جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بهترین قطره برای خارش گوش کدام است؟

بهترین قطره برای خارش گوش
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ اردیبهشت

این مقاله توسط تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

احساس خارش گوش یک حس آزار دهنده است که افراد را در تمام گروه‌های سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که ناراحتی ناشی از خارش گوش فرد را وسوسه می‌کند که از طریق اجسام خارجی آن را تسکین دهد، اما بسیار مهم است که از چنین اقداماتی خودداری کنید. وارد کردن اجسام خارجی به داخل مجرای گوش منجر به آسیب، نفوذ باکتریایی و عفونت گوش می‌شود.

در ادامه این مطلب درباره علل خارش گوش، بهترین قطره برای خارش گوش و راه های درمان خانگی آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

علل خارش گوش کدامند؟

قبل از آشنایی با بهترین قطره برای خارش گوش بهتر است علت های خارش گوش را بشناسید. داشتن خارش در گوش بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده است، اما نگران نباشید، این مشکل معمولا قابل حل بوده و چندان طولانی نخواهد بود.

یکی از شایع ترین علل خارش گوش تجمع جرم گوش است. این ماده طبیعی که توسط غدد موجود در مجرای گوش ترشح می شود، برای محافظت و روان سازی گوش عمل می‌کند. با این حال، زمانی که جرم گوش جمع و سفت می‌شود، می‌تواند منجر به خارش و حتی انسداد گوش شود و باعث ناراحتی شود و حتی بر شنوایی شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، آلرژی نیز می‌تواند در ایجاد خارش در گوش نقش داشته باشد. واکنش‌های آلرژیک به موادی مانند گرد و غبار، یا شوره حیوانات خانگی می‌تواند به صورت خارش در گوش‌ها و علائم دیگر ظاهر شود.

در برخی موارد، بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس بر کانال گوش تأثیر گذاشته و منجر به خارش و یا سوزش گوش می‌شوند. البته قرار دادن اشیایی در گوش، مانند سواب پنبه ای یا سنجاق سر نیز می‌تواند خارش را تشدید کند و حتی باعث آسیب به گوش شوند.

بهترین قطره برای خارش گوش

بهترین قطره برای خارش گوش شامل موارد زیر است که باید طبق نظر پزشک گوش و حلق و بینی آنلاین تجویز شود. به طور کلی اگر بدون عفونت گوش خارش دارید، قطره گوش کورتیکواستروئیدی می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. اگر عفونت دارید، به قطره گوش ضد قارچ یا آنتی بیوتیک نیز نیاز خواهید داشت.

قطره بتامتازون

قطره گوش بتامتازون برای تسکین التهاب، سوزش و درد گوش به کار می‌رود. برندی از بتامتازون به نام بتنزول (Betnesol-N) حاوی یک ضد باکتری به نام نئومایسین است که برای درمان التهاب و عفونت کانال گوش تجویز می‌گردد.

قطره سیپروفلوکساسین-دگزامتازون:

قطره گوش سیپروفلوکساسین-دگزامتازون یک داروی ترکیبی است که برای درمان عفونت های باکتریایی گوش و کاهش التهاب در گوش استفاده می‌شود. سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک است که با توقف رشد باکتری‌ها عمل می‌کند، در حالی که دگزامتازون یک کورتیکواستروئید است که به کاهش التهاب و تورم کمک می کند. دوز توصیه شده معمولاً 4 قطره در گوش آسیب دیده دو بار در روز به مدت حداکثر 7 روز است. عوارض جانبی رایج، شامل سوزش یا سوزش موقت در گوش، خارش، بثورات پوستی یا قرمزی است.

قطره گوش اسید استیک

قطره گوش استیک اسید برای درمان گوش شناگر (اوتیت خارجی)، یک بیماری شایع که باعث خارش گوش به دلیل تجمع آب در کانال گوش می شود، استفاده می شود. اسید استیک یک محیط اسیدی ایجاد می کند که به کشتن باکتری ها و قارچ های عامل عفونت کمک می کند. دوز معمولی چند قطره در گوش آسیب دیده 2-3 بار در روز برای چند روز است. عوارض جانبی احتمالی، شامل سوزش یا سوزش خفیف، ناراحتی موقت و سوزش است.

قطره هیدروکورتیزون-بنزالکونیوم کلراید

قطره هیدروکورتیزون-بنزالکونیوم کلراید یک داروی ترکیبی است که برای کاهش التهاب و خارش گوش استفاده می شود. هیدروکورتیزون یک کورتیکواستروئید است که با کاهش تورم و التهاب عمل می کند، در حالی که بنزالکونیوم کلراید یک عامل ضد عفونی کننده است که به جلوگیری از عفونت کمک می کند. دوز توصیه شده معمولاً 3-4 قطره در گوش آسیب دیده 2-3 بار در روز به مدت حداکثر 7 روز است. عوارض جانبی رایج ممکن است شامل سوزش موقت، سوزش یا تحریک در گوش باشد.

قطره گوش هومیوپاتی

قطره گوش هومیوپاتی حاوی ترکیبات هومیوپاتی است که هدف آن کاهش علائمی مانند درد یا خارش گوش است. شایع ترین عوارض جانبی قطره هومیوپاتی شامل احساس سوزش در کانال گوش است که معمولاً در عرض چند دقیقه فروکش می ‌کند.

قطره گوش سیپرودکس

قطره گوش سیپرودکس حاوی سیپروفلوکساسین و دگزامتازون است که برای درمان بیماری‌های گوش که در اثر عفونت ایجاد شده و باعث خارش شده است استفاده می‌شود و با ترکیب یک آنتی بیوتیک با یک کورتیکواستروئید برای رفع عفونت و التهاب عمل می‌کنند.

قطره موم گوش

این قطره ها به نرم شدن، شل شدن و از بین بردن تجمع جرم گوش کمک می کند که می تواند باعث خارش شود و شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد. البته با مصرف آن ممکن است گزش یا سوزش موقت در مجرای گوش رخ دهد. معمولاً دو بار در روز و طبق دستور پزشک استفاده می‌شود.

این قطره های گوش مکانیسم های مختلفی را برای رفع خارش گوش دارند که هر کدام دارای عوارض جانبی و دوزهای خاصی هستند. بنابراین قبل از استفاده از بهترین قطره برای خارش گوش، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

اگر خارش گوش را درمان نکنیم

بی توجهی به خارش گوش می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. در صورت عدم درمان، عفونت‌های مزمن منجر به سوراخ شدن پرده گوش خواهد شد که البته معمولاً پس از چند روز خود به خود بهبود می‌یابد. با این حال، در موارد شدیدتر، جراحی توسط پزشک انجام خواهد شد.

عدم رسیدگی به عفونت گوش نیز خطر گسترش عفونت به خارج از گوش را به همراه دارد و منجر به عفونت بافت های مجاور و همچنین رسیدن آن به جمجمه می‌شود. عفونت‌ها مستعد گسترش به ماستوئید واقع در پشت گوش نیز هستند، جایی که می توانند باعث آسیب استخوان و تشکیل کیست های پر از چرک شوند.

درمان‌های خانگی برای خارش گوش

استفاده از داروهای طبیعی مانند سیر، عنبر و عسل تسکین موثری برای عفونت گوش و خارش آن هستند. درواقع مبارزه با عفونت گوش در خانه را می توان به طور موثر با داروهای طبیعی انجام داد.

سیر از دیرباز به عنوان یک درمان طبیعی قوی برای بیماری های مختلف از جمله عفونت گوش شناخته شده است. توانایی آن در کاهش درد، التهاب و کاهش ترشحات مرتبط با عفونت گوش که منجر به خارش نیز می‌شود، به خوبی مستند شده است. در اینجا دو روش برای استفاده از سیر برای درمان خانگی عفونت گوش وجود دارد:

1. استفاده مستقیم: یک حبه سیر پوست کنده را در یک تکه گاز قرار دهید و به آرامی آن را در گوش آسیب دیده قرار دهید. گوش را با یک حوله گرم یا کمپرس بپوشانید تا گرما افزایش یابد و باعث بهبودی شود. مراقب باشید سیر را بیش از حد به داخل مجرای گوش فشار ندهید، به خصوص هنگام درمان عفونت گوش کودک.

2. روغن سیر: چند حبه سیر را در مقدار کمی روغن تفت دهید تا قهوه‌ای طلایی شود. روغن را صاف کرده و اجازه دهید کمی خنک شود قبل از اینکه چند قطره در گوش آلوده بریزید. برای جلوگیری از نشت روغن، یک تکه پنبه وارد گوش کنید. خواص ضد میکروبی روغن سیر به از بین بردن باکتری های مسئول عفونت کمک کرده و در صورت داشتن خارش آن را از بین می‌برد

البته درمان‌های خانگی برای خارش گوش تنها برای موارد خفیف عفونت گوش هستند و برای علائم شدید یا مداوم باید حتما با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات