جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

لمینت دندان چیست / لمینت دندان اقساطی چگونه است

لمینت دندان
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ تیر

لمینت دندان (لمینت پرسلن) پوسته ای نازک است که بر اساس نیاز فرد توسط مواد رنگی دندان طراحی می شود. این پوسته ها به منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان ها و بهبود ظاهر آن ها به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند.

در کنار جنبه زیبایی، عملکرد صحیح لمینت نیز مهم است و چسباندن صحیح و قوی دندان طبیعی و لمینت بسیار ضروری است. البته با توجه به قیمت لمینت دندان و هزینه های بالای زندگی همه افراد نمی‌توانند این خدمت را دریافت کنند. به همین جهت ما در مجموعه حال (بخش سلامت اپلیکیشن آپ) قسمت دندانپزشکی اقساطی را ایجاد کرده‌‌ایم تا بتوانید با وام 50 میلیونی تمامی خدمات دندانپزشکی از جمله لمینت را به راحتی انجام داده و مبلغ را طی 1 سال پرداخت کنید.

 


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک پوسته نازک است که با مواد سفارشی همرنگ دندان طراحی شده است. این پوسته‌ها به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند تا شکل، اندازه، رنگ و ظاهر کلی دندان‌ها را بهبود بخشند. لمینت ها یکی از گزینه های محبوب دندانپزشکی در زمینه زیبایی هستند و می توان از آنها برای ایجاد لبخند استفاده کرد. آنها جایگزین مناسبی برای روکش ها هستند و با مراقبت مناسب می توانند سال ها دوام بیاورند.

لمینت سرامیکی از چندین لایه چینی نازک تشکیل شده است که با مینای طبیعی دندان و یک پوشش چسبنده جایگزین شده است. برخلاف تصور رایج، در ساخت لمینت های چینی نیازی به تراشیدن دندان ها نیست و زمانی که یک دندانپزشک حرفه ای روش درمانی مناسبی را انتخاب می کند، فقط آماده سازی نسبتاً محدودی برای جاسازی لمینت ها بدون آسیب رساندن به دندان های طبیعی لازم است.

دلایل لمینت کردن دندان چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است دندانپزشک، لمینت های دندان را به جای راه حل های درمانی جایگزین مانند روکش دندان برای بازگرداندن ظاهر دندان توصیه کند. در ادامه به بررسی سه دلیلی که ممکن است استفاده از لمینت دندان را ضروری کند می پردازد.

درباره نحوه ایمپلنت دندان اقساطی بیشتر بدانید

لمینت دندان برای تغییر رنگ دندان

یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد برای لمینت دندان، پوشاندن لکه های دندان است. لکه های جزئی دندان را می توان از طریق سفید کردن حرفه ای دندان در مطب برطرف کرد. با این حال، لکه‌های شدیدتر ممکن است دائمی شوند یا با تعداد سایه‌هایی که بیمار می‌خواهد قابل بهبود نباشند. در این صورت، لمینت های دندان اغلب بهترین راه حل برای بهبود لبخند بیمار هستند. خوبی در مورد لمینت ها این است که نیازی به هیچ تغییری در مینای زیرین ندارند، بنابراین این روش به عنوان یک راه حل دائمی تلقی نمی شود و ممکن است برگشت پذیر باشد.

ترمیم موارد جزئی آسیب دندان

لمینت های دندانی همچنین می توانند موارد جزئی آسیب دندان مانند براده های کوچک و ترک های دندان های جلویی را برطرف کنند. با این حال، آسیب های شدیدتر ممکن است به بهترین وجه توسط روکش های دندانی درمان شوند، زیرا آنها ضخیم تر هستند و قادر به محافظت از دندان به روشی مناسب تر هستند. دندان‌هایی که فقط به دلیل آسیب‌های ناشی از ضربه یا دندان قروچه دارای نقص‌های جزئی هستند، اغلب به راحتی با لمینت‌های دندانی درمان می‌شوند که دندان را از آسیب بیشتر می‌پوشاند و در عین حال ظاهر بهینه آن را بازیابی می‌کند.

ایجاد لبخند متقارن با لمینت های دندان

بیمارانی که می‌خواهند مشکلات دندان‌های ناهموار یا دندان‌های جلویی خیلی کوتاه را برطرف کنند، ممکن است لمینت‌ دندان را به راه‌حل‌های جایگزین ترجیح دهند. لمینت های دندانی می توانند به راحتی دندان ها را بلند کنند تا لبخندی بی نقص و یکنواخت ارائه دهند. آنها همچنین ممکن است بتوانند موارد جزئی ناهماهنگی دندان ها را نیز درمان کنند و در برخی موارد جایگزینی برای مراقبت های ارتودنسی هستند.

درباره جراحی دندان عقل بیشتر بداتید.

لمینت های دندان

مزایای لمینت کردن دندان؟

برخی از مزایای لمینت دندان در ادامه ذکر شده است.

  • می توان از آن برای تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان استفاده کرد
  • لمینت دندان می‌تواند ظاهر دندان‌هایی را که لکه‌دار، تراشیده شده یا بین آن‌ها فاصله دارند، بهبود بخشند
  • لمینت دندان ها را متقارن تر و یکدست تر نشان دهند
  • جایگزینی برای درمان ارتودنسی سنتی برای برخی از بیماران باشند
  • بادوام هستند و با مراقبت مناسب می توانند سال ها دوام بیاورند

البته لمینت دندان برای همه افراد مناسب نیست و بهترین روش درمانی به نیازها و اهداف فرد بستگی دارد. یک دندانپزشک آنلاین می تواند به شما در مورد اینکه آیا لمینت های دندان گزینه خوبی برای شما هستند یا خیر کمک کند.

انواع لمینت دندان

به طور کلی در دندانپزشکی انواع مختلفی از لمینت دندان وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لمینت پرسلن یا سرامیکی

لمینت چینی از یک ماده سرامیکی دندانی محکم و بادوام به نام پرسلن ساخته می شود. این لمینت به صورت سفارشی ساخته شده تا با رنگ و شکل دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد. روکش های چینی زیبایی بسیار خوبی ایجاد کرده و در برابر لکه ها مقاوم هستند.

ونیرهای کامپوزیت رزین

ونیرهای رزین کامپوزیت از یک ماده کامپوزیت همرنگ دندان ساخته می‌شوند که مستقیماً روی دندان‌ها اعمال می‌شود و بر اساس آن شکل می‌گیرد. این نوع لمینت در مقایسه با روکش های چینی مقرون به صرفه تر است، اما ممکن است ماندگاری بالایی نداشته باشد. ونیرهای رزین کامپوزیت می توانند با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت داشته باشند و زیبایی خوبی ایجاد کنند.

لمینت دندان ایمکس

لمینت ایمکس تکه های نازکی از پرسلن هستند که روی دندان های واقعی شما قرار می گیرند. کمی شبیه یک ناخن تقلبی که روی ناخن های شما قرار می گیرد، اما بسیار قوی تر. معمولا برای بیمارانی که دندان های صافی دارند و به دنبال تغییر شکل و اندازه دندان های خود هستند مناسب می‌باشند.

راه سفيد كردن دندان در خانه را از این مطلب بیاموزید.

مراحل لمینت کردن دندان ها

طبق نوشته وب سایت akcadis.com مراحل انجام لمینت کردن دندان به شرح زیر است.

سایش سطح دندان

هدف از این فرآیند پاک کردن لایه مینای جلوی دندان در ضخامت لمینت دندانی است که قرار است قرار گیرد. بنابراین پس از چسباندن لمینت دندان به دندان، افزایش قابل توجهی در ضخامت دندان ایجاد نمی شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است به سایش بیشتر (حدود 1.5 میلی متر) مینای دندان شما نیاز داشته باشد. دندانپزشک شما هنگام تصمیم گیری دو موضوع زیر را در نظر می گیرد:

  • با سایش بیشتر، امکان قرار دادن لمینت ضخیم‌تر می‌شود. لمینت دندان ضخیم تر، ایجاد ظاهری زیبا و طبیعی را در عین پوشاندن رنگ دندان زیرین آسان تر می کند.
  • از طرف دیگر، اچ کردن بیش از حد مینای دندان ممکن است مقداری از لایه عاج (بافت سخت زیر مینا) را در معرض دید قرار دهد. این وضعیت می تواند بر عمر لمینت تأثیر منفی بگذارد.

انتخاب تن رنگ

دندانپزشک شما با تعیین رنگ دندان های دو طرف دندان شما با لمینت دندانی، تصمیم می گیرد که کدام رنگ پرسلن مناسب باشد. او ممکن است تصمیم بگیرد از رنگ های مختلف پرسلن در قسمت های مختلف لمینت دندانی استفاده کند. دندانپزشک شما همچنین تعیین می کند که قسمت های مختلف لمینت دندان چقدر باید شفاف باشد.

 اندازه گیری

هنگامی که فرآیند سایش کامل شد، دندانپزشک شما اندازه گیری کرده و قالب را ایجاد می کند، لمینت دندان شما با استفاده از این مدل تهیه می شود. اکثر دندانپزشکان از سیلیکون مخصوص برای تهیه مدل استفاده می کنند. این سیلیکون مناسب برای کارهای حساس بوده و ماده چسبنده ای است که پس از پر شدن در ظرف مخصوص روی دندان ها قرار می گیرد. پس از چند دقیقه انتظار، سیلیکون از دهان خارج می شود. مدل به دست آمده از این سیلیکون استخراج شده سپس به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود

لمینت های موقت

معمولاً 1 تا 2 هفته طول می کشد تا لمینت های دندان در لابراتوار دندان تولید شوند. برای این دوره انتظار، دندانپزشک شما لمینت موقتی را روی دندان های شما می‌گذارد. در مواردی که مقدار دندان خیلی کم باشد، نمی توان از لمینت موقت استفاده کرد و ممکن است حساسیت به غذاها / نوشیدنی های سرد و گرم افزایش یابد، زیرا قسمت خاصی از سطح دندان شما برداشته شده است.

ارزیابی قبل از پیوند

دندانپزشک شما لمینت های موقت را از روی دندان شما جدا می‌کند تا لمینت دائمی را قرار دهد. لمینت های موقت معمولاً به دندان چسبانده نمی شوند یا خیلی ضعیف می چسبند. قبل از فرآیند باندینگ، دندانپزشک شما ابتدا مناسب بودن لمینت شما را با دندان های شما بررسی می کند و انطباق آن با دندان را بررسی می‌کند. در این مرحله اگر از نتیجه راضی نباشید، دندانپزشک تغییراتی مانند کوتاه یا گرد کردن گوشه های لمینت را انجام می دهد.

دندانپزشک شما رنگ پرسلن مورد استفاده برای لمینت دندانی را با در نظر گرفتن رنگ دندان های مجاور تعیین می کند. با این حال، از آنجایی که لمینت دندان شفاف است، دندانپزشک می تواند با استفاده از سایه مناسب از مواد باندینگ، سایه را در حین باندینگ کامل کند.

دندانپزشک شما لمینت دندان را روی خمیر آزمایشی قرار می دهد و رنگ را بررسی می کند. اگر آن را مناسب نداند، این کار را با خمیرهای آزمایشی با رنگ های مختلف تکرار می کند.

چسباندن لمینت پرسلن

پس از اتمام تمهیدات مربوط به رنگ و شکل ، فرآیند باندینگ آغاز می شود. دندانپزشک ابتدا خمیر آزمایشی را تمیز می کند. سپس سطح داخلی لمینت دندان شما را تمیز می کند و آن را برای فرآیند باندینگ آماده می کند.

دندانپزشک شما یک ژل اسیدی را روی سطح دندان شما اعمال می کند و 15 تا 20 ثانیه صبر می کند. این فرآیند یک سطح مینای دندان بسیار خشن ایجاد می کند. بنابراین سطح دندان شما برای چسباندن لمینت چینی آماده می شود.

پس از اینکه دندانپزشک ژل اسیدی را تمیز کرد و سطح دندان را خشک کرد، یک ماده شفاف روی دندان شما می‌مالد. این ماده باعث ایجاد چسبندگی با سطح دندان می شود. سپس چسب انتخاب شده برای ایجاد تن رنگی مناسب روی سطح داخلی لمینت سرامیکی زده شده و روی دندان لمینت قرار می گیرد.

درباره نحوه کامپوزیت دندان قسطی بیشتر بدانید

لمینت دندان

چک نهایی

دندانپزشک باقی مانده مواد چسب را از روی دندان های شما پاک می کند. سپس در صورت لزوم خطوط لمینت دندان را نیز اصلاح می‌کند. در نهایت، دندانپزشک شما بررسی می کند که چگونه دندان های بالا و پایین هنگام بستن دهان به یکدیگر برخورد می کنند. نوری که دندانپزشک شما به دندان شما هدایت می کند، اطمینان می دهد که لمینت برای استفاده فوری آماده است.

وقت ویزیت بعدی

دندانپزشکان معمولاً از شما می خواهند که تقریباً یک هفته پس از عمل باندینگ برای معاینه مراجعه کنید. در این ملاقات، دندانپزشک بررسی می کند که لثه شما تحت تاثیر وجود لمینت دندان قرار گرفته یا نه و در صورت شکایت از شکل لمینت، هماهنگی های لازم را انجام می دهد.

مزایا و معایب لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان دارای مزایا و معایب متعددی است. بیایید آنها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

مزایای لمینت دندان

  1. لمینت دندان می تواند به طور چشمگیری ظاهر دندان های شما را با بهبود رنگ، شکل، اندازه و تراز آنها بهبود بخشد. این می تواند نگرانی های زیبایی مانند دندان های لکه دار یا تغییر رنگ، دندان های شکسته یا شکسته، دندان های نامنظم و فاصله بین دندان ها را برطرف کند. با لمینت دندان می توانید به لبخندی زیبا و طبیعی دست پیدا کنید.
  2. لمینت های دندان از مواد محکم و بادوام مانند پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می شوند. این مواد در برابر لکه‌ها مقاوم هستند و می‌توانند در برابر نیروهای معمولی گاز گرفتن و جویدن مقاومت کنند و نتایج طولانی‌مدتی را ارائه دهند. با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینت های دندان می توانند سال ها به خوبی به شما خدمت کنند.
  3. در مقایسه با سایر روش های دندانپزشکی مانند روکش، لمینت دندانی گزینه محافظه کارانه تری است. در طول فرآیند لمینیت، تنها مقدار کمی مینا از سطح جلوی دندان جدا می شود تا پوسته لمینت نازک را در خود جای دهد. این بدان معنی است که ساختار طبیعی دندان تا حد بیشتری حفظ می شود.
  4. قرار دادن لمینت های دندان معمولاً نیازمند حداقل آماده سازی سطح دندان است. این بدان معنی است که این روش در مقایسه با سایر درمان های ترمیمی نسبتا راحت و کمتر تهاجمی است. حتی ممکن است در برخی موارد بی حسی موضعی ضروری نباشد.

معایب لمینت دندان

  1. پس از قرار دادن لمینت های دندان، به طور کلی امکان معکوس کردن روند وجود ندارد. این به این دلیل است که معمولاً مقدار کمی مینا از سطح دندان جدا می شود تا از تناسب مناسب لمینت اطمینان حاصل شود. بنابراین، مهم است که قبل از شروع درمان، تصمیم را به دقت بررسی کنید.
  2. لمینت دندان به دلیل استفاده از مواد باکیفیت و مهارت مورد نیاز برای ساخت و قرار دادن می تواند گرانتر از سایر درمان های زیبایی دندان باشد. هزینه ممکن است بسته به تعداد لمینت های مورد نیاز و پیچیدگی مورد متفاوت باشد. پرس و جو در مورد قیمت و هر گونه هزینه های مربوطه در طول مشاوره بسیار مهم است.
  3. برخی از افراد ممکن است پس از گرفتن لمینت دندان دچار حساسیت موقت دندان شوند. این حساسیت معمولاً خفیف است و خود به خود فروکش می کند. با این حال، در موارد نادر، ممکن است باقی بماند و نیاز به ارزیابی و تنظیم بیشتر توسط دندانپزشک دارد.
  4. در حالی که لمینت های دندانی بادوام هستند، اما اگر تحت فشار یا ضربه بیش از حد قرار گیرند، همچنان مستعد آسیب هستند. از فعالیت هایی مانند گاز گرفتن اجسام سخت یا استفاده از دندان به عنوان ابزار باید اجتناب شود تا از بریدگی یا ترک خوردن احتمالی لمینت ها جلوگیری شود.

ونیر

قیمت لمینت دندان

اگر بخواهید کل دندان را لمینت کنید هزینه آن حدودا از 50 میلیون تومان به بالا می‌باشد. قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 تا 10 میلیون تومان متغیر است که به نوع لمینت و برند آن بستگی دارد.

لمینت دندان اقساطی

به جای پرداخت تمامی مبالغ می‌توانید از وام 50 میلیونی سلامت در حال یا اپلیکیشن آپ استفاده کنید و این مبلغ را در یک سال پرداخت کنید.

قیمت لمینت دندان طرح لبخند

قیمت لمینت دندان در فک بالا که به لمینت دندان طرح لبخند نیز شناخته می‌شود و شامل 10 واحد لمینت یا 10 دندان می شود. قیمت لمینت دندان طرح لبخند از 40 میلیون تومان به بالا می‌باشد که البته از بخش دندانپزشکی اقساطی می‌توانید این کار را به صورت قسطی انجام دهید.

قیمت لمینت دندان 1402

هزینه با توجه به مواردی مثل جنس لمینت، دستمزد پزشک، تعداد دندان‌ها و هزینه لابراتوار متغیر خواهد بود. اما به طور میانگین قیمت لمینت دندان 1402 برای هر واحد 6 تا 7 میلیون تومان است که با توجه به موارد گفته شده، ممکن از کمی بیشتر و یا کمتر شود.

قیمت لمینت دندان متحرک

بر خلاف لمینت های چینی سنتی که نیاز به برداشتن مقدار کمی از مینای دندان دارند، لمینت‌های متحرک دندان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی و بدون هیچ گونه تغییر دائمی در دندان‌های طبیعی برداشته شوند. آنها معمولا به عنوان یک راه حل موقت برای بهبود زیبایی لبخند استفاده می شوند.

قیمت لمینت دندان متحرک 1402 به طورمیانگین 3 تا 4 میلیون تومان است که با توجه به مواردی مانند جنس لمینت ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شود.

لمینت دندان اقساطی

لمینت دندان می‌تواند با بهبود شکل، رنگ، اندازه یا هم‌ترازی دندان‌ها، ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد و از آنجا که سرمایه‌گذاری روی سلامت و ظاهر دندان شما ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی مالی داشته باشد. بنابراین، ما طرح‌های اقساطی را ارائه کرده‌ایم تا این فرآیند را برای بیماران مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر کنیم.

دندانپزشکی اقساطی در بخش سلامت اپلیکیشن آپ با امکان پرداخت وام 50 میلیونی به شما این امکان را می‌دهد که لمینت دندان اقساطی را دریافت کرده و هزینه عمل لمینت دندان خود را در یک دوره 12 ماهه پرداخت کنید. به جای پرداخت کل مبلغ از قبل، می توانید پرداخت های منظمی را انجام دهید که متناسب با بودجه شما باشد. با این کار می‌توانید از مزایای لمینت دندانی و در عین حال مدیریت موثر امور مالی خود بهره مند شوید. ضمن اینکه سود بازپرداخت این وام 4 درصد بوده و بسیار ناچیز است.

دندانپزشکی اقساطی

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت های دندانی به طور متوسط حدود 15 سال عمر می کنند. با این حال، طول عمر لمینت دندان می تواند از کمتر از 10 سال تا 20 سال متغیر باشد. مانند مینای دندان های طبیعی، آنها نیز در برابر آسیب هایی مانند ترک ناشی از ضربه های دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند.

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت های دندان برای افرادی که دندان های ضعیف و پوسیده دارند مناسب نیستند. ضمن اینکه برای کسانی که پریودنتیت یا عفونت شدید لثه دارند نیز مناسب نیستند. همچنین افرادی که لایه مینای نازکی دارند نباید لمینت کنند زیرا هنگامی که لمینت دندان مستقیماً به لایه عاج (لایه زیر مینای دندان) می‌چسبد، از آنجایی که لمینت پرسلن سخت‌تر از عاج است، بیشتر نیروی وارد شده به دندان روی روکش جمع می‌شود. این ممکن است باعث جدا شدن روکش از دندان یا شکستن آن شود.

سن مناسب برای لمینت کردن دندان

به طور کلی در بین دندانپزشکان توصیه می شود که سن 18 سالگی برای مردان و 16 سالگی برای زنان به عنوان سن شروع برای نصب لمینت دندانی استفاده شود. به خاطر داشته باشید که این یک دستورالعمل کلی است و قبل از شروع فرآیند روکش باید شرایط هر فرد به صورت جداگانه ارزیابی شود.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات