جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

زاویه سازی فک چیست و چگونه زاویه فک داشته باشیم

زاویه سازی فک
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ اردیبهشت

زاویه فک یکی از جنبه‌های مهم زیبایی شناسی صورت است که البته همه افراد با خط فک مشخص به دنیا نمی‌‍آیند و برخی ممکن است علاقه‌مند به داشتن فک زاویه دارتر باشند. در این بخش از مجله سلامت، روش‌های مختلفی را برای کمک به شما در زاویه سازی فک، از درمان‌های غیرجراحی گرفته تا روش‌های زیبایی و تزریقی، بررسی می‌کنیم و اطلاعاتی درباره اینکه چگونه زاویه فک داشته باشیم ارائه خواهیم کرد. این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای تصمیم گیری درست در مورد زاویه دار کردن فک خود به آن یاز دارید.


تصویر خدمات اقساطی

زاویه سازی فک چیست؟

زاویه سازی فک در حوزه دندانپزشکی و ارتودنسی به رابطه طبیعی بین فک بالا و پایین اشاره دارد که هم ترازی و قرارگیری صحیح این دو جزء حیاتی نه تنها در زیبایی ظاهری صورت، بلکه در تضمین عملکرد مناسب و سلامت دهان و دندان نقش اساسی دارد.

  • اصلاح ناهنجاری ها در ساختار استخوان چانه
  • رفع مشکلات مربوط به خط فک برجسته
  • بازگرداندن حجم از دست رفته در نواحی چانه و گونه

همگی مواردی هستند که به عنوان زاویه سازی فک مورد در نظر گرفته می‌شوند.

زاویه سازی مناسب فک باعث می‌شود که دندان‌ها به درستی روی هم قرار گرفته و تاثیر خوبی در عملکرد جویدن و گاز گرفتن دارد. هنگامی که زاویه فک به درستی در یک راستا قرار نگیرد، منجر به مواردی مانند مشکل در خوردن، صحبت کردن و حتی تنفس می‌شود. در موارد شدید، ناهماهنگی فک منجر به درد قابل توجهی نیز می‌شود.

درمان‌های ارتودنسی، مانند بریس‌ها یا الاینرها، برای اصلاح مشکلات زاویه فک و یا زاویه سازی فک به شکلی درست و تراز کردن مجدد فک‌ها استفاده می‌شود.

از کجا بفهمیم زاویه فک داریم؟

اما سوال اصلی اینجاست که از کجا بفهمیم زاویه فک داریم؟ خب زاویه فک یک ویژگی برجسته صورت است که با چندین ویژگی قابل تشخیص است. یک خط فک واضح که از جلو قابل مشاهده است، شاخص کلیدی زاویه داشتن فک است. این خط باید مستقیم باشد و از نوک چانه تا انتهای فک کشیده شود. زاویه فک نتیجه استخوان فک پایین است که فک پایین را تشکیل می‌دهد و به ساختار کلی صورت کمک می‌کند.

برای تعیین اینکه آیا زاویه فک دارید یا خیر، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. جلوی آینه بایستید و سر خود را کمی به پهلو خم کنید.
2. به خطی که فک شما به گردن شما می رسد نگاه کنید.
3. اگر خط مستقیم و ممتد است، احتمالاً زاویه فک دارید.

چگونه زاویه فک داشته باشیم

برای پاسخ به این سوال که چگونه زاویه فک داشته باشیم می‌توان چندین راهکار را ارائه کرد که قاعدتا برخی از این روش‌ها برای افراد خاص‌تری پیشنهاد شده و برخی دیگر عمومی هستند.

زاویه سازی فک با تزریق ژل

زاویه سازی فک با تزریق ژل یک تکنیک ساده و موثر است که برای بهبود ظاهر و عملکرد فک پایین استفاده می‌شود. این روش شامل تزریق مقدار کمی ژل به فک است تا به آرامی آن را در زاویه مطلوب تری قرار دهد.

این فرآیند معمولا بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. پزشک، از یک سوزن کوچک برای تزریق ژل به فک استفاده می‌کند و سپس ژل روی فک ماساژ داده می‌شود و به آن اجازه می‌دهد تا در موقعیت مورد نظر قرار گیرد.

مزایای زاویه دهی فک با تزریق ژل بسیار زیاد است و به اصلاح ناهماهنگی فک، بهبود ظاهر صورت و حتی کاهش درد یا ناراحتی فک کمک کند. نتایج کار نیز بعد از چند روز به طور کامل قابل مشاهده است و اثرات آن تا چند ماه ادامه دارد.

بنابراین تزریق ژل یک راه حل موقت است، یعنی ژل در نهایت حل شده و فک به موقعیت اولیه خود باز می‌گردد. با این حال، این روش را می توان در صورت نیاز برای حفظ زاویه فک، تکرار کرد.

استفاده از نخ

این تکنیک شامل قرار دادن نخ‌های مخصوص در اطراف چانه است که سپس به سمت بالا کشیده می‌شود و پوست را بلند و صاف می‌کند. تعداد نخ‌های مورد استفاده معمولاً 4 تا 8 عدد است.

میانگین طول عمر و دوام آن بین 6 تا 12 ماه است و سپس نخ‌ها توسط بدن جذب می‌شوند. این روش یک جایگزین کم تهاجمی برای لیفت سنتی صورت است و ظاهر طبیعی تری را نیز ارائه می‌دهد.

زاویه دهی فک با نخ روشی مطمئن و موثر برای بهبود کانتور چانه و خط فک است و معمولا توسط افرادی که آمادگی لیفت کامل صورت را ندارند یا دارای افتادگی خفیف تا متوسط در این ناحیه هستند استفاده می‌شود.

زاویه سازی فک با نخ

زاویه سازی فک با ورزش

ورزش یک روش طبیعی و غیر تهاجمی برای بهبود ظاهر و زاویه فک است. با تقویت عضلات صورت و گردن، ورزش می‌تواند به مشخص شدن خط فک و ایجاد ظاهری زاویه دارتر کمک کند. چند تمرین وجود دارد که می‌تواند به بهبود زاویه فک شما کمک کند:

1. تمرین خط فک: این تمرین شامل قرار دادن انگشتان روی چانه و فشار دادن فک به جلو و همزمان کشیدن چانه به سمت پایین است. چند ثانیه نگه دارید و چندین بار تکرار کنید.
2. کشش گردن: سر خود را به عقب خم کنید و به سقف نگاه کنید. چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. چندین بار تکرار کنید.
3. تمرین زبان: نوک زبان خود را روی سقف دهان خود قرار دهید و سپس آن را به سمت گلوی خود بلغزانید. چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. چندین بار تکرار کنید.
4. صورت ماهی: گونه های به داخل بکشید و صورت خود را به شکل ماهی دربیاورید. چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. چندین بار تکرار کنید.

علاوه بر این تمرینات، ورزش هایی نیز وجود دارد که به تقویت عضلات فک کمک می‌کند. به عنوان مثال، شنا یک راه عالی برای تقویت عضلات صورت و گردن است. زیرا مقاومت آب به تقویت این عضلات کمک خواهد کرد.

زاویه سازی فک با بوتاکس

زاویه سازی فک با بوتاکس یک عمل زیبایی است که شامل استفاده از سم بوتولینوم (بوتاکس) برای افزایش زاویه فک و بهبود فرم کلی صورت است. سم بوتولینوم موجود در بوتاکس با فلج کردن عضلات و اعصاب در ناحیه مورد نظز، باعث کاهش حرکت عضلات و ایجاد زاویه مشخص تری در خط فک می‌شود. این روش به طور معمول با حدود 30 تا 60 واحد بوتاکس انجام می‌شود.

نتایج زاویه دار شدن فک با تزریق بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه قابل مشاهده است و پس از آن نیاز به تجدید درمان دارد.

البته تزریق بوتاکس یک درمان زیبایی رایج است که برای اهداف مختلفی از جمله درمان چین و چروک و خطوط ریز استفاده می‌شود و استفاده از آن برای زاویه دهی فک، کاربرد نسبتاً جدیدی از این درمان زیبایی به حساب می‌آید.

زاویه سازی فک مردان

این سوال برای بسیاری از مردان نیز پیش می‌آید که چگونه زاویه فک داشته باشیم؟. خب پرکننده های خط فک یک گزینه غیر جراحی محبوب برای مردانی است که می‌خواهند زاویه فک خود را بهبود بخشند. پرکننده‌های خط فک به خط فک حجم و وضوح بخشیده و ظاهری مردانه‌تر و جذاب‌تر ایجاد می‌کنند.

از این پرکننده‌های تزریقی برای تقویت خط فک در مردان با افزودن حجم و وضوح بیشتر استفاده کرد. برجستگی ایده آل چانه برای مردان تقریباً مانند لب پایین است، در حالی که برای زنان، لب پایین باید 1 تا 2 میلی متر بیشتر از چانه باشد. پرکننده‌ها را می‌توان در قسمت قدامی چانه برای بهبود برجستگی و در ناحیه منتون برای افزایش طول آن تزریق کرد.

برای موارد شدید کمبود خط فک، ممکن است روش های جراحی نیز در نظر گرفته شود. این موارد می‌تواند شامل کاشت چانه، کاشت فک، لیفت گردن یا ترکیبی از این روش ها باشد.

زاویه سازی فک مردان

زاویه دهی فک با فرکانس رادیویی (RF)

در این روش از انرژی فرکانس رادیویی برای سفت کردن پوست و افزایش زاویه خط فک استفاده می‌شود که به ایجاد پوستی سفت و جوان کمک می‌کند.

بر خلاف سایر تکنیک‌های زاویه سازی فک، RF اغلب به‌عنوان یک کار نهایی پس از عمل‌های خط فک مانند لیپوساکشن است. با تکمیل این روش ها با RF، بیماران می توانند از کانتورینگ و سفت شدن پوست خود بیشتر لذت ببرند و در نتیجه ظاهری هماهنگ و جوان تر داشته باشند. فناوری RF یک جایگزینی غیرجراحی برای لیفت صورت نیز به حساب می‌آید.

جویدن ادامس برای زاویه فک

جویدن آدامس می‌تواند اندازه و قدرت عضله ماستر را افزایش دهد. اما اثرات جویدن آدامس بر روی خط فک سریع و مشهورد نیست. البته مطالعه دیگری که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد نشان داد که جویدن آدامس فقط نیروی گاز گرفتن را افزایش می‌دهد.

بنابراین جویدن آدامس اثراتی بر روی خط فک دارد اما  روشی قابل اعتماد یا کارآمد برای تغییر چشمگیر ظاهر فک نیست. جویدن آدامس می‌تواند ماهیچه‌های ماستر را که عضلات نزدیک گوش هستند، بزرگ کند، اما سال‌ها طول می‌کشد تا جویدن آن باعث تفاوت قابل‌توجهی شود. اندازه عضلات ماستر تنها یکی از عواملی است که بر ظاهر کلی خط فک تأثیر می گذارد و عوامل دیگری مانند ساختار استخوان فک، چربی در گونه ها، چربی در گردن و موقعیت غدد بزاقی نیز در این مورد نقش دارند.

بیشتر بدانید: زاویه سازی فک با پروتز فک

زاویه سازی فک با دستگاه

معمولاً از ابزارهای ارتودنسی مانند بریس ها، الاینرها و نگهدارنده‌ها برای تنظیم زاویه فک و دندان و یا زاویه سازی فک استفاده می‌شود. بریس‌ها فشار ملایمی را برای جابجایی دندان‌ها در موقعیت‌های صحیح اعمال می‌کنند، در حالی که الاینرها گزینه‌ای برای صاف کردن دندان‌ها هستند.

به طور کلی، زاویه سازی فک را می‌توان با ابزارها و وسایل مختلفی که برای بهبود هم ترازی، عملکرد و ظاهر فک طراحی شده‌اند، به دست آورد.

ورزش دهنده های فک : این دستگاه ها برای کمک به افراد در انجام تمرینات فک برای تقویت عضلات فک و بهبود هم ترازی فک طراحی شده‌اند. آن‌ها در اشکال مختلف مانند قرص های سیلیکونی، نوارهای مقاومتی یا دستگاه‍های وزن دار موجود هستند که با توجه به نیاز هر فرد انتخاب می‌شوند.

دستگاه‌های زاویه‌دار کردن فک: این ابزارها برای کمک به افراد در حفظ زاویه فک صحیح در طول تمرینات یا فعالیت‌های روزانه طراحی شده‌اند. آن‌ها یک گیره کوچک و قابل تنظیم دارند که به فک متصل شده و از فناوری بیوفیدبک برای زاویه سازی فک استفاده می‌کنند.

زاویه سازی فک با دستگاه

لاستیک زاویه فک

لاستیک زاویه فک نوعی وسیله دندانپزشکی است که برای اصلاح ظاهر خط فک استفاده می‌شود. این نوارهای لاستیکی برای استفاده روزانه طراحی شده اند و با کشیدن آرام فک به جلو عمل می‌کنند و باعث تقویت عضلات و بهبود زاویه فک می‌شوند.

نوارهای لاستیکی زاویه سازی فک توسط دندانپزشکان به عنوان جایگزینی غیرجراحی برای اصلاح خط فک توصیه می‌شود. آنها از یک ماده لاستیکی نرم و انعطاف پذیر ساخته شده‌‌اند که استفاده از آن راحت است و به راحتی می توان آن را طوری قالب بندی کرد که متناسب با خط فک فرد باشد. برای استفاده از نوارهای لاستیکی با زاویه فک، کاربر نوار را در امتداد خط فک قرار می دهد، به طوری که طرف لاستیکی به سمت بیرون باشد. سپس کاربر به آرامی نوار را گاز می گیرد و آن را به مدت چند دقیقه در جای خود نگه می دارد.

البته استفاده بیش از حد یا نادرست از نوارها نیز ممکن است منجر به ناراحتی یا حتی آسیب شود.

عمل زاویه سازی فک

جراحی زاویه سازی فک، روشی است برای تصحیح مشکلات قابل توجه در همترازی فک است که به تنهایی با دستگاه‌های ارتودنسی قابل درمان نیست. شرایط رایجی که ممکن است جراحی زاویه سازی فک را ضروری کند شامل آندربایت شدید، اوربایت، کراس بایت و عدم تقارن در ساختار فک است.

در طول جراحی زاویه‌سازی فک، جراح به‌دقت تغییر موقعیت استخوان‌های فک را از طریق برش‌ها و تنظیمات دقیق انجام می‌دهد. این کار معمولاً تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می شود و زمان بهبودی آن نیز بسته به وسعت جراحی متفاوت است، اما افراد باید انتظار تورم و ناراحتی اولیه را هم داشته باشند که البته با داروهای مسکن و رژیم غذایی خاص کنترل می‌شود.

عمل زاویه سازی فک

عمل زاویه فک علاوه بر زیبایی، باعث بهبود عملکرد جویدن و وضوح گفتار نیز خواهد شد.

سه نوع اصلی جراحی برای زاویه سازی فک آن وجود دارد:

1. استئوتومی فک بال: این جراحی بر روی فک بالا انجام می‌شود و در شرایطی مانند ناهنجاری‌های رشد فک، مال اکلوژن و عدم تقارن صورت می‌پذیرد.

2. استئوتومی فک پایین: این جراحی، فک پایین را تغییر می‌دهد و به مشکلاتی مانند ناهنجاری های رشد فک، مال اکلوژن و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) رسیدگی و آن را برطرف می‌کند.

3. جنیوپلاستی: این روش شامل چانه، رتروگناتیسم (فک فرورفته) یا پروگناتیسم (فک بیرون زده) و مواردی از این دست می‌شود.

جراحی ارتوگناتیک معمولا توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود که می‌توانید از بخش جراحی صورت اقساطی آن را توسط بهترین متخصصان و به ضورت قسطی انجام دهید. این عمل ممکن است بین 2 تا 5 ساعت طول بکشد و معمولاً برای راحتی و ایمنی بیمار تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بهبودی نیز ممکن است 6 تا 12 هفته طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع عمل های زاویه دهی فک از بخش مشاوره آنلاین با جراح عمومی استفاده و با متخصص مشورت کنید.

مزایای جراحی برای زاویه سازی فک

زیبایی چهره نقش مهمی در اعتماد به نفس و ظاهر کلی فرد دارد. زاویه‌سازی فک به روش جراحی، یک راه‌حل دائمی برای بهبود هماهنگی صورت با تغییر موقعیت و زاویه فک است. یعنی بر خلاف سایر درمان های زیبایی موقت، زاویه سازی فک با جراحی یک راه حل دائمی بوده و نتایج آن طولانی مدت است.
افرادی که چانه فرورفته یا کوچک دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند. با تغییر موقعیت فک به روش جراحی، چانه بزرگ و کشیده شده و ساختار صورت متعادل‌تر و متناسب‌تر می‌شود. برعکس، کسانی که دارای خط فک بزرگ یا بیرون زده هستند نیز می‌توانند از زاویه سازی فک با جراحی بهره مند شوند.
زاویه بندی فک با جراحی می‌تواند افتادگی پوست در ناحیه چانه و فک را نیز برطرف کند. با تغییر موقعیت فک، پوست اضافی برداشته می‌شود و در نتیجه گردن و چانه بلند می‌شود. ضمن اینکه نتایج زاویه سازی فک با جراحی نیز بلافاصله قابل مشاهده است و به افراد اجازه می‌دهد تا از ظاهر جدید خود بدون نیاز به دوره نقاهت طولانی لذت ببرند.

هزینه زاویه سازی فک

تعیین هزینه زاویه سازی فک بر اساس روش خاصی که برای تقویت صورت انتخاب می‌شود متفاوت است. یکی از روش ها شامل زاویه دهی صورت با تزریق چربی است که یکی از بهترین روش ها برای زاویه دادن به صورت در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، کاشت چانه یک روش محبوب برای دستیابی به ظاهری تراشیده و تقویت زاویه فک است. ایمپلنت‌های چانه، که معمولاً از سیلیکون درجه جراحی یا گورتکس ساخته می‌شوند نیز در مقایسه با تزریق چربی راه‌حلی دائمی‌تر هیتند.

هزینه خاص زاویه سازی فک در کشورمان بسته به عوامل مختلفی مانند کلینیک یا بیمارستان انتخابی و میزان تخصص و معروفیت جراح، متفاوت باشد. با این حال، به طور متوسط هزینه زاویه سازی فک با تزریق ژل حدود 2 تا 5 میلیون تومان است.

به طور متوسط، هزینه جراحی زاویه فک در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، مقرون به صرفه‌تر است. هزینه جراحی زاویه دار کردن فک شامل هزینه هایی مانند هزینه جراح، هزینه بیمارستان، هزینه بیهوشی، تست های قبل از عمل و …  نیز بوده و قیمت ثابتی ندارد.

قیمت ژل زاویه دار کردن صورت از 1.5 تا 5 میلیون تومان متغیر بوده  و قیمت نهایی این روش به نوع و مقدار ژل استفاده شده بستگی دارد. هزینه زاویه سازی فک با چربی نیز تقریبا 10 میلیون تومان است.

کلام پایانی از «حال»

زاویه سازی فک یک عمل زیبایی است و هرچند که مزایای زیادی دارد اما عوارضیون، درد، تورم، خون ریزی، عفونت، ایجاد زخم و آسیب عصبی هم در آن وجود دارد که البته با اینکه گذرا بوده و چندان زیاد نیست اما باید قبل از زاویه سازی فک با این موارد نیز آشنا باشد. مشورت با جراح زیبایی واجد شرایط و با تجربه را فراموش نکنید و در صورت نیاز از سرویس اقساطی سلامت نیز استفاده نمایید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات