جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص تری فلوئوپرازین ؛ موارد مصرف، احتیاط و عوارض جانبی آن

تاریخ بروزرسانی : ۲۹ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص تری فلوئوپرازین اغلب برای درمان علائم اسکیزوفرنی توسط پزشک تجویز می‌شود. تری فلوئوپرازین همچنین ممکن است به صورت کوتاه مدت برای درمان اضطراب غیر روان‌پریشی در افرادی که به داروهای دیگر پاسخ نداده‌اند نیز استفاده شود. این دارو در دسته داروهایی که با نام داروهای ضد روان‌پریشی عمومی شناسایی می‌شوند، قرار دارد و با کاهش هیجان غیرطبیعی در مغز عمل می‌کند. ممکن است تری لوئوپرازین این عمل را با کنترل میزان دوپامین مغر انجام دهد.

در این مطلب به معرفی قرص تری فلوئوپرازین پرداخته‌ایم. اگر شما یا یکی از اطرافیان‌تان از این دارو استفاده می‌کنید و یا به تازگی قرار است که با تری فلوئوپرازین تحت درمان قرار بگیرید، این مطلب می‌تواند برای‌تان مفید باشد. از آن‌ جا که تری فلوئوپرازین یک داروی تجویزی است و شما باید آن را با نسخه تهیه کنید، بهتر است حساسیت‌هایی که نسبت به مصرف آن وجود دارد را جدی بگیرید و قبل از مصرف در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. همچنین اگر در مورد این دارو سوالی داشتید،‌ می‌توانید آن‌ها با مشاوره دارویی در میان بگذارید.

موارد مصرف تری فلوئوپرازین

قرص تری فلوئوپرازین برای درمان علائم اسکیزوفرنی و اضطراب فراگیر تجویز می‌شود

 


تصویر خدمات اقساطی

موارد مصرف قرص تری فلوئوپرازین

تری فلوئوپرازین برای درمان اسکیزوفرنی و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت قرص خوراکی عرضه می‌شود و ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی نیز استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را همراه با داروهای دیگری که پزشک برای‌تان تجویز می‌کند مصرف کنید.
تری فلوئوپرازین به شما کمک خواهد کرد تا واضح‌تر فکر کنید، کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره خود مشارکت بیشتری داشته باشد. این دارو می‌تواند رفتار پرخاشگرانه و میل به صدمه زدن به خود و یا دیگران را کاهش دهد. همچنین ممکن است به کاهش توهمات دیداری و شنیداری نیز کمک کند.

  • تری فلوئوپرازین برای اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی جدی و خطرناک است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد. ممکن است به نظر برسد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ارتباط خود را با واقعیت از دست داده‌اند. این مساله باعث ناراحتی قابل توجهی برای فرد، اعضای خانواده و دوستان او می‌شود. در صورت عدم درمان، علائم اسکیزوفرنی می‌تواند پایدار و ناتوان‌کننده باشد. با این حال، درمان‌های موثری برای این بیماری در دسترس هستند. وقتی درمان به موقع، هماهنگ و مستمر انجام شود، می‌تواند به افراد آسیب‌دیده کمک کند تا در مدرسه، دانشگاه یا محیط کار شرکت کنند، به استقلال برسند و از روابط شخصی لذت ببرند.

  • تری فلوئوپرازین برای اختلال اضطراب فراگیر

اضطراب یک احساس ناراحتی مانند نگرانی یا ترس است که می‌تواند خفیف یا شدید باشد. هر فردی در مقطعی از زندگی خود احساس اضطراب دارد. برای مثال، ممکن است در زمان شرکت در یک امتحان، یا انجام یک آزمایش پزشکی یا مصاحبه شغلی احساس نگرانی و اضطراب کنید. در چنین مواقعی، احساس اضطراب می‌تواند کاملا طبیعی باشد. اما برخی از افراد به سختی می‌توانند نگرانی‌های خود را کنترل کنند. احساس اضطراب آن‌ها ثابت است و می‌تواند بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر بگذارد.
اختلال اضطراب  فراگیر یک وضعیت طولانی مدت است که باعث می‌شود به جای یک رویداد خاص، نسبت به طیف گسترده‌ای از موقعیت‌ها و مسائل احساس اضطراب کنید. افراد مبتلا به اختلال اضطراب  فراگیر اغلب روزها مضطرب هستند و یادشان نمی‌آید چه زمانی برای آخرین بار احساس آرامش کرده‌اند.

 

نحوه مصرف تری فلوئوپرازین

تری فلوپرازین به صورت قرص خوراکی عرضه می‌شود. این دارو به‌طور معمول یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود. سعی کنید تری فلوئوپرازین را هر روز تقریبا در زمان(های) یکسانی مصرف کنید. قبل از مصرف، دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا مسئول داروخانه بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید برای‌تان توضیح دهد. تری فلوئوپرازین را دقیقا طبق دستور و به میزان تجویزشده مصرف کنید و هیچ وقت دوز کمتر یا بیشتر از آن‌ چه پزشک به شما توصیه کرده را استفاده نکنید.
این احتمال وجود دارد که پزشک درمان شما را با دوز کم‎تری از تری فلوئوپرازین شروع کند و به تدریج آن را را افزایش دهد. همچنین پس از کنترل علائم، پزشک ممکن است دوز شما را کاهش دهد. تری فلوپرازین می‌تواند به کنترل علائم شما کمک کند، اما وضعیت شما را درمان نمی‌کند. پس حتی اگر احساس خوبی دارید و تصور می‌کنید که حالات روانی شما به پایداری رسیده است، همچنان به مصرف تری فلوئوپرازین ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید. اگر به‌طور ناگهانی مصرف تری فلوئوپرازین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک دارو مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه و لرزش را به سراغ‌تان بیاید. پزشک احتمالا دوز شما را به تدریج کاهش می‌دهد. همچنین اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر زمان نوبت بعدی به‌طور تقریبی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و در نوبت بعدی دوز دارو را دو برابر نکنید.

اقدامات احتیاطی مصرف تری فلوئوپرازین

قبل از مصرف تری فلوئوپرازین در مورد تمام بیماری‌ها خود با پزشک متخصص صحبت کنید و او را نسبت به داروهایی که مصرف می‌کنید آگاه کنید

 

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف تری فلوئوپرازین

قبل از مصرف این دارو اگر به قرص تری فلوئوپرازین حساسیت دارید این مساله را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. این حساسیت ممکن است شامل سایر فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین، پروکلروپرازین، پرومتازین، تیوریدازین یا هر داروی دیگری نیز باشد.
برای پیش‌گیری از تداخلات احتمالی به پزشک و متصدی داروخانه بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی را مصرف می‌کنید یا قصد دارید مصرف کنید.
تری فلوئوپرازین می‌تواند خطر مرگ را در سالمندان مبتلا به روان‌پریشی مرتبط با زوال عقل افزایش دهد. افراد مبتلا به روان‌پریشی مرتبط با زوال عقل نباید از این دارو استفاده کنند.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه بیماری های مغز و اعصاب میتوانید از خدمات دکتر مغز و اعصاب آنلاین سامانه حال استفاده کنید.
در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر حتما به پزشک خود اطلاع دهید:
داروهای ضد انعقاد یا رقیق‌کننده خون مانند وارفارین یا کومادین، داروهای ضد افسردگی؛ آنتی هیستامین‌ها؛ آتروپین؛ باربیتورات‌ها مانند پنتوباربیتال، فنوباربیتال (لومینال) و سکوباربیتال (سکونال)؛ دیورتیک، اپی نفرین، لیتیوم، انواع داروهای اضطراب، داروهای تشنج مانند فنی توئین (دیلانتین)؛ داروهای مخدر برای درد؛ پروپرانولول (ایندرال)؛ آرام‌بخش‌ها و قرص‌های خواب‌آور
اگر دچار یکی از بیماری‌های زیر هستید پزشک‌تان را در جریان قرار دهید:
بیماری روده تحریک‌پذیر، بیماری روانی، بیماری حرکتی، بیماری پارکینسون، زخم، یا مشکلات ادراری
در هر یک از موارد ذکر شده، پزشک ممکن است نیاز داشته باشد دوز داروی شما را تغییر دهد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت‌نظر داشته باشد.
اگر بیماری کبدی دارید یا دچار هر بیماری دیگری هستید که بر سلول‌های خونی شما تاثیر می‌گذارد، از جمله شرایطی که بر تولید سلول‌های خونی توسط مغز استخوان تأثیرگذار است، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است در این موارد پزشک به شما بگوید تری فلوئوپرازین مصرف نکنید.
اگر دچار فئوکروموسیتوم یا تومور در غده کوچک نزدیک کلیه‌ها، سرطان پستان، گلوکوم (شرایطی که در آن افزایش فشار در چشم می‌تواند منجر به از دست دادن تدریجی بینایی شود)، مشکل در حفظ تعادل، تشنج، درد قفسه سینه یا بیماری قلبی هستید نیز موارد را به دقت با پزشک خود مطرح کنید.
اگر باردار هستید (به‌خصوص در چند ماه آخر بارداری قرار دارید) یا اگر قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف تری فلوئوپرازین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر تری فلوئوپرازین در ماه‌های آخر بارداری مصرف شود، ممکن است مشکلاتی را پس از زایمان در نوزاد ایجاد کند.
اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، حتی اگر این عمل یک جراحی کوچک مانند جراحی دندان باشد، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که تری فلوئوپرازین مصرف می‌کنید.
اگر در حـال انجام معاینه ستون فقرات با اشعه ایکس هستید، به پزشک و رادیوگراف خود بگویید که تری فلوئوپرازین مصرف می‌کنید. احتمالا پزشک به شما خواهد گفت که ۲ روز قبل از انجام میلوگرام و یک روز بعد از آن تری فلوئوپرازین مصرف نکنید.
باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود و بر روی تفکر و حرکات شما به‌ ویژه در ابتدای درمان تاثیر بگذارد. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو چه تاثیری روی شما می‌گذارد، در حین مصرف دارو رانندگی نکنید، با ماشین‌آلات کار نکنید و از کارهای خطرناکی که به تمرکز نیاز دارند، اجتناب کنید.
باید بدانید که تری فلوئوپرازین ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و غش در هنگام بلند شدن خیلی سریع از حالت دراز کشیده شود. برای جلوگیری از این مشکل، به آرامی از رختخواب بلند شوید و چند دقیقه قبل از ایستادن، پاهای خود را روی زمین بگذارید.
از پزشک خود در مورد خطرات مصرف الکل در طول درمان با تری فلوئوپرازین سوال کنید. الکل می‌تواند عوارض جانبی تری فلوئوپرازین را افزایش دهد.
ساعات بیرون ماندن از منزل را طوری تنظیم کنید که از قرار گرفتن غیرضروری یا طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید و از لباس‌های محافظ، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. تری فلوئوپرازین ممکن است پوست شما را به نور خورشید حساس کند.
باید بدانید تری فلوئوپرازین ممکن است در زمانی که هوا بسیار گرم است، روند خنک شدن بدن شما را دشوارتر کند. اگر قصد انجام ورزش سنگین یا قرار گرفتن در معرض گرمای شدید را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مصرف این دارو، رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهید مگر این‌که دکتر به شما توصیه دیگری کند.

عوارض جانبی تری فلوئوپرازین

سرگیجه و خواب آلودگی از عوارض جانبی رایج تری فلوئوپرازین است

 

عوارض جانبی قرص تری فلوئوپرازین

تری فلوئوپرازین ممکن است در بدن افراد عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی داروها در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه علائمی را می‌خوانیم که اگر شدید بود یا برای مدتی طولانی شما را آزار می‌داد، حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید:
سرگیجه، احساس بی‌ثباتی یا مشکل در حفظ تعادل، تاری دید، دهان خشک، حالت تهوع، مشکل در ادرار کردن، گشاد یا باریک شدن مردمک چشم، یبوست، تغییرات در اشتها، افزایش وزن، بی‌قراری، حرکات غیرعادی، حرکت کند یا غیرقابل کنترل هر قسمت از بدن، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، سردرد، خستگی مفرط، ضعف، بزرگ شدن سینه، اختلال در پریود، کاهش توانایی جنسی در مردان.

برخی از عوارض جانبی می‌تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

تب، سفتی عضلات، غش، گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تعریق، زرد شدن پوست یا چشم، علائمی شبیه آنفولانزا، گلودرد، لرز و سایر علائم عفونت، گرفتگی گردن، احساس گرفتگی در گلو، مشکل در تنفس یا بلع، حرکات نرم و کرم مانند زبان، حرکات غیرقابل کنترل و ریتمیک صورت یا دهان و فک، تشنج، تاول و راش پوستی، خارش، تورم چشم‌ها، صورت، دهان، لب‌ها، زبان، گلو، بازوها، دست‌ها، پاها، مچ پا یا ساق پا، نعوظ طولانی، از دست دادن بینایی به‌خصوص در نور کم.
تری فلوپرازین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر در حین مصرف این دارو مشکلی داشتید که غیرعادی بود به پزشک خود اطلاع دهید.

همین حالا با پزشک در این‌باره مشورت کنید:

مشاوره آنلاین با پزشکان

 

جایگزین قرص تری فلوئوپرازین

اگر عوارض جانبی دارو در بدن شما بسیار شدید، غیرقابل تحمل و غیرقابل کنترل بود، شاید پزشک شما بخواهد داروی دیگری را به عنوان جایگزین قرص تری فلوئوپرازین برای‌تان تجویز کند. در این صورت شما باید از مصرف تری فلوئوپرازین اجتناب کنید. همچنین اگر درمان شما نیمه تمام مانده باشد و با کمبود قرص تری فلوئوپرازین مواجه شده باشید نیز امکان جایگزینی دارو برای پزشک وجود دارد. اما توجه کنید که شما نباید خودسرانه این دارو را با داروی دیگری جایگزین یا هر نوع تغییر دیگری در مصرف داروی خود ایجاد کنید.

 

مصرف بیش از حد دارو

در صورت مصرف بیش از حد تری فلوئوپرازین، با اورژانس تماس بگیرید. همچنین اگر یکی از نزدیکان شما به میزان زیادی از این دارو مصرف کرده که موجب غش، تشنج یا مشکل تنفسی شده، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

نکات دیگر در مورد مصرف تری فلوئوپرازین

سعی کنید به‌طور مداوم به چشم پزشک مراجعه کنید. در طول درمان با قرص تری فلوئوپرازین باید به طور برنامه‌ریزی شده معاینه چشم داشته باشید زیرا این دارو ممکن است باعث بیماری چشم شود.
قبل از انجام هر گونه آزمایش آزمایشگاهی، به پزشک و پرسنل آزمایشگاه بگویید که تری فلوئوپرازین مصرف می‌کنید.
این دارو ممکن است با نتایج آزمایشات بارداری خانگی تداخل داشته باشد. اگر فکر می‌کنید در طول درمان با تری فلوئوپرازین باردار هستید، با پزشک خود صحبت کنید و سعی نکنید در خانه آزمایش بارداری انجام دهید.
نگذارید شخص دیگری داروهای شما را مصرف کند.

 

نتیجه‌گیری

قرص تری فلوئوپرازین برای بیماری‌هایی مثل روان‌پریشی و اضطراب تجویز می‌شود و نیاز به تایید پزشک دارد. به هیچ‌وجه این دارو را خودسرانه مصرف نکنید و دوز آن را تغییر ندهید. قطع کردن ناگهانی این دارو نیز (مانند بسیاری از داروهای اعصاب و روان) کار خطرناکی است و حتما باید آن را زیرنظر پزشک کنار بگذارید. پزشک معمولا دوز دارو را کم و سپس آن را قطع می‌کند. اگر سوالی در زمینه قرص تری فلوئوپرازین دارید می‌توانید با پزشکان متخصص اعصاب و روان یا متخصصان داروساز در حال مشاوره آنلاین داشته باشید.

 

سوالات متداول درباره قرص فلوئوپرازین

تری فلوئوپرازین چیست؟

قرص خوراکی تری فلوئوپرازین به عنوان یک داروی ژنریک موجود است و نام تجاری ندارد. تری فلوئوپرازین فقط به صورت قرصی که از راه خوراکی مصرف می‌کنید عرضه می‌شود. تری فلوپرازین برای درمان اسکیزوفرنی و اضطراب توسط پزشک تجوز می‌شود.

آیا قرص تری فلوئوپرازین باعث چاقی می‌شود؟

چاقی یکی از عوارض جانبی این دارو است و در صورتی که با مصرف این قرص دچار افزایش وزن شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی رایج تر فلوئوپرازین چیست؟

سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی؛ تاری دید؛ خشکی دهان، از دست دادن اشتها؛ مشکلات خواب؛ ضعف عضلانی؛ خارش یا بثورات؛ اختلال قاعدگی و تورم یا ترشح سینه از عوارض جانبی شایع این دارو است.

عوارض جانبی خطرناک قرص تری فلوئوپرازین چیست؟

تب، گرفتگی ماهیچه، گیجی، تعریق، تغییرات در ضربان قلب و نبض و فشار خون ناپایدار این عوارض را شکل می‌دهند.

منابع:

www.nhs.uk

www.nimh.nih.gov

www.healthline.com

www.drugs.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

م.ک

10 ماه پیش

سلام.آیا مصرف همزمان تریاک وقرص تری فلوئوپرازین ممکنه برام خطری داشته باشه؟یاعوارضی بهمراه داشته باشه؟لطفاراهنمایی کنیدممنونم..
پاسخ دهید
0

amirreza

12 ماه پیش

سلام قرص تری فلوئو پرازین رو از کجا میشه تهیه کرد هیج کجا ندارن چندتا داروخونه هم رفتم و نداشتن
پاسخ دهید
0

مرتضی عطری

12 ماه پیش

از طریق داروخانه آنلاین حال که لینکش رو میزارم اقدام کنید https://haal.ir/pwa/drugstore/prescription/otc
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر شما میتوانید از طریق داروخانه آنلاین حال از موجودی دارو استعلام بگیرید و در صورت نیاز ثبت سفارش دارو را از طریق لینک زیر داشته باشید. https://haal.ir/pwa/drugstore
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات