جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم دیابت بارداری / دیابت در بارداری و خطرات آن برای نوزاد

علائم دیابت بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بارداری برای اکثر زنان دلپذیر است، اما دورۀ آسانی نیست. اگر زنی باردار باشد و علائم دیابت بارداری هم داشته باشد، کارش سخت‌تر است.

دیابت در بارداری باعث افزایش قند خونِ زن باردار می‌شود و این وضعیت هم برای سلامت او خطر دارد و هم برای سلامت جنین. درباره علل و علائم دیابت نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.

البته دیابت در بارداری کاملا قابل کنترل است. اگر باردارید و علائم دیابت در بارداری را در خود مشاهده می‌کنید، نگران نباشید و بدانید که می‌توانید سلامت خود و کودکتان را حفظ کنید. خبر خوش دیگر این است که بعد از زایمان معمولا قندخون شما با رعایت برخی نکات مهم به سطح عادی برمی‌گردد.

ضمن اینکه داروی جدید درمان قطعی دیابت را دراین مطلب بشناسید.


تصویر خدمات اقساطی

دیابت بارداری چیست

دیابت بارداری نوعی دیابت است که برای نخستین بار در دوران بارداری یک زن تشخیص داده می‌شود؛ یعنی حتی زنانی که سابقۀ دیابت نداشته‌اند، ممکن است در دوران بارداری به آن مبتلا شوند.

دیابت بارداری مثل هر نوع دیابت دیگری، موجب می‌شود که سطح خون زن باردار افزایش پیدا کند. این وضعیت معمولا بین هفته‌های 24 تا 28 بارداری رخ می‌دهد.  رژیم غذایی برای دیابت و در کنار آن ورزش بهترین راه‌ها برای درمان دیابت بارداری می‌باشد.

دیابت بارداری

همان‌طور که گفتیم، دیابت بارداری قابل کنترل است. اما احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده را بالا می‌برد. دربارۀ درمان دیابت نوع 2 در این مطلب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علائم دیابت بارداری

در اکثر مواقع دیابت بارداری علائم قابل توجهی ندارد. معمولا سوابق پزشکی شماست که به پزشک نشان می‌دهد ممکن است دیابت بارداری داشته باشید و به شما توصیه می‌کند که آزمایش خون بدهید. برای آشنایی با موارد مناسب به عنوان تغذیه در دوران بارداری این مطلب را بخوانید.

در این بخش می‌خواهیم نشانه‌های دیابت در بارداری را به تفکیک دوره‌های سه ماهه برایتان توضیح دهیم:

  • علائم دیابت بارداری در سه ماه اول: در این دوره معمولا نشانۀ خاصی از دیابت دیده نمی‌شود. اگر زن باردار آزمایش خون بدهد، معمولا میزان قندخون ناشتای او اندکی بالاست.
  • علائم دیابت بارداری در سه ماه دوم: علامت اصلی دیابت در سه ماهۀ دوم بارداری افزایش سطح گلوکز خون است که با آزمایش خون مشخص می‌شود. در این دوره هم نشانۀ خاص دیگری وجود ندارد.
  • علائم دیابت بارداری در سه ماه سوم: تشنگی و تکرر ادرار معمولا دو نشانۀ اصلی دیابت در بارداری هستند که در سه ماه سوم بارداری خودشان را نشان می‌دهند. علاوه بر این دو، زن باردار ممکن است خستگی، دوبینی چشم و تاری دید، حالت تهوع و قارچ واژن را نیز تجربه کند.

برای آزمایش قندخون برای تشخیص دیابت بارداری می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل شرکت «حال» استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که مطلبی که مربوط به اهمیت آزمایش دیابت بارداری است را نیز مطالعه کنید

آزمایش در منزل

راه های تشخیص دیابت بارداری

اگر زن باردار هیچ سابقه‌ای از دیابت نداشته باشد، و قند خون او در ابتدای بارداری طبیعی باشد، معمولا پزشک آزمایش بارداری را به هفته بیست و چهارم بارداری تا 28 بارداری موکول می‌کند. اما اگر علائم دیابت بارداری وجود داشته باشد آزمایش زودتر نیز انجام خواهد شد. البته در آزمایش قبل از بارداری تمامی این موارد انجام می‌شود. برای تشخیص دیابت بارداری چند نوع تست وجود دارد:

تست چالش گلوکز

این آزمایش نیازی به ناشتا بودن ندارد و در هر ساعتی قابل انجام است. برای آزمایش، زن باردار یک محلول قندی را می‌نوشد و یک ساعت بعد آزمایش خون می‌دهد. در حین آزمایش فرد باید فعالیت بدنی زیاد نداشته باشد و یک جا بنشیند، یا اگر حالت تهوع داشت دراز بکشد. اما اگر استفراغ کند نتیجۀ آزمایش دیگر قابل اتکا نیست.

نتیجۀ آزمایش نشان می‌دهد که بدن زن باردار چگونه قند را مصرف می‌کند. سطح قندخون تا ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر طبیعی است؛ اما اگر سطح قند خون بالاتر باشد، پزشک آزمایش تحمل گلوکز را تجویز می‌کند. البته بعضی از پزشکان از همان ابتدا سراغ آزمایش تحمل گلوکز می‌روند.

درباره سونوگرافی بارداری و نحوه انجام آن در منزل بیشتر بدانید

آزمایش تحمل گلوکز

برای انجام این آزمایش زن باردار باید 8 ساعت ناشتا باشد. برای آزمایش از خون او نمونه‌گیری می‌شود (برای آزمایش قند ناشتا) و سپس به فرد محلولی حاوی 100 گرم گلوکز خوراکی داده می‌شود. سپس طی سه ساعت، هر ساعت یک بار، سه نمونه خون از فرد گرفته می‌شود.

در نتایج آزمایش، اگر قند خون در دو مورد بیش از اندازۀ استاندارد باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که زن باردار دچار دیابت بارداری است. به این آزمایش، آزمایش تحمل گلوکز سه ساعته می‌گویند.

اگر پزشک آزمایش چالش گلوکز را انجام ندهد، معمولا آزمایش تحمل گلوکز دو ساعته را تجویز می‌کند. تفاوت آزمایش دو ساعته با آزمایش سه ساعته این است که محلول قندی حاوی 75 گرم گلوکز خوراکی است و نمونه‌ها طی دو ساعت گرفته می‌شوند.

درباره افسردگی بارداری بیشتر بدانید

آزمایش قند خون بارداری

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

شاید بپرسید استاندارد قند خون در آزمایش‌ تحمل گلوکز چقدر است. مقادیر استاندارد قند خون در آزمایش سه ساعته به شرح زیر است:

  • قند خون ناشتا کمتر از ۹۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • نمونۀ اول قند خون، کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • نمونۀ دوم قند خون، کمتر از ۱۵۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • نمونۀ سوم قند خون، کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

همچنین، مقادیر استاندارد قند خون در آزمایش تحمل گلوکز دو ساعته به صورت زیر است:

  • قند خون ناشتا کمتر از ۹۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • نمونۀ اول قند خون، کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • نمونۀ دوم قند خون، کمتر از ۱۵۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

با تست گلوکز بارداری و نحوه انجام آن آشنا شوید

عوارض دیابت بارداری

دیابت در بارداری می‌تواند هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را تهدید کند؛  پس از شناخت علائم دیابت بارداری در این بخش دربارۀ عوارش دیابت بارداری بر مادر و جنین به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

عوارض دیابت بارداری بر مادر باردار

1- خطر ابتلا به فشار خون بالا در بارداری

2- خطر ابتلا به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری

3- افزایش احتمال نیاز به زایمان سزارین و جراحی

4- خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده

5- احتمال ابتلا به دیابت در بارداری‌های بعدی

عوارض دیابت بارداری بر جنین

1- وزن زیاد هنگام تولد

2-نارس بودن (زایمان زودرس)

3- مشکلات تنفسی

4- قند خون پایین پس از تولد (هیپوگلیسمی)، اگر این وضعیت شدید باشد، ممکن است باعث تشنج نوزاد نیز بشود.

5- احتمال مرگ نوزاد قبل از تولد یا پس از آن

6- احتمالا ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 در آینده.

درباره هفته دوم بارداری بیشتر بدانید

دیابت در بارداری

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداري

برای محققان پزشکی هنوز کاملا مشخص نیست که چرا بعضی از زنان به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که در دوران بارداری سطح هورمون‌های بدن تغییر می‌کند و هضم قند برای بدن سخت‌تر می‌شود. همچنین پزشکان می‌گویند که اضافه وزن قبل از بارداری در ابتلا به دیابت بارداری نقش دارد.

اگر می‌خواهید درباره لکه بینی در بارداری بیشتر بدانید می‌توانید این مطلب را بخوانید.

تجربه نشان می‌دهد که علائم دیابت بارداری در زنانی که شرایط زیر را دارند، بیشتر دیده می‌شود:

  • سن بالا
  • چاقی یا اضافه وزن
  • عدم تحرک بدنی
  • داشتن سابقه دیابت بارداری در حاملگی قبلی
  • ابتلا به پیش‌دیابت
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سابقۀ خانوادگی دیابت
  • تولد نوزاد با وزن 4 کیلوگرم و یا بیشتر

بیشتر بدانید: چی بخورم بچم خوشگل بشه

گفتگو با متخصص برای درمان دیابت بارداری

اگر هریک از شرایط زمینه‌ای دیابت در بارداری را دارید، از همان ابتدا پزشک خود را در جریان بگذارید و آزمایش دیابت بارداری را انجام دهید. لازم نیست برای این آزمایش حتما به آزمایشگاه‌ها مراجعه کنید. انجام آزمایش دو ساعته و سه ساعته تحمل گلوکز در محیط آزمایشگاه برای بیشتر زنان دشوار است. با استفاده از خدمات آزمایش در منزل شرکت حال می‌توانید این آزمایش را در محیط آرام و امن خانه انجام دهید.

همچنین اگر قصد بارداری دارید به شما توصیه می‌کنیم که از همان ابتدا از دکتر زنان آنلاین در مجموعه «حال» کمک بگیرید. برگزاری جلسات مشاوره و درمان به صورت آنلاین، می‌تواند به آرامش شما در دوران بارداری کمک زیادی کند.

سوالات متداول درباره علائم دیابت بارداری

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”قند خون در بارداری باید چه عددی باشد” answer-0=”قند خون در دوران بارداری در شرایط ناشتا باید کمتر از ۹۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”آیا دیابت بارداری بعد از زایمان رفع می شود” answer-1=”بله خوشبختانه پس از زایمان قند خون به شرایط نرمال بازمی‌گردد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”آیا دیابت بارداری برای جنین خطرناک است” answer-2=”در صورتی که دیابت بارداری کنترل نشود، برای جنین خطراتی دارد؛ از جمله افت قند خون پس از تولد، مشکلات تنفسی، اضافه وزن، نارس بودن و غیره.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”از کجا بفهمیم دیابت بارداری داریم” answer-3=”دیابت بارداری با آزمایش قند خون تشخیص داده می‌شود. اگر فکر می‌کنید احتمال ابتلای شما به دیابت بارداری بالاست، از پزشک خود بخواهید که برایتان آزمایش قند خون تجویز کند.” image-3=”” headline-4=”h3″ question-4=”چه غذاهایی برای دیابت بارداری مفید است” answer-4=”زنان مبتلا به دیابت بارداری باید از موادغذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های ساده پرهیز کنند و در مقابل غلات کامل و سبزیجات و میوه‌های غیرنشاسته‌ای را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در این زمینه باید با پزشک خود مشورت کنید.” image-4=”” headline-5=”h3″ question-5=”دیابت بارداری چه خطراتی برای جنین دارد” answer-5=”افت قند خون پس از تولد، مشکلات تنفسی، اضافه وزن، نارس بودن، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده از جمله مشکلاتی است که جنین با آن روبروست.” image-5=”” headline-6=”h3″ question-6=”برای جلوگیری از دیابت بارداری چه کنیم” answer-6=”چاقی و عدم تحرک از مهم‌ترین علل ابتلا به دیابت بارداری است. برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری وزن خود را در محدودۀ سالم نگاه دارید، غذای سالم بخورید و زیر نظر پزشک سطح قند خون خود را به صورت مداوم ارزیابی کنید.” image-6=”” headline-7=”h3″ question-7=”چگونه دیابت بارداری را کنترل کنیم” answer-7=”لازم است که برای این کار از پزشک کمک بگیرید. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که دارای علائم دیابت بارداری هستید، برای شما دارو تجویز می‌کند و توصیه‌هایی دربارۀ تغذیه شما ارائه می‌دهد.” image-7=”” count=”8″ html=”true” css_class=””]

منابع

https://www.mayoclinic.org

https://www.cdc.gov

https://en.wikipedia.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

دریا

9 ماه پیش

میشه درباره رژیم غذایی مناسب برای مادران بارداری که دیابت بارداری هم توضیح بدید؟؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر مصرف کربوهیدرات را مدیریت کنید و مصرف فیبر را افزایش دهید. صبحانه خوب و کاملی مصرف کنید و هیچ وعده غذایی را جا نندازید و یا حذف نکنید. مصرف قند و شیرینی و دسر را بسیار کاهش داده و بهتر است حذف کنید. در مصرف شیر را هم مدیریت کنید چون قند شیر لاکتوز هم باعث افزایش قند بارداری میشود. زنان باردار که قند خون بالایی دارند باید میوه‌های مثل آناناس و انگور و انجیر را کمتر مصرف کنند. برای راهنمایی دقیق درباره رژیم غذایی مناسب دیابت بارداری بهتر است قبل از هرچیزی باید دکتر تغذیه مشاوره داشته باشید. میتوانید از پزشک متخصص تغذیه آنلاین مجموعه حال مشاوره بگیرید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات