جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ابترکس

EBETREX

خرید دارو
مشخصات
نام عمومی: METHOTREXATE SODIUM INJECTION PARENTERAL 10 mg/1mL 5MILLILITER
دسته بندی: بدون دسته بندی
شکل دارو:

تزریق

نحوه مصرف:

وریدی

محدودیت برای شیردهی:

محدودیت شیردهی

محدودیت بارداری: در این گروه، مطالعاتی بر روی حیوانات باردار انجام شد که نشان از اثرات جانبی بر روی جنین را داشت اما این آزمایشات به صورت گسترده و کافی در مورد جنین انسان انجام نشده است. این گروه از داروها تنها زمانی برای مادران باردار تجویز می‌شوند که منافع آن‌ها از مضراتش بیشتر باشد.
مصرف دامپزشکی:

ندارد

بیماری های مرتبط

تزریق ابترکس در درمان بیماری‌های مانند دردهای شدید، بیماری‌های سرطانی، بیماری‌های اکتشافی مزمن مانند انفرادی، میگیرند، پسیفیکس و عفونت ها استفاده میشود.
موارد مصرف

متوتركسات در درمان كارسينوم سینه، سر و گردن، ريه، تومور تروفوبلاستيك، لوسمي لنفوسيتيك حاد، لوسمي مننژيال، لنفوم ‌هاي غيرهوچكيني، ميكوزفونگوئيد، استئوساركوما، پسوريازیس، آرتريت روماتوئيد، كارسينوم گردن رحم، تخمدان، مثانه، كليه، پروستات و بيضه، لوسمي ميلوسيتيك حاد، ميلوم مولتيپل، آرتريت ناشي از پسوريازیس و درماتوميوزيت مصرف می شود. | ابترکس یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که برای درمان برخی از بیماری ها و حالات استفاده می شود. این دارو برای کاهش التهاب، درد و تب استفاده می شود. برخی از بیماری ها و حالاتی که ابترکس ممکن است درمان کند عبارتند از: - التهاب مفاصل مزمن مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت جوانان - آرتروز (سایر نام های آن شامل ارتوز، ارتریت، ارتریت مفصلی و ارتریت مفصلی) - آنکیلوزینگ سپتیک (یک نوع التهاب مفصلی) - درد عضلانی و التهاب عضلانی - التهابات پس از عمل جراحی - درد و التهاب پس از ضربه یا آسیب مستقیم به استخوان یا مفصل مهم است که قبل از استفاده از ابترکس، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما مناسب است و همچنین به دستورات و دوزهای تجویز شده توسط پزشک پایبند باشید.

عوارض و هشدار ها

عوارض

مواردی که باید پیش از مصرف تزریق ابترکس به پزشک اطلاع داد شود، عبارتند از: داروهایی که استفاده می‌کنید، واکنش‌های حساسیت قبلی، بیماری‌های موجود.

هشدارها

عوارض و هشدارهای ممکن بعد از تزریق ابترکس شامل: تشنج، تهوع، افسردگی تنفسی، کمبود آبی، کمک به اعتیاد، ضربان قلب غیرطبیعی، سرگیجه، خفگی.

تداخل دارویی

تزریق ابترکس با داروهای مهارکننده‌های سیستم عصبی مرکزی (CNS depressants) تداخل دارد.

نکات قابل توصیه

نكات قابل توصيه 1- در تزريق دارو از راه غلاف طناب نخاعي، مقادير زيادي متوتركسات وارد جريان خون مي‎-شود. بنابراین در بيماراني كه به طور سيستميك نيز دارو دريافت می ‌کنند تنظيم مجدد مقدار مصرف سيستميك توصيه مي ‎شود. 2- تعداد لكوسيت ‎‌ها و پلاكت‎‌ ها 10-7 روز بعد از تجويز دارو به حداقل مي ‎رسد و 7 روز بعد به ميزان طبيعي برمی‌ گردد. 3- در بيماران مبتلا به آسيت، انسداد مجراي گوارش،‌ وجود ترشحات جنب يا صفاق و عيب كار كليه ممكن است مقادير بيشتر و يا مدت زمان مصرف طولاني‎ تر لوكوورين لازم باشد. توصيه مي‎ شود طول مدت مصرف لوكوورين بر اساس غلظت پلاسمايي متوتركسات تعيين گردد. 4- در درمان پسوريازيس، بعد از دستیابی به پاسخ باليني مطلوب مقادير مصرف دارو تدريجاً كاهش داده شود و زمان استراحت (قطع مصرف دارو) به حداكثر زماني كه پاسخ مناسب را ايجاد كند،‌ افزايش يابد.

مشاوره سریع

داروها و مکمل های مرتبط

تشخیص تداخل دارویی

شما از این بخش میتونید وجود یا عدم تداخل دارویی بین دو دارو را بررسی کنید

مشاهده نتیجه