جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کیست سینه / علت، علائم و درمان کیست سینه

کیست پستان در زنان
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ خرداد

زنان زیادی در پستان خود یک یا چندین کیست سینه دارند. اما اکثرشان لازم نیست که نگران باشند؛ چون این کیست‌ها معمولا سرطانی نیستند. کیست‌های پستانی معمولا کیسه‌های حاوی مایع هستند. کیست سینه معمولا نیازی به درمان ندارد؛ مگر آنکه بزرگ و دردناک بشود یا از وجودش احساس ناراحتی کنید. در این صورت کشیدن آب کیست پستان می‌تواند علائم آزاردهندۀ آن را کاهش بدهد.

کیست سینه یک اتفاق رایج در زنان است و در حالی که معمولاً خوش خیم هستند، می توانند منبع ناراحتی و اضطراب باشند. در این مقاله، کیست‌های سینه چیست، چه چیزی باعث ایجاد آن‌ها، علائم، تشخیص و درمان آن‌ها می‌شود. همچنین بهترین راه‌های پیشگیری از آن‌ها و راه‌حل‌های مدیریت آن‌ها را مورد بحث قرار خواهیم داد. در نهایت، در مورد درمان‌های خانگی و اینکه چه متخصصانی باید برای درمان آن‌ها مشورت کنند، صحبت خواهیم کرد.

کیست سینه معمولا میان زنان زیر 50 سال به بالا شایع است؛ اما احتمال دارد که هر زنی در هر سن‌وسالی به آن مبتلا بشود. شیوع زیاد این بیماری در میان زنان، موجب شد که این مطلب را بنویسیم، تا دربارۀ کیست پستان آگاهی‌رسانی کنیم و راه‌های درمانش را به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید. می‌توانید دراین زمینه با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. برای درخواست ماموگرافی درخانه خودتان، نیز از بخش خدمات پرستاری در منزل، قسمت ماموگرافی را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنید

کیست سینه


تصویر خدمات اقساطی

کیست سینه چیست؟

کیست‌های سینه کیسه‌های پر از مایع هستند که می‌توانند در بافت سینه ایجاد شوند. آنها معمولاً خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند، اما می توانند باعث ناراحتی و درد شوند. اندازه آنها از کوچک تا بزرگ متغیر است و در یک یا هر دو سینه یافت می شود. کیست سینه در زنان 35 تا 50 ساله بیشتر دیده می شود.

دربارۀ کلسیفیکاسیون پستان بیشتر بخوانید.

کیست سینه کیسۀ کوچکی است که درونش پر از مایع است. این کیست‌ها بیشتر در زنان 35 تا 50 ساله شایع است، به ویژه زنانی که هورمون درمانی کرده‌ باشند. در بافت پستان مایعات مداوم تولید و دوباره جذب می‌شوند. وقتی میزان مایعات تولید شده، بیش از مایعات جذب شده باشد، کیست‌های پستانی تشکیل می‌شوند و اگر از قبل وجود داشته باشند، بزرگتر می‌شوند.

اکثر کیست‌های پستانی بسیار کوچک هستند. این کیست‌ها وقتی از حدی بزرگتر شوند، در معاینۀ پستان به راحتی قابل لمس هستند. بعضی از آن‌ها بافت نرمی دارند و بعضی دیگر سفت هستند. این کیست‌ها به سادگی در پستان حرکت می‌کنند.

درباره کیست تخمدان بیشتر بدانید

علت بیماری کیست پستان

علت دقیق کیست سینه ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که این کیست ها به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی می تواند باعث ایجاد کیست سینه شود. برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث ایجاد کیست پستان شوند.

تفاوت کیست سینه و سرطان سينه

وقتی شما پستان خود را معاینه می‌کنید و توده‌ای را در پستان لمس می‌کنید، احتمالا دچار ترس می‌شوید و گمان می‌کنید که به سرطان سینه مبتلا شده‌اید. اما همیشه این‌طور نیست. گاهی توده‌ای که لمس می‌کنید یک کیست سینه ساده است که غیرسرطانی است و برای شما خطری ندارد.

سونوگرافی

برخلاف کیست سینه که معمولاً کیسه‌ای پر از مایع است، تومور سینه یک تودۀ جامد است. تومورهای سینه خود به دو دستۀ خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شوند. تومورهای خوش خیم مثل کیست‌های پستانی خطری ندارند. یعنی با وجود اینکه می‌توانند رشد کنند، اما به قسمت‌های دیگر بدن شما سرایت نمی‌کنند. اما تومورهای بدخیم می‌توانند از طریق جریان خون در بدن بیمار پخش شوند و تومورهای جدید تشکیل بدهند. در این حالت تومور سینه خطرناک و سرطانی است.

میان کیست پستان و تومور پستان تفاوت‌های آشکاری وجود دارد که در جدول زیر به آن می‌پردازیم:

کیست سینه تومور پستان
لمس آن درد دارد بدون درد است
بافت آن معمولا لطیف است بافت سختی دارد
با چرخۀ قاعدگی تغییر می‌کند در چرخۀ قاعدگی بدون تغییر است
معمولاً در بافت پستان به سادگی حرکت می‌کند نمی‌تواند به سادگی در بافت پستان حرکت کند

بیستر بخوانید: رژیم غذایی مناسب برای بیماران سرطانی

انواع کیست سینه

کیست‌های سینه در اندازه‌های متفاوتی هستند و درک این تفاوت‌ها برای تشخیص و درمان مناسب بسیار مهم است.

کوچکترین نوع کیست سینه، میکروکیست است که تنها از طریق آزمایشات تصویربرداری پیشرفته مانند ماموگرافی و سونوگرافی سینه قابل تشخیص است. این کیست‌های ریز اغلب تا زمانی که آزمایش‌های تشخیصی وجود آنها را آشکار نکنند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

نوع دیگر، ماکروسیست‌ها قرار دارند که بزرگتر و قابل توجه‌تر هستند. این کیست‌ها با قطر بین 2.5 تا 5 سانتی متر، به راحتی قابل لمس هستند و ممکن است به دلیل فشار بر بافت سینه اطراف، ناراحتی یا درد ایجاد کنند.

نوع سوم کیست سینه، کیست کمپلکس است که با دیواره ضخیم و توده قابل لمس مشخص می‌شود. در حالی که کیست‌های کمپلکس همیشه دلیلی برای نگرانی نیستند، اما نیاز به ارزیابی سریع و درمان بالقوه دارند. برای اطمینان از نظارت مناسب، ممکن است آزمایشات سونوگرافی مجدد ضروری باشد.

راه پیشگیری از بیماری کیست سینه

بهترین راه برای پیشگیری از کیست سینه حفظ یک سبک زندگی سالم است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می تواند به کاهش خطر ابتلا به کیست پستان کمک کند.

مدیریت کردن بیماری کیست پستان

اگر کیست سینه دارید، راه حل های مختلفی برای مدیریت آن وجود دارد. اینها شامل تخلیه کیست، مصرف داروها برای کاهش اندازه کیست و برداشتن کیست با جراحی است. پزشک در مورد بهترین گزینه درمانی برای شما صحبت خواهد کرد.

علائم کیست سینه

از مهمترین علائم کیست سینه وجود توده ای در سینه است که معمولاً بدون درد است. ممکن است شبیه یک سنگ مرمر یا نخود باشد و ممکن است در هنگام لمس به اطراف حرکت کند. سایر علائم شامل حساسیت، تورم و قرمزی در ناحیه کیست است.

راه های تشخیص کیست پستان

نخستین راه تشخیص کیست سینه معاینۀ آن است. وقتی شما به صورت مرتب پستان خود را معاینه کنید، معمولا کیست‌های پستانی را که تا حدی بزرگ شده باشند، لمس می‌کنید. پزشک نیز در وهلۀ اول با معاینۀ فیزیکی کیست سینه را تشخیص می‌دهد. درواقع کیست سینه معمولاً با معاینه فیزیکی و آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ماموگرافی تشخیص داده می شود. پزشک شما همچنین ممکن است نمونه ای از مایع کیست را برای آزمایش سلول های سرطانی بگیرد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

تشخیص کیست پستان

روش‌های دیگر تشخیص کیست سینه عبارتند از:

  • ماموگرافی: کیست‌های بزرگ و خوشه‌های کیست‌های کوچک معمولا با ماموگرافی قابل مشاهده هستند. اما مشاهدۀ کیست‌های کوچک یا میکروکیست‌ها با ماموگرافی دشوار است.
  • سونوگرافی پستان: سونوگرافی سینه می‌تواند به پزشک کمک کند که تشخیص دهد تودۀ سینه پر از مایع است یا جامد. در نتیجۀ به کمک سونوگرافی پزشک می‌تواند تشخیص دهد که توده سینه غیرسرطانی است یا احتمال سرطانی بودن آن وجود دارد.
  • آسپیراسیون با سوزن ظریف: دراین روش پزشک یک سوزن نازک را به تودۀ سینه وارد می‌کند. اگر با وارد کردن سوزن به توده، مایع بیرون بیاید و توده از بین برود، به معنای آن است که توده یک کیست سینه بوده است. اگر این مایع خونی نباشد و توده ناپدید شود، بیمار نیاز به درمان یا آزمایش بیشتری ندارد. اما اگر مایع خارج شده خونی باشد یا با وجود خارج شدنش توده از بین نرود، پزشک معمولا نمونه‌ای از مایع را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد. اگر مایعی از توده خارج نشود، به این معنی است که توده جامد است و احتمالا از بافت توده برای آزمایش بیشتر نمونه‌برداری می‌شود.

بیماری التهابی لگن و راه‌های درمان آن را بشناسید

براي درمان كيست سينه چه بايد كرد؟

درمان کیست سینه به اندازه و نوع کیست بستگی دارد. کیست های کوچک ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند، اما کیست های بزرگتر ممکن است نیاز به تخلیه یا برداشتن جراحی داشته باشند. همچنین ممکن است پزشک برای کاهش اندازه کیست دارویی تجویز کند.

درمان كيست سينه با دارو

پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش اندازه کیست تجویز کند. این داروها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، کورتیکواستروئیدها و هورمون درمانی هستند.

درمان کیست سینه

درمان خانگی و داروهای کیست سینه

برای آنکه علائم کیست سینه کمتر آزارتان بدهد، می‌توانید کارهای زیر را انجام بدهید:

  • لباس زیر  مناسب بپوشید. یک سینه بند که از سینه‌هایتان محافظت کند و در عین حال راحت باشد، علائم ناراحت‌کننده را تخفیف می‌دهد.
  • کمپرس آب گرم یا کیسۀ یخ می‌تواند به کاهش درد پستان شما کمک کند.
  • کمتر کافئین بنوشید. البته مطالعات نشان نداده‌اند که رابطۀ مستقیمی میان کافئین و کیست سینه وجود دارد. اما تجربۀ بسیاری از زنان نشان می‌دهد که کاهش کافئین علائمشان را بهبود می‌دهد. شما هم این روش را امتحان کنید.
  • داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند به کاهش درد شما کمک کنند. برای مثال استفاده از استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می‌تواند برایتان مفید باشد.
  • در طب سنتی هم داروهایی برای درمان کیست سینه توصیه شده است. البته توصیه می‌کنیم که برای مصرف این داروها با پزشکتان مشورت کنید. ماساژ سینه با روغن گل پامچال یا روغن کرچک یکی از روش‌های توصیه شده در طب سنتی است. به نظر می‌رسد نوشیدن دمنوش رازیانه هم برای درمان کیست سینه مفید باشد.

چندین درمان خانگی وجود دارد که می تواند برای کاهش اندازه کیست سینه استفاده شود. از جمله این موارد می‌توان به حمام‌های گرم، گذاشتن کمپرس گرم روی آن ناحیه و ماساژ دادن آن ناحیه اشاره کرد. همچنین می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش ناراحتی استفاده کنید.

بهترین متخصص برای درمان کیست سینه

کیست سینه یک اتفاق رایج در زنان است و در حالی که معمولاً خوش خیم است، می تواند منبع ناراحتی و اضطراب باشد. دانستن علائم کیست پستان، نحوه تشخیص و درمان آن بسیار مهم است. بهترین راه برای پیشگیری از کیست سینه حفظ یک سبک زندگی سالم است. اگر کیست سینه دارید، راه حل های مختلفی برای مدیریت آن وجود دارد، از جمله تخلیه کیست، مصرف داروها و برداشتن کیست با جراحی. همچنین می توان از درمان های خانگی برای کاهش اندازه کیست استفاده کرد. اگر کیست سینه دارید، باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید.

اگر در معاینۀ پستان‌های خود در خانه برجستگی یا بافتی غیرطبیعی را احساس کردید حتما از دکتر زنان آنلاین راهنمایی بگیرید. تا بتواند دقیقا تشخیص دهد این برجستگی شما یک کیست ساده است که برای شما خطری ندارد، یا توده‌ای است که نیازمند درمان و رسیدگی جدی است.

منابع

https://www.mayoclinic.org

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

https://my.clevelandclinic.org

https://www.healthdirect.gov.au

https://www.healthline.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات