جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

رژیم غذایی آبله مرغان برای کودکان و بزرگسالان

رژیم غذایی آبله مرغان
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ اردیبهشت

رژیم غذایی آبله مرغان شامل غذاهای سالم مانند غذاهایی که نرم و ملایم است که همزمان باید با نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌های آبرسان در طول روز همراه باشد تا زودتر با عفونت مقابله شود. در پاسخ به این سوال که برای آبله مرغان چی بخوریم یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که رژیم غذایی آبله مرغان نباید محدود باشد و می توان انواع زیادی از غذاها را در آن گنجاند. با این حال، بهتر است از غذاهایی که ترد، داغ، تند، شور یا اسیدی هستند، پرهیز شود. در ادامه این مقاله از مجله سلامت، درباره رژیم غذایی آبله مرغان برای کودکان و بزرگسالان صحبت خواهیم کرد.

عناوین مقاله
1 چرا رژیم غذایی آبله مرغان مهم است؟2 برای آبله مرغان چی بخوریم؟ 3 رژیم غذایی آبله مرغان در بزرگسالان 4 رژیم غذایی آبله مرغان در کودکان 5 پرهیز غذایی آبله مرغان 6 چه غذایی برای آبله مرغان خوب است؟7 آیا آبله مرغان رژیم غذایی دارد؟

تصویر خدمات اقساطی

چرا رژیم غذایی آبله مرغان مهم است؟

رژیم غذایی به سه طریق به افراد مبتلا به آبله مرغان کمک می کند:
1. بهبود سیستم ایمنی: هنگامی که افراد علائم آبله مرغان را مشاهده می‌کنند یعنی سیستم ایمنی آنها برای شناسایی و از بین بردن ویروس از طریق تولید آنتی بادی‌ها و سلول‌های تخصصی فعال شده است. برای این منظور، بدن به مقادیر کافی پروتئین، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان و آب نیاز دارد. یک رژیم غذایی سالم و مناسب این نیازها را فراهم کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

2. التیام زخم‌های پوست و مخاط: تاول‌های ناشی از آبله مرغان باعث تحریک و التهاب پوست و غشاهای مخاطی (مانند دهان، گلو، بینی و چشم) می‌شود. اگر این تاول ها بترکند، نه تنها باعث درد می‌شوند، بلکه خطر عفونت ثانویه و عفونت زخم را نیز افزایش می‌دهند. رژیم غذایی حاوی غذاهایی که خون را قلیایی می‌کند (افزایش pH خون)، ال آرژنین (اسید آمینه موجود در گوشت، ماهی، تخم مرغ، بادام و شاه بلوط)، ویتامین های C و E و آب به بهبود زخم‌ها، کاهش التهاب و خارش کمک خواهد کرد.

3. پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی: در برخی موارد، آبله مرغان منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند عفونت های پوستی، عفونت گوش میانی، بیماری آسم، آرتریت، ذات الریه و سایر عفونت های باکتریایی شود. رژیم غذایی مناسب، با کاهش فشار بر سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، احتمال بروز این عوارض را کاهش می‌دهد.

برای آبله مرغان چی بخوریم؟

این بیماری در درجه اول کودکان را مبتلا می کند و می تواند منجر به عوارض جدی مانند عفونت های پوستی، التهاب مغز و اعصاب و آسیب چشم شود. برای پیشگیری و درمان این بیماری علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده، داشتن رژیم غذایی مناسب نیز مفید است. اما برای آبله مرغان چی بخوریم؟!. برخی از غذاهای توصیه شده برای بیماران آبله مرغان عبارتند از:

غذاهای غنی از لیزین: لیزین یک اسید آمینه ضروری است که به مبارزه با ویروس آبله مرغان می‌پردازد. غذاهای سرشار از لیزین عبارتند از: ماست، ماهی، گوشت، پنیر، شیر، سیب، گلابی و آناناس. این غذاها به تقویت سیستم ایمنی، کاهش تولید آرژنین (اسید آمینه فعال کننده ویروس) و تسریع بهبودی کمک می‌کنند.

غذاهای غنی از ویتامین C: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و تب و تسریع در بهبود زخم‌های آبله مرغان کمک می‌کند. غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از مرکبات، کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی.

رژیم غذایی آبله مرغان که برای بیماران مبتلا توصیه می‌شود شامل موارد زیر است:

سبزیجات

مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، خیار و اسفناج در زمان آبله مرغان توصیه می‌شود. این سبزیجات حاوی ویتامین های A، K و C هستند. آنها همچنین بتاکاروتن را تامین می کنند که به بهبود زخم کمک می‌کند.

سیر

سیر از زمان های قدیم به دلیل خواص ضد ویروسی اش شناخته شده است. حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

سیر برای برای آبله مرغان

آبگوشت استخوان یا قلم

آب قلم حاوی اسیدهای آمینه ضروری مانند آرژنین، گلیسین و پرولین و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر است که به راحتی هضم شده و به درمان آبله مرغان نیز کمک می‌کند.

لبنیات در رژیم غذایی آبله مرغان

محصولات لبنی، پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های B را برای تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم فراهم می‌کنند. شیر، دوغ، ماست، پنیر برای درمان، پیشنهاد می‌شوند. سعی کنید از لبنیات کم چرب استفاده کنید و در صورت وجود زخم در دهان از محصولات ترش خودداری کنید.

غلات و حبوبات

غلات و حبوبات نیز  پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آهن و ویتامین B را برای انرژی، سلامت خون، هضم و کاهش استرس تامین می‌کنند. نان، برنج، ماکارونی، جو، گندم، عدس، لوبیا و سویا بخورید. از غلات کامل و حبوبات استفاده کنید.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی حاوی چربی‌های غیر اشباع برای حمایت از سلول های عصبی، هورمون‌ها و جذب ویتامین های A، D، E و K مفید هستند. از روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن آفتابگردان و روغن سویا استفاده کنید.

رژیم غذایی آبله مرغان با زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که ایمنی را تقویت کرده و اثرات ضد ویروسی دارد. با زردچوبه دمنوش درست کنید و آن را به سوپ و خورشت‌ها نیز اضافه کنید.

عسل طبیعی

عسل یک عامل ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است که پوست را تسکین می‌دهد و خارش آبله مرغان را نیز تسکین می‌دهد.

ماست

ماست پروبیوتیک هایی را برای بهبود هضم غذا فراهم می‌کند که در زمان ابتلا به آبله مرغان بسیار مفید خواهد بود.

غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک می‌کند. مرغ آب پز، تخم مرغ و ماهی جزو پروتئین‌هایی هستند که در این زمینه بسیار مناسب هستند.

تخم مرغ برای آبله مرغان

غذاهای سرد

بستنی، میلک شیک، پنیر و اسموتی با توجه به خنک بودنشان به طبع بدن کمک می‌کنند.

میوه ها

موز، پاپایا، انبه و سیب از میوه‌های مناسب در رژیم غذایی آبله مرغان هستند

برنج، پاستا و بلغور جو دوسر

این مواد، تامین کننده فیبر، جلوگیری از یبوست و کاهش خارش پوست هستند.

غذاهای غنی از آهن

آهن خون ممکن است در هنگام آبله مرغان کاهش یابد، بنابراین از غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج استفاده کنید.

زنجبیل

زنجبیل ضد التهاب است، درد و التهاب ناشی از آبله مرغان را کاهش می‌دهد. چای زنجبیل بخورید و آن را به سوپ نیز اضافه کنید.

مایعات

هیدراته نگه داشتن بدن کلید اصلی مبارزه با این بیماری است. سوپ، آب میوه، محلول های آبرسان خوراکی را حتما در رژیم غذایی آبله مرغان بگنجانید.

رژیم غذایی آبله مرغان در بزرگسالان

تغذیه توصیه شده برای بهبود آبله مرغان شامل موارد زیر است:

غذاهای نرم و ملایم

این غذاها شامل پوره سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، آووکادو، تخم مرغ همزده، لوبیا، عدس، توفو و ماهی آب پز می‌شود. این خوراکی‌ها دهان را تحریک نمی‌کنند.

غذاهای خنک کننده

ماست، پنیر، بستنی، میلک شیک و اسموتی گلو را تسکین می‌دهد و التهاب را نیز کاهش می‌دهد. ماست همچنین پروبیوتیک‌هایی را برای سلامت روده فراهم می‌کند.

نوشیدنی‌ها

آب، چای گیاهی، آب نارگیل، محلول های آبرسانی خوراکی و نوشیدنی های ورزشی کم قند را بیشتر بنوشید. از قهوه، نوشابه، آب میوه و نوشیدنی های انرژی زا که باعث کم آبی بدن شوند خودداری کنید.

رژیم غذایی آبله مرغان

میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی

سس سیب، خربزه، انواع توت‌ها، هلو، موز، کلم بروکلی، کلم پیچ، خیار و اسفناج، مواد مغذی مناسب، بدون تحریک هستند. البته سبزیجات را قبل از مصرف بپزید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر تسکین دهنده است، از یبوست جلوگیری می‌کند و فیبر، مواد معدنی و ویتامین های گروه B را برای مقابله با آبله مرغان تامین می‌کند.

مرغ آب پز

مرغ آمینو اسیدهای لازم برای ترمیم پوست و تولید آنتی بادی‌ها و سلول‌های ایمنی را دارد. جوشاندن نیز آن را نرم و قابل خوردن برای افراد مبتلا به آبله مرغان می‌کند.

بیشتر بدانید: آبله مرغان در بارداری

رژیم غذایی آبله مرغان در کودکان

رژیم غذایی آبله مرغان برای کودکان مبتلا به این بیماری، مانند بزرگسالان باید رعایت شود تا بهبودی نیز سریع‌تر حاصل شود.

غذاهای مناسب برای آبله مرغان کودکان

آبله مرغان می تواند زمان چالش برانگیزی برای کودکان باشد، هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی. به عنوان والدین، اطمینان از دریافت مواد مغذی لازم برای بهبود سریع و سلامتی فرزندتان بسیار مهم است.

اسیدهای آمینه: اجزای سازنده سلامتی

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند که برای رشد، ترمیم و نگهداری بافت‌های بدن ضروری هستند. در طول آبله مرغان، کودک شما باید اسیدهای آمینه کافی برای بهبود سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن را داشته باشند

غذاهای غنی از آمینو اسیدهای ضروری عبارتند از:

1. تخم مرغ
2. گوشت بدون چربی (مرغ، بوقلمون، ماهی)
3. حبوبات (عدس، نخود، لوبیا)
4. آجیل و دانه ها (بادام، تخمه آفتابگردان)
5. غلات کامل (برنج قهوه ای، کینوآ، نان سبوس دار)

غذاهای ضد التهاب و آبرسان

آبله مرغان می‌تواند باعث تب، خستگی و ناراحتی شود، بنابراین گنجاندن غذاهای ضد التهابی و آبرسان در رژیم غذایی کودک بسیار مهم است.

این غذاها به کاهش التهاب، بهبودی و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کنند:

1. ماهی چرب (سالمون، تن ماهی)
2. توت‌های تازه (توت فرنگی، زغال اخته، تمشک)
3. سبزی‌های برگ دار (اسفناج، کلم پیچ)
4. مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو)
5. دمنوش های گیاهی (بابونه، نعناع، ​​زنجبیل)

غذاهای نرم و خنک

در حین آبله مرغان، کودکان ممکن است دچار زخم های دهان و گلو نیز بشوند که خوردن و قورت دادن را دشوار می کند. به کودک خود غذاهای نرم و خنک بدهید که مصرف آن آسان است:

1. پودینگ
2. اسموتی
3. سوپ
4. ماست
5. پوره سیب زمینی

هیدراته ماندن

مصرف آب کافی برای کودکان در زمان ابتلا به آبله مرغان بسیار مهم است. کودک خود را تشویق کنید که در طول روز آب فراوان بنوشد:

1. آب
2. نوشیدنی های غنی از الکترولیت
3. آب میوه های تازه (رقیق شده با آب)
4. دمنوش های گیاهی

غذاهای نامناسب در زمان آبله مرغان

غذاهایی که کودکان مبتلا به آبله مرغان باید از آن‌ها اجتناب کنند.

پرهیز از غذاهای آلرژی زا و محرک

برخی از غذاها می‌توانند علائم آبله مرغان را تشدید کنند یا باعث واکنش های آلرژیک شوند. مصرف موارد زیر را به حداقل برسانید:

1. غذاهای تند یا اسیدی (فلفل تند، مرکبات، خامه ترش)
2. غذاهای فرآوری شده (چیپس، کراکر، تنقلات شیرین)

3. غذاهای شور: نمک زیاد بدن را کم آب می کند، فشار خون را بالا می برد و گردش خون را کاهش می دهد. این روند بهبود را کند می کند. از ترشی، سس سویا، چیپس، چوب شور، سس کچاپ، پنیر و زیتون خودداری کنید.

4. غذاهای چرب و سرخ شده: این غذاها سرشار از چربی اشباع شده، چربی ترانس، کالری هستند اما فاقد مواد مغذی هستند. آنها التهاب، فشار خون و کلسترول را افزایش می دهند که سیستم ایمنی را تحت فشار قرار می دهد و روند بهبود را کند می کند.

5. غذاهای قندی: غذاها و نوشیدنی‌های قندی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند و خطر ابتلا به عفونت ثانویه را افزایش می‌دهند. از مصرف شکر، عسل غیر طبیعی، آب میوه غیر طبیعی، بیسکویت، کیک، آب نبات، شکلات و دسر خودداری کنید.

6. سبزیجات خام: محصولات خام برای جویدن و هضم نیاز به تلاش دارند. همچنین ممکن است تاول های دهان و روده را تحریک کند.

7. گوشت قرمز: گوشت قرمز به سختی هضم می‌شود و ممکن است تاول های دهان را تحریک کند. گزینه های پروتئین نرم تری مانند تخم مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، توفو و مرغ له شده را انتخاب کنید.

گوشت قرمز برای رژیم غذایی آبله مرغان

پرهیز غذایی آبله مرغان

غذاهایی که باید در هنگام ابتلا به آبله مرغان از آن‌ها اجتناب کنید و جزو غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی آبله مرغان هستند شامل موارد زیر است.

غذاهای تند و اسیدی

از غذاهای تند مانند فلفل چیلی، سس تند و سالسا که می توانند پوست و تاول ها را تحریک کنند، خودداری کنید. غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، سرکه، قهوه و آناناس ممکن است باعث تحریک دهان شوند.

غذاهای شور

چیپس، چوب شور، ترشی، آب بدن را کم می‌کند. ضمن اینکه نمک اضافی می‌تواند روند بهبود زخم را نیز کندتر کند و البته باعث ایجاد ناراحتی و درد در دهان نیز می‌شوند.

غذاهای سفت

پاپ کورن، آجیل، دانه‌ها و غذاهای سرخ شده ممکن است تاول‌ها را در دهان خراش دهند و در زمان بیماری جویدن آن‌ها نیز بسیار سخت می‌شود.

لبنیات ترش

در صورت وجود تاول در داخل یا نزدیک دهان از مصرف لبنیات ترش اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث سوزش و تحریک آن‌ها شود.

سبزیجات خام

سبزیجات خام مانند هویج، کرفس و سالاد نیاز به جویدن دارند و ممکن است به زخم‌های دهانی برخورد کرده و آن را خراش دهند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز برای جویدن و هضم نیاز به تلاش زیادی دارد. البته تاول‌های دهان را نیز تحریک می‌کند.

کافئین و الکل

کافئین و الکل هر دو بدن را کم آب و خواب را مختل می‌کنند ضمن اینکه اثر تحریک کنندگی دارند، به ویژه بر روی تاول های دهان.

غذاهای پر قند

غذاها و نوشیدنی‌های با قند بالا، اشتها را کاهش می‌دهند و کالری بسیار ناچیزی ایجاد می‌کنند که برای درمان آبله مرغان اصلا مناسب نیستند.

غذاهای سرخ شده و چرب

این غذاها سخت هضم و فاقد مواد مغذی هستند. آنها ممکن است تاول های دهان را نیز تحریک کنند.

چه غذایی برای آبله مرغان خوب است؟

یک منوی نمونه، از آنچه ممکن است هنگام ابتلا به آبله مرغان بخورید در زیر آورده شده است که برگرفته از وب سایت healthline.com است. البته بسته به احساسی که دارید، ممکن است بخواهید میزان مصرف مواد مغذی روزانه خود را با وعده های غذایی مکرر و کوچکتر کاهش دهید.

  • صبحانه

80 گرم بلغور جو دوسر
1 عدد تخم مرغ همزده
1 عدد موز
50 گرم آووکادو
آب برای نوشیدن

  • ناهار

100 گرم برنج
220 گرم اسفناج سرخ شده
ماست با انواع توت ها و کره بادام
آب برای نوشیدن

  • شام

80 گرم مرغ آب پز
100 گرم پوره سیب زمینی
150 گرم بروکلی بخارپز
1 فنجان اسموتی توت فرنگی و موز
آب برای نوشیدن

آیا آبله مرغان رژیم غذایی دارد؟

بله. غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، آووکادو، تخم مرغ، لوبیا و عدس، ایده آل هستند زیرا روی دهان و گلو که تحت تأثیر ویروس قرار گرفته فشاری وارد نمی‌کنند.  غذاهای خنک مانند ماست و میلک شیک و حتی بستنی نیز به کاهش ناراحتی ناشی از تب و ضایعات دهانی کمک می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات غیر اسیدی مانند سیب، موز، خربزه، کلم بروکلی و کلم پیچ نیز مفید هستند، زیرا می توانند به کاهش خطر عفونت و خارش کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، باید از مصرف برخی غذاها اجتناب کرد زیرا می توانند علائم را تشدید و یا روند بهبودی را مختل کنند. غذاهای تند و روغنی، غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی، و غذاهای شور مانند چیپس و چوب شور، پوست و دهان را تحریک کرده و منجر به ناراحتی بیشتر می‌شوند.

با پیروی از این دستورالعمل های غذایی می‌توانید علائم آبله مرغان را در خود یا فرزندتان مدیریت کنید. ضمن اینکه ذر هر لحظه می‌توانید با پزشک آنلاین در ارتباط بوده و با او نیز مشورت کنید تا بهترین درمان برای شما تجویز شود.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات