جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای واریس به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

برای واریس پا چه دکتری باید رفت؟
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ مهر

اگر متوجه شدید که رگ هایی پیچ خورده و برآمده روی پاهایتان ظاهر شده، احتمالاً به رگ های واریسی مبتلا شده اید. زمانی که دریچه‌های داخل رگ‌ها به درستی کار نکند این اتفاق می‌افتند. اگرچه خطرناک نیستند، اما اگر به حال خود رها شوند می توانند آسیب ببینند و مشکلات دیگری ایجاد کنند. سعی کنید پاهای خود را بالا بیاورید اما اما اگر درد و تورم ادامه داشت باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اما برای واریس پا چه دکتری باید رفت؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.


تصویر خدمات اقساطی

واریس چیست؟

پیش از آنکه بدانیم برای واریس پا چه دکتری باید رفت باید با این بیماری و علائم آن بیشتر آشنا شوید. وریدهای واریسی یک اختلال عروقی هستند که با بزرگ شدن و گشاد شدن سیاهرگ‌ها که عمدتاً در پاها یافت می‌شود، مشخص می‌شوند. این رگ‌ها پیچ خورده، برآمده و به رنگ مایل به آبی یا ارغوانی هستند. وریدهای واریسی به دلیل مشکل در رگ‌های آسیب دیده ایجاد می‌شوند که منجر به اختلال در جریان خون و متعاقب آن تجمع خون می‌شود.

به طور معمول، سیاهرگ ها دارای دریچه های یک طرفه هستند که جریان خون را به سمت قلب می‌فرستند. این دریچه ها از حرکت جریان خون به سمت عقب و تجمع در سیاهرگ‌ها جلوگیری می‌کنند. اما این حال، عواملی مانند ایستادن یا نشستن طولانی مدت، تغییرات هورمونی، چاقی، بارداری و سابقه خانوادگی واریس این دریچه ها را ضعیف می‌ند. در نتیجه، خون تجمع یافته و فشار بیشتری بر دیواره‌های عروق وارد می‌کند که باعث کشیده شدن سیاهرگ‌ها و واریسی شدن آن می‌شود.

علائم رایج واریس عبارتند از:

1. رگه های قابل مشاهده و پیچ خورده که به راحتی از روی ظاهرشان قابل شناسایی هستند.
2. درد یا درد ضربان دار در پاها، به ویژه پس از دوره های طولانی ایستادن یا نشستن.
3. تورم، به ویژه در ساق پا و مچ پا.
4. احساس گرفتگی یا خارش در اطراف وریدهای آسیب دیده.
5. احساس سنگینی یا خستگی در پاها.

می‌توانید روش های درمان واریس پا را از این بخش مطالعه کنید.

در حالی که واریس باعث زشت شدن ظاهر پا می‌شود اما در درجه دوم اهمیت قرار دارد. یعنی در صورت عدم درمان ممکن است باعث ناراحتی و ایجاد عوارض شوند. این عوارض شامل تشکیل لخته خون (ترومبوفلبیت)، زخم ساق پا و در موارد شدید، تورم قابل توجه و تغییر رنگ پوست شوند.

واریس چیست

گزینه‌های درمانی برای وریدهای واریسی بسته به شدت آنها و وجود علائم مرتبط متفاوت است و به همین جهت مشاوره با پزشک آنلاین و دریافت راهنمایی از پزشک جراح عروق یا متخصص قلب و عروق می‌تواند راهکار اصلی درمان باشد.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک واریس پا

دانستن زمان مناسب برای مراجعه به پزشک برای واریس یک امر ضروری است. گام اولیه در تشخیص زمان مراجعه به پزشک برای واریس و اینکه برای واریس پا چه دکتری باید رفت، شناخت علائم آن است. واریس باعث درد، سنگینی یا احساس ضربان در پاها می‌شود، به ویژه پس از دوره‌های طولانی ایستادن. گاهی اوقات، افراد ممکن است گرفتگی عضلانی، تورم، خارش، یا تیره شدن پوست اطراف وریدهای آسیب دیده را نیز تجربه کنند. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک، معاینه دقیقی از پاها و وریدهای شما انجام می دهد و اندازه، شکل و وضعیت کلی آن را بررسی می‌کند. البته تشخیص واریس در درجه اول شامل معاینه فیزیکی است، اما آزمایشات اضافی مانند سونوگرافی نیز  ممکن است برای ارزیابی وضعیت جریان خون، ساختار ورید و غیره ممکن است انجام شود.

در حالی که واریس اغلب با اصلاح شیوه زندگی و درمان خانگی قابل کنترل اما در صورت درد یا مشکلات دیگر باید به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، افرادی که سابقه لخته شدن خون، اختلالات خونریزی یا زخم پا دارند، باید در اولین علائم واریس با پزشک مشورت کنند. زنان باردار مبتلا به واریس نیز باید با مشاهده علائم با دکتر زنان آنلاین مشورت کنند.

برای واریس پا چه دکتری باید رفت؟

برای واریس پا چه دکتری باید رفت؟

برای واریس پا، توصیه می‌شود با یک پزشک متخصص در زمینه عروق یا جراح قلب و عروق مشورت کنید. در این زمینه می‌توانید از دکتر آنلاین قلب و عروق نیز کمک بگیرید و به صورت صوتی و یا تصویری با پزشک متخصص گفتگو کرده و درمان را در خانه انجام دهید.

جراحان عروق می‌توانند به طور موثری با واریس و شرایط مرتبط با آن مقابله کنند. پزشک قلب، در درمان بیماری های عروقی و شریانی مختلف از جمله واریس تخصص دارد و قادر به ارائه طیف گسترده ای از گزینه های درمانی، چه جراحی و چه غیرجراحی، برای رفع واریس می‌باشد.

بیشتر بدانید: روش های درمان واریس پا

معرفی بهترین دکتر واریس پا در تهران

برای درمان واریس باید به متخصص جراح عروق یا متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین درمان را در نظر بکیرد. در ادامه برخی از بهترین متخصصصان قلب و عروق که امکان مشاوره آنلاین با آنها وجود دارد، به  شما معرفی شده‌اند که می‌توانید با آن‌ها به صورت چت متنی، تماس صوتی و با تماس تصویری مشورت کنید. ضمن اینکه برای مشاوره با این پزشکان نیازی به حضور در تهران نیست و در هر جای کشور که هستید می‌توانید با آن‌ها گفتگو کنید.

بهترین دکتر واریس

دکتر مریم مفیدی آستانه

دکتر راحله سجادی نیا

دکتر سوده رودباری

دکتر طوبی اکبری

از پزشکان دیگر برای درمان واریس پا می‌توان به دکتر هومان کاظمی، دکتر کیا نیک منش، دکتر هومن محمودی و دکتر عبدالوهاب برادران اشاره کرد.

دکتر واریس پا باید چه تخصصی داشته باشد؟

یک پزشک واریس باید دانش و تخصص پزشکی در زمینه بیماری های وریدی و همچنین درک جامعی از سیستم گردش خون داشته باشد.

از نظر تحصیلات و آموزش پزشکی، پزشک واریس معمولاً باید دارای مدرک پزشکی (MD یا DO) باشد و رزیدنتی را در یک تخصص مرتبط مانند پوست، جراحی عروق یا رادیولوژی گذرانده باشد.

یک پزشک واریس باید در انجام اقدامات تشخیصی مانند معاینات اولتراسوند برای ارزیابی میزان و شدت نارسایی وریدی نیز ماهر باشد تا بتواند نتایج را به طور دقیق تفسیر کرده و یک برنامه درمانی مناسب متناسب با شرایط هر بیمار را تدوین کند.

گزینه های درمانی شامل اصلاح سبک زندگی، جوراب های فشاری و بالا نگه داشتن پا‌ها می‌باشد. با این حال، برخی از بیماران ممکن است نیاز به راه های درمانی دیگری مانند جراحی پیدا کنند. علاوه بر این، دکتر متخصص واریس باید در مورد مدیریت عوارض احتمالی مربوط به روش های درمانی مانند ترومبوز ورید عمقی، تغییر رنگ پوست یا آسیب های عصبی نیز آگاه باشد.

دکتر واریس پا

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند؟

در حالی که واریس ممکن است سراغ هر فردی برود اما عوامل خاصی هستند که افراد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کنند.

1. جنسیت: به طور کلی، زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به واریس هستند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری و یائسگی و همچنین استفاده از داروهای ضد بارداری خطر ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد. هورمون‌های جنسی زنانه دیواره‌های سیاهرگ‌ها را شل کرده و آن‌ها را بیشتر در معرض اختلال قرار می‌دهد.

2. سن: خطر ابتلا به واریس با افزایش سن بیشتر می‌شود. با افزایش سن، رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و بیشتر مستعد بزرگ شدن و اختلال در عملکرد می‌شوند.

3. سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی واریس خطر ابتلا به بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. عوامل ژنتیکی همچنین در تضعیف دریچه‌های سیاهرگ و ساختار دیواره سیاهرگ نقش داشته و احتمال ابتلا به رگ‌های واریسی را افزایش می‌دهند.

4. چاقی و کم تحرکی: وزن بیش از حد فشار بیشتری بر رگ ها وارد می‌کند که منجر به گردش خون نامناسب می‌شود. سبک زندگی کم تحرک نیز باعث جریان خون ضعیف شده و خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.

5. شغل: برخی از مشاغل که شامل دوره های طولانی ایستادن یا نشستن هستند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند. به عنوان مثال می توان به معلمان، پرستاران، کارمندان و آرایشگران اشاره کرد. عدم حرکت در یک دوره طولانی جریان خون را مختل کرده و منجر به مشکلات وریدی از جمله واریس می‌شوند.

6. بارداری: در دوران بارداری، حجم خون به علت وجود جنین در حال رشد افزایش می‌یابد. این امر به همراه تغییرات هورمونی فشار بیش از حد بر رگ ها وارد کرده و منجر به گشاد شدن آن ها و ایجاد رگ های واریسی می‌شود. البته این مشکل اغلب پس از زایمان برطرف می‌شود.

7. سایر عوامل: شرایطی مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) که باعث لخته شدن خون در وریدهای عمقی می شود، می تواند احتمال ابتلا به واریس را افزایش دهد. علاوه بر این، تروما یا آسیب‌های قبلی به پاها و قرار گرفتن در معرض دوره های طولانی اشعه ماوراء بنفش نیز در ایجاد آن نقش دارند

هرچند که این عوامل افراد را بیشتر مستعد ابتلا به واریس می‌کنند، اما اقدامات پیشگیرانه مانند ورزش منظم، حفظ وزن مناسب و اجتناب از دوره های طولانی نشستن یا ایستادن به کاهش خطر یا کاهش علائم واریس کمک می‌کند. ضمن اینکه گفتگو با دکتر آنلاین قلب و عروق یکی از راه های سریع برای درمان واریس می‌باشد و باعث جلوگیری و عوارض آن نیز خواهد شد.برای واریس پا چه دکتری باید رفت؟

حضور پزشک در منزل برای درمان واریس پا

اکنون دانستیم که برای واریس پا چه دکتری باید رفت، اما در دنیایی که پیشرفت‌های پزشکی دائماً مرزها را جابجا می‌کند، داشتن یک پزشک متخصص در منزل برای درمان واریس پا، چیز عجیبی نیست!.

به جای اینکه شما برای درمان به مطب پزشک یا کلینیک‌های شلوغ مراجعه کتید می‌توانید برای خودتان یا حتی عزیزانتان از سرویس پزشک در منزل استفاده کنید و پزشک را به منزل خود بیاوردی.

درمان واریس در خانه موانعی را که بیشتر افراد را از مراجعه به پزشک باز می‌دارد، از بین می‌برد. داشتن حریم خصوصی، عدم نیاز به نوبت گیری، ترافیک خیابان، شلوغی مطب، همه و همه عوامل بازدارنده‌ای هستند که باعث می‌شوند افراد برای درمان خود زیاد مصمم نباشند. با استفاده از سرویس پزشک در منزل این مشلات برطرف شده و امکان درمان در خانه برای همه افراد فراهم خواهد شد.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات