جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

انواع آنتی بیوتیک / عوارض و موارد مصرف آنتی بیوتیک ها

انواع آنتی بیوتیک
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آنتی بیوتیک ها جزو مهم‌ترین و پرکاربردترین داروها هستند. کم‌تر کسی را می‌توان یافت که حداقل یکی دو نوع از این داروها را نشناسد یا تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده باشد. از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ناشی از فعالیت برخی از میکروب‌ها (باکتری‌ها و انگل‌های خاص) استفاده می‌شود.

این داروها باید تنها برای عفونت‌های باکتریایی جدی تجویز شوند؛ چون بسیاری از عفونت‌های جزئی در بدن ما، خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما واقعیت این است که متاسفانه تجویز غیرضروری، مصرف بیش‌ازحد و حتی خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور ما و بسیاری از نقاط جهان رواج دارد.

طبق گزارش CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا) سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه آنتی‌ بیوتیک توسط پزشکان و کارشناسان بهداشتی صادر می‌شود که رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. البته تجویزهای خانگی و تشویق اطرافیان به مصرف این داروها هم از مواردی است که احتمالا شما هم آن را تجربه کرده‌اید. این موضوع، ضرورت شناخت و آگاهی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ و موارد مصرف آن‌ها را نشان می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی بارها هشدار داده است که جهان باید فورا روش تجویز و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را تغییر دهد؛ زیرا “مقاومت آنتی‌بیوتیکی” یک تهدید بزرگ جهانی است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با انواع آنتی ‌بیوتیک ‌ها و موارد استفاده آن‌ها آشنا کنیم تا مصرف غیرضروری و نابه‌جای چنین داروهایی را به حداقل رسانده و در صورت نیاز، از مشاوره دارویی تلفنی برای مصرف آن‌ها کمک بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی ‌بیوتیک ‌ها (Antibiotics) گروهی از داروها هستند که برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌شوند. این داروها که آنتی‌باکتریال یا ضد‌میکروب هم نامیده‌ می‌شوند، برای نخستین بار در سال ۱۹۲۸ و توسط الکساندر فلمینگ، با کشف پنی‌سیلین شناخته شده و از دهه ۱۹۴۰ در دسترس عموم مردم قرار گرفتند. به‌طورکلی آنتی‌بیوتیک‌ها با ضعیف و غیرفعال‌کردن باکتری‌ها، باعث درمان عفونت‌ها می‌شوند. این کار معمولا به دو شکل انجام می‌شود:

  • برخی از آنتی ‌بیوتیک‌ها با نفوذ در ساختار دیواره سلولی باکتری یا انگل و تخریب آن، باکتری‌ها را از این می‌برند
  • گروهی از آنتی ‌بیوتیک‌ها از طریق کند‌کردن، توقف تکثیر و جلوگیری از رشد باکتری‌ها، عمل می‌کنند

رایج‌ترین روش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، از طریق دهان و به‌صورت مایع، قرص یا کپسول است. البته نوع تزریقی این داروها هم وجود دارد که معمولا برای درمان عفونت‌های شدیدتر به‌کار می‌رود. انواع آنتی‌بیوتیک‌ به‌شکل کرم، پماد و لوسیون وجود دارد که برای درمان عفونت‌های پوستی تجویز می‌شوند.

مهم است به یاد داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در برابر عفونت‌های ایجاد‌شده در اثر فعالیت باکتری‌ها و انگل‌های خاص کارایی دارند. بنابراین نمی‌توان از آن‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها (مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا)، قارچ‌ها (مثل برفک دهان و عفونت قارچی واژن) یا عفونت‌های قارچی پوست استفاده کرد. البته گاهی ممکن است یک عفونت ویروسی یا باکتریایی ساده به عفونت باکتریایی ثانویه جدی‌تر تبدیل شود که در این مواقع، تجویز آنتی‌بیوتیک کار درستی به‌نظر می‌رسد.

ویروس ها

آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس بی اثر هستند

انواع آنتی بیوتیک موجود در بازار

امروزه آنتی ‌بیوتیک‌ های مختلفی دردسترس هستند که با نام‌های تجاری متنوعی عرضه می‌شوند. این داروها معمولا براساس نحوه عملکردشان گروه‌بندی شده و هر نوع از آن‌ها، فقط در برابر انواع خاصی از باکتری یا انگل عمل می‌کند. به همین دلیل است که از انواع مختلف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان انواع مختلف عفونت‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر، انواع آنتی ‌بیوتیک‌ های موجود در بازار عبارتند از:

  • پنی‌سیلین‌ها که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به قرص آموکسی سیلین، فلوکلوکساسیلین و فنوکسی‌متیل‌پنی‌سیلین اشاره کرد
  • سفالوسپورین‌ها شامل سفالکسین، سفیکسیم، سفاکلر، سفادروکسیل و…
  • تتراسایکلین‌ها شامل داکسی‌سایکلین، تتراسایکلین و لیمسایکلین
  • آمینوگلیکوزیدها که جنتامایسین و توبرامایسین از مهم‌ترین انواع آن هستند
  • ماکرولیدها شامل اریترومایسین، کلیندامایسین، قرص آزیترومایسین و کلاریترومایسین
  • سولفونامیدها و تری‌متوپریم شامل کوتریموکسازول، مترونیدازول و تینیدازول
  • کینولون‌ها که سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، نورفلوکساسین و نیتروفورانتوئین از مهم‌ترین انواع آن هستند.
آنتی بیوتیک

انواع مختلف آنتی بیوتیک در بازار موجود است که پزشک با توجه به وضعیت بیمار می تواند آن ها را تجویز کند

آنتی بیوتیک طبیعی را  بیشتر بشناسید

هشتاد سال است که مردم از داروهای آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف استفاده می‌کنند. باوجود مفید و نجات‌بخش‌بودن این داروها، یک نفر از ده نفر، پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دچار عوارض می‌شود. به‌ همین دلیل، افراد زیادی به استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌های طبیعی روی آورده و تا حد امکان، از مصرف غیرضروری این داروها پرهیز می‌کنند.

البته استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی نیاز به شناخت کافی و آگاهی از خواص این ترکیبات دارد. قرن‌ها است که انسان‌ها از انواع ترکیبات آنتی‌بیوتیک‌ طبیعی استفاده کرده و تلاش می‌کنند تا همواره بر دانش خود در این زمینه بیفزایند. در حال حاضر و با افزایش مداوم باکتری‌های مقاوم به دارو، محققان در تلاش هستند تا آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی جدیدی را شناسایی و معرفی کنند.

لازم به ذکر است که تشخیص نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک به نظر پزشک معالج بستگی دارد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد عفونت بیمار نیاز به مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک‌ ندارد، می‌توان با استفاده از انواع آنتی ‌بیوتیک‌ طبیعی در دوزهای مناسب، اقدام به درمان آن کرد. در ادامه شما را با پنج آنتی‌بیوتیک طبیعی که خواص آن‌ها توسط پزشکان طب مدرن و سنتی تایید شده ‌است، آشنا می‌کنیم:

آنتی بیوتیکی به نام عسل

هزاران سال است که از عسل به عنوان مرهمی برای بهبود زخم‌ها و پیشگیری یا درمان عفونت استفاده می‌شود. امروزه متخصصان آن را در درمان زخم‌های مزمن، سوختگی، زخم بستر و حتی پیوند پوست موثر می‌دانند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که استفاده از عسل در پانسمان زخم‌ها می‌تواند به بهبود سریع‌تر و موثرتر آن‌ها کمک کند.

سیر یک آنتی بیوتیک فوق العاده

سیر به‌دلیل قدرت درمانی و پیشگیرانه خود در طب سنتی و فرهنگ دارویی نقاط مختلف جهان مطرح بوده و کاربردهای بسیاری دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف سیر می‌تواند یک درمان موثر در برابر بسیاری از اشکال عفونت‌های باکتریایی از جمله سالمونلا و اشریشیاکلای باشد.

میخک

میخک به‌طور سنتی در درمان‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه محققان در بررسی‌های خود دریافته‌اند که عصاره این گیاه می‌تواند در برابر بسیاری از انواع باکتری‌ها از جمله اشریشیاکلای موثر باشد.

گیاه اکیناسه

قرن ها است که از گیاه اکیناسه برای درمان عفونت ها استفاده می شود

زنجبیل هم آنتی بیوتیک است!

چندین مطالعه معتبر انجام‌شده بر روی خواص زنجبیل نشان دادند که این ماده توانایی مبارزه با بسیاری از گونه‌های باکتری را دارد. به همین دلیل، جامعه علمی زنجبیل را به عنوان یک آنتی‌ بیوتیک طبیعی می‌شناسد.

اکیناسه یا سرخارگل

صدها سال است که بومیان آمریکا و سایر درمان‌گران سنتی، از گیاه اکیناسه برای درمان عفونت‌ها و زخم‌ها استفاده می‌کنند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که عصاره این گیاه قادر است انواع مختلفی از باکتری‌ها از جمله استرپتوکوکوس پیوژنز را از بین برده و التهاب مرتبط با عفونت‌های باکتریایی را هم کاهش دهد.

نشانه های حساسیت به انواع آنتی بیوتیک

تحقیقات نشان داده‌اند که از هر پانزده نفر، یک نفر به ترکیبات انواع آنتی بیوتیک حساسیت داشته و ممکن است به دنبال مصرف این داروها به‌ویژه پنی‌سیلین و سفالوسپورین‌ها، با واکنش‌های جدی مواجه شود. از مهم‌ترین نشانه ‌های حساسیت به آنتی ‌بیوتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز کهیر یا بثورات پوستی خارش‌دار
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • خس‌خس سینه
  • گرفتگی گلو و احساس خفگی

برای کاهش علائم خفیف تا متوسط این نوع آلرژی می‌توان از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کرد. اما توصیه ما به شما این است که با مشاهده چنین علائمی، حتما با پزشک خود تماس گرفته و از او راهنمایی بخواهید.

آلرژی

بروز کهیر و بثورات پوستی یکی از نشانه های حساسیت به آنتی بیوتیک است

در موارد نادر، یک آنتی‌بیوتیک می‌تواند به واکنش شدید آلرژیک به نام شوک آنافیلاکسی منجر شود. این واکنش بسیار جدی و تهدیدکننده زندگی بوده و در صورت مشاهده علائمی مانند تنفس سریع و کم‌عمق، احساس ضعف و سبکی سر، ضربان قلب سریع، احساس گیجی و… باید با اورژانس تماس گرفته یا بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز خدمات درمانی رساند.

عوارض انواع آنتی بیوتیک در بدن

مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها در برخی افراد منجر به بروز عوارض جانبی می‌شود. این عوارض ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند. بروز دردهای شکمی، حالت تهوع و اسهال از رایج‌ترین عوارضی هستند که افراد به دنبال مصرف چنین داروهایی تجربه می‌کنند. چنین عوارضی اغلب خفیف بوده و پس از اتمام دوره درمان از بین خواهند رفت. اما استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قوی یا مصرف بلندمدت این داروها، منجر به بروز عوارض جدی‌تری در بدن می‌شود که مقاومت آنتی‌ بیوتیکی، از مهم‌ترین آن‌ها است.

عوارض آنتی بیوتیک

استفاده از آنتی بیوتیک‌های قوی در برخی باعث بروز سوءهاضمه می‌شود

مقاومت آنتی ‌بیوتیکی زمانی روی می‌دهد که میکروب‌ها توانایی غلبه بر آنتی‌بیوتیک‌ها را پیدا کرده و بتوانند عملکرد آن‌ها را خنثی کنند. این وضعیت باعث می‌شود که میکروب‌ها به رشد خود ادامه داده و عفونت موجود در بدن را تشدید کنند. عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌توانند بسیار شدید و در مواردی، تهدیدکننده زندگی باشند. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در آمریکا سالانه ۲.۸ میلیون نفر به باکتری‌ها یا قارچ‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مبتلا شده و بیش از ۳۵۰۰۰ نفر از آن‌ها، جان خود را از دست می‌دهند. البته مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی، عوارض دیگری هم در بدن بر جای می‌گذارد؛ از جمله:

  • مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، از‌دست‌دادن اشتها، اسهال و…
  • عفونت‌های قارچی مانند عفونت‌های دهانی، واژینال، برفک (عفونت ناشی از کاندیدیازیس در دهان و گلو) و…
  • حساسیت به نور که با واکنش‌های پوستی مانند التهاب، خارش و کهیر در مواجهه با نور خورشید همراه است
  • تغییر رنگ یا بروز لکه‌های رنگی روی پوست، ناخن‌ها، دندان‌ها و استخوان‌ها
  • شوک آنافیلاکسی که گرچه به‌ندرت ایجاد می‌شود، اما می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده زندگی بوده و به درمان فوری نیاز دارد
  • بیماری‌های کلیوی که درصورت ناتوانی کلیه‌ها در دفع مواد زائد داروها، با تجمع این ترکیبات در کلیه‌ها ایجاد می‌شوند

آشنایی با قرص اسهال و درمان آن

موارد مجاز و غیر مجاز در  مصرف انواع آنتی بیوتیک برای کودک

آنتی ‌بیوتیک ‌ها از جمله داروهایی هستند که می‌توان آن‌ها را از بدو تولد، برای درمان مشکلات و بیماری‌های مختلف تجویز کرد. اما انواع آنتی بیوتیک، میزان و نحوه مصرف آن با توجه به سن و وزن در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. تعیین دوز آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی در کودکان براساس وزن آن‌ها انجام می‌شود و لازم است میزان تعیین‌شده آن، به‌طور دقیق و طبق برنامه منظم به کودکان داده شود.

استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان مجاز نبوده و در صورت تکرار، می‌تواند بدن کودک را نسبت به باکتری‌ها مقاوم کند. استفاده از چنین داروهایی تنها در صورت بروز عفونت گوش و گلو که در اثر بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و… روی می‌دهد، مجاز است. یکی از نکاتی که در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک برای کودکان باید در نظر گرفت، عدم تجویز خودسرانه و تغییر دوز مصرفی این داروها است. هرچه سن و وزن کودک کم‌تر باشد، احتمال بروز عوارض ناشی از تغییر دوز دارو در او افزایش خواهد یافت.

آنتی بیوتیک در کودکان

آنتی بیوتیک در کودکان باید با تجویز پزشک و برای یک دوره معین مصرف شود

از دیگر نکاتی که در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکان باید در نظر گرفت، تکمیل دوره مصرف است. علائم بیماری در اکثر کودکان، یک تا دو روز پس از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا می‌کند؛ اما این به معنای درمان کامل بیماری نیست. لازم است طول دوره مصرف دارو مطابق تجویز پزشک، انجام شده تا عفونت باکتریایی به‌طورکامل برطرف شود. در صورت قطع زودهنگام دارو، ممکن است علائم بیماری مجددا و با شدت بیش‌تری بازگردد.

استفاده از آنتی‌بیوتیکی که برای درمان مشکل قبلی کودک تجویز شده، به‌هیچ‌عنوان برای مشکل فعلی او مجاز نیست؛ مثلا دارویی که مثلا برای عفونت گلو در او تجویز شده نمی‌تواند درمان مناسبی برای عفونت گوش باشد! لازم است در صورت مشاهده هر نوع علائم بیماری در کودک، با پزشک متخصص اطفال مشورت کرده و از درمان‌های تجویزشده توسط پزشک استفاده کنید.

آنتی بیوتیک قوی در چه مواردی مصرف می‌شود؟

نوع بیماری، شدت آن و سن و وزن بیمار، عواملی هستند که دوز مصرفی آنتی‌ بیوتیک ‌ها و طول دوره درمانی را تعیین می‌کنند. تشخیص این‌که یک فرد به چه نوع آنتی‌بیوتیک و چه میزان از آن نیاز دارد، کاملا بر عهده پزشک معالج است. پزشکان ترجیح می‌دهند تا جای ممکن از آنتی‌بیوتیک‌های قوی برای درمان مشکلات رایج و متداول استفاده نکرده و تجویز آن را تنها در موارد خاص محدود کنند؛ از جمله:

  • عفونت‌های داخلی مثل عفونت کلیه یا عفونت لثه و دندان
  • عفونت‌هایی که در صورت عدم درمان فوری، می‌تواند به افراد دیگر انتقال پیدا می‌کنند؛ مثل عفونت مقاربتی کلامیدیا (کلامیدیا یک بیماری مقاربتی (STD) بین زنان و مردان است)
  • پیشگیری از عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند؛ مانند جراحی تعویض مفصل، برداشتن آپاندیس و…
  • پیشگیری از عفونت در افرادی که دچار زخم‌های شدید ناشی از گازگرفتگی حیوانات، صدمات فیزیکی و… هستند
  • افرادی که شرایط خاص پزشکی دارند؛ مثلا طحال خود را برداشته‌اند، برای درمان سرطان تحت شیمی‌درمانی هستند، مبتلا به کم‌خونی داسی‌شکل هستند و…
آنتی بیوتیک برای سرطان

افراد تحت شیمی درمانی برای پیشگیری از عفونت ها باید از آنتی بیوتیک استفاده کنند

فهرست متداول‌ترین گروه های آنتی بیوتیک و موارد مصرف آن‌ها

آنتی‌ بیوتیک ‌ها انواع مختلفی دارند و گروه‌بندی آن‌ها، براساس فعالیت ضدباکتریایی و ساختار شیمیایی آن‌ها انجام می‌شود. از آن‌جا که آنتی‌بیوتیک‌های خاص با باکتری‌های خاصی مبارزه می‌کنند، انتخاب نوع مناسب آن‌ها برای مصرف بسیار مهم است. تعیین این که هر نوع آنتی‌بیوتیک برای درمان کدام نوع عفونت مصرف شود، برعهده پزشک متخصص است. البته فهرست زیر می‌تواند شما را با متداول‌ترین گروه‌های آنتی‌بیوتیک و موارد مصرف آن‌ها آشنا کند:

گروه‌های آنتی‌بیوتیک

موارد مصرف

پنی‌سیلین‌ها در ازبین‌بردن عفونت‌های ناشی از استافیلوکوک و استرپتوکوک موثر بوده و برای درمان عفونت‌های پوستی، عفونت گوش میانی، کلیه و خون به کار می‌روند
سفالوسپورین‌ها برای درمان سوزاک، عفونت‌های دستگاه ادراری، سینوزیت و بیماری التهابی لگن به کار می‌روند
تتراسایکلین‌ها دارای خواص ضدالتهابی بوده و به درمان عفونت‌های قفسه سینه، لگن و مجاری ادراری، بیماری‌های التهابی پوستی مانند روزاسه و… کمک می‌کنند
ماکرولیدها با خواص ضدالتهابی و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی، می‌توانند به درمان عفونت‌های پوستی، بافت نرم و عفونت‌های مقاربتی کمک کنند
فلوروکینولون‌ها برای درمان باکتری‌های خطرناک مانند سل، سوزاک، عفونت‌های جدی ادراری، چشم و گوش و در مواقع ضروری استفاده می‌شود
سولفونامیدها نوعی ترکیبات ضدمیکروبی مصنوعی بوده و برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و درمان عفونت‌های دستگاه ادراری در کودکان تجویز می‌شود

 

مشاوره پزشکی برای انتخاب آنتی بیوتیک

آنتی ‌بیوتیک ‌ها باکتری‌ها را از بین برده و از تکثیر آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند. آن‌ها داروهای باارزشی هستند که در موارد بسیاری، جان انسان‌ها را نجات داده و از تشدید و گسترش بیماری جلوگیری کرده‌اند. البته استفاده صحیح و مناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها به آموزش کافی نیاز دارد تا مصرف بی‌رویه آن‌ها، منجر به مشکلات جدی از جمله مقاومت آنتی‌ بیوتیکی نشود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه هر نوع آنتی‌بیوتیک خودداری کرده و پیش از مصرف، حتما با یک پزشک متخصص در مورد نوع دارو و میزان مجاز مصرف آن صحبت کنید. سامانه مشاوره آنلاین حال به شما این امکان را می‌دهد تا خدمات مشاوره دارویی، پزشکی و روانشناسی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی و از منزل انجام دهید. پزشکان این سامانه به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”آنتی بیوتیک مناسب برای گلو درد کدام است؟” answer-0=”درصورتی‌که گلودرد ناشی از یک عفونت باکتریایی باشد، می‌توانید از آنتی ‌بیوتیک برای درمان استفاده کنید. چنین گلودردی اغلب با تب، سرفه و التهاب در لوزه‌ها همراه است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل آموکسی‌سیلین و پنی‌سیلین در این موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”آیا آنتی بیوتیک در بارداری مجاز است؟” answer-1=”تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به نظر پزشک متخصص زنان و زایمان بستگی دارد. گاهی شرایط بیماری به‌گونه‌ای پیش می‌رود که پزشک مجبور است برای کنترل عفونت از آنتی‌بیوتیک کمک بگیرد. مجازبودن مصرف چنین داروهایی در بارداری به نوع دارو، دوز مصرف و سن بارداری بستگی دارد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”آیا آنتی بیوتیک باعث لاغری می‌شود؟” answer-2=”اختلالات گوارشی و کم‌اشتهایی از عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. این موارد در کنار عوارض ناشی از بیماری، می‌توانند به کمی کاهش وزن در بیمار منجر شوند که احتمالا با بهبود بیماری و قطع مصرف دارو برطرف می‌شود.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”آیا آنتی بیوتیک شیر مادر را کم می‌کند؟” answer-3=”هیچ شواهد قطعی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد که کاهش مقدار شیر برخی از مادران شیرده پس از مصرف آنتی‌بیوتیک، به التهاب یا ورم بافت پستان‌ها در اثر عفونت باکتریایی مرتبط باشد. به‌هرحال، با توجه به اثرگذاری داروهای مصرفی مادر بر جنین در دوران شیردهی، لازم است که پیش از مصرف آنتی‌بیوتیک در این دوران حتما با پزشک خود مشورت کنید.” image-3=”” headline-4=”h3″ question-4=”آیا آنتی بیوتیک خواب‌آور است؟” answer-4=”خواب‌آلودگی به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی این داروها ذکر می‌شود. اما این موضوع ممکن است به‌دلیل وجود عفونت در بدن و عوارض ناشی از آن هم باشد. در هر حال توصیه می‌شود که در صورت مصرف آنتی بیوتیک‌، تا دو ساعت از انجام کارهایی که به دقت زیاد نیاز دارند، خودداری کنید.” image-4=”” headline-5=”h3″ question-5=”دوره مصرف آنتی بیوتیک چند روز است؟” answer-5=”این دوره باتوجه به نوع بیماری و دوز مصرف دارو متفاوت است. دوره مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های خفیف دستگاه ادراری تنها چند روز، برای پنومونی یا ذات‌الریه حدود یک تا دو هفته و برای عفونت استخوان، چند ماه است. این دوره برای درمان مشکلاتی مانند آکنه، ممکن است مدت بیش‌تری طول بکشد.” image-5=”” count=”6″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

nhsinform.scot

patient.info

https://medlineplus.gov/antibiotics.html

healthline.com

nhs.uk

medicalnewstoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات