جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۳۹ بارداری؛ نکات مهم در هفته سی و نهم بارداری

با نزدیک شدن به پایان هفته 39 بارداری، بسیاری از زنان ترکیبی از احساسات را تجربه می‌کنند. انتظار و هیجانt احساسات طبیعی هستند، اما اضطراب و استرس نیز می تواند ایجاد شود. در روزهای پایانی منتهی به زایمان، تغییرات هورمونی نیز ممکن است باعث نشت آغوز از نوک سینه‌ها شود که نشانه‌ای از آماده شدن بدن برای زایمان است.

از نظر فیزیولوژیکی، کودک کاملاً رشد کرده و آماده ورود به جهان است و مادر نیز از هفته به هفته بارداری خسته شده و این بی‌حوصلگی نشانه‌ای از آمادگی ذهنی بدن برای ورود کودک است. در حالی که احساس خستگی پس از یک بارداری طولانی قابل درک است، تمرکز بر جنبه های مثبت این موقعیت مهم ضروری است. به جای تمرکز بر چالش‌های بارداری، سعی کنید از هیجان و لذت نزدیک شدن به پایان این سفر لذت ببرید.


تصویر خدمات اقساطی

هفته 39 بارداری چگونه است؟

با نزدیک شدن به هفته 39 بارداری، ممکن است علائم زایمان شدیدتری از قبل را تجربه کنید. این امکان وجود دارد که کودک شما در این هفته به دنیا بیاید. البته زایمان طبیعی در هفته 40 قطعی است، اما اگر با شرایطی مانند پره اکلامپسی یا دیابت بارداری مواجه هستید، ممکن است نیاز به زایمان سزارین داشته باشید.

طبق تقویم بارداری شما، کودک شما همچنان مشغول تولید چربی برای تنظیم دمای بدن خود در این دوره است. حرکات کودک نیز هماهنگ‌تر می‌شود و به او اجازه می‌دهد سر خود را بچرخاند و به محرک‌ها پاسخ دهد. به حرکات کودک در هفته های آخر بارداری توجه کنید. اگر متوجه کاهش یا توقف حرکت شدید، حتماً آن را به پزشک خود گزارش دهید.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر شایان آقایان متخصص زنان و زایمان

۳۹ هفتگی یعنی چند ماهگی؟

هفته سی و نهم بارداری آخرین مرحله از یک سفر 9 ماهه است. درواقع دیابت بارداری یعنی 9 ماهگی. در این زمان، کودک شما تقریباً آماده ملاقات با شما است. یعنی موعد مقرر نزدیک است و زمان آن است که برای ورود کودکتان به این دنیا آماده شوید.

جنین در هفته سی و نهم بارداری

در هفته 39 بارداری، رشد کودک شما تقریبا کامل شده است. به طور معمول، یک جنین سالم در این مرحله حدود 3.15 کیلوگرم وزن و تقریباً 60 سانتی متر طول دارد. جالب اینجاست که جنین‌های پسر در این دوره کمی سنگین‌تر از جنین‌های دختر هستند.

همانطور که بدن جنین به رشد خود ادامه می‌دهد، لایه جدیدی از پوست بر روی لایه موجود تشکیل می‌شود و تضمین می‌کند که پوست سالم و انعطاف پذیر باقی می‌ماند. اکنون اجزای صورت کودک شما کاملاً شکل گرفته است، با چشم‌ها و گوش‌های باز که از سر فاصله گرفته‌اند و ظاهر طبیعی‌تری به چهره می‌دهند.

در این مرحله، مغز کودک شما کنترل عملکردهای بدن خود را به دست می‌گیرد و دستوراتی را صادر می‌کند که حرکات و اعمال او را هماهنگ می‌کند. سر متناسب با بقیه بدن است و حدود یک چهارم اندازه کلی آن را تشکیل می‌دهد. شایان ذکر است که دور شکم و سر در این مرحله تقریباً معادل هم هستند.

سر و بدن کودک شما با مو پوشیده شده است، که یک پدیده طبیعی است و احتمالا مدت کوتاهی پس از تولد ناپدید می‌شود. علاوه بر این، به لطف انتقال آنتی بادی ها از بدن برای کمک به محافظت در برابر عفونت، سیستم ایمنی کودک شما اکنون کاملاً توسعه یافته است.

برای تضمین سلامت کودک خود قبل از زایمان، توصیه می‌شود آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری را انجام دهید.

اندازۀ جنین در هفته ۳۹ بارداری

در هفته 39 بارداری، کودک شما به اندازه قابل توجهی رسیده است. طول او به طور متوسط ​​حدود 50 سانتی متر و وزن او بین 3.4 تا 3.6 کیلوگرم است. در واقع، اکنون اندازه نوزاد آنقدر بزرگ شده است که فضای محدودی برای حرکت راحت در داخل رحم وجود دارد.

Your baby, or fetus, is around 50.7cm long from head to heel. That’s approximately the size of a watermelon.

جنین یا جنین شما از سر تا پاشنه حدود 50.7 سانتی متر طول دارد , تقریباً به اندازه یک هندوانه است.

nhs.uk

حرکات جنین در هفته سی و نهم بارداری

در هفته های پایانی بارداری، تغییر قابل توجهی در الگوهای حرکتی جنین رخ می‌دهد. همانطور که کودک رشد می‌کند، فضای بیشتری را در داخل رحم اشغال می‌کند که احساس حرکات او را سخت‌تر می‌کند زیرا به سختی می‌تواند تکان بخورد. در هفته 39 بارداری، رشد سریع جنین باعث می‌شود که حرکات او کمتر شده و کمتر به چشم بیاید. البته این بدان معنا نیست که شما باید به حرکات کودک خود توجه نکنید. بلکه باید هشیار بمانید و هرگونه تغییر را زیر نظر داشته باشید. اگر متوجه کاهش ناگهانی حرکت یا توقف کامل شدید، به سرعت با پزشک خود مشورت کنید.

وزن جنین در هفته 39 بارداری

در هفته 39 بارداری، وزن جنین حدود 3400 گرم است، اگرچه وزن هر کودکی ممکن است کمی متفاوت باشد اما نوزادانی که در این مرحله به دنیا می‌آیند، عموماً وزن مناسبی دارند و می‌‌توانند بیرون از رحم به زندگی خود ادامه دهند.

عوارض بارداری در هفته سی و نهم

در هفته 39 بارداری، طیف وسیعی از عوارض ممکن است پدیدار شود و برخی از این مشکلات رایجی که ممکن است مادران باردار در این دوره با آن مواجه شوند عبارتند از:

کمردرد بارداری که می‌تواند ناشی از رشد رحم و افزایش وزن باشد
افزایش نفخ، زیرا سیستم گوارشی دستخوش تغییراتی می شود
خستگی که ناشی مدت زمان بارداری است
تکرر ادرار در اثر فشار به مثانه
تورم در پاها به دلیل احتباس مایعات
گرفتگی عضلات پا، که می تواند در اثر فشار عضلانی و عدم تعادل الکترولیت ایجاد شود
حساسیت سینه و ترشحات نوک سینه ناشی از نوسانات هورمونی
نوسانات خلقی و تغییرات عاطفی، تحت تأثیر تغییرات هورمونی
اختلالات خواب به دلیل اضطراب

علائم زایمان در هفته 39 بارداری

با نزدیک شدن به هفته سی و نهم بارداری، تشخیص علائم زایمان بسیار مهم است. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

تغییر در ترشحات واژن، مانند از بین رفتن پلاک مخاطی، که ممکن است به رنگ غلیظ، قهوه ای یا قرمز به نظر برسد، نشان دهنده آمادگی بدن برای زایمان است. علامت دیگر اسهال است که در اثر ترشح هورمون پروستاگلاندین ایجاد می شود که می تواند با شروع گشاد شدن دهانه رحم رخ دهد. پارگی کیسه آمنیوتیک، یا شکستن آب، نشانه واضحی از شروع زایمان است. علاوه بر این، انقباضات مداوم و شدید رحم که با استراحت فروکش نمی‌کنند، یکی دیگر از علائم شایع زایمان است. ذکر این نکته ضروری است که برخی از زنان ممکن است این علائم را هفته‌ها قبل از زایمان تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا زمان زایمان این علائم را نشان ندهند.

درد نداشتن در هفته 39 بارداری

اگر هفته 39 بارداری است و شما درد ندارید، نگران نباشید. شما هنوز برای زایمان یک هفته وقت دارید اما برای اینکه خیال خودتان راحت شود حتما برای درد نداشتن در هفته 39 بارداری با دکتر زنان آنلاین در مجموعه حال مشورت کنید و راهنمایی بگیرید.

علائم هفته ۳۹ بارداری

با نزدیک شدن به مرحله نهایی بارداری، ممکن است برخی از علائم آشنا، تشدید شوند. در این دوره حساس، بدن شما برای زایمان آماده و دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. برخی از علائم رایجی که ممکن است در هفته 39 بارداری با آنها روبرو شوید شامل موارد زیر است.

یکی از مهم ترین تغییرات، پایین آمدن سر جنین است که به لگن فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود دهانه رحم نرم‌تر، کوتاه‌تر و نازک‌تر شود. این تغییر نشانه قریب الوقوع بودن زایمان است.

یکی دیگر از علائمی که ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی رخ دهد، اسهال است. هورمون پروستاگلاندین که به آماده سازی دهانه رحم برای زایمان کمک می‌کند نیز می‌تواند باعث ناراحتی معده شما شود.

بسیاری از زنان در این دوره دچار حالت تهوع و معده درد نیز می‌شوند.

انقباضات براکستون هیکس، مکرر و شدیدتر می‌شود و نشان دهنده نزدیک شدن زایمان است.

سایر علائم رایج شامل کمردرد، بی خوابی، ناراحتی دستگاه تناسلی، اضطراب، خستگی و از دست دادن اشتها است. این علائم هرچند که ناراحت کننده هستند، اما طبیعی بوده و نشانه‌ای از آمادگی بدن برای زایمان هستند.

بیشتر بدانید: افسردگی بعد از زایمان

تغییرات بدن در هفته ۳۹ بارداری

اکنون ممکن است تغییرات فیزیکی قابل توجهی را مشاهده کنید که هم هیجان انگیز و هم طاقت فرسا هستند. انتظار ملاقات با کودک شما احتمالاً در حال افزایش است و منجر به ترکیبی از احساسات، شامل جمله استرسی و اضطراب شود.

بدن شما همچنین دستخوش تغییرات زیادی می‌شود، مانند بزرگ شدن شکم و سینه‌ها که حرکت در اطراف یا خوابیدن را کمی چالش برانگیز می‌کند. با وجود این چالش‌ها، هیجان نزدیک شدن به تولد کودک شما بسیار محسوس است. در روزهای پایانی منتهی به زایمان، برخی از زنان ممکن است دوباره حالت تهوع صبحگاهی را تجربه کنند، برخی نیز با آماده شدن بدنشان برای زایمان، ناراحتی لگنی یا بخش تناسلی را تجربه می‌کنند.

آزمایش‌های هفته ۳۹ بارداری

در طول معاینه توسط پزشک، وزن و فشار خون شما اندازه‌گیری می‌شود و همچنین آزمایش ادرار برای رد دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت انجام می‌شود.

پزشک همچنین هرگونه تورم یا ادم را در بدن شما ارزیابی می‌کند و ارتفاع رحم شما را که اکنون تقریباً 39 سانتی متر است مجدا اندازه گیری می‌کند. از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ضربان قلب کودک استفاده می‌شود و معاینه کامل شکم نیز برای ارزیابی وضعیت جنین انجام خواهد شد. علاوه بر این، معاینه دهانه رحم برای ارزیابی دهانه رحم و تعیین زمان احتمال شروع زایمان نیز انجام می‌شود. اگر در این هفته زایمان نکنید، در هفته چهلم بارداری خود این کار انجام خواهد شد.

سونوگرافی در هفته سی و نهم بارداری

معاینه کامل لگن یک مرحله ضروری جهت تشخیص آمادگی برای زایمان است. بسته به نیازهای فردی شما، پزشک این معاینه را چندین بار در طول بارداری انجام می‌دهد. برای زنانی که قصد زایمان طبیعی را دارند، این معاینه برای ارزیابی آمادگی آن‌ها برای زایمان بسیار حیاتی است.

در هفته 38 بارداری و هفته سی و نهم، پزشک، لگن شما را به دقت بررسی می‌کند تا مشخص کند که آیا لگن به اندازه کافی برای تولد نوزاد شما آماده است یا خیر. این معاینه شامل مقایسه اندازه کانال زایمان شما با قطر سر و بدن کودک است. اگر بدن شما هنوز برای زایمان طبیعی در هفته 39 آماده نباشد، دکتر زنان و زایمان یک روش جایگزین را توصیه می‌کند.

هفته 39 بارداری

هفته 39 بارداری چی بخوریم؟

با رسیدن به هفته 39 بارداری، باید بدن خود را با غذاهای غنی از مواد مغذی، سبک و آسان هضم ، تقویت کنید. قبل از رفتن به بیمارستان، وعده های غذایی و میان وعده‌های سالم مانند سوپ، میوه‌های تازه و لقمه‌های سالم بخورید.. از آنجایی که هنگام زایمان به غذا دسترسی نخواهید داشت، قبل از زایمان خوب غذا بخورید.

در طول زایمان، بسیاری از زنان حالت تهوع خواهند داشت که مصرف غذا را به چالش می‌کشد. برخی مادران حتی پس از زایمان احساس بی‌اشتهایی می‌کنند که بهتر است با پزشک صحبت کنند. برای هیدراته ماندن و پرانرژی بودن در طول این دوره، توصیه می شود هنگام شروع زایمان مایعات زیادی بنوشید.

در هفته 39 بارداری چه باید کرد

در هفته سی و نهم بارداری، می‌توانید با پیروی از راهنمایی‌های پزشک خود اقدامات مناسبی برای تسهیل زایمان نوزادتان انجام دهید. ورزش‌های ساده و محرک‌های طبیعی می‌توانند به پایین آمدن کودک و آمادگی برای تولد کمک کنند. به عنوان مثال، راه رفتن منظم، کودک شما را تشویق می‌کند تا به دهانه رحم نزدیک شود.

تحریک نوک پستان همچنین باعث ترشح اکسی توسین می شود، هورمونی که باعث انقباضات رحمی می شود که می تواند از طریق ماساژ ملایم یا کمپرس گرم  کنترل شود. مقاربت همچنین می تواند باعث درد زایمان شود، زیرا پروستاگلاندین های موجود در مایع منی به زایمان کمک می‌کند و اکسی توسین در طول ارگاسم ترشح می‌شود.

علاوه بر این، روال معمول دوران بارداری خود را ادامه دهید، از جمله مصرف ویتامین ها، تمرینات کگل، استراحت کافی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و چرت زدن در صورت نیاز. نظارت منظم بر ضربان قلب کودک نیز بسیار مهم است.

ترشحات واژن در هفته 39 بارداری

با نزدیک شدن به هفته سی و نهم بارداری، ترشحات واژن طبیعی بوده و یک علامت رایج زایمان است، اما همیشه تضمینی نیست که زایمان بلافاصله پس از آن انجام شود. ترشح ممکن است به صورت یک یکباره باشد  یا به تدریج حجم آن در طول زمان افزایش یابد. در برخی موارد به دلیل وجود خون ممکن است با رنگ صورتی همراه باشد.

ترشحات واژن می‌تواند چندین روز یا حتی چند هفته قبل از شروع زایمان رخ دهد. برخی از زنان ممکن است برای اولین بار این ترشحات را تجربه کنند و آن را با عفونت دستگاه ادراری یا مسائل دیگر اشتباه بگیرند. اما به صورت کلی، اگر در مارحل پایانی بارداری خود هستید، تشخیص این علامت به عنوان نشانه شروع زایمان، بسیار مهم خواهد بود.

هنگام تجربه ترشحات واژن، زود نتیجه نگیرید یا تصور نکنید که آماده زایمان هستید و برای اطمینان حتما با پزشک مشورت کنید.

پیاده روی در هفته 39 بارداری

دانستن میزان مناسب پیاده روی در دوران بارداری به شما کمک بزرگی می‌کند. اگر در پیاده روی تازه کار هستید، با یک برنامه قابل کنترل سه بار در هفته، کار را شروع کنید و هر جلسه 15 تا 30 دقیقه راه بروید و به تدریج مدت و دفعات پیاده روی خود را افزایش دهید. در بهترین حالت، زنان باردار باید در مجموع ۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی در هفته داشته باشند.

شما می‌توانید تا سه ماهه سوم بارداری و حتی پس از زایمان نیز با خیال راحت به پیاده روی ادامه دهید.

معاینه لگن در هفته 39 بارداری

با نزدیک شدن به پایان هفته 39 بارداری خود، احتمالاً تحت معاینه لگنی قرار خواهید گرفت. به طور معمول، این معاینه در حدود هفته 38 انجام می شود، اما برای تأیید آمادگی بدن شما برای زایمان، ممکن است در این هفته نیز انجام شود.

پزشک اندازه و شکل لگن شما را ارزیابی و آن را با قطر سر و بدن کودک شما مقایسه می‌کند تا مشخص شود شما می‌توانید به طور طبیعی زایمان کنید یا خیر.

سزارین در هفته ۳۹ بارداری

مادران باردار اغلب به این فکر می کنند که بهترین زمان برای سزارین چه زمانی است. متخصصان می‌گویند که زمان ایده‌آل برای سزارین بین هفته های 39 تا 40 بارداری است. البته انجام سزارین خیلی زود، قبل از هفته 39 یا خیلی دیر، بعد از 40 هفتگی، می تواند خطراتی را برای سلامت نوزاد به همراه داشته باشد.

علائمی که می‌گویند باید به پزشک مراجعه کنید

در هفته 39 بارداری، در صورت مشاهده علائم غیرعادی یا مشکوک به شروع زایمان، ختما به کلینیک یا بیمارستان مراجعه کنید. اگر در مورد شدت انقباضات نگران هستید، متوجه ترشحات غیرطبیعی واژن می‌شوید، یا شش انقباض یا بیشتر را در عرض یک ساعت تجربه می‌کنید، با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید.

علاوه بر کنترل حرکات جنین، به هرگونه تغییر در سلامت کلی خود و سلامت کودک توجه کنید. اگر سردرد شدید، تهوع و استفراغ، تغییر در بینایی، افزایش حساسیت به لمس، تاری دید یا سوسو زدن چشم‌ها، درد زیر دنده ها و بالای شکم، یا تورم ناگهانی صورت، دست ها و پاها را تجربه کردید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران