جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کامپوزیت دندان چیست / کامپوزیت دندان قسطی بدون ضامن

کامپوزیت دندان قسطی
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کامپوزیت دندان قسطی یک روش نوین در دندانپزشکی برای بهره‌مندی همه افراد از خدمات دندانپزشکی است. برای آشنایی بیشتر با اینکه کامپوزیت دندان چیست و نحوه کامپوزیت دندان اقساطی چگونه است این مقاله را مطاله کنید و در صروت نیاز به مشاوره با دندانپزشک، از بخش مشاوره آنلاین پزشکی بهترین دندانپزشک را انتخاب کرده و با او به صورت آنلاین مشورت کنید. ضمن اینکه با استفاده از سرویس دندانپزشکی اقساطی امکان انجام کامپوزیت اقساطی نیز برای شما فراهم شده است.

 


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

کامپوزیت دندان چیست

کامپوزیت معمولا برای پر کردن دندان، ترمیم دندان های شکسته یا شکسته، بستن فاصله بین دندان ها و بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود. کامپوزیت دندان از رزین ساخته شده که پلیمری سخت و مصنوعی است. رزین با ذرات شیشه یا کوارتز مخلوط می شود تا ترمیم دندان سخت و همرنگ دندان ایجاد شود. مواد کامپوزیت در چندین رنگ سفید موجود است که به دندانپزشک اجازه می دهد تا کاملاً با دندان بیمار مطابقت را ایجاد کند. پرکردن کامپوزیت برای بیشتر نواحی دهان، حتی روی دندان های جلویی که ظاهر آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، مناسب است.

از آنجایی که کامپوزیت دندان مستقیماً به دندان می چسبد، دندانپزشکان اغلب هنگام آماده کردن دندان برای پر کردن، نیاز به برداشتن کمتری از دندان دارند. به همین دلیل، پرکننده های کامپوزیت اغلب کوچکتر از آمالگام هستند.

کامپوزیت دندان چگونه است؟

کامپوزیت دندان یک ماده ترمیمی همرنگ دندان است که در دندانپزشکی استفاده می شود و ترکیبی از رزین و ذرات پرکننده است که می‌توان آن را روی دندان‌ها اعمال کرد تا شکل و عملکرد آن‌ها را بازیابی کند.

ماده کامپوزیت به دقت با رنگ دندان های طبیعی مطابقت دارد و باعث می شود که تقریباً قابل تشخیص نباشد. این روش شامل استفاده از کامپوزیت توسط دندانپزشک به صورت لایه ای، شکل دادن و مجسمه سازی آن برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. هنگامی که شکل مورد نظر به دست آمد، از نور مخصوص برای سخت شدن مواد کامپوزیت استفاده می شود. در نهایت، دندانپزشک کامپوزیت را پولیش می‌دهد تا از صافی و ظاهر طبیعی آن اطمینان حاصل کند.

کامپوزیت دندان در مقایسه با پرکردگی های فلزی یا آمالگام سنتی، مزایای متعددی را ارائه می دهد. این به طور مستقیم به ساختار دندان می چسبد، که به حمایت و استحکام دندان باقی مانده کمک می کند. پرکننده های کامپوزیت نیز از نظر زیبایی شناختی دلپذیرتر هستند زیرا به طور یکپارچه با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شوند.

کامپوزیت

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت دندان و کامپوزیت دندانی هر دو موادی هستند که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، اما اهداف متفاوت و ویژگی هایی متمایزی دارند.

لمینت دندان

لمینت یک ماده پوسته‌مانند نازک است که معمولاً از چینی یا سرامیک ساخته می‌شود و به‌طور سفارشی ساخته می‌شود تا روی سطح جلویی دندان قرار بگیرد. در درجه اول برای اهداف زیبایی برای بهبود ظاهر دندان ها از طریق تغییر شکل، اندازه، رنگ یا تراز آنها استفاده می شود. لمینت های دندان با استفاده از یک چسب قوی به سطح دندان چسبانده می شوند و محلولی با ظاهر طبیعی و بادوام ارائه می دهند.

کامپوزیت دندانی

کامپوزیت دندان که به مواد پرکننده همرنگ دندان یا سفید نیز معروف است، مخلوطی از رزین و مواد پرکننده مانند ذرات شیشه است. برای ترمیم دندان های آسیب دیده از حفره ها، ترک ها یا شکستگی ها استفاده می شود. پرکننده های کامپوزیت مستقیماً روی دندان اعمال می شوند و برای بازیابی عملکرد و زیبایی آن شکل می گیرند. آنها را می توان از نزدیک با رنگ دندان مطابقت داد و نتیجه زیبایی را به همراه داشت.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی این است که لمینت یک پوسته سفارشی نازک است که برای بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود، در حالی که کامپوزیت دندانی یک ماده پرکننده است که برای ترمیم و بازیابی ساختار طبیعی دندان ها استفاده می شود.

راه های سفید کردن دندان را در اینجا بشناسید

لمینت

انواع کامپوزیت دندان

در ادامه به چند نوع متداول کامپوزیت دندان و کاربرد آنها اشاره می کنیم:

1. کامپوزیت میکروفیلد: این کامپوزیت از ذرات ریز تشکیل شده است و در نواحی که زیبایی در اولویت است، مانند دندان های جلویی استفاده می شود. این نوع کامپوزیت دندان یک ترمیم بسیار خوب و طبیعی برای دندان است.

2. کامپوزیت Macrofilled: این نوع کامپوزیت حاوی ذرات پرکننده بزرگ‌تری است و در درجه اول برای ترمیم دندان‌های خلفی استفاده می‌شود، جایی که استحکام و مقاومت در برابر سایش مهم است. با این حال، به دلیل ظاهر قابل توجهی که دارد، کمتر در مناطق بسیار قابل مشاهده استفاده می شود.

3. کامپوزیت هیبریدی: این کامپوزیت هر دو کامپوزیت میکروفیل شده و ماکرو پر شده را ترکیب می کند و تعادلی بین زیبایی و استحکام ایجاد می کند. اغلب برای ترمیم دندان های خلفی استفاده می شود.

4. کامپوزیت نانو پر شده: این کامپوزیت ها حاوی ذرات بسیار ریز هستند که به آنها نانوذرات می گویند. این نوع کامپوزیت، استحکام، دوام و جلاپذیری عالی را ارائه می دهند که آنها را برای ترمیم های قدامی و خلفی مناسب می کند.

5. کامپوزیت روان: کامپوزیت های روان دارای سیالیت بالاتری هستند و به آنها اجازه می دهد به راحتی در مناطق کوچک و صعب العبور جریان پیدا کنند. آنها معمولاً به عنوان آستر، برای آب بندی حفره ها و در ترمیم های کوچک استفاده می شوند.

6. کامپوزیت Bulk Fill: یک نوع جدیدتر از کامپوزیت است که امکان قرار دادن مقادیر بیشتری را در یک افزایش واحد فراهم می کند و زمان لازم برای لایه بندی را کاهش می دهد. برای حفره های عمیق تر یا در مناطقی که نورگیری مستقیم ممکن است چالش برانگیز باشد استفاده می شود.

فیلم کامپوزیت دندان

مراحل انجام کامپوزیت دندان

مراحل خاص یک روش کامپوزیت دندان ممکن است بسته به هر مورد و تکنیک دندانپزشک متفاوت باشد اما روش کلی آن به این شکل است:

  1. دندانپزشک با بی‌حس کردن ناحیه اطراف دندان با استفاده از بی‌حسی موضعی شروع می‌کند.
  2. دندانپزشک با برداشتن هرگونه پوسیدگی یا مواد پرکننده قدیمی، دندان را آماده می کند.
  3. برای بهبود باندینگ کامپوزیت، سطح دندان با استفاده از ژل اسیدی ملایم پر می شود و به کامپوزیت اجازه می دهد بهتر بچسبد.
  4. یک عامل باندینگ روی دندان اعمال می شود تا چسبندگی رزین کامپوزیت به ساختار دندان را افزایش دهد.
  5. دندانپزشک رزین کامپوزیت را در لایه ها قرار می دهد و با دقت آن را شکل می دهد تا به شکل و کانتور مورد نظر برسد
  6. هنگامی که تمام لایه ها در جای خود قرار گرفتند، دندانپزشک کامپوزیت را طوری شکل می دهد که با شکل طبیعی دندان مطابقت داشته باشد
  7. پس از به دست آوردن شکل مورد نظر، مواد کامپوزیت به طور کامل پخته می شود.
  8. دندانپزشک کامپوزیت را پولیش می‌دهد تا سطح را صاف کند و به طور یکپارچه با مینای طبیعی دندان ترکیب شود.
  9. دندانپزشک کامپوزیت را از نظر هرگونه نقص، تناسب مناسب و ظاهر طبیعی ارزیابی می کند.

درباره نحوه ایمپلنت دندان اقساطی بیشتر بدانید

بهترین مارک کامپوزیت دندان

در حوزه کامپوزیت دندان، با توجه به تحولات مستمر صنعت و فناوری، بسیاری از شرکت‌ها محصولات خوبی را عرضه می‌کنند. انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان نیز بستگی به ترجیحات و نیازهای هر دندانپزشک و همچنین نوع کاربرد آن دارد.

شرکت 3M ESPE محصولات معروفی در زمینه کامپوزیت دندان تولید می‌کند. شرکت Kerr نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان معتبر کامپوزیت دندان است. محصولاتی مانند Harmonize و Nexus RMGI به عنوان کامپوزیت‌هایی قوی و زیبا شناخته می‌شوند.

شرکت Dentsply Sirona نیز با دستاوردهای قابل توجهی در زمینه کامپوزیت دندان شناخته می‌شود. محصولاتی مانند Esthet X HD و Ceram.X Universal از طرفداران زیادی برخوردار هستند.

به هر حال، برای انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان، مناسب بودن محصول برای نیازهای خاص فرد و توصیه‌های دندانپزشک معالج بسیار مهم است.

مراقبت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

در حالی که کامپوزیت های دندانی به طور کلی ایمن هستند اما، برخی از عوارض جانبی بالقوه نیز ممکن است برای شما رخ دهد. برخی از افراد ممکن است به اجزای مواد کامپوزیت دندان حساسیت داشته باشند، اگرچه این آلرژی ها نسبتا نادر هستند یا حتی پس از ترمیم کامپوزیت دندان، ممکن است مقداری حساسیت موقت دندان به دماهای گرم و سرد تجربه شود. این حساسیت معمولاً با گذشت زمان خود به خود برطرف می شود.

کامپوزیت دندان ممکن است به مرور زمان فرسوده یا لک شود و به طور بالقوه نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد. طول عمر کامپوزیت ها بسته به عوامل مختلفی از جمله شیوه های بهداشت دهان و دندان  و جنس آن متفاوت است. در برخی موارد، کامپوزیت های دندانی ممکن است به طور کامل دندان ترمیم شده را نبندند، که می تواند به باکتری ها اجازه نفوذ داده و باعث پوسیدگی بیشتر دندان شود.

توجه داشته باشید که خطرات و عوارض جانبی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر نگرانی یا سؤال خاصی در مورد مواد کامپوزیت دندان دارید، بهتر است با یک دندانپزشک آنلاین مشورت کنید که می تواند بر اساس شرایط منحصر به فرد شما مشاوره شخصی ارائه دهد.

درباره جراحی دندان عقل بیشتر بدانید.

آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟

کامپوزیت دندان یک ماده بادوام است که برای ترمیم دندان استفاده می شود، اما با گذشت زمان، ترمیم های کامپوزیت ممکن است به دلیل عواملی مانند جویدن، مصرف غذا و نوشیدنی، مسواک و پیری طبیعی، دچار ساییدگی، لکه شدن یا خرابی شوند.

طول عمر ترمیم کامپوزیت دندان به طور متوسط بین 5 تا 10 سال یا حتی بیشتر (البته با مراقبت زیاد) امکانپذیر است.

روکش

بهترین کامپوزیت دندان برای کدام کشور است؟

انتخاب بهترین کامپوزیت برای دندان تنها به کشور بستگی ندارد و باید با نظر پزشک انجام شود و به عوامل مختلفی مانند الزامات بالینی، ترجیحات شخصی و پیشرفت های تکنولوژی وابسته است. چندین کشور برای تولید کامپوزیت های دندانی با کیفیت بالا شناخته شده اند. از کشورهای قابل توجه در این زمینه می توان به ایالات متحده، آلمان، سوئیس، ژاپن و برزیل اشاره کرد.

ایالات متحده دارای سابقه طولانی در نوآوری های دندانی است و خانه بسیاری از تولید کنندگان مواد دندانپزشکی معتبر است. بسیاری از شرکت های آمریکایی کامپوزیت دندان قابل اعتمادی را تولید می کنند که به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. آلمان به دلیل مهندسی دقیق و توجه به جزئیات مشهور است. کامپوزیت های دندانی ساخت آلمان اغلب زیبایی، دوام و خواص بسیار خوبی را ارائه می دهند. سوئیس نیز یکی دیگر از کشورهایی است که در مواد دندانپزشکی شهرت زیادی دارد. کامپوزیت های دندانی سوئیسی به دلیل کیفیت و قابلیت اطمینان آنها شناخته می شوند و اغلب از فناوری ها و تحقیقات پیشرفته استفاده می کنند.

ژاپن نیز دارای یک سنت غنی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی است و کامپوزیت‌های دندانی آن معمولاً به دلیل استانداردهای بالا و فرمولاسیون‌های پیشرفته‌شان شناخته می‌شوند.

مراقبت های بعد از انجام کامپوزیت

طبق اعلام سایت precisiondentistry.com.au پس از انجام کامپوزیت دندان، مراقبت مناسب از دندان ها برای حفظ طول عمر کامپوزیت و اطمینان از سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.دندان های خود را حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. در اطراف ناحیه کامپوزیت ملایم برخورد کنید تا از آسیب دیدن یا از بین رفتن ترمیم جلوگیری شود. علاوه بر این، روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک ها و باقی مانده ها را از بین دندان ها و اطراف پرکننده کامپوزیت پاک کنید.

ترمیم های کامپوزیت دندان مستعد لکه شدن هستند زیرا از مواد رزینی همرنگ دندان ساخته شده اند. برای جلوگیری از تغییر رنگ، توصیه می شود از مصرف مواد لکه زا مانند قهوه، چای، شراب قرمز و تنباکو خودداری کنید

بازدیدهای معمول دندانپزشکی برای مراقبت بعد از کامپوزیت دندان ضروری است. دندانپزشک شما ترمیم را بررسی می کند، از سالم بودن آن مطمئن می شود و سلامت کلی دهان را ارزیابی می کند.

سایر کارها عبارتند از:

  • استفاده از برند کامپوزیت با کیفیت
  • نخوردن غذاهای سفت
  • کاهش مصرف مواد غذایی رنگدانه دار
  • مشاوره با دندانپزشک آنلاین به صورت هر 6 ماه

هزینه کامپوزیت دندان 1402

قیمت کامپوزیت دندان 1402 با توجه به نوع آن متفاوت است. قیمت کامپوزیت ونیر به طور میانگین مبلغ 1 تا 3 میلیون تومان به ازای هر واحد است و قیمت کامپوزیت هر فک مبلغ 10 الی 30 میلیون تومان و قیمت کامپوزیت تمام دندانها 20 الی 40 میلیون تومان می باشد. البته می‌توانید از بخش دندانپزشکی اقساطی در مجموعه «حال» استفاده کنید و با وام 50 میلیونی، این کار را به صورت اقساطی انجام دهید. به طورکلی هزینه کامپوزیت وابسته به برند، تعداد واحد و مهارت پزشک متغیر می باشد.

کامپوزیت دندان قسطی

هزینه ایمپلنت های دندانی می تواند بر اساس عواملی مانند محل، تخصص دندانپزشک، مواد مورد استفاده، امکانات کلینیک و روش های اضافی مورد نیاز متفاوت باشد. پوشش بیمه تامین احتماعی نیز می‌تواند در هزینه ایمپلنت تاثیر داشته باشد. هزینه ایمپلنت دندان با بیمه تامین اجتماعی از 3 تا 15 میلیون تومان متغیر است.

کامپوزیت دندان قسطی چندین مزیت وجود دارد:

  • مقرون به صرفه است
  • دسترسی فوری به درمان وجود دارد
  • پرداخت با سود بسیار کم خواهد بود
  • انعطاف در بودجه بندی
  • مبالغ کم در هر ماه به جای مبلغ زیاد یکجا

ما در بخش دندانپزشکی اقساطی وامی به مبلغ 50 میلیون تومان را برای کلیه خدمات دندانپزشکی در نظر گرفته‌ایم که با شرایط بسیار آسان و با سود بسیار پایین به متقاضیان اهدا می‌شود. شما نیز می‌توانید برای کامپوزیت اقساطی از این وام استفاده کنید و در صورت نیاز با بخش پشتیبانی حال برای مشاوره تماس بگیرید. تمامی مراحل در کمتر از یک هفته انجام شده و می‌توانید کامپوزیت دندان قسطی را به سرعت انجام دهید

عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

کامپوزیت دندانی برای ترمیم و بازسازی ساختار دندان از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می شود. می توان آن را برای پر کردن حفره ها یا ترمیم تراشه ها، شکستگی ها یا سطوح فرسوده استفاه کرد. یک تغییر قابل توجه پس از استفاده از کامپوزیت دندان، بهبود ظاهر دندان است.

هنگامی که مینای دندان فرسوده می شود یا سطوحی از عاج به دلیل حفره ها یا فرورفتگی لثه در معرض دید قرار می گیرد، ممکن است حساسیت به محرک های گرم، سرد یا شیرین ایجاد شود. استفاده از کامپوزیت دندان در این نواحی می تواند یک سد محافظ ایجاد کند و حساسیت و ناراحتی را کاهش دهد.

بر خلاف برخی دیگر از گزینه های ترمیمی (مانند تاج دندان)، کامپوزیت دندان به کمترین میزان از حذف ساختار سالم دندان نیاز دارد و دندانپزشک می تواند بیشترین بخش دندان طبیعی را حفظ کند.

نحوه کامپوزیت دندان قسطی

سرویس اقساطی سلامت یکی از خدمات حال می‌باشد که برای کلیه خدمات پزشکی، جراحی، زایمان و زیبایی و حتی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر برای کامپوزیت دندان قسطی خود نیاز به وام دارید تا آن را به صورت اقساطی پرداخت کنید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، از وام 50 میلیونی استفاده کرده و دندانهای خود را ترمیم کنید. پس از ثبت درخواست با شما تماس گرفته خواهد شد و مراحل کار به سرعت و در کمتر از چند روز انجام خواهد شد. بازپرداخت این وام یک ساله و با سود تنها 4 درصد می‌باشد. برای این کار از بخش دندانپزشکی اقساطی ثبت درخواست را انجام دهید و مراحل را به ترتیب طی نمایید.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ستایش

10 ماه پیش

چجوری وام میدین برای کامپوزیت دندان؟ چک میخواد؟
پاسخ دهید
0

ادمین

10 ماه پیش

مراحل رو در لینک مشخص شده می‌تونید ببینید و یا در صورت تمایل با پشتیبانی تماس بگیرید راهنماییتون کنن
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات