جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آبله مرغان در بارداری، تهدیدی برای مادر و کودک

آبله مرغان در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ اردیبهشت

آبله مرغان در بارداری ممکن ایت که کمتر سراغ مادران بیاید اما خطرات جدی را برای زنان باردار به همراه دارد، از جمله عوارضی مانند ذات الریه، هپاتیت و آنسفالیت. درواقع زنان باید از ابتلا به آبله مرغان جلوگیری کنند و در صورت ابتلا نیز حتما با یک دکتر زنان آنلاین در ارتباط باشند و گزارشی از وضعیت خود ارائه کنند و از او راهنمایی بگیرند. در این مقاله از مجله سلامت با شما مادر عزیز درباره آبله مرغان، علت، علائم و راه‌های درمان آن صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود، زمانی یک عفونت شایع بود، اما اکنون به دلیل در دسترس بودن واکسن، شیوع کمتری دارد. این واکسن به محافظت از افراد در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آبله مرغان کمک می‌کند. این بیماری معمولاً در کودکان خفیف است و در گروه های خاصی مانند زنان باردار و نوزادان با خطر بیشتری از عوارض همراه است. احتمال ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری کم است و اکثر مادران باردار، یا مصونیت طبیعی دارند یا واکسینه شده‌اند.

علت آبله مرغان در بارداری

بروز آبله مرغان در بارداری خطرات قابل توجهی برای مادر و جنین ایجاد می‌کند. ویروس واریسلا زوستر (VZV)، متعلق به خانواده ویروس هرپس، مسئول ایجاد این بیماری است. تحقیقات نشان داده، مادران حامله‌ای که به آبله مرغان مبتلا می‌شوند، ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی خود با عوارض شدیدی مواجه شوند. انتقال ویروس معمولاً از طریق تماس مستقیم با بثورات یک فرد آلوده اتفاق می‌افتد که منجر به گسترش سریع آن خواهد شد. درواقع ویروس به راحتی از طریق قطرات تنفسی یا تماس مستقیم پوست به پوست منتقل می‌شود و علت اصلی آبله مرغان در بارداری همین است.

علائم آبله مرغان در بارداری

همانطور که هفته به هفته بارداری یک سفر زیبا به حساب می‌آید، اما مواجهه با مشکلاتی مانند علائم آبله مرغان برای مادران باردار کمی نگران کننده است. آبله مرغان به صورت راش خارش‌دار ظاهر می‌شود که به تاول و در نهایت دلمه تبدیل می‌شود. بثورات معمولاً در قفسه سینه، پشت و صورت و سپس در کل بدن پخش می‌شود. این بثورات تقریباً 10 تا 21 روز پس از عفونت ظاهر می‌شوند و اغلب برای 5 تا 10 روز باقی می‌مانند.

علاوه بر بثورات برجسته، مادر ممکن است علائم دیگری مانند تب، سردرد، خستگی و از دست دادن اشتها را نیز تجربه کند. با کمال تعجب، این علائم هشداردهنده ممکن است 1 تا 2 روز قبل از بثورات ایجاد شود و افراد را نسبت به شیوع قریب الوقوع بیماری آبله مرغان آگاه کند.

علائم آبله مرغان در بارداری

اثر آبله مرغان بر روی جنین

آبله مرغان در بارداری اثرات قابل‌توجهی بر رشد جنین دارد و خطر آسیب جنین با سن حاملگی که در آن مادر آلوده شده، ارتباط نزدیکی دارد.

عفونت در سه ماهه اول و دوم بارداری

اگر زنی در طول سه ماهه اول یا دوم به آبله مرغان مبتلا شود، خطر کم اما قابل توجهی برای سندرم واریسلا مادرزادی (CVS) وجود دارد که ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود. خطر ابتلا به CVS بین هفته سیزدهم بارداری تا هفته 20 بارداری با احتمال 2 درصد بیشتر است. CVS می‌تواند منجر به طیف وسیعی از نقایص مادرزادی مانند زخم های پوستی، ناهنجاری‌های اندامی، میکروسفالی و مشکلات عصبی شود.

عفونت سه ماهه سوم بارداری

اگر زنی در اوایل سه ماهه سوم به آبله مرغان مبتلا شود، به دلیل انتقال آنتی بادی های مادری، احتمالاً نوزادش از عفونت محافظت می شود. با این حال، اگر عفونت در عرض پنج روز پس از زایمان اتفاق بیفتد، ممکن است نوزاد به آبله مرغان مبتلا شود که می تواند شدید و خطرناک باشد.

تجربه آبله مرغان در بارداری

سلام من سارا هستم و 32 سال سن دارم. من در سن 27 سالگی باردار شدم و آن لحظه برای من و همسرم لذت بخش بود. با این حال، خوشحالی ما کوتاه مدت بود چون در هفته هشتم بارداری به آبله مرغان مبتلا شدم.

در ابتدا، من زیاد به بثورات قرمز خارش دار که روی بدنم ظاهر شد توجه نمی‌کردم. فکر می‌کردم فقط یک تحریک پوستی جزئی است، اما با گسترش بثورات و تبدیل شدن به تاول، متوجه شدم که مشکلی وجود دارد. به دکترم مراجعه کردم و  تشخیص داده شد که مبتلا به آبله مرغان هستم.

دکتر من نگران خطرات آبله مرغان برای من و نوزاد متولد نشده‌ام بود. او گفت که آبله مرغان مشکلات جدی برای سلامتی در بزرگسالان ایجاد می‌کند، و اگر آبله مرغان در بارداری باشد، می‌تواند بر سلامت کودک هم تأثیر بگذارد. من نگران بودم و شوهرم هم به همان اندازه نگران بود.

دکتر به من گفت که اگر در 28 هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شوم، خطر کمی وجود دارد که نوزاد متولد نشده ام به سندرم واریسلا جنینی مبتلا شود. این سندروم می تواند باعث زخم های پوستی، مشکلات چشمی، اندام های کوچک و مشکلات مغزی و عصبی شود. از این فکر که کودکم تحت تأثیر بیماری من قرار گرفته است، بسیار ناراحت بودم و گریه می‌کردم. دکترم به من پیشنهاد کرد که یک سونوگرافی دقیق، پس از عفونت انجام دهم تا رشد کودکم را تحت نظر داشته باشد.

در همین حین، پزشکم برای کاهش شدت علائم و خطر عوارض، داروهای ضد ویروسی تجویز کرد. کمی خیالم راحت شد که درمانی وجود دارد، اما همچنان نگران سلامتی نوزادم بودم.

روزهای بعد سخت بود. با تب، سردرد و گلو درد در بستر بودم. شوهرم هم از من مراقبت می‌کرد و مطمئن می شد که داروهایم را به موقع مصرف می‌کنم. بالاخره روز سونوگرافی فرا رسید. وقتی روی میز معاینه دراز کشیده بودم و منتظر نتیجه بودم، کمی عصبی بودم. دکتر اسکن را انجام داد و بعد از مدتی که برای من بسیار زیاد بود، به ما خبر خوشی داد – کودک من به طور طبیعی رشد می کرد و هیچ نشانه ای از FVS وجود نداشت.

خیلی خوشحال شدم و من و شوهرم همدیگر را بغل کردیم و اشک‌هایمان جاری شد. با بهبودی از بیماری، به اهمیت واکسیناسیون علیه آبله مرغان پی بردم. اگر قبل از بارداری واکسن زده بودم، گرفتار این مصیبت نمی‌شدم. ابتلا به آبله مرغان در بارداری تجربه ترسناکی بود، اما به لطف درمان و مراقبت سریع پزشکم، درمان شدم و کودکم سالم ماند. امیدوارم داستان من باعث افزایش آگاهی در مورد خطرات آبله مرغان در دوران بارداری و اهمیت واکسیناسیون شده باشد.

عکس آبله مرغان در بارداری

عکس آبله مرغان در بارداری

عوارض آبله مرغان در بارداری

ویروس واریسلا-زوستر که علت آبله مرغان در بارداری است، می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله سندرم واریسلا مادرزادی، ذات‌الریه و عفونت واریسلا نوزادی شود.

سه ماهه اول: سندرم واریسلا مادرزادی

اگر زن باردار در 20 هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شود، خطر ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی افزایش می‌یابد. این وضعیت نادر باعث ایجاد اسکار، نقص در عضلات و استخوان، ناهنجاری و فلج شدن اندام‌ها، اندازه کوچک سر، نابینایی، تشنج و ناتوانی ذهنی می‌شود. اگر آبله مرغان در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد، خطر نقایص مادرزادی بین نیم تا یک درصد تخمین زده می‌شود.

سه ماهه دوم: پنومونی

آبله مرغان در سه ماهه دوم خطر ابتلا به عوارضی مانند ذات الریه را افزایش می‌دهد که زندگی مادر را تهدید می‌کند. زنان باردار مبتلا به آبله مرغان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه هستند که منجر به نارسایی تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

سه ماهه سوم: عفونت واریسلا نوزادی

اگر زن باردار در سه ماهه سوم به آبله مرغان مبتلا شود، خطر ابتلا به عفونت واریسلا در نوزادان افزایش می‌یابد. اگر مادر در عرض 5 روز پس از زایمان یا 1 تا 2 روز پس از زایمان به آبله مرغان مبتلا شود، ممکن است این اتفاق بیفتد و نوزاد در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان قرار گیرد. میزان مرگ و میر برای آبله مرغان نوزادان هنوز هم قابل توجه است، به ویژه برای نوزادانی که قبل از هفته 28 یا با وزن کمتر از 1000 گرم متولد می‌شوند.

تشخیص آبله مرغان در بارداری

تشخیص آبله مرغان در بارداری بسیار مهم است، به خصوص اگر آن‌ها سابقه این بیماری را نداشته باشند یا ساکن مناطق گرمسیری باشند که این بیماری در آنجا شیوع بیشتری دارد. پزشک معمولا آزمایش خون را برای ارزیابی ایمنی در برابر ویروس واریسلا-زوستر (VZV) در چنین مواردی توصیه می‌کند. علاوه بر این، پزشک نمونه‌ای از بثورات را برای آزمایش آزمایشگاهی برای تأیید وجود آبله مرغان برمی‌دارد.

تشخیص آبله مرغان می‌تواند به صورت بالینی انجام شود، اما آزمایش‌های آزمایشگاهی مانند جداسازی ویروس، آزمایش آنتی‌بادی فلورسنت مستقیم و تشخیص سرولوژیکی در موارد غیر معمول، حتما انجام می‌شود. تجزیه و تحلیل مایع آمنیوتیک نیز برای تشخیص واریسلا مادرزادی ممکن است انجام شود.

آزمایش آبله مرغان

نام آزمایش آبله مرغان در بارداری آزمایش آنتی بادی ویروس واریسلا زوستر (VZV) است. این آزمایش سطح آنتی بادی های ویروس را در خون اندازه گیری می کند. معمولاً با گرفتن نمونه خون از فرد باردار و ارسال آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل انجام می شود. این آزمایش به تشخیص اینکه آیا فرد نسبت به آبله مرغان مصون است یا خیر، کمک می کند و در غیر این صورت ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت در دوران بارداری باشد.

پیشگیری از آبله مرغان در بارداری

پیشگیری از آبله مرغان در دوران بارداری برای مادران باردار ضروری است تا سلامت مادر و نوزاد را تضمین کند. ثابت شده که واکسن آبله مرغان در محافظت از افراد در برابر آبله مرغان و جلوگیری از انتقال آن بسیار موثر است. این واکسن در جلوگیری از بیش از 3.5 میلیون مورد ابتلا به آبله مرغان در سال مؤثر بوده است اما با این حال، دریافت واکسن واریسلا در دوران بارداری به دلیل خطرات احتمالی برای جنین در حال رشد توصیه نمی‌شود.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند تعیین کند که آیا فرد در برابر آبله مرغان مصون است یا خیر، و اطلاعات ارزشمندی را برای زنان باردار به منظور ارزیابی خطر ابتلا به این بیماری در دوران بارداری ارائه می‌دهد.

واکسیناسیون علیه آبله مرغان برای زنانی که باردار نیستند، توصیه می شود اما این کار نکاتی را نیز دارد که حتما باید با دکتر زنان آنلاین مطرح کرده و از او نظر بخواهید.

درمان آبله مرغان در بارداری

درمان‌های خانگی برای آبله مرغان در دوران بارداری معمولاً به دلیل خطرات احتمالی، منع می‌شوند. در مواردی که یک زن باردار در معرض آبله مرغان قرار می‌گیرد، ارزیابی سریع سطح آنتی بادی او برای تعیین بهترین اقدام، مهمترین کار است. همیشه بهتر است برای راهنمایی و کسب اطلاعات کافی از پزشک آنلاین راهنمایی بگیرید.

تغذیه برای آبله مرغان در بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است و هنگام مواجهه با آبله مرغان در بارداری نیز اهمیت آن بیشتر می‌شود. توجه به دریافت مواد مغذی برای کمک به روند بهبودی، از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. البته بهترین کار این است که با یک دکتر تغذیه آنلاین هم مشورت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید اما برخی از دستورالعمل های غذایی هستند که به عنوان رژیم غذایی آبله مرغان شناخته شده و شامل موارد زیر هستند:

نوشیدن مقدار زیادی مایعات مانند آب، دمنوش های گیاهی و آب میوه‌های تازه

مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها مانند سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی

غذاهای غنی از پروتئین برای ترمیم بافت و عملکرد سیستم ایمنی

مصرف ویتامین C به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی

مصرف ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کلم پیچ

مصرف روی برای بهبود زخم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی

دارو برای آبله مرغان

درمان آبله مرغان در دوران بارداری شامل استفاده از داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر است اما باید حتما براساس نظر پزشک تجویز شود و به صورت سرخود استفاده نشود.

در موارد آبله مرغان در بارداری، پزشکان معمولا آسیکلوویر خوراکی را با دوز 800 میلی گرم پنج بار در روز به مدت هفت روز یا والاسیکلوویر را با 1 گرم سه بار در روز توصیه می کنند. مطالعات نشان داده اند که این داروهای ضد ویروسی، زمانی که در عرض 24 ساعت پس از ظهور بثورات تجویز شوند، می توانند به طور موثر طول مدت تب و سایر علائم مرتبط با آبله مرغان را کاهش دهند.

البته داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر آبله مرغان را در افراد باردار درمان نمی‌کند، اما می‌تواند علائمی مانند تب عوارض احتمالی را کاهش دهد.

واکسن آبله مرغان در بارداری

واکسن آبله مرغان در بارداری

مطالعات اخیر تأثیر قابل توجه واکسیناسیون آبله مرغان را به ویژه در دوران بارداری نشان داده است. واکسن آبله مرغان که با نام Viravax شناخته می‌شود، یک واکسن از ویروس زنده ضعیف شده است که ثابت کرده در ایجاد ایمنی بسیار موثر است. توصیه می شود که نوجوانان و بزرگسالان بدون سابقه آبله مرغان دو نوبت واکسن را با فاصله 8-4 هفته دریافت کنند. به این ترتیب در 98 درصد موارد ایمنی حاصل می‌شود.

البته اثربخشی واکسن، ممکن است در طول زمان کاهش یابد، که اهمیت واکسیناسیون به موقع و مناسب را برجسته‌تر می‌کند. به زنان باردار توصیه می‌شود که از دریافت واکسن آبله مرغان خودداری کنند و حداقل یک ماه پس از واکسیناسیون اقدام به بارداری نکنند.

یکی از جنبه‌های اطمینان بخش این است که ویروس ضعیف شده واکسن در شیر مادر دفع نمی‌شود، یعنی مادران می‌توانند با خیال راحت واکسن را پس از زایمان بدون هیچ گونه تأثیر منفی بر شیردهی دریافت کنند. هرچند که این کار نیز باید براساس نظر پزشک انجام شود.

آبله مرغان در بارداری خطرناک است؟

آبله مرغان یک نگرانی جدی در دوران بارداری است، زیرا ممکن است برای مادر باردار و جنین به دنیا نیامده عوارضی به همراه داشته باشد. زنان بارداری که مبتلا به آبله مرغان می‌شوند و علائمی مانند درد قفسه سینه، سردرد، خواب آلودگی، استفراغ، احساس بیماری، خونریزی واژینال یا بثورات شدید همراه با خونریزی را تجربه می‌کنند، باید فورا به پزشک مراجعه کنند. این علائم می تواند نشان دهنده نوع شدیدتر آبله مرغان در بارداری باشد و نیازمند درمان فوری است.

 

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات