جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای عرق دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تاریخ بروزرسانی : ۱۴ آبان

این مقاله توسط میلاد دودانگه تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-8d67b873-76bb-48aa-afaa-077d884c08bc.jpg
میلاد دودانگه
پزشک عمومی و خانواده
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

عرق دست و پا اگر بیش از حد و غیر طبیعی باشد و به دلایلی غیر از گرما و ورزش بوجود بیاید، در پزشکی اصطلاحا به آن هایپرهیدروزیس می‌­گویند.

سیستم بدن انسان به شکلی است که در پاسخ به گرما، انجام فعالیت‎­های بدنی و یا شرایط احساسی، تعریق به‎‌وجود می‌­آید. تبخیر شدن عرق، پوست را خنک کرده و دمای بدن را پایین می‌­آورد که این موضوع مانع از گرم شدن بیش از حد بدن می‌­شود. در هایپرهیدروزیس، تعریق بدن در مناطق خاصی مانند کف دست و پا، بیشتر از حد معمول و در زمانی به وجود می‌­آید که برای بدن لازم نیست. دو نوع عرق دست و پا وجود دارد: هایپرهیدروزیس اولیه و ثانویه. هیچ علت شناخته شده‌‎ای برای هایپرهیدروزیس اولیه وجود ندارد. اما این عارضه می‌­تواند بر اثر مشکلات روحی و روانی ناشی از استرس و خجالت ایجاد شود. اگر در شش ماه گذشته حداقل شش بار در هفته، متوجه تعریق بیش از حد شده‌‎اید، به پزشک متخصص پوست و مو یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. تلاش برای کاهش استرس هم می‌تواند در مواردی به بهبود این عارضه کمک کند.


تصویر خدمات اقساطی

علت عرق دست و پا

دلیل اولیه عرق دست و پا، اصولا ناشی از بیش‎‌فعالی رشته‌­های عصبی است که غدد عرق را تأمین می‌­کنند؛ اما علت اصلی شناخته شده‌‎ای برای بیش‎‌فعالی این اعصاب وجود ندارد. تحقیقات اخیر در افراد مبتلا نشان می‌‎­دهند که در موقعیت‌­های عاطفی مانند اضطراب، خشم، استرس و شرم، این اعصاب به غدد عرق سیگنال می‌­دهند تا حتی در صورت عدم وجود محرک‌هایی مانند گرما یا فعالیت بدنی، عرق را آزاد کنند.

عرق دست

عرق کردن دست فردی که دلیل مشخصی ندارد

تحقیقات هم‎چنین بیان‎گر این هستند که عوامل ژنتیکی، می‌­توانند یکی از مهم‌­ترین دلایل ابتلا به هایپرهیدروزیس اولیه یا همان عرق دست و پا باشند. البته این مشکل می‌‌تواند در هر شخصی، در بین هر نژادی، در هر مناطق آب و هوایی و در هر سنی بروز کند. با این حال، بسیاری از مبتلایان اصولا در ابتدای دوران کودکی یا نوجوانی خود، متوجه می‌­شوند تعریق بدن­شان بیش از حد است. هیچ روش شناخته شده‎‌ای برای کاهش خطر ابتلا به هایپرهیدروزیس اولیه وجود ندارد؛ اما مثلا اگر می‌­دانید که چربی خون در خانواده شما ارثی است، می‌­توانید با پزشک خود مشورت کرده و در دوره‌­های منظم وضعیت پزشکی‌­تان را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید: علت داغ شدن کف پا

دلایل ثانویه عرق پا و دست می‌­تواند به دلیل استفاده از برخی داروها و مکمل‌­هایی باشد که تعریق بدن از عوارض جانبی آن­ها محسوب می­‌گردد. از عوامل دیگر بروز این عارضه می‎­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشروبات الکلی
  • دیابت و قند خون پایین
  • نقرس
  • حمله قلبی
  • عفونت­‌ها و سرطان­‌های خاص
  • یائسگی
  • پرکاری تیروئید
  • چاقی
  • بارداری
  • بیماری پارکینسون
  • سوء مصرف مواد
  • نارسایی تنفسی
  • اختلالات سیستم عصبی، آسیب نخاعی و ضربه مغزی

شما با قرار گرفتن تحت نظر پزشک می­‌توانید خطر ابتلا به تعریق ثانویه بیش از حد دست و پا را کاهش دهید. به طور مثال برای شرایط مزمن مانند دیابت، مراقبت منظم پزشکی، کاهش وزن بخش مهمی از کنترل سلامتی شما است. یا چنان‎چه عوارض جانبی استفاده از یک دارو منشا بروز این عارضه باشد، تغییر دارو با نظر پزشک ممکن است به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون بارداری

درمان عرق دست و پا

درمان‌های مختلفی برای عرق دست و پا وجود دارد

اسپری های ضدقارچ که باعث می شود پاها کمنر مرطوب شود

بهترین روش درمان برای عرق دست و پا، دنبال کردن راه‌حل‎­‌های اساسی پزشکی است. مشاوره با یک متخصص پوست که تجربه زیادی در زمینه درمان هایپرهیدروزیس کف دست و پا دارد، می­‌تواند ضروری و موثر باشد. غالباً چنان‎چه پزشک عمومی وجود هایپرهیدروزیس را در فردی تشخیص دهد و احساس کند نمی‌­‎تواند آن را به اندازه کافی و مناسب درمان کند، بیماران را به متخصصین پوست ارجاع می‎­‌دهد. متخصصان پوست قادرند طیف گسترده‌‎ای از درمان‌­‎های مربوط به این عارضه را پیشنهاد دهند. برخی از این درمان‌‎­ها شامل موارد زیر است:

داروهای خوراکی خاص

متخصصین با تجویز داروهای آنتی کولینرژیک، انتقال سیگنال‌­های عصبی پاراسمپاتیک را مهار می­‌کنند.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

تجویز ضد تعریق

ضد تعریق­‎‌های بدون اسانس، می­‎‌توانند برای یک یا دو روز به کاهش عرق دست و پا کمک کنند. برای نتیجه بیشتر، به دنبال ضد تعریق‌­های قوی­تری باشید که حاوی کلرید آلومینیوم هستند.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

تزریق بوتاکس

این کار باعث از کار افتادن عصب‌هایی می­‎‌شود که غدد تعریق بدن را تحریک می‎­‌کنند. ممکن است فرد برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چندین بار تزریق بوتاکس نیاز داشته باشد. لازم به ذکر است چنان‎‌چه متخصص پوست این روش درمان را تشخیص دهد، غالبا فرد مبتلا را جهت تائید و اعمال این روش، به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد.

دستگاه یونونتوفورزیس

در این روش کف دست یا پا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در سینی آب گذاشته می‌‎­شود که وجود جریان الکتریکی ضعیف در این سینی‎­‎‌ها باعث متوقف شدن غدد عرق و هم‎چنین تسکین موقتی می‌­گردد. در این روش درمانی نیز بیمار به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت گزگز دست و پا

عمل جراحی

در مواردی که عرق پا و دست شدید می‌­شود، پزشکان ممکن است عمل جراحی سمپاتکتومی توراسیک به روش آندوسکوپیک را توصیه کنند. این عمل جراحی تنها راه متوقف کردن دائمی هایپرهیدروزیس دست و پا (به خصوص برای نوع اولیه آن) است.

یادآور می‌­شویم که نوع اولیه تعریق کف دست و پا اصولا (مگر در بعضی موارد با عمل جراحی) روش درمانی اساسی ندارد. بنابراین معالجه ممکن است صرفا با هدف کنترل کردن تعریق انجام شود.

اگر نیاز دارید که در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید، می‎‌توانید همین حالا و از هر کجا که هستید، از طریق مشاوره آنلاین حال با پزشکان خوب این مجموعه تماس بگیرید و از راهنمایی تخصصی و حرف‌ه‎ای ایشان بهره‎‌مند شوید. تعلل نکنید، حال را دانلود کرده و به جای نگرانی، با مشاور متخصص صحبت کنید.

 

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

پرسش‌های متداول

برای عرق دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شما می‎‌توانید برای درمان عرق دست و پا با دکتر پوست آنلاین یا مغز و اعصاب در سایت حال گفت‌و‎گو کرده و از آن‌‎ها راهنمایی بگیرید.

علت عرق دست و پا چیست؟

دلیل اولیه عرق دست و پا، معمولا به دلیل بیش‎‌فعالی رشته‌­های عصبی است که غدد عرق را تأمین می‌­کنند. اما علت دقیق شناخته شده‌‎ای برای بیش‎‌فعالی این اعصاب وجود ندارد.

دستگاه یونونتوفورزیس چیست؟

روشی برای درمان عرق دست و پا است . در این روش کف دست یا پا به مدت نیم ساعت در سینی آب گذاشته می‌‎­شود. وجود جریان الکتریکی ضعیف در این سینی‎­‌ها باعث می‌شود تا ترشح غدد عرق متوقف شود.

تزریق بوتاکس برای عرق دست و پا مناسب است؟

این کار باعث از کار افتادن عصب‌هایی می‌­‎شود که غدد تعریق بدن را تحریک می‌کنند. ممکن است فرد برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چندین بار تزریق بوتاکس نیاز داشته باشد.

منبع

healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

متین

5 ماه پیش

سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم من به یک دکتر عمومی آزمایش تیروئید ام رو نشون دادم فک کردم شاید مشکل تیرویید باشه ولی ایشون گفت مشکل عرق دستت ارثیه میخواستم بدونم عرق ارثی رو میشه درمان دائمی یا موقت کرد (نمیخوام بوتاکس کنم چون دکتر گفت بوتاکس هنوز تایید سازمان نیست و ممکنه عصب های دستت از کار بیفته و به ریسکش نمی ارزه ) آیا روش درمانی به غیر از بوتاکس هست ممنون میشم جواب بدید
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت شما بخیر تنها روشی که تقریبا برای طولانی مدت برای عرق کف دست گفته شدن همین روش بوتاکس هست بهرحال حتما با پزشک متخصص مشاوره داشته باشید.
پاسخ دهید
0

ساجدی

11 ماه پیش

من هفته پیش برای بوتاکس زیر بغل رفتم. با اینکه یه هفته هم گذشته هنوز موقع حرکت دادن دستم درد میگیره البته دردش کم هست. اون محل هایی که جای تزریق سوزن هست هم هنوز قرمز مونده. نمیدونم جای نگرانی داره که برم پیش دکتر دوباره یا طبیعیه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

سلام وقت بخیر معمولا قرمزی و سوزش و درد تا 2 یا 7 روز ادامه دارد ولی اگر بوتاکس به درستی انجام نشود ممکنه برای حرکت دادن دست دچار مشکل باشید حتی در طولانی مدت. پس اگر بعد از 7 روز همچنان این مشکلات را داشتید بهترست که با پزشک متخصص مشاوره داشته باشید.
پاسخ دهید
0

اسفندیاری

11 ماه پیش

اینکه گفته شد برای تعریق دست ها از بوتاکس استفاده میشه کرد ضرری نداره؟ بدترش نمیکنه؟؟
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات