جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آشنایی با مهم ‎ترین و شایع ترین علائم سرطان معده

تاریخ بروزرسانی : ۲۲ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سرطان معده در اثر رشد سلول‎‌های سرطانی در پوشش داخلی معده ایجاد می‎‌شود. این بیماری چهارمین سرطان رایج در جهان و دومین عامل مرگ بر اثر سرطان است که متاسفانه در ایران هم شیوع دارد. علائم سرطان معده در مراحل ابتدایی آن می‌تواند پنهان باشد، به همین دلیل شناسایی و تشخیص آن نسبت به برخی از سرطان‎‌های دیگر دشوار‎تر است. می‎‌توان گفت در بسیاری از موارد تا زمانی که این بیماری پیشرفت نکرده و به سایر بخش‎‌های بدن سرایت نکند، قابل تشخیص نیست. به همین دلیل باید سالی یک بار برای چکاپ به پزشک مراجعه کرد و یا از خدمات بخش متخصص معده آنلاین سامانه حال استفاده کرد.

خوب است بدانید که معده یک کیسه عضلانی سه لایه است که در وسط شکم، زیر قفسه سینه قرار دارد. کار این اندام دریافت و نگهداری غذای خورده شده، تغذیه و آماده‌‎سازی آن برای هضم است. سرطان معده می‎‌تواند همه بخش‎‌های آن را درگیر کند، اما در بیشتر مواقع منظور از سرطان، درگیر شدن سلول‌های بافت دیواره داخلی معده است. محلی از معده که درگیر سلول‎‌های سرطانی شده، تعیین کننده انتخاب گزینه‎‌های درمانی است. روش معمول درمان برای این نوع سرطان، انجام عمل جراحی برای خارج کردن کل یا بخشی از آن است. سایر درمان‎‌ها مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی ممکن است قبل یا بعد از جراحی انجام شوند.

در حال بخوانید: تست کرونا در تهران


تصویر خدمات اقساطی

علل و عوامل خطر ساز سرطان معده

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان معده می‎‌شود. پزشکان می‎‌دانند که سرطان از زمانی شروع می‌‎شود که تغییراتی در ساختار DNA سلول‎‌های معده ایجاد می‎‌شود. DNA سلول حاوی دستور‎العمل‎‌هایی است که به سلول می‎‌گوید چه کاری باید انجام دهد. این دستورا‎لعمل‎‌های جدید باعث مرگ سلول‎‌های سالم شده و تومورها را تشکیل می‎‌دهند که می‎‌تواند به بافت سالم حمله کرده و آنها را از بین ببرد. با گذشت زمان سلول‎‎‌ها می‌‎توانند به مناطق دیگر بدن گسترش یافته و متاستاز دهند. برخی از عوامل خطرساز در این بیماری عبارتند از:

  • بیماری بازگشت اسید معده به مری
  • رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان معده
  • گاستریت یا ورم معده
  • سیگار کشیدن
  • پولیپ‎‌های معده
  • چاقی
  • رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی
بالا رفتن ریسک سرطان در اثر کشیدن سیگار

استعمال دخانیات از جمله سیگار باعث افزایش ریسک سرطان معده می‌شود

علائم اولیه سرطان معده

گرچه به نظر می‎‌رسد که هیچ علائم و نشانه اولیه‎‌ای در این نوع سرطان مشاهده نمی‎‌شود اما با رشد و گسترش بیماری، برخی از شواهد، گویای مشکلی در این اندام هستند. از جمله این موارد می‎‌تواند به نشانه‌‎های زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • درد شکم یا درد مبهم در بالای شکم

شما می‌توانید درباره علت درد زیر شکم نیز در حال بخوانید.

  • نفخ بیش از حد. برای آگاهی بیشتر درباره این مشکل می‎‌توانید مقاله درمان نفخ را از وب‎سایت حال مطالعه کنید.
  • سوء هاضمه
  • احساس سیری بعد از خوردن وعده غذایی کوچک

همینطور جهت مطالعه راجع به کم اشتهایی و نشانه‌های آن می‌توانید به مقاله مرتبط با آن در حال سر بزنید.

آشنایی با این علائم و مراجعه زودهنگام به پزشک می‎‌تواند به شناسایی به‎‌موقع این بیماری و درمان مناسب منجر شود. یکی از عواملی که باعث خطرساز بودن این سرطان شده است، مراجعه دیرهنگام برای درمان و ناتوانی در کنترل آن است. سرطان معده در مرحله پیشرفته رشد و گسترش یافته و می‎‌تواند اندام‌‎های اطراف یا دوردست را هم تحت تاثیر قرار دهد از جمله کبد و روده بزرگ. برخی از علائم پیشرفته این بیماری هم عبارتند از:

  • کاهش وزن قابل توجه و استفراغ بیش از حد در اثر انتشار بیماری به روده و بروز انسداد در معده یا روده
  • زردی پوست یا چشم در اثر گسترش بیماری به کبد

آیا بیماری‎‌های دیگری با علائم مشابه سرطان معده می‎‌شناسید؟

بیشتر بدانید: خواص دارچین و عسل

انواع سرطان معده

بیش از ۹۰ درصد موارد سرطان معده را نوعی از آن به نام آدنوکارسینوم تشکیل می‎‌دهد. با این حـال این بیماری انواع دیگری هم دارد که گرچه احتمال ابتلا به آن‎ها کمتر است، اما لازم است که در مورد آن‌ها نیز بیشتر بدانیم. در ادامه به توضیح بیشتر درباره انواع سرطان معده می‌‎پردازیم.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

آدنوکارسینوم

شایع‌‎ترین نوع سرطان معده به نام آدنوکارسینوم شناخته می‎‌شود. این بیماری از بافت غده‌ای سرچشمه می‎‌گیرد. منشا آن به طور خاص، نوعی بافت غده‌‎ای است که به عنوان بافت اپیتلیال شناخته می‌‎شود و سطوح، حفره‎‌ها و تمام اندام‎‌های بدن را می‌‎پوشاند. از آن‎جا که تمام اندام‌‎های بدن ما با این بافت پوشیده شده است، آدنوکارسینوم می‌تواند بر روی هر اندام دارای آن بافت به جز معده هم اثر بگذارد و باعث گسترش بیماری شوند.

زرد شدن چشم‎ها در اثر متاستاز سرطان معده به کبد

در صورت متاستاز سرطان معده به کبد، بخش سفید چشم‎‌ها ممکن است به رنگ زرد دیده شود

لنفوم معده

لنفوم به سرطانی گفته می‎‌شود که از سیستم لنفاوی منشاء می‎‌گیرد. سیستم لنفاوی که متشکل از لنفوسیت‎‌هاست، وظیفه دفاع از بدن در برابر عفونت و بیماری‎‎ را بر عهده دارد. رشد و تکثیر غیر طبیعی لنفوسیت‌‎های بدخیم در ناحیه معده عامل لنفوم معده است. این بیماری تنها دو درصد از موارد سرطان معده را تشکیل می‎‌دهد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

تومورهای استرومال دستگاه گوارش

این تومورها شایع‌‎ترین تومورهای دستگاه گوارش هستند که بیشتر در معده یا روده کوچک فعال می‎‌شوند. چنین تومورهایی می‎‌توانند خوش‎‌خیم (غیر سرطانی) یا بد‎خیم (سرطانی) باشند. این تومورها از سلول‎‌های دیواره معده به نام سلول‎‌های بینابینی که نوعی بافت عضلانی صاف هستند، تشکیل می‌‎شود و تشکیل آن‎‌ها بیشتر در افراد سنین ۴۰ تا ۷۰ سال مشاهده می‎‌شود.

تومورهای کارسینوئید

این تومورهای معده باعث ایجاد نوعی سرطان نادر با سرعت رشد آهسته می‎‌شوند که از سلول‌‎های سیستم عصبی و غدد درون‎‌ریز سرچشمه می‎‌گیرند. تومور کارسینوئید می‎‌‎تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند و معمولا تا قبل از پیشرفت بیماری هیچ علامت و نشانه‎ مشهودی ایجاد نمی‎‌کنند. این تومورها ممکن است باعث تولید هورمون‎‌هایی در بدن شوند که علائمی مثل اسهال را در پی دارد.

بیشتر بدانید: علت پف زیر چشم

سن سرطان معده

سن معمول برای ابتلا به سرطان معده در جهان، بعد از ۷۲ سالگی و سن شیوع و افزایش شیب بیماری بعد از ۶۰ سالگی است. اما به طور کلی احتمال بروز آن بعد از ۵۰ سالگی بالا می‌‎رود. سن ابتلا به سرطان معده در زنان و مردان ایرانی به ترتیب بین ۶۵ تا ۶۹ و ۶۰ تا ۶۴ سال بوده که ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی آن است. به نظر می‎‌رسد این موضوع به عادات غذایی و سبک زندگی ایرانی‌‎ها بستگی داشته باشد.

طول عمر سرطان معده

بقای بیماران مبتلا به سرطان معده به مرحله و پیشرفت آن و متاستاز بیماری به سایر نقاط بدن بستگی دارد. به نظر می‌‎رسد که شانس بقای ۵ ساله بیماران مبتلا به سرطان معده در ایران خیلی زیاد نیست. این مسئله با سن بالا، مرحله بیماری و متاستاز به سایر نواحی بدن مرتبط است. یکی از مهم‎‌ترین دلایل شانس پایین زنده ماندن این بیماران، دیر مراجعه کردن برای تشخیص و درمان بیماری است. اکثر بیماران در مراحل نهایی مراجعه می‎‌کنند که در این وضعیت اغلب دچار متاستازهای غدد لنفاوی، کبد و حتی نواحی دوردست هستند. در نتیجه درمان آن‎ها بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین آموزش‌‎های فراگیر از طریق رسانه‎‌های عمومی در مورد علائم اولیه بیماری و انجام معاینات دوره‌‎ای برای تشخیص زودهنگام بیماری ضروری است.


تشخیص سرطان معده

اولین مرحله در تشخیص سرطان معده با بررسی کامل تاریخچه خانوادگی شروع می‎‌شود. این مسئله در شناسایی این بیماری بسیار مهم است. البته علاوه بر گرفتن سابقه خانوادگی و انجام معاینه فیزیکی، چندین روش پیشرفته هم برای شناسایی سرطان معده وجود دارد. این روش‌‎ها عبارتند از:

  • آزمایش خون پنهان در مدفوع برای بررسی وجود خون در مدفوع

درباره آزمایش خون می‌توانید به مقاله مرتبط به آن رجوع کنید و بطور کامل درباره این آزمایش بخوانید.

  • آندوسکوپی مجاری فوقانی گوارشی برای بررسی وجود سلول‎‌های غیر طبیعی
  • رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی، یک آزمایش تشخیصی اشعه ایکس برای بررسی دستگاه گوارش
  • آزمایش هلیکوباکترپیلوری برای بررسی وجود این باکتری در معده که می‌‎تواند باعث زخم معده و سرطان شود.
  • جراحی لاپاراسکوپی که یک روش جراحی کم‌خطر با حداقل آسیب برای شناسایی قسمت‎‌های داخلی بدن است.

برای تعیین و شناسایی مراحل سرطان معده از روش‎‌هایی مانند نمونه برداری، سی تی اسکن، سونوگرافی، آندوسکوپی و لاپاراسکوپی استفاده می‎شود. متخصصان این بیماری را با توجه به اندازه تومور، تعداد غدد لنفاوی درگیر و متاستاز آن به سایر نقاط بدن، طبقه‌بندی می‎‌کنند که به آن استیج بیماری می‎‌گویند. این طبقه بندی بین صفر تا چهار بوده که استیج صفر با حداقل و استیج چهار با حداکثر خطر است.

در حال بخوانید: تفسیر آزمایش تالاسمی ماژور

درمان سرطان معده

به طور کلی دو نوع درمان موضعی و سیستمیک برای سرطان معده قابل انجام است. ممکن است پزشک تشخیص دهد که یکی از آن‌ها یا هر دو نوع برای درمان بیمار مورد نیاز است. این روش‎‎ها با توجه به سن و سلامتی بیمار، مرحله بیماری، نوع، اندازه و محل تومور و نتایج آزمایشات فرد انتخاب می‎‌شوند. در ادامه به توضیح درباره هر یک از این روش‌‎ها می‎‌پردازیم.

درمان موضعی

جراحی و پرتو درمانی نمونه‌‎هایی از درمان‌های موضعی هستند که فقط ناحیه‎‌ای را که توسط تومور درگیر شده، تحت تاثیر قرار می‎‌دهند. در این روش‎‎‌ها تلاش می‎‌شود که فقط سلول‎‌های سرطانی تخریب شده و از آسیب رساندن به سلول‎‌های سالم جلوگیری شود.

درمان سیستمیک

در این روش دارو با عبور از جریان خون به تمام سلول‎‌های بدن می‌‎رسد. شیمی درمانی نمونه‌‎ای از این روش است. از درمان سیستمیک برای حذف یا کنترل سلول‎‌های سرطانی استفاده می‌شود. البته روش دیگری به نام درمان بیولوژیک هم ممکن است برای مقابله با سرطان معده به کار گرفته شود که عوارض جانبی روش‎‌هایی مانند شیمی درمانی را به حداقل می‎‌رساند. این روش‌‎ها توانایی بدن بیمار برای مبارزه با بیماری را تقویت کرده و سیستم ایمنی بدن را به سمت هدف قرار دادن سلول‎‌های سرطانی هدایت کند.

انجام پرتو درمانی برای از بین بردن سلول‎های سرطانی معده

رادیوتراپی یا پرتو درمانی یک روش موضعی در درمان سرطان معده است

پیشگیری از سرطان معده

پزشکان توصیه می‎‌کنند که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده موارد زیر را رعایت کنید:

اضافه وزن خود را کاهش دهید:

کاهش وزن و داشتن وزن مناسب و حفظ تناسب اندام می‌‎تواند ریسک ابتلا به انواع بیماری‎‌ها از جمله سرطان معده را کاهش دهد. اگر برای کاهش وزن و دریافت برنامه مناسب برای این کار به راهنمایی تخصصی نیاز دارید، می‎‌توانید از متخصص تغذیه در سایت حال کمک بگیرید.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی داشته باشید:

انتخاب طیف گسترده‌‎ای از میوه‌‎ها و سبزیجات رنگارنگ می‌‎تواند به سلامت معده کمک کند. درباره خواص کلم بروکلی برای کبد و همینطور سایر خواص آن می‌توانید مقاله مرتبط با را در حال بخوانید.

مقدار غذاهای شور و دودی را کاهش دهید:

این غذاها محرک معده هستند و با آسیب به دیواره معده، احتمال زخم و بروز سرطان را در آن افزایش می‎‌دهند.

مصرف دخانیات را کنار بگذارید:

کشیدن سیگار و قلیان ریسک ابتلا به انواع سرطان‌‎ها از جمله سرطان معده را به شدت بالا می‎‌برد. گرچه ترک سیگار ممکن است دشوار باشد، اما می‎‌تواند برای شما سلامتی را به ارمغان آورد.


کلام آخر

همان طور که گفته شد سرطان معده یکی از خطرناک‎‌ترین سرطان‎‌هاست که علت آمار مرگ و میر زیاد ناشی از آن در بیشتر مواقع، علائم اولیه پنهان است. این مسئله به شناسایی دیرهنگام بیماری و ناتوانی در انجام درمان مناسب منجر می‌‎شود. اگر افراد جامعه نسبت به بدن خود آگاه بوده و هر گونه تغییر در روند طبیعی آن را پیگیری کنند، می‎‌توان چنین بیماری‎‌هایی را در مراحل اولیه شناسایی و درمان به‌موقع را آغاز کرد. با این کار احتمال شکست سرطان بالا رفته و آمار مرگ ناشی از آن کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، حفظ روحیه بیمار و حمایت اطرافیان هم یک نکته مهم در درمان بیماری‌‎هایی مانند سرطان معده است. برخی از بیماران در اثر فشار بیماری و عوارض درمان با مشکلات روحی مواجه می‌‎شوند که نیاز به درمان تخصصی دارد. داشتن شرایط روحی مناسب می‎‌تواند در افزایش اثرگذاری درمان‌‎های انجام شده برای این بیماری نقش داشته باشد.

با توجه به آن‎چه در مورد علائم سرطان معده در این مقاله خواندید، می‌‎توانید با مشاهده خفیف‌‎ترین علائم با یک پزشک مجرب تماس گرفته و توصیه‎‌های لازم را دریافت کنید. مشاوران متخصص سامانه آنلاین پزشکی- سلامت حال می‌‎توانند در این زمینه به خوبی به شما کمک کنند. برای مشاوره آنلاین با آن‎‎‌ها کافی است که به وب‎سایت یا اپلیکیشن حال مراجعه کرده و از خدمات ۲۴ ساعته آن بهره‌‎مند شوید. بهتر است بی تفاوت از کنار این علائم عبور نکنید و برای سلامتی خود بیش از پیش ارزش قائل باشید. آیا با علائم سرطان معده به خوبی آشنا شده‌‎اید؟

پرسش‌‎های متداول

سرطان معده چیست؟

به تشکیل و گسترش سلول‎‌‌های تغییر شکل‌یافته بر روی بافت داخلی معده سرطان معده گفته می‌‎شود. این بیماری در صورت عدم تشخیص زود‌هنگام ممکن است به اندام‌‎های دیگر مثل کبد منتشر شود.

علائم سرطان معده چیست؟

این بیماری در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ندارد اما سوزش معده، دشواری در بلع، بی‌اشتهایی و کاهش وزن ناگهانی، احساس درد و پر بودن معده و استفراغ از مهم‌‎ترین نشانه‌‎های آن هستند.

درد سرطان معده چگونه است؟

درد مرتبط با سرطان معده در مراحل ابتدایی دردی مبهم یا خفیف و متناوب است که در نواحی بالای شکم حس می‎‌شود. این درد با تهوع مختصر ولی دائم و سوزش سر دل همراه است.

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟

اگر به درد معده، استفراغ، کاهش وزن، بی اشتهایی، احساس پری در معده و سیری زودهنگام دچار هستید، می‎‌توانید به متخصص داخلی یا گوارش مراجعه کنید.


منابع

sjsph.tums.ac.ir

www.mayoclinic.org

www.healthline.com

stanfordhealthcare.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات