جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ژنیکوماستی چیست و علل و علائم آن کدامند؟

ژنیکوماستی
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ژنیکوماستی یا داشتن پستان‌های بزرگ برای خیلی از مردان احساس ناخوشایندی دارد و در صورتی که به آن مبتلا باشند، دوست دارند از شر آن خلاص شوند. این عارضه به دلیل عدم تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون در آن‌ها به وجود می‌آید.

البته ژنیکوماستی مسئلۀ جدی و مهمی نیست؛ یعنی از نظر فیزیکی و سلامت بدنی برای فرد خطری ندارد. اما بسیاری از مردان از ابتلا به این عارضه احساس شرم می‌کنند.

ژنیکوماستی راه حل دارد؛ هم با دارو و هم با جراحی می‌توان آن را رفع کرد. در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ علت و روش‌های درمان بزرگ شدن سینه در آقایان بنویسیم. اگر به این عارضه مبتلا هستید، در این مطلب ما را همراهی کنید. اگر نیاز به جراحی برای ژنیکوماستی دارید می‌توانید از بخش جراحی بدن اقساطی در مجموعه حال استفاده کنید و نگرانی برای هزینه های آن نداشته باشید


تصویر خدمات اقساطی

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یک اصطلاح پزشکی است که برای توصیف بزرگ شدن بافت سینه مردانه استفاده می شود. علت آن عدم تعادل در هورمون جنسی تستوسترون و استروژن است که می تواند منجر به رشد بافت سینه در مردان شود. این وضعیت معمولاً خوش خیم است و هیچ مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. با این حال، برای کسانی که از آن رنج می برند می تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد.

ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟

در بدنسازی، ژنیکوماستی با استفاده از استروئیدهای آنابولیک همراه است که می‌تواند تعادل هورمونی طبیعی بدن را مختل کند. استروئیدها باعث افزایش سطح استروژن شده و منجر به ایجاد ژنیکوماستی شوند. ژنیکوماستی در بدنسازی به رشد غیر طبیعی بافت سینه در مردانی که به باشگاه بدنسازی می‌روند اشاره دارد.

علت ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی وضعیتی است که سالانه هزاران مرد را مبتلا می کند. مشخصه آن بزرگ شدن بافت پستان مردانه است که می تواند باعث درد فیزیکی و ناراحتی روانی شود. اگرچه این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما برای کسانی که از آن رنج می برند می تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد. در این پست وبلاگ، علل، علائم، تشخیص و درمان بیماری ژنیکوماستی را بررسی خواهیم کرد.

علت دقیق ژنیکوماستی مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که به عدم تعادل در هورمون های تستوسترون و استروژن مربوط می شود. این عدم تعادل می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله داروهای خاص، شرایط پزشکی و انتخاب سبک زندگی باشد.

همان‌طور که گفتیم ژنیکوماستی معمولا بر اثر عدم تعادل هورمونی در بدن مردان به وجود می‌آید؛ یعنی زمانی که هورمون تستوسترون در مقایسه با استروژن کاهش پیدا کند. اما هنوز این سوال وجود دارد که علت این عدم تعادل هورمونی چیست؟ به موارد زیر توجه کنید:

  • تغییرات هورمونی طبیعی: هورمون‌های تستوسترون و استروژن به ترتیب باعث ایجاد ویژگی‌های جنسی مردانه و زنانه می‌شوند. برای مثال تستوسترون در مردان باعث به وجود آمدن توده‌های عضلانی یا رشد مو در بدن می‌شود و استروژن در زنان موجب رشد پستان‌ها می‌شود. البته استروژن در بدن مردان هم وجود دارد، اما مقدار آن کم است. بالا رفتن این هورمون در بدن مردان می‌تواند باعث ژنیکوماستی بشود. در بدو تولد، ژنیکوماستی بیشتر در نوزادانی به وجود می‌آید که از مادری با پستان‌های بزرگ متولد شده باشند که البته این عارضه دو تا سه هفته پس از تولد از بین می‌رود. این عارضه در دوران بلوغ هم شایع است و علت آن تغییرات هورمونی در این دوران است که البته در بیشتر موارد بدون درمان ظرف 6 ماه تا 2 سال برطرف می‌شود. در بزرگسالان ژنیکوماستی میان مردان 50 تا 80 ساله شایع‌تر است، به ویژه مردانی که اضافه وزن داشته باشند.

دربارۀ بلوغ زودرس بیشتر بخوانید.

ژنیکوماستی چیست

  • داروها: برخی داروها نیز باعث ژنیکوماستی می‌شوند. از جمله می‌توان به این داروها اشاره کرد: آنتی آندروژن‌هایی که برای درمان بزرگی یا سرطان پروستات تحویز می‌شوند (مثل فلوتامید)، استروئیدهای آنابولیک، داروهای ایدز، داروهای نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) که حاوی آمفتامین هستند، داروهای ضداضطراب مثل دیازپام، داروهای شیمی درمانی، داروهای قلبی مثل دیگوکسین، داروهای معده مثل متوکلوپرامید و غیره.
  • مواد مخدر و الکل: الکل، آمفتامین‌ها، ماری‌جوانا، هروئین، متادون و همچنین استروئیدهای آنابولیک که در ورزش بدن‌سازی برای عضله‌سازی مصرف می‌شوند، در ایجاد ژنیکوماستی مؤثر هستند.
  • بعضی بیماری‌ها: بیماری‎هایی مثل هیپوگنادیسم، سندرم کلاین فلتر یا نارسایی هیپوفیز احتمال ژنیکوماستی را بالا می‌برند.
  • سالخوردگی: با افزایش سن تغییرات هورمونی به وجود می‎‌آید و باعث ژنیکوماستی می‌شود. به ویژه در میان مردانی که اضافه وزن دارند.
  • تومورها: بعضی تومورها مثل تومور‌های بیضه، غدد فوق کلیوی، یا غدۀ هیپوفیز می‌تواند تعادل هورمونی را به هم بزند.
  • نارسایی کلیه: حدود نیمی از افرادی که دیالیز می‌شوند، به دلیل تغییرات هورمونی دچار ژنیکوماستی می‌شوند.
  • نارسایی کبدی: تغییرات هورمونی ناشی از نارسایی کبدی و داروهای آن با ژنیکوماستی مرتبط است.
  • سوءتغذیه و گرسنگی: محرومیت از تغذیۀ کافی باعث کاهش سطح تستوسترون می‌شود. اما استروژن ثابت باقی می‌ماند و همین موجب عدم تعادل هورمونی می‌شود.
  • محصولات و داروهای گیاهی: روغن‌های گیاهی مثل درخت چای یا اسطوخودوس با ژنیکوماستی مرتبط هستند.

دربارۀ عمل زیبایی واژن بیشتر بخوانید.

راه پیشگیری از ژنیکوماستی چیست؟

بهترین راه برای پیشگیری از ژنیکوماستی حفظ یک سبک زندگی سالم است. این شامل خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، اجتناب از مصرف بیش از حد الکل و مصرف مواد مخدر، و اجتناب از برخی داروها است.

علائم ژنیکوماستی چیست؟

شایع ترین علامت ژنیکوماستی بزرگ شدن بافت سینه مردانه است. این می تواند از تورم خفیف تا بزرگ شدن قابل توجه ناحیه سینه متغیر باشد. سایر علائم ممکن است شامل حساسیت، درد و ترشح از نوک پستان باشد. ژنیکوماستی ممکن است در یک یا هردو پستان ایجاد شود. این عارضه به شکل توده یا بافت چربی در زیر نوک پستان شروع می‌شود و پستان به صورت ناهموار بزرگ می‌شود.

این بزرگ شدن سینه ممکن است با درد همراه باشد، به ویژه در میان نوجوانان و در دورۀ بلوغ. تورم و حساسیت پستان، به ویژه نوک پستان، در هنگام تماس با لباس علامت دیگر ژنیکوماستی است. این علائم در میان مردان بالغ کمتر شایع است.

ژنیکوماستی چیست

مدیریت بیماری ژنیکوماستی

ژنیکوماستی وضعیتی است که سالانه هزاران مرد را مبتلا می کند. مشخصه آن بزرگ شدن بافت پستان مردانه است که می تواند باعث درد فیزیکی و ناراحتی روانی شود. اگرچه این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما برای کسانی که از آن رنج می برند می تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد. در این پست وبلاگ، علل، علائم، تشخیص و درمان بیماری ژنیکوماستی را بررسی کرده ایم. اگر از ژنیکوماستی رنج می برید، مهم است که برای درمان بیشتر با یک متخصص غدد آنلاین مشورت کنید.. اگر از ژنیکوماستی رنج می برید، راه حل های مختلفی برای مدیریت این بیماری وجود دارد. اینها شامل تغییرات سبک زندگی، مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، و همچنین داروها و جراحی است.

نحوه تشخیص ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی به علت اصلی آن بستگی دارد. در برخی موارد، این وضعیت ممکن است خود به خود بدون درمان برطرف شود. با این حال، اگر این بیماری باعث درد فیزیکی یا ناراحتی روانی شود، پزشک ممکن است داروها، جراحی یا سایر درمان‌ها را توصیه کند.

ژنیکوماستی معمولا بر اساس معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است پزشک آزمایش خون را برای بررسی سطوح هورمونی شما تجویز کند. در برخی موارد، ممکن است برای تایید تشخیص به آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی یا MRI نیاز باشد. البته شما می‌توانید آزمایش در منزل را برای تشخیص بیماری ژنیکوماستی از طریق مجموعه حال انجام دهید و پاسخ آن را به زودی دریافت کنید.

درمان های خانگی برای ژنیکوماستی

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم ژنیکوماستی کمک کند. این موارد شامل پرهیز از برخی داروها، اجتناب از مصرف زیاد الکل و مصرف مواد مخدر و مصرف مکمل هایی مانند روی، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 است.

راه درمان ژنیکوماستی چیست؟

روش درمان ژنیکوماستی به شدت آن و شرایط بیمار بستگی دارد. برای مثال وقتی یک نوجوان به صورت خفیف به این عارضه دچار شده، پزشک معمولا با توصیه‌هایی مثل رژیم غذایی مناسب و ورزش به درمان بیمار کمک می‌کند.

وقتی ژنیکوماستی شدیدتر باشد، معمولا درمان دارویی یا جراحی انتخاب می‌شود که در ادامه دربارۀ هردو توضیح می‌دهیم.

داروی بیماری ژنیکوماستی

نخست اینکه اگر علت ژنیکوماستی مصرف داروی خاصی است، ممکن است قطع آن دارو به تنهایی باعث برطرف شدن مشکل بشود. گاهی هم تجویز داروهایی می‌تواند به درمان ژنیکوماستی کمک کند. البته دارو زمانی اثربخش‌تر است که فرد کمتر از دوسال پس از ابتلا به ژنیکوماستی برای درمان اقدام کند.

داروهایی مثل تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن مثل تاموکسیفن، رالوکسیفن و کلومیفن ممکن است به درمان ژنیکوماستی کمک کنند. در میان این داروها به نظر می‌رسد که تاموکسیفن موثرتر است. گروه دیگر داروهای مهارکنندۀ آروماتاز است. برای مثال آناستروزول برای درمان ژنیکوماستی در نوجوانان تجویز می‌شود. اما در مجموع این داروها کمتر از داروهای تعدیل‌کنندۀ انتخابی سروتونین مؤثر هستند. استروئیدهای آنابولیک نیز ممکن است برای درمان این بیماری مؤثر باشند.

عمل جراحی

اگر ژنیکوماستی به درمان دارویی پاسخ ندهد، معمولا لازم است که با جراحی برداشته شود. در واقع جراحی مؤثرترین راه درمان ژنیکوماستی است. البته به نوجوانان توصیه می‌شود که جراحی را پس از پایان یافتن دوران بلوغ انجام دهند.

جراحی برای برداشتن بافت سینه مردان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود: ماستکتومی زیرجلدی، ماستکتومی به همراه لیپوساکشن، لیزر لیپولیز بدون لیپوساکشن.

درباره کیست پستان در زنان بیشتر بدانید

عمل جراجی ژنیکوماستی

هزینه عمل ژنیکوماستی

عمل ژنیکوماستی عمل زیبایی محسوب می‌شود و بر این اساس تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. هزینۀ این عمل رقم ثابتی نیست و بسته به عوامل زیر متفاوت است:

  • وضعیت بیمار
  • دستمزد پزشک
  • امکانات اتاق عمل
  • هزینۀ درمانگاه یا بیمارستان
  • داروهای مورد نیاز بیمار
  • آزمایش هورمون و …

مجموع هزینۀ ژنیکوماستی معمولا بالاست و برای بخش قابل توجهی از بیماران قابل پرداخت نیست. اما امروز تسهیلات و خدماتی برای کمک به بیماران متقاضی جراحی فراهم شده است، از جمله خدمات اقساطی شرکت «حال». این شرکت برای کلیه خدمات پزشکی و دندانپزشکی، از جمله عمل‌های زیبایی، تا سقف 50 میلیون تومان اعتبار می‌دهد. شما هم اگر متقاضی عمل جراحی ژنیکوماستی هستید، و پرداخت هزینۀ آن برای شما دشواراست، به لینک زیر مراجعه کنید.

دوره نقاهت بعد از عمل ژنیکوماستی

دوران نقاهت پس از جراحی ژنیکوماستی معمولا بین 3 تا 6 هفته طول می‌کشد. البته طول دورۀ نقاهت به روش جراحی هم بستگی دارد.

در این دوره فرد باید با رعایت نکاتی به بهبود خودش کمک کند. دستورالعمل مراقبت‌های پس از جراحی را معمولا پزشکان جراح به بیماران خود می‌دهند. به نکات زیر توجه کنید:

  • در 2 تا 3 روز اول پس از جراحی احتمالا درد و احساس ناراحتی دارید. در این چند روز می‌توانید از مسکن استفاده کنید. همچنین بیمار باید تا 24 ساعت پس از جراحی از دوش گرفتن پرهیز کند.
  • یک هفته پس از جراحی ژنیکوماستی، درد بیمار کاهش پیدا می‌کند. فرد می‌تواند به کارهای روزمرۀ سبک خود برگردد. اما باید از حرکات و فعالیت شدیدی که به عضلۀ سینه فشار می‌آورد، بپرهیزد. در این مدت لازم است که بیمار به پزشک خود مراجعه کند، تا وضعیتش بررسی شود.
  • دو هفته پس از جراحی، فرد به زندگی عادی بازگشته است. اما لازم است که از فعالیت و ورزش سنگین اجتناب کند.
  • 3 الی 4 هفته پس از جراحی، بیمار می‌تواند ورزش عادی خود را از سربگیرد؛ اما هم باید با جراح خود مشورت کند و هم از انجام تمرینات خاص روی قفسه سینه بپرهیزد.

بهترین متخصص برای بیماری ژنیکوماستی

اگر از ژنیکوماستی رنج می برید، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را برای درمان بیشتر به یک متخصص غدد، یک جراح یا یک جراح پلاستیک ارجاع دهد. خوشبختانه ژنیکوماستی عوارض جدی برای سلامت جسمی ندارد. اما بسیاری از مردانی که به این عارضه مبتلا هستند، مایلند که آن را درمان کنند. اگر شما نیز دچار ژنیکوماستی هستید، می‌توانید از یک پزشک جراح برای درمان خود کمک بگیرید. پزشک پیش از هرچیز علت بیماری را بررسی می‌کند. ممکن است علت ژنیکوماستی در شما تنها به دلیل مصرف یک دارو باشد و قطع آن مسئله را رفع کند؛ یا اینکه پزشک تلاش کند با رژیم غذایی و ورزش‌های خاص به شما کمک کند.

جراحی معمولا گزینۀ آخر است. زیرا عمل ژنیکوماستی مثل هر جراحی دیگری عوارض احتمالی دارد. اگر دچار ژنیکوماستی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با پزشکان جراحی زیبایی در سامانۀ «حال» مشورت کنید و نگران هزینه‌های جراحی نیز نباشید. همان‌طور که گفتیم، ما با ارائۀ سرویس اقساطی سلامت در تلاش برای حل مشکل شما هستیم.

مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد

 

منابع

https://www.mayoclinic.org/

https://www.hopkinsmedicine.org

https://en.wikipedia.org/

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات