جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

معرفی قرص اسهال و درمان فوری اسهال

قرص اسهال
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اسهال بیماری بسیار شایعی است که معمولا برای درمان نیاز به قرص اسهال می‌باشد. اکثر افراد در طول سال چندبار آن را تجربه می‌کنند و ممکن است نیاز به مصرف قرص برای درمان فوری اسهال داشته باشند. زمانی که کسی به اسهال مبتلاست، دست‌کم سه بار در روز مدفوع شل و مایع دارد. اکثر اوقات اسهال به خودی خود و با درمان‌های خانگی از بین می‌رود. اما اگر به مدت چندروز ادامه پیدا کند، باعث از دست دادن مایعات و در نتیجه کم‌آبی بدن خواهد شد. در چنین وضعیتی بیماری اسهال برای بیمار خطرآفرین است.

ادامه پیدا کردن اسهال، نیازمند مداخلۀ پزشک و دارودرمانی است. در این مطلب می‌خواهیم تعدادی دارو و قرص اسهال را به شما معرفی کنیم. اسهال معمولا با مراجعه به پزشک عمومی آنلاین قابل درمان است.


تصویر خدمات اقساطی

انواع اسهال کدامند

اسهال را معمولا به سه گروه تقسیم می‌کنند. به موارد زیر توجه کنید:

  • اسهال حاد: این نوع اسهال شایع‌ترین نوع اسهال است و افراد مبتلا به آن معمولاً ظرف یک تا دو روز خوب می‌شوند.
  • اسهال مداوم: این نوع اسهال معمولا بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد.
  • اسهال مزمن: اسهال مزمن اسهالی است که بیش از 4 هفته طول می‌کشد یا در یک دورۀ بلندمدت به صورت منظم بهبود می‌یابد و بازمی‌گردد.

انواع اسهال

معرفی انواع قرص اسهال بزرگسالان

برای کنترل اسهال داروهای مختلفی وجود دارد. این داروها معمولا کمک می‌کنند که حرکات دستگاه گوارش تنظیم شود و روده میزان مایعات بیشتری را جذب کند.

البته باید توجه داشته باشید که این داروها مناسب درمان اسهال حاد هستند. اگر اسهال بیش از چند روز طول بکشد، احتمالا نیازمند روش‌ها و داروهای درمانی متفاوتی است.

در ادامه به دو قرص بدون نسخه و سه قرص نیازمند نسخه اشاره کرده‌ایم. توجه داشته باشید که قرص‌های بدون نسخه هم ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف، هم دستور آن‌ها را بخوانید و هم با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان دل درد در خانه

داروهای اسهال بدون نسخه

قرص لوپرامید

شناخته‌شده‌ترین قرص ضداسهال لوپرامید است که به نوعی درمان فوری اسهال است. این دارو با کاهش انقباضات روده و کند کردن حرکت مواد غذایی در روده، زمان بیشتری را برای جذب آب فراهم می‌کند.

البته این قرص مثل هر داروی دیگری عوارض احتمالی دارد؛ مثل دهان خشک، حالت تهوع، یبوست و خستگی و غیره.

مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند خطرناک باشد. توصیه می‌شود که افراد بالای 13 سال نهایتا تا 16 میلی‌گرم در روز استفاده کنند.

قرص بیسموت ساب سالیسیلات

بیسموت ساب سالیسیلات یک داروی ضدقارچی است که برای درمان ناراحتی‌های معده و همچنین اسهال استفاده می‌شود. بیسموت و اسید سالیسیلیک حاوی دو ترکیب جداگانه است.

بیسموت در معده باقی می‌ماند و به افزایش جذب مایعات و کاهش التهاب در معده کمک می‌کند؛ همچنین به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود می‌تواند عامل ایجادکنندۀ اسهال را مهار کند. حالت تهوع، مزۀ تلخ و مدفوغ تیره از جمله عوارض این قرص است.

قرص اسهال

داروهای اسهال نیازمند نسخه

قرص آلوسترون

آلوسترون درد و ناراحتی شکمی و اسهال را بهبود می‌دهد. این دارو معمولا برای افرادی مناسب است که به سندروم رودۀ تحریک پذیر و اسهال شدید دچار هستند. یبوست و کولیت ایسکمیک (کاهش جریان خون در رودۀ بزرگ) از عوارض این داروست.

قرص الکسادولین

الکسادولین حرکات روده را تنظیم می‌کند و از این طریق بر کنترل اسهال و ناراحتی دستگاه گوارش اثر بهبودبخش دارد. این دارو عوارض کمتری در مقایسه با آلوسترون دارد.

قرص ریفاکسیمین

ریفاکسیمین نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان اسهالی که بر اثر باکتری‌های بی‌هوازی ایجاد شده باشد، مناسب است. کسی که این دارو را مصرف می‌کند، باید مطمئن باشد که عامل اسهال او ویروسی نیست.

بیشتر بدانید: درمان سریع اسهال کودکان

درمان فوری اسهال

اگر به اسهال دچار شده‌اید حتما از خوردن غذاهای چرب، شیرین و سرخ کردنی خودداری کنید تا روده استراحت کند. اسهال برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، بیماری جدی است زیرا باعث از دست رفتن آب بدن شده و حرکات روده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درمان فوری اسهال با استفاده از قرص های رایج ضد اسهال امکانپذیر است اما اگر پس از 3 روز همچنان مشکل داشتید احتما از بخش پزشک آنلاین با یک متخصص گفتگو کنید و بهترین راهکار را دریافت کنید

لوپرامید (ایمودیوم) اغلب اولین انتخاب برای درمان اسهال حاد است. لوپرامید به هضم و حرکات مجرای روده کمک می‌کند تا آب بیشتری جذب شود و در نتیجه مدفوع جامد شود. دوز معمول بزرگسالان ابتدا 2 کپسول یا قرص است و پس از هر مدفوع شل، 1 کپسول/قرص (حداکثر 4 کپسول/قرص در روز) تجویز می‌شود.

بهترین قرص برای درمان اسهال به علت ایجاد آن بستگی دارد. در بعضی موارد، ممکن است داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید، دیفنوکسیلات یا الوپورازولن تجویز می‌شود اما باید حتما با نظر پزشک مصرف شود.

از دادن لوپرامید یا دیفنوکسیلات/آتروپین به کودکان زیر 12 سال بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید و هنگام مصرف داروهای ضد اسهال حتما مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

پس از بهبودی، مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست و دوغ می‌تواند به بازگشت فلور طبیعی روده کمک کند

درمان فوری اسهال

قرص اسهال در بارداری

طبق اعلام وب سایت www.webmd.com اسهال یک بیماری شایع در دوران بارداری است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، تغییرات رژیم غذایی و عوارض جانبی دارو باشد. در برخی موارد، اسهال می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد، بنابراین در صورت تجربه علائم مداوم یا شدید، مهم است که با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

هنگامی که صحبت از درمان اسهال در دوران بارداری می شود، یک داروی ایمن و موثر انتخاب کنید که به جنین در حال رشد آسیبی نرساند. برخی از گزینه های بدون نسخه شامل پپتو بیسمول، ایمودیوم و کائوپکتات هستند، اما حتما باید با پزشک در باره مصرف آنها مشورت کنید.

در برخی موارد، تغییرات رژیم غذایی ممکن است برای کاهش علائم اسهال کافی باشد. خوردن غذاهای ملایم و آسان هضم مانند موز، برنج، سس سیب و نان تست می تواند به آرام شدن معده و کاهش اسهال کمک کند. همچنین مهم است که با نوشیدن آب فراوان و مایعات شفاف مانند آبگوشت و نوشیدنی های ورزشی هیدراته بمانید.

راه های درمان اسهال در بارداری را از اینجا بخوانید.

درمان خانگی اسهال

چندین درمان خانگی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند:

1. هیدراته بمانید: مقدار زیادی مایعات شفاف مانند آب، آبگوشت های شفاف یا نوشیدنی های غنی از الکترولیت مانند آب نارگیل و نوشیدنی های ورزشی بنوشید.

2. رژیم غذایی ملایم داشته باشید: به غذاهایی بچسبید که هضم آنها آسان است مانند موز، برنج، سس سیب و نان تست (همچنین به عنوان رژیم BRAT شناخته می شود).

3. پروبیوتیک ها: خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست، کفیر و کیمچی می تواند به بازگرداندن تعادل باکتری های روده کمک کند.

4. زنجبیل: نوشیدن چای زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

5. سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از غذا بنوشید تا به تنظیم هضم کمک کند.

6. چای بابونه: نوشیدن چای بابونه می تواند به آرامش دستگاه گوارش و کاهش التهاب کمک کند.

7. روغن نعناع فلفلی: افزودن چند قطره روغن نعناع به حمام گرم یا استنشاق بخار آن می تواند به تسکین گرفتگی معده و تسکین ناراحتی کمک کند.

بیشتر بدانید: درمان آنفولانزای معده

انواع قرص ضد اسهال برای کودکان

انواع مختلفی از قرص ضد اسهال وجود دارد که می توان از آنها برای کودکان استفاده کرد اما همه داروها برای هر کودکی مناسب نیستند. قبل از دادن هر گونه دارویی به فرزندتان، همیشه باید با یک متخصص اطفال آنلاین مشورت کنید

یکی از انواع قرص های ضد اسهال که معمولا برای کودکان استفاده می شود لوپرامید (با نام تجاری Imodium) است. این دارو با کاهش سرعت حرکت روده ها عمل می کند که می تواند به کاهش اسهال و تسکین علائم مرتبط مانند گرفتگی عضلات، نفخ و گاز کمک کند. لوپرامید به طور کلی برای کودکان بالای 2 سال بی خطر در نظر گرفته می شود، اما فقط باید تحت راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شود.

نوع دیگری از قرص ضد اسهال که ممکن است برای کودکان استفاده شود بیسموت ساب سالیسیلات (با نام تجاری Pepto-Bismol) است. این دارو با کاهش التهاب در دستگاه گوارش و از بین بردن انواع خاصی از باکتری ها که می توانند باعث اسهال شوند، عمل می کند. بیسموت ساب سالیسیلات عموماً برای کودکان بالای 12 سال بی خطر است، اما باید از مصرف آن در کودکان کوچکتر به دلیل خطر یک بیماری غیر معمول اما جدی به نام سندرم ری اجتناب شود.

علاوه بر دارو، تغییراتی در رژیم غذایی نیز وجود دارد که می تواند به کاهش علائم اسهال در کودکان کمک کند. دادن غذاهای ساده و ملایم مانند موز، برنج، سس سیب و نان تست و همچنین مایعات شفاف مانند آب، آبگوشت و نوشیدنی های ورزشی می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن و بهبود دستگاه گوارش کمک کند. مهم است که از دادن غذاهای پر فیبر یا پرچرب و همچنین محصولات لبنی و نوشیدنی های شیرین به کودک خود اجتناب کنید، زیرا این موارد می توانند علائم اسهال را بدتر کنند.

افردی که نباید قرص اسهال مصرف کنند

نکتۀ اولی که در مصرف قرص اسهال باید در نظر داشت، این است که اگر دلیل اسهال باکتری یا انگل است، لازم است که حتما با پزشک مشورت کنید. بدن برای دفع انگل یا باکتری از مکانیزم اسهال استفاده می‌کند؛ استفاده خودسرانه از دارو بدون آنکه علت را درمان کند، باعث توقف اسهال می‌شود و همین باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.

دربارۀ غذاهای مفید برای عفونت روده بیشتر بخوانید.

لوپرامید می‌تواند بر ریتم قلب تأثیر بگذارد، به ویژه اگر آن را بیش از مقدار توصیه شده مصرف کنید. در صورتی که مصرف لوپرامید باعث آهسته شدن ضربان قلب یا نامنظم شدن آن شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که به کودکان 2 سال و کمتر نباید لوپرامید بدهید.

قرص اسهال

اگر تب دارید نباید لوپرامید مصرف کنید؛ یا اگر پس از مصرفش واکنش حساسیت‌زا داشتید، مصرفش را متوقف کنید. اگر مدفوعتان سیاه است یا در آن خون می‌بینید، از این دارو مصرف نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

کسانی که به آسپرین و سایر داروهای حاوی سالیسیلات حساسیت دارند، نباید بیسموت ساب سالیسیلات مصرف کنند. بیسموت ساب سالیسیلات را اصلا به کودکان زیر 12 سال ندهید، به ویژه اگر به آنفولانزا و آبله‌مرغان مبتلا باشند.

پزشک مناسب برای درمان اسهال

اگرچه اسهال معمولا نشانۀ یک بیماری جدی نیست و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند، اما گاهی می‌تواند نشانۀ یک عفونت جدی باکتریایی یا انگلی باشد. بنابراین بهتر است قرص ضد اسهال را زیرنظر پزشک عمومی آنلاین مصرف کنید، حتی قرص‌هایی مثل لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات که بدون نسخه قابل تهیه هستند. یک پزشک عمومی می‌تواند به شما در درمان اسهال کمک کند. به شما توصیه می‌کنیم که با پزشکان عمومی «حال» مشورت کنید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات