دهید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

23596941

4 ماه پیش

سلام آیا موقع نمونه برداشتن این سوزن که نوشتین به بافت‌ها وبقیه مسیر آسیبی چیزی نمی‌زند
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت شما بخیر خیر این کار توسط پزشک متخصص انحام میشه و هیچ جایی برای نگرانی نیست.
پاسخ دهید
0

Nima

11 ماه پیش

سونوگرافی پروستات روچجوری میشه تو خونه انجام داد؟
پاسخ دهید
0

ادمین

11 ماه پیش

ثبت سفارش رو انجام بدید و متخصص با دستگاه به منزل شما میاد برای انجام سونو
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات