جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سیاهی دور چشم و چند معجزه برای رفع آن

سیاهی دور چشم
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

حتی اگر از آن دسته افرادی که مجبورند همیشه با سیاهی دور چشم خود سروکله بزنند نباشید، حتما بعد از یک شب بی‌خوابی مجبور شده‌اید به دنبال راهی برای پوشاندن تیرگی چشم خود بگردید. سیاهی دور چشم برای بسیاری از افراد موقتی است و اغلب به دلیل افزایش سن یا کمبود خواب است. اگرچه تعدادی از روش‌های درمانی خانگی و پزشکی برای بهبود ظاهر چشم شما وجود دارد، اما سیاهی چشم معمولا دلیلی برای نگرانی نیست.

با این حال، اگر تغییر رنگ زیر چشم یا تورم چشم‌های شما با گذشت زمان بدتر شد، برای اطمینان از تشخیص صحیح علت تیرگی دور چشم و دریافت بهترین درمان، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید. اما علت تیرگی دور چشم چیست؟ آیا تیرگی دور چشم یک بدشانسی ارثی است یا عوامل دیگری هم در این قضیه دخیل هستند؟ پاسخ این سؤالات به همراه علت تیرگی دور چشم و روش‌های درمان سیاهی دور چشم، همگی از مواردی هستند که در این مقاله به آن می‌پردازیم.



تصویر خدمات اقساطی

رفع سیاهی دور چشم

اولین اقدامی که برای رفع تیرگی دور چشم باید انجام شود، کسب اطلاعات است! بله، شما باید اول دلیل کبودی چشم را بدانید تا در مرحله بعد بتوانید برای درمان سیاهی زیر چشم خود اقدام مناسب را انجام دهید. چندین عامل مؤثر در تیرگی دور چشم دخیل هستند. شاید خستگی شایع‌ترین دلیل سیاهی دور چشم باشد. کمبود خواب می‌تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود، در نتیجه بافت‌های تیره و رگ‌های خونی زیر پوست شما مشخص می‌شوند. کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث تجمع مایعات در زیر چشم شما شود و باعث پف کردگی آن‌ها شود. شما می‌توانید درباره خوب خوابیدن در حال بخوانید.

حتما بخوانید: قیمت تست کرونا

گاهی  تیرگی‌هایی که می‌بینید، در واقع سایه‌هایی هستند که توسط پلک‌های پف کرده شما ایجاد شده‌اند. به جز خستگی مفرط یا حتی فقط چند ساعت بیش‌تر از حد معمول بیدار ماندن، خواب بیش از حد هم می‌‍‌‌تواند باعث ایجاد سیاهی زیر چشم شود. افزایش سن، کم شدن مایعات بدن، آلرژی، تحریک شدن رنگ‌دانه‌های پوست، خستگی چشم و البته ژنتیک از دیگر دلایل سیاهی دور چشم هستند.

درباره خستگی دائم بدن و روش درمان آن حتما در حال بخوانید.

اما برای رفع تیرگی دور چشم چه باید کرد؟ درمان تیرگی چشم به علت آن بستگی دارد. با این حال، بعضی درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند به از بین بردن سیاهی زیر چشم به شما کمک کنند.

رفع سیاهی دور چشم

کمپرس آب سرد، چای کیسه‌ای، خواب کافی و وضعیت مناسب هنگام خوابیدن از راه‌های رفع سیاهی دور چشم هستند

کمپرس آب سرد

کمپرس آب سرد می‌تواند باعث کاهش تورم و کوچک شدن رگ‌های خونی گشاد شده شود. این امر می‌تواند به از بین بردن سیاهی زیر چشم شما کمک کند. چند قطعه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و روی چشم خود بگذارید. یا می‌توانید یک پارچه تمیز را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست زیر چشم خود بگذارید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ، این روند را تکرار کنید.

بیش‌تر بخوابید

جبران کمبود خواب می‌تواند به کاهش سیاهی دور چشم شما کمک کند. کمبود خواب می‌تواند باعث رنگ پریدگی پوست شما شود و تیرگی دور چشم را بیش‌تر نمایان کند. بین هفت تا هشت ساعت به خودتان استراحت بدهید تا از ظاهر شدن سیاهی دور چشم خود جلوگیری کنید.

شما همینطور می‌توانید راجع به علت خواب زیاد و همه چیز درباره آن در حال بخوانید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

سرتان را بالا بگیرید!

در حالی که کمبود خواب می‌تواند در ایجاد آن حلقه‌های تیره زیر چشم شما نقش داشته باشد، اما گاهی اوقات این نحوه خوابیدن شما است که علت تیرگی دور چشم شماست. زیر سر خود را با چند بالش بالا ببرید تا از جمع شدن مایعات در زیر چشمان خود جلوگیری کنید. تجمع مایعات باعث پف کردن و متورم شدن چشم و پلک‌ها می‌شود.

چای کیسه‌ای

اشتباه نکنید، قرار نیست نوشیدن چای کیسه‌ای معجزه رفع سیاهی دور چشم ما را رقم بزند. استفاده از چای کیسه‌ای سرد روی چشم می‌تواند ظاهر آن‌ها را بهتر کند. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که می‌تواند به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ‌های خونی و کاهش تجمع مایعات در زیر پوست کمک کند. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال خنک شوند. پس از سرد شدن، کیسه‌های چای را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. پس از برداشتن، چشمان خود را با آب خنک بشویید.

در حال بخوانید : درباره چای ماسالا چیزی می‌دانید؟

بهترین ویتامین برای گودی چشم

بهترین ویتامین برای گودی چشم و تیرگی آن چند ویتامین است! این چند ویتامین حیاتی که به رفع سیاهی دور چشم کمک می‌کنند، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین E هستند. این ویتامین‌ها با افزایش گردش خون در پوست، ترمیم بافت آسیب‎دیده و روشن کردن تیرگی زیر چشم، به درمان تیرگی زیر چشم کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علت ایجاد سنگ مثانه

ویتامین e برای از بین بردن تیرگی دور چشم

ویتامین E پوست را آبرسانی کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند، در نتیجه پوستی شاداب و مرطوب به ارمغان می‌آورد، تسکین دهنده است و می‌تواند باعث کاهش حجم چین و چروک پوست شود؛ همه این‌ها ویتامین E را به یک گزینه عالی برای جلوگیری از عوارض پوستی ناشی از افزایش سن تبدیل کرده است.

درباره ویتامین e و هر آنچه که باید درباره این ویتامین بدانید ، در حال بخوانید.

پس می‌توان نتیجه گرفت که مصرف مداوم ویتامین E به‌صورت موضعی و یا مکمل غذایی، می‌تواند از سیاهی دور چشم که در اثر افزایش سن یا کاهش رطوبت پوست به وجود می‌آید، جلوگیری کند. خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند آن باعث می‌شود روغن ویتامین E در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب اشعه ماورابنفش مؤثر باشد. روغن آفتابگردان، ذرت، اسفناج و بادام منابع بسیار خوبی از ویتامین E هستند.


ویتامین C

هرگز قدرت ویتامین C را دست کم نگیرید، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و غنی از ویتامین C در به حداقل رساندن آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، کمک می‌کنند. علاوه بر این، ویتامین C گردش خون و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، بنابراین به بازگرداندن استحکام و درخشش پوست شما کمک می‌کند. منابع غذایی ویتامین C توت فرنگی، پرتقال و گل کلم هستند.

ویتامین k

ویتامین K یکی دیگر از مواد مغذی است که به دلیل توانایی که در ترمیم پوست آسیب دیده و بهبود جراحات پوستی دارد، شناخته شده است. خوردن روزانه ویتامین K به از بین رفتن تیرگی دور چشم کمک خواهد کرد. گل کلم، انار و گوجه‌فرنگی از منابع غنی ویتامین K هستند.

با بهریتن راه برای عمل لیزیک چشم در این مقاله آشنا شوید

درمان سریع سیاهی دور چشم

واقعیت این است که نمی‌توانیم وردی بخوانیم و در یک چشم به هم زدن از شر تیرگی دور چشممان خلاص شویم؛ اما ما سعی کرده‌ایم به جای معجزه‌ای برای تیرگی دور چشم، بهترین جایگزین‌های مؤثر را به شما معرفی کنیم. اگر می‌خواهید درباره تنبلی چشم یا آمبلیوپی بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید.

همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، خواب کافی، نوشیدن زیاد آب و مایعات، اصلاح وضعیت خوابیدن و کمپرس آب سرد چند راه حل از بین بردن سیاهی دور چشم هستند که شما می‌توانید به سادگی آن‌ها را در منزل انجام دهید. اما برای درمان سریع تیرگی دور چشم استفاده از دستورالعمل‌های خانگی می‌تواند مفید باشد. قطعا ترکیب یک کمپرس چای سبز و یک خواب خوب می‌تواند معجزه‌ای برای تیرگی دور چشم شما باشد. ماساژ ملایم هم می‌تواند این ترکیب را کامل کند. گفته می‌شود که یک ماساژ سبک با حرکات دایره‌ای به سمت بالا می‌تواند باعث دفع مایع جمع شده زیر پوست شما از مجاری اشکی شود، علاوه بر این، ماساژ گردش خون را تحریک می‌کند و می‌تواند به رفع سیاهی دور چشم کمک کند.

درباره خواص چای سبز ، در حال بخوانید

ماسک طبیعی برای سیاهی دور چشم

چندین روش درمانی و ماسک طبیعی برای سیاهی دور چشم وجود دارد. اگر به دنبال درمان طبیعی سیاهی دور چشم خود هستید، می‌توانید چیزهایی مثل بابونه، روغن بادام، آووکادو یا گلاب را هم امتحان کنید.

پیش‌تر به چای کیسه‌ای اشاره کردیم. ممکن است چای سبز مؤثرتر از چای سیاه باشد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند کمبود آنتی اکسیدان در بدن را که باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شود، جبران کند. به جز استفاده از چای کیسه‌ای به عنوان یک ماسک طبیعی برای سیاهی دور چشم، می‌توانید از خیار و نعنا هم به عنوان ماسک برای رفع تیرگی چشم خود استفاده کنید.

درباره قوز قرنیه چشم بیشتر بدانید

ماسک طبیعی برای سیاهی دور چشم

به جز استفاده از چای کیسه‌ای به عنوان یک ماسک طبیعی برای سیاهی دور چشم، می‌توانید به سراغ ماسک خیار و نعنا هم بروید

برش‌های خیار را امتحان کنید. خیار دارای خواص درمانی از جمله اثر ترمیمی و بهبودی روی پوست است. برای استفاده از خیار روی چشم خود، یک خیار بزرگ را در یخچال قرار دهید تا خیلی سرد شود و سپس آن را با اندازه ۱.۵ سانتی‌متر برش دهید. دراز بکشید و یک تکه خیار را روی هر چشم خود قرار دهید. بگذارید خیار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشمتان بماند و سپس آن را بردارید. می‌توانید به جای این کار، آبِ یک خیار را بگیرید، یک تکه پنبه را در آب خیار بگذارید و پنبه را روی چشم خود قرار دهید.

از برگ نعنا استفاده کنید. مقداری برگ نعناع را خرد کرده و به صورت خمیر درآورید. از آب نصف یک لیمو ترش را به آن اضافه کنید. این مخلوط را به قسمت زیر چشم خود بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. این برنامه را روزانه دو بار تکرار کنید.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.


درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی

درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی، شامل دستورالعمل‌هایی طبیعی می‌شود. به جز خیار، نعنا، گلاب و … که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید از ترکیبات دیگری هم استفاده کنید. شما دارید در منزل مواد طبیعی را با هم ترکیب می‌کنید و روی پوست خود استفاده می‌کنید؛ پس مراقب حساسیت‌های پوستی یا واکنش‌های احتمالی پوستتان به این مواد باشید.

شما می‌توانید سیب‌زمینی خام را رنده کنید و عصاره آن را با پنبه برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌ها بگذارید و سپس با آب سرد بشویید؛ یا اطراف چشم‌ها را با روغن نارگیل یا ترکیب چند قطره روغن بادام تلخ و چند قطره آب لیموترش با ملایمت ماساژ دهید. غذاهای غنی از آهن، ویتامین c، آنتی اکسیدان و آمینواسید را در برنامه غذایی خود جا دهید و به میزان کافی آب بنوشید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی

غذاهای غنی از آهن، ویتامین c، آنتی اکسیدان و آمینواسید را در برنامه غذایی خود جا دهید و به میزان کافی آب بنوشید

زردچوبه برای سیاهی دور چشم

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی‌اش، می‌تواند در رفع سیاهی دور چشم مؤثر باشد. ۲ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با ۱ قاشق غذاخوری باترمیلک و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید. این خمیر را روی تیرگی زیر چشم خود قرار دهید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس بشویید. البته که اگر پوست حساسی دارید بهتر از این ترکیب دوری کنید، چون زردچوبه می‌تواند در بعضی افراد باعث تحریک پوست شود.

اگر نیاز به خرید آمپول ایلیا دارید می‌توانید از اینجا اقدام به خرید کنید

درمان سیاهی دور چشم با لیزر

برای یک راه حل مؤثر و دائمی، برخی از درمان‌های پزشکی در دسترس هستند تا سیاهی دور چشم را کاهش دهند. درمان سیاهی دور چشم با لیزر روشی درمانی است که در آن، از انرژی گرمایی برای تبخیر سلول‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. رنگدانه تیره زیر چشم را می‌توان در این روش، هدف قرار داد. علاوه بر روشن کردن قسمت‌های تیره‌تر پوست، لیزر درمانی ممکن است باعث تشکیل کلاژن جدید شود. قبل از تصمیم‌گیری درباره هر روش درمانی، گزینه‌های خود را از یک پزشک متخصص جویا شوید. درمان‌های پزشکی تهاجمی می‌تواند هزینه‌بر و دردناک باشند و ممکن است دوران نقاهت طولانی داشته باشند.

در حال بخوانید: انواع انسولین

سؤالات متداول

برای رفع  سیاهی دور چشم چه باید کرد؟

خواب کافی، تغذیه مناسب و نوشیدن مایعات کافی، ماساژ دادن ملایم زیر چشم‌ها، کمپرس سرد یا چای کیسه‌ای، استفاده از ماسک‌های خانگی و… همگی می‌توانند در رفع سیاهی دور چشم مؤثر واقع شوند. کمتر مواقعی احتمال کبودی میتواند مستقیم به خود چشم مربوط باشد ولی اگر سیاهی دور چشم با علایم دیگری همراه باشد میتوانید از خدمات چشم پزشک آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

خستگی، خواب زیاد، تحریک شدن رنگ‌دانه‌های پوست، افزایش سن و عوامل ژنتیکی از دلایل سیاهی دور چشم هستند.

درمان تیرگی دور چشم در طب سنتی چگونه است؟

استفاده از ماسک‌های خانگی مثل خیار، نعنا و لیمو، سیب‌زمینی خام، گلاب و … از جمله روش‌های طب سنتی برای درمان تیرگی دور چشم هستند.


www.healthline.com

www.mayoclinic.org

www.wikihow.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات