جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

زاویه سازی فک با پروتز فک و چانه

پروتز فک و چانه
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ اردیبهشت

پروتزهای صورت، از جمله پروتز فک و چانه، یک انتخاب مناسب برای افرادی است که به دنبال بهبود زیبایی‌های خود در ناحیه فک و چانه هستند. این پروتزها به طور قابل توجهی شکل کلی صورت را بهبود بخشیده و باعث تقارن بهتر در صورت می‌شوند. پروتز فک و چانه معمولا همراه با سایر روش های زیبایی مانند لیفت پوست صورت یا جراحی پولیپ بینی برای رسیده به یک تعادل مناسب در صورت استفاده می‌شود. این روش نسبتا سریع است و بسیاری از بیماران تنها در نیم ساعت بهبود قابل توجهی را تجربه می کنند.

زاویه سازی فک با پروتز فک یک راه حل کاربردی و موثر است که در این بخش از مجله سلامت، به آن بیشتر می‌پردازیم و مواردی چون کاربردها، مزایا، معایب، آمادگی پیش از عمل و هزینه های آن صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

زاویه سازی فک با پروتز فک و چانه یعنی چه؟

زاویه فک در اصل به زاویه برخورد فک با جمجمه اشاره دارد که یک خط و کانتور مشخص ایجاد می‌کند و به زیبایی کلی صورت کمک می‌کند. زمانی که چانه به درستی تراز نباشد، نیاز به پروتز فک و چانه خواهد بود.

استفاده از پروتز فک یک روش جراحی است که هدف آن اصلاح این عدم تعادل و افزایش زاویه فک است. با کاشت یک پروتز سفارشی در چانه، جراحان موقعیت و شکل چانه را تغییر دهند و در نتیجه خط فک هماهنگ‌تر و متعادل‌تری ایجاد می‌کنند.

زاویه سازی فک  در این روش شامل قرار دادن پروتز در اطراف فک و استخوان‌های گونه است و با دقت، آن ناحیه را مشخص‌تر و زاویه‌دارتر می‌کند. این عمل نه تنها جذابیت زیبایی شناسی صورت را افزایش می‌دهد، بلکه به مشکلات عملکردی مرتبط با فک مانند مشکل در جویدن یا صحبت کردن نیز پایان می‌دهد.

کاربرد پروتز چانه

استفاده از پروتز فک و چانه در زاویه‌سازی فک که به نام ژنیوپلاستی نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی پیچیده است که برای بهبود خطوط چانه، گردن و خط فک انجام می‌شود. هدف این جراحی با قرار دادن پروتز در اطراف استخوان فک، افزایش اندازه و شکل و تقارن آن است.

هدف اصلی از زاویه‌سازی فک با پروتز چانه، افزایش برجستگی و زوایای فک و گونه‌ها و در نتیجه اصلاح ساختار کلی صورت است. با اصلاح فرورفتگی چانه، صورت شما زیبا‌تر خواهد شد و افزایش افتادگی چانه نیز اثرات بسیار خوبی بر روی گردن، چانه و گونه ها خواهد داشت.

علاوه بر این، یکی دیگر از کاربردهای مهم زاویه سازی فک با پروتز فک و چانه، توانایی هماهنگ کردن برجستگی و اندازه چانه با پیشانی و گونه ها است. این رویکرد کل‌نگر برای بزرگ‌کردن صورت، ظاهری متعادل و متناسب را تضمین می‌کند و یک انتقال یکپارچه بین ویژگی‌های مختلف صورت ایجاد می‌کند و تقارن کلی صورت را افزایش می‌دهد.

پروتز فک و چانه برای چه افرادی مناسب است؟

پروتز فک و چانه یک روش ابتکاری و موثر برای تقویت خطوط صورت، به ویژه برای افرادی با ویژگی ها و شرایط خاص در صورت است. این روش مخصوصاً برای افرادی که چانه و خط فک فرورفته دارند و همچنین افرادی که سطح برجستگی پایینی در این نواحی دارند مناسب است.

علاوه بر این، پروتز فک و چانه گزینه‌ای عالی برای افرادی است که علائم پیری مانند فرورفتگی و افتادگی گونه‌ها و فک به دلیل لاغری بیش از حد را در دوران پیری تجربه می‌کنند. زیرا با قرار دادن پروتز فک و چانه، حجم و وضوح خط فک و گونه ها بازگردانده شده و در نتیجه ظاهری جوان‌تر ایجاد می‌شود.

افراد با صورت های لاغر و کشیده نیز می‌توانند از این روش سود ببرند، زیرا می‌تواند به تعریف و تقویت خط فک و ساختار کلی صورت منجر شود. افرادی که دارای اختلالات فک یا بدشکلی در ساختار استخوان فک هستند نیز می‌توانند از این روش برای اصلاح آن استفاده کنند.

پروتز فک برای چه افرادی مناسب نیست؟

استفاده از پروتز فک برای زاویه دهی فک، برای افرادی که با انجام روش های جراحی یا خطرات مرتبط با بیهوشی مشکل دارند توصیه نمی‌شود. فراتر از این، افرادی که صورت‌های بسیار پهن و گرد دارند، به دلیل محدودیت‌هایی که در شکل‌دهی و زاویه‌دار کردن چنین اشکال صورت با پروتز چانه وجود دارد، ممکن است کاندیدای مناسبی برای این روش نباشند. زیرا پر بودن و گرد بودن این صورت ها اجازه نمی‌دهد که از طریق این روش به نتایج دلخواه برسند.

مزایای انجام پروتز فک

پروتز فک یک غمل سرپایی کم تهاجم با حداقل عوارض جانبی است. نتایج بدست آمده از این عمل، طولانی مدت است. با استفاده از پروتزهای چانه، افراد برای مدت طولانی، خط فک و خط چانه را به صورت مشخص‌تری خواهند داشت. ضمن اینکه این رویکرد نتایج طبیعی تری را نسبت به روش های دیگر دارد، به ویژه هنگامی که با سایر روش های زیبایی مانند جراحی بینی تکمیل شود.

علاوه بر این، درمان بدون جای زخم است و روند بهبودی سریع و با درد کمی خواهد بود. این روش نه تنها ایمن و موثر است، بلکه سطح رضایت بیشتری را پس از عمل به همراه داشته است.

نحوه انجام پروتز فک

جراحی کاشت پروتز فک و چانه معمولاً به عنوان یک عمل سرپایی و تحت بیهوشی عمومی شناخته می‌شود که با یک برش کوچک در زیر چانه یا داخل دهان شروع می‌شود. از طریق این برش، جراح زیبایی با دقت فضایی را برای قرار دادن ایمپلنت در اطراف استخوان چانه ایجاد می‌کند.

این پروتزهای کوچک و جامد که از مواد زیست سازگار مانند سیلیکون ساخته شده‌اند، به‌طور سفارشی قالب‌گیری می‌شوند تا با ساختار صورت فرد و اندازه چانه او هماهنگ باشند. عمل پروتز فک به طور معمول کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و  پس از جراحی، محل برش، بخیه زده شده و چانه برای بهبودی بانداژ می‌شود.

قبل و بعد عمل پروتز فک

بیشتر بدانید: زاویه سازی فک با بوتاکس

آیا برای پروتز فک و چانه نیاز به بیهوشی است؟

بله این یک موضوع حیاتی است که بسته به شرایط خاص و نیازهای فردی بیمار، ممکن است به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز باشد.

در مواردی که این روش پیچیده تر است یا شامل دستکاری های جراحی گسترده است، بیهوشی عمومی توصیه شده و برای جراحی های خفیف‌تر، یا برای بیمارانی که به‌خصوص در مورد انجام جراحی مضطرب هستند، بی‌حسی موضعی گزینه مناسبی خواهد بود. با بی حسی موضعی، محل جراحی بی حس می شود و بیمار در تمام طول عمل هوشیار می‌ماند. در برخی موارد، ممکن است یک آرام بخش نیز برای کمک به آرامش بیمار و کاهش اضطراب در طول جراحی تجویز شود. اما به طور کلی، تصمیم در مورد استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی به نظر پزشک بستگی خواهد داشت.

آمادگی قبل از عمل پروتز فک

معمولاً جراح به بیماران توصیه می‌کند که دو هفته قبل از عمل پزوتز فک، داروهای خاصی از جمله آسپرین، داروهای ضدالتهاب یا مکمل‌های گیاهی را قطع کنند. علاوه بر این، بیماران باید درباره تمام داروهایی را که در حال حاضر مصرف می‌کنند به پزشک خود اطلاع دهند. افراد سیگاری باید حداقل دو هفته قبل از جراحی، سیگار نکشند.

در روزهای منتهی به عمل پروتز فک، به بیماران مرد گفته می‌شود که صورت خود را اصلاح کنند و از آنجایی که جراحی کاشت چانه شامل بیهوشی است، معمولاً بیماران باید قبل از ورود به اتاق عمل تحت آزمایش‌های خاصی قرار بگیرند و دستورالعمل‌های ناشتا بودن را نیز رعایت کنند. عکس‌های قبل از جراحی که توسط جراح از زوایای مختلف صورت بیمار گرفته می‌شود نیز به برنامه ریزی دقیق‌تر و دقت در حین عمل کمک خوهد کرد.

مراقبت های پس از عمل پروتز فک

پس از عمل پروتز فک، مراقبت مناسب و توجه به دستورالعمل های بعد از عمل باعث به حداقل رساندن عوارض و کسب نتایج مطلوب می‌شود. اکثر بیماران در عرض 7 روز پس از جراحی به فعالیت های روزانه خود بازگردند، اگرچه کمی ناراحتی و احیانا درد، قابل انتظار است. این ناراحتی معمولاً با مسکن یا کمپرس سرد قابل کنترل است، و تورم را می‌توان با خوابیدن رو به بالا یا قرار دادن سر به بالا برای حداقل 1-2 هفته پس از جراحی کنترل کرد.

علاوه بر این، بیماران باید از برش‌های ایجاد شده برای ایمپلنت نیز مراقبت کنند که شامل اجتناب از فعالیت های شدید یا اعمال فشار به محل جراحی برای چندین هفته پس از عمل پروتز فک است.

معمولاً می‌توان فعالیت‌های شدید را در عرض 3 تا 4 هفته پس از عمل از سر گرفت، اگرچه ممکن است بسته به روند بهبودی هر بیمار، این موضوع نیز متفاوت باشد. ضمن اینکه پزشک جراح قرارهای ویزیت بعدی را نیز برای بیمار مشخص خواهد کرد.

تغذیه مناسب بعد از پروتز فک و چانه

تغذیه نقش مهمی در روند بهبودی پس از عمل پروتز چانه ایفا می‌کند. روز اول پس از جراحی بسیار مهم است و بیماران باید غذاهای نرم و سبک که نیاز به حداقل جویدن دارند مصرف کنند. زیرا لب پایین برای چند روز بی‌حس می‌شود و کنترل دمای غذا را دشوار می‌کند و بیماران در معرض خطر سوزش دهان نیز قرار دارد.

بیمارانی که تحت عمل جراحی بزرگ کردن چانه قرار می‌گیرند باید در 24 ساعت اول پس از جراحی از مصرف غذاهای سرد و گرم خودداری کنند. در عوض، باید غذاهای نرم و ولرم مانند ماست، تخم مرغ همزده، پوره سیب زمینی و سبزیجات پخته را مصرف کنند.

اگر پروتز از طریق دهان در چانه وارد شود، بیماران باید مراقب باشند که به بخیه‌های داخل لب بالایی آسیب نرسانده و از گاز گرفتن یا جویدن اجسام سختخودداری کنند تا بخیه‌ها در طول وعده های غذایی از بین نرود.

عوارض پروتز چانه

در حالی که پروتز فک و چانه مزایای قابل توجهی دارد اما آگاهی از معایب و عوارض احتمالی آن نیز خالی از لطف نیست.

یکی از نگرانی‌های اولیه در مورد پروتز چانه، روش کاشت آن است و برش ایجاد شده باید به اندازه مناسب باشد. زیرا برش بزرگ باعث می‌شود تا پروتز به خوبی در فک قرار نگیرد.

یکی دیگر از معایب احتمالی پروتز فک و چانه، خطر عفونت است. مانند هر عمل جراحی دیگری، همیشه خطر عفونت به علت ورود یک جسم خارجی به بدن وجود دارد. برای به حداقل رساندن این خطر، جراحان معمولاً پروتز را با آنتی بیوتیک ها آغشته می‌کنند و در طول عمل آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی نیز تجویز می‌شود. علاوه بر این، بیماران معمولاً باید چندین روز پس از عمل آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنند.

با این حال، با وجود این اقدامات احتیاطی، همچنان خطر عفونت وجود دارد که می تواند منجر به عوارض بیشتری نیز بشود.

سایر عوارض احتمالی پروتز فک و چانه عبارتند از:

  • آسیب به اعصاب در ناحیه چانه که منجر به بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن می‌شود.
  • با گذشت زمان ممکن است پروتز جابجا یا حرکت کند که منجر به عدم تقارن یا اعوجاج چانه و خط فک می شود.
  • برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به مواد استفاده شده در پروتز داشته باشند که منجر به التهاب، قرمزی و ناراحتی می‌شود.

زاویه سازی فک با تزریق ژل بهتر است یا پروتز؟

در حالی که هدف هر دو روش تقویت خط فک و کانتور صورت است، اما در رویکرد و نتیجه آن متفاوت هستند.

پروتز چانه یک روش جراحی است که شامل قرار دادن یک ایمپلنت جامد در زیر چانه برای تغییر شکل و موقعیت فک است. این روش تهاجمی تر است و در مقایسه با زاویه سازی فک با تزریق ژل به زمان بهبودی طولانی تری نیاز دارد. با این حال، نتایج واضح‌تر و طولانی تر هستند.

از سوی دیگر، تزریق ژل شامل تزریق یک ماده پرکننده به چانه برای افزایش شکل و کانتور آن است. این روش در مقایسه با پروتز فک کمتر تهاجمی بوده و زمان نقاهت کمتری دارد و برای حفظ نتیجه مطلوب نیاز به تزریق های مکرر خواهد بود.

از نظر کارایی، پروتز چانه در مقایسه با تزریق ژل نتایج دقیق تر و دائمی تری دارد اما برای انتخاب روش مناسب حتما با یک دکتر پوست آنلاین مشورت کنید تا او به شما بهترین راه را پیشنهاد کند

زاویه سازی فک با پروتز چانه زاویه سازی فک با تزریق ژل
دوره نقاهت طولانی‌تری دارد. دوره نقاهت ندارد.
روش تهاجمی است. روش کم تهاجمی است.
تغییرات چشمگیر است. نتیجه به اندازه جراحی چشمگیر نیست.
روش دائمی است. هر سال باید تمدید شود.
هزینه بالاتری دارد. هزینه کمتری دارد.

بهترین برند پروتز چانه

با وجود انبوهی از برندها و شرکت‌های معتبر در سطح جهانی که محصولات با کیفیت بالایی هم دارند، شناسایی یک برند برتر کمی چالش برانگیز است. با این حال، نام تجاری Archives به عنوان یک انتخاب برجسته در میان متخصصان، پزشکان و جراحان پلاستیک در این صنعت شناخته شده است.

مشاوره با یک دکتر جراح عمومی آنلاین می‌تواند بهترین راهنما به شما در این زمینه باشد.

میزان ماندگاری پروتز فک و چانه

طول عمر پروتز فک و چانه به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مواد مورد استفاده، مهارت جراح، شیوه زندگی و مراقبت فرد بستگی دارد. پروتزهای باکیفیت ساخته شده از مواد بادوام چندین سال، حتی تا یک دهه یا بیشتر، دوام می‌آورند.

مهارت جراح نقش بسزایی در دوام و نصب صحیح پروتز دارد. یک جراح مجرب کار را به خوبی انجام داده و خطر عوارض را نیز به حداقل می‌رساند. البته برای حفظ طول عمر پروتز فک، پیروی از دستورالعمل‌هایی که جراح به بیمار می‌دهد الزامی است.

هزینه پروتز فک و چانه

هزینه جراحی پروتز فک و چانه بسته به نیاز فرد و عواملی مانند شکل و ساختار صورت، نوع پروتز مورد نیاز، اندازه ایمپلنت، خود جراح، مرکز یا کلینیک درمانی بستگی دارد. علاوه بر این، هزینه‌های مربوط به بیهوشی و متخصص بیهوشی، و همچنین هرگونه آزمایش و نسخه پزشکی دیگر نیز همگی به هزینه نهایی اضافه می‌شوند.

بنابراین، هزینه جراحی پروتز چانه ترکیبی از عوامل مختلفی است اما کمترین قیمت، چیزی حدود 35 میلیون است که با توجه به موارد گفته شده افزایش می‌یابد.

مراجعه به پزشک برای پروتز فک و چانه

کاشت چانه یا بازسازی فک از طریق جراحی نیاز به تحقیق و همچنین کسب اطلاعات لازم از یک جراح پلاستیک ماهر را دارد و ما در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات مورد نیاز را در اختیاز شما بگذاریم. بنابراین گفتگو با یک دکتر پوست آنلاین و یا جراح پلاستیک لازم و ضروری است. ضمن اینکه می‌توانید از بخش جراحی صورت اقساطی این عمل را به صورت قسطی انجام دهید و مبلغ آن را هر ماه پرداخت نمایید.

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات