جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سفيد كردن دندان ها / راه سفيد كردن دندان در خانه

سفيد كردن دندان ها
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سفيد كردن دندان ها از آنجا که همه لبخند زیبا را دوست دارند و دندان‌ها در زیبایی لبخند تأثیر زیادی دارند بسیار مهم است. به همین دلیل خیلی‌ها مایلند دندان‌هایشان را درخشان و سفیدتر کنند و حاضرند برای این کار هزینه کنند. به همین دلیل، این روزها سفید کردن دندان یکی از خدمات رایج دندانپزشکی است.اما در ادامه راه های سفید کردن دندان خانگی را نیز بررسی و معرفی خواهیم کرد. اگر نیاز به مشاوره دارید هم اکنون می‌توانید با دندانپزشک آنلاین در خانه خودتان گفتگو کنید و بهترین راه سفید کردن دندان در خانه را از او بپرسید.

 


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

چرا سفيد كردن دندان ها یک دغدغه است؟

روشن است که دندان‌های سفید ظاهر شما را زیباتر می‌کند. لبخند بر رابطۀ میان افراد تأثیرگذار است و زمانی که دندان‌های درخشانی داشته باشید، این لبخند زیبایی دوچندانی خواهد داشت. به همین دلیل کسانی که مایلند دندان‌هایشان را سفید کنند، می‌گویند که این کار در بالا بردن اعتمادبه‌نفس‌شان نقش دارد و رابطه‌شان با دیگران را بهبود می‌بخشد؛ به خصوص اگر بخواهند برای بار اول با کسی ملاقات کنند.

سفيد كردن دندان ها همچنین باعث می‌شود که جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید. دندان‌های شما در طول زمان تیره‌تر می‌شوند؛ چون رنگدانه‌های موجود در مواد خوراکی مثل قهوه و چای و نوشابه‌ها و همچنین مصرف تنباکو باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند. سفید کردن دندان موجب می‌شود که رنگ این مواد از دندان‌های شما پاک شود و ظاهر جوان‌تر و زیباتری پیدا کنید.

برای آشنایی و درمان آبسه دندان این مطلب را بخوانید.

دندان سفید

سفيد كردن دندان در خانه

البته سفيد كردن دندان ها در مطب یک دندانپزشک در مقایسه با روش‌های خانگی نتیجه‌بخش‌تر است؛ یعنی میزان سفید شدن دندان‌ها در مطب یک دندانپزشک بسیار بیش‌تر از خانه است. اما در هر صورت روش های مختلفی برای سفید کردن دندان در خانه وجود دارد:

خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده ماننده Misswakeحاوی مواد ساینده ملایمی است که به از بین بردن لکه های سطحی دندان کمک می کند. این خمیردندان ها همچنین ممکن است دارای مواد جلا دهنده یا مواد شیمیایی اضافی برای ایجاد یک اثر سفید کننده باشند. با این حال، آنها فقط می توانند لکه های سطحی را از بین ببرند و ممکن است سفید کننده قابل توجهی برای لکه های عمیق ایجاد نکنند.

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده نوارهای پلاستیکی نازک و انعطاف پذیری هستند که با ژل مبتنی بر پراکسید پوشانده شده اند. نوارها را مستقیماً روی دندان‌هایتان بمالید و آنها را برای مدت مشخصی روی دندان‌ها بگذارید. پراکسید موجود در ژل به مینای دندان نفوذ می کند و به سفید شدن تغییر رنگ کمک می کند. استفاده منظم در طی چند هفته می تواند منجر به اثرات سفید کننده قابل توجهی شود.

سفید کردن دندان در خانه با جوش شیرین

جوش شیرین یک ساینده طبیعی است که می تواند به از بین بردن لکه های سطحی روی دندان ها کمک کند. می توانید مقدار کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و دندان های خود را با آن مسواک بزنید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که استفاده بیش از حد از جوش شیرین می تواند مینای دندان را فرسایش دهد، بنابراین باید به میزان کم از آن استفاده کرد.

راه های سفيد كردن دندان خانگی

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه خاصیت سفید کنندگی دارد و می توان از آن به عنوان دهانشویه برای سفید کردن دندان ها استفاده کرد. می توانید آب اکسیژنه را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و حدود یک دقیقه آن را در اطراف دهان خود بچرخانید. مراقب باشید که محلول را قورت ندهید و از استفاده از غلظت های بالاتر خودداری کنید، زیرا می تواند باعث تحریک لثه شود.

هنگامی که آب اکسیژنه با دندان های شما تماس پیدا می کند، به آب (H2O) و اکسیژن (O2) تجزیه می شود. آزاد شدن اکسیژن حباب های ریزی ایجاد می کند که به لایه های مینا و عاج دندان شما نفوذ می کند. این حباب ها به بلند کردن و از بین بردن لکه های سطحی، تغییر رنگ و مواد زائد از روی دندان ها کمک می کنند و در نتیجه ظاهری درخشان تر و سفیدتر ایجاد می کنند.

لمینت دندان و هزینه انجام آن را در اینجا بخوانید.

سفید کردن دندان با روغن

روغن کشی شامل چرخاندن روغن (مانند روغن نارگیل یا کنجد) در دهان برای چند دقیقه و سپس بیرون ریختن آن است. اعتقاد بر این است که این عمل باستانی باکتری‌ها و پلاک‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک می‌کند، که ممکن است به لبخندی درخشان‌تر کمک کند. با این حال، شواهد علمی که از اثرات سفید کنندگی آن حمایت می کند، محدود است.

آب‌ اکسیژنه برای سفیدی دندان

زغال فعال

زغال فعال یک پودر سیاه ریز است که می تواند لکه های سطحی روی دندان ها را جذب کند. می توانید آن را روی مسواک خود بمالید و به آرامی دندان های خود را با آن مسواک بزنید. با این حال، در حالی که ممکن است به حذف لکه های خارجی کمک کند، مشخص نیست که آیا زغال چوب فعال اثرات سفید کنندگی طولانی مدت قابل توجهی دارد یا خیر.

سفیدی دندان با نمک دریا

نمک دریا اغلب در درمان های طبیعی برای سلامت دهان و دندان و سفید کردن دندان ها استفاده می شود. نمک دریا، بر خلاف نمک خوراکی، تصفیه نشده است و حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که می تواند به سلامت دهان و دندان کمک کند. در اینجا یک روش ساده برای سفید کردن دندان با نمک دریا وجود دارد

  • مقدار کمی نمک دریا را بردارید و آن را با چند قطره آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. قوام باید به اندازه کافی غلیظ باشد تا روی دندان های شما اعمال شود.
  • از یک مسواک یا انگشت خود برای استفاده از خمیر نمک دریایی روی دندان های خود استفاده کنید. خمیر را به آرامی و با حرکات دایره ای به مدت چند دقیقه روی دندان های خود مسواک بزنید.

اگرچه نمک دریا ممکن است اثرات سفید کنندگی ملایمی داشته باشد، اما به اندازه درمان های حرفه ای سفید کننده دندان یا محصولات سفید کننده موجود در بازار موثر نیست.

سفید کردن دندان با پوست موز

سفید کردن دندان با پوست موز یک درمان طبیعی است که محبوبیت زیادی به دست آورده است. ایده پشت آن این است که مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در پوست مانند پتاسیم، منیزیم و منگنز می‌توانند به حذف لکه‌های سطحی روی دندان‌ها و سفیدتر نشان دادن آن‌ها کمک کنند.

یک موز رسیده با پوست زرد انتخاب کنید. هر چه موز رسیده تر باشد، مواد معدنی بیشتری دارد. پوست آن را بگیرید و داخل پوست موز را حدود 2 دقیقه آن را به دندان های خود بمالید. اجازه دهید باقیمانده پوست موز چند دقیقه روی دندان شما بماند. این به مواد معدنی موجود در لایه برداری زمان می دهد تا با دندان های شما تعامل داشته باشند. پس از چند دقیقه دندان های خود را کاملا با مسواک بزنید و دهان خود را با آب بشویید تا باقی مانده موز از بین برود.

سفيد كردن دندان با جوش شيرين

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های روی سطح دندان را پاک کند. برخی از مردم نگران هستند که جوش شیرین بیش از حد خشن است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد، اما تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد که این روشی مطمئن برای از بین بردن لکه ها است. جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند، که نشان می دهد ممکن است بتواند پلاک را کاهش دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

به مسواک خود جوش شیرین بمالید و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید. جوش شیرین خاصیت سفیدکنندگی دارد. این ماده یک سایندۀ ملایم است که می‌تواند لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را پاک کند. این ماده همچنین محیطی قلیایی در دهان شما ایجاد می‌کند که مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود. درواقع همانگونه که با خمیردندان مسواک میزنید، اینبار با جوش شیرین این کار را انجام دهید. جوش شیرین جرم های روی دندان را کاهش داده و باعث سفید تر شدن دندان ها می‌شود.

سفید کردن دندان با جوش شیرین یک راه حل فوری نیست. برای مشاهده نتایج قابل توجه، ممکن است لازم باشد این روند را به طور منظم طی چند هفته یا چند ماه تکرار کنید. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد یا طولانی مدت از جوش شیرین می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

سفيد كردن دندان با جوش شيرين

سفید شدن دندان با توت فرنگی

سفید کردن دندان ها با توت فرنگی یکی دیگر از درمان های طبیعی است که برخی افراد معتقدند می تواند به از بین بردن لکه های سطحی کمک کند و دندان ها را سفیدتر نشان دهد. توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که یک عامل سفید کننده طبیعی است که به از بین بردن لکه های روی دندان کمک می کند.

توت فرنگی ها را با استفاده از چنگال یا مخلوط کن به شکل تفاله له کنید. از یک مسواک یا انگشت خود استفاده کنید تا پالپ توت فرنگی را مستقیماً روی دندان های خود بمالید. به آرامی آن را به مدت 1-2 دقیقه روی دندان های خود بمالید. اجازه دهید پالپ توت فرنگی چند دقیقه روی دندان شما بماند تا اسید مالیک روی لکه ها اثر کند. این کار به سفید شدن دندان شما کمک می‌کند

سفيد كردن دندان با زردچوبه

سفید کردن دندان با جوش شیرین و زردچوبه یک درمان خانگی محبوب است. مقدار مساوی جوش شیرین و پودر زردچوبه را در ظرفی مخلوط کنید. مسواک خود را خیس کنید، سپس آن را در مخلوط فرو کنید. حدود دو دقیقه به آرامی دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید. سپس دندان ها را بشویید. بعد از آن دندان های خود را با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید تا بقایای آن پاک شود. این روند را یک یا دو بار در هفته به مدت چند هفته تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

هم جوش شیرین و هم زردچوبه خاصیت سفید کنندگی طبیعی دارند. جوش شیرین به عنوان یک عامل ساینده عمل می کند که می تواند به از بین بردن لکه های سطحی کمک کند، در حالی که زردچوبه دارای خواص سفید کنندگی طبیعی دندان ها و خواص ضد میکروبی است.

سفيد كردن دندان با نشاسته

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد نشاسته می تواند به طور موثر دندان ها را سفید کند.

البته نتایج فردی ممکن است متفاوت باشد، و همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از هر روش سفید کردن دندان در خانه با دندانپزشک مشورت کنید.

سفيد كردن دندان ها در دندان پزشکی

این کار توسط متخصص دندانپزشک انجام می‌شود و به صورت فلورایدتراپی، جرم گیری و یا بلیچینگ انجام می‌شود. در بخش اقساطی مجموعه «حال» می‌توانید تمامی خدمات دندانپزشکی را به صورت اقساطی دریافت کنید و به جای پردات تمام هزینه ها، از دندانپزشکی اقساطی استفاده کنید.

سفيد كردن دندان ها در کودکان

دندان کودکان یکی از بزرگترین دغدغه های پدر و مادر است زیرا در صورت خراب شدن علاوه بر هزینه های بالای ترمیم آن، اذیت شدن کودکشان نیز بسیار آزاردهنده خواهد بود. در همین راستا با این سوال که چگونه دندان کودک را سفید کنیم روبرو خواهیم شد.

بهترین راه برای سفيد كردن دندان ها در کودکان استفاده از فلوراید است. وارنیش فلوراید را می‌توانید از داروخانه آنلاین حال خریداری کنید و مانند مسواک روی دندان کودک بکشید. این همان فلوراید تراپی است که در دندانپزشکی ها نیز انجام می‌شود. به خاطر خاصیتی که فلوراید دارد بعد از استفاده آن روی مسواک، دیگر آن مسواک قابل استفاده نمی‌باشد و خراب خواهد شد. بنابراین سعی کنید از وسیله ای که داخل خود بسیته بندی موجود است استفاده نمایید.

سفيد كردن دندان ها

داروی گیاهی برای سفيد كردن دندان ها

استفاده از داروی گیاهی از راهکارهای خانگی برای سفيد كردن دندان ها است. همان‌طور که گفتیم این روش‌ها:

  • از نظر عملی ثابت نشده‌اند.
  • به اندازۀ سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی نتیجه بخش نیستند.
  • نیاز به استمرار دارند. یعنی باید به مدت چند هفته یا چندماه آن‌ها را انجام بدهید.

از جمله راه های سفيد كردن دندان ها با استفاده از گیاهان به شرح زیر است:

  • چرخاندن روغن‌های گیاهی در دهان مثل روغن نارگیل
  • جویدن سبزیجات
  • مسواک زدن با جوش‌شیرین (ترجیحا همراه با آب لیموترش)
  • گذاشتن مخلوط (خمیر) توت فرنگی، نمک و جوش شیرین روی دندان‌ها
  • مالیدن سرکۀ سیب روی دندان‌ها

دربارۀ درمان دندان قروچه بیشتر بدانید.

سفيد كردن دندان ها

سفید کردن دندان با لیزر

طبق گفته وب سایت healthline.com یکی از روش‌های دندانپزشکان برای سفید کردن دندان، استفاده از لیزر است. این روش از نظر علمی ثابت شده است. از محاسن این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت تابش لیزر کوتاه است و همین باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن دندان‌ها کم باشد.
  • از لثه‌ها در برابر لیزر محافظت می‌شود.
  • اثر آن نسبتا طولانی است (7 تا 10 سال).
  • همراه با درد نیست.
  • موجب حساسیت در دندان‌ها نمی‌شود.

با توجه به این موارد سفيد كردن دندان ها با لیزر می‌تواند بسیار بهتر از سایر روش ها باشد.

درباره جراحی دندان عقل بیشتر بدانید.

سفيد كردن دندان ها با کامپوزیت

بعضی افراد به دلیل آنکه دندان‌هایشان رنگ و ظاهر نامطلوبی دارد، برای سفید کردن دندان‌هایشان از روش کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند. کامپوزیت دندان یک مادۀ خمیری شکل است و به شکل روکش روی دندان استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان با کامپوزیت

روش سفید کردن دندان با کامپوزیت مزایایی دارد که باعث شده بین مردم محبوبیت داشته باشد؛ برای مثال:

  • استحکام و مقاومت خوبی دارد.
  • نصب آن سریع است.

البته باید اشاره کنیم که دندانپزشک برای سفید کردن دندان با کامپوزیت، دندان‌های شما را مقداری تراش می‌دهد. البته این تراش جزئی خواهد بود.

اگر می‌خواهید برای سفید کردن دندان هایتان اقدامم کنید بهتر است از دندانپزشک بپرسید که چه روشی برای سفید کردن دندان های شما مناسب‌تر است. برای مثال ممکن است دندانپزشک تشخیص بدهد که کامپوزیت برای دندان‌های شما مناسب نیست و باید از روش ایمن‌تری برای سفید کردن دندان‌هایتان استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از دندانپزشک آنلاین استفاده کنید.

در این مطلب دربارۀ روش انجام بلیچینگ دندان بیشتر توضیح داده‌ایم.

علاوه بر مشاوره با دندانپزشک اگر هزینه خدمتی که روی دندان شما انجام می‌شود، زیاد است می‌توانید  از دندانپزشکی اقساطی نیز استفاده کنید که به شما کمک می‌کند که با خیال راحت دندان‌هایتان را زیباتر و درخشان‌تر کنید و هزینۀ آن را به صورت قسطی بپردازید ضمن اینکه استفاده از این سرویس اقساطی نیاز به ضامن و دسته چک نیز ندارد.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات