جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش هورمون / لیست کامل آزمایش هورمونی برای آقایان و خانم ها

آزمایش هورمون
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش هورمون یک روش پزشکی برای اندازه گیری سطح هورمون های مختلف در بدن است. هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند که از طریق جریان خون حرکت کرده و عملکردهای مختلف بدن مانند رشد و تکامل، متابولیسم و تولید مثل را تنظیم می‌کنند. آزمایش هورمونی می‌تواند برای تشخیص و نظارت بر شرایط مربوط به عدم تعادل هورمونی مانند اختلالات تیروئید، دیابت و ناباروری استفاده شود.

انواع مختلفی از آزمایش های هورمونی مانند آزمایش خون، آزمایش بزاق و آزمایش ادرار وجود دارد که هر کدام هورمون های متفاوتی را اندازه گیری می کنند و میزان دقت و اطمینان متفاوتی دارند. تست هورمون معمولاً به عنوان بخشی از یک ارزیابی پزشکی بزرگتر است و ممکن است در طول زمان شامل چندین آزمایش برای ردیابی تغییرات در سطح هورمون باشد.

به طور کلی، تست هورمون نقش مهمی در شناسایی و درمان عدم تعادل هورمونی ایفا می کند که در صورت عدم درمان می تواند عواقب قابل توجهی داشته باشد. برای انجام آزمایش هورمون می‌توانید درخواست خود را در بخش آزمایش در منزل ثبت کنید و منتظر حضور نمونه گیر در منزل خود باشید.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش هورمون چیست

آزمایش هورمون یکی از انواع آزمایش خون معاینه پزشکی است که سطوح هورمون های خاصی را در خون، ادرار یا بزاق فرد اندازه گیری می‌کند تا عملکرد سیستم غدد درون ریز را مشخص کند. هورمون ها پیام رسان های شیمیایی در بدن هستند که عملکردهای مختلف بدن از جمله رشد و تکامل، خلق و خو، متابولیسم، عملکرد جنسی و چرخه های تولید مثل را تنظیم می کنند. با اندازه گیری سطح هورمون ها در بدن شما، پزشکان می توانند عدم تعادل هورمونی، مانند سطوح پایین یا زیاد هورمون تیروئید، یا اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا بیماری آدیسون را از جمله تشخیص دهند. سپس می توان از این اطلاعات برای ترسیم یک دوره درمانی که ممکن است شامل داروها، تغییرات رژیم غذایی یا اصلاح شیوه زندگی باشد، استفاده کرد.

در حالی که آزمایش‌های هورمونی معمولاً بخشی از غربالگری‌های روتین سلامت نیست، اما می‌تواند ابزار مهمی برای کسانی باشند که علائم عدم تعادل یا اختلالات هورمونی را تجربه کرده و می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های درمانی برای سلامت و رفاه بیشتر کمک کنند.

علائم داشتن مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی بسته به اینکه کدام هورمون و تا چه حد تحت تأثیر قرار گرفته، می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. برخی از علائم رایج مشکلات هورمونی عبارتند از:

  • خستگی یا خستگی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • تغییرات در اشتها
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست یا اسهال
  • تغییرات خلقی شامل افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری
  • مشکل در خواب یا بی خوابی
  • ریزش مو یا نازک شدن مو
  • تغییرات پوستی مانند خشکی، آکنه یا بثورات
  • بی نظمی یا تغییر چرخه قاعدگی
  • ناباروری یا مشکل در باردار شدن
  • اختلال عملکرد جنسی مانند میل جنسی کم یا اختلال نعوظ

توجه به این نکته ضروری است که این علائم می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد و نیاز به تشخیص دقیق علت و سپس درمان آن دارد.

آزمايش هورمون زنانه

هورمون های زنانه نقش مهمی در تنظیم عملکردهای مختلف بدن مانند چرخه های قاعدگی، باروری، خلق و خو، میل جنسی و رشد استخوان و غیره دارند. آزمایش هورمون زنانه معمولاً با گرفتن نمونه خون از بیمار انجام می شود و سپس برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه پزشکی فرستاده می شود. رایج ترین هورمون های آزمایش شده عبارتند از استروژن، پروژسترون، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH). نتایج این آزمایش می‌تواند به تشخیص طیف وسیعی از شرایط پزشکی مانند ناباروری، یائسگی و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند.

تفسیر آزمایش خون را در این مقاله بخوانید.

آزمايش هورمون زنانه

توصیه می‌شود زنانی که سیکل‌های قاعدگی غیرطبیعی، مشکلات باروری یا سایر علائم مرتبط با عدم تعادل هورمونی را تجربه می‌کنند، برای شناسایی هرگونه بیماری زمینه‌ای، آزمایش هورمون زنانه را انجام دهند.

آزمایش هورمون مردانه

آزمایش هورمون مردانه نوعی روش تشخیصی است که برای اندازه گیری سطح هورمون ها در بدن مردان انجام می شود. این آزمایش معمولاً برای کمک به تشخیص یا نظارت بر شرایط مربوط به عدم تعادل هورمونی مانند هیپوگنادیسم، ناباروری و اختلال نعوظ تجویز می شود. آزمایش هورمون مردانه سطوح چندین هورمون از جمله تستوسترون، هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکول (FSH) و پرولاکتین را اندازه گیری می کند. تستوسترون مهمترین هورمون برای رشد و عملکرد جنسی مردان است.

درباره اختلال جنسی در مردان بیشتر بدانید

در این آزمایش، نمونه خون از فرد گرفته می شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه تخصصی فرستاده می شود. نتایج معمولاً طی چند روز آماده خواهد شد. اگر آزمایش هورمون مردانه نشان داد که سطح هورمون غیر طبیعی است، ممکن است آزمایش و ارزیابی بیشتر لازم باشد. درمان معمولاً شامل درمان جایگزینی هورمونی است که ممکن است شامل تزریق یا چسب های تستوسترون باشد.

چرا آزمایش تستوسترون لازم است؟

تفسیر آزمایش هورمونی زنان

طبق گفته وب سایت verywellhealth.com تفسیر آزمایش هورمونی زنان به سطح هر هورمون بستگی دارد.

  • استروژن: سطوح بالای استروژن ممکن است نشان دهنده بلوغ زودرس، کیست تخمدان یا هورمون درمانی باشد. سطوح پایین ممکن است نشان دهنده یائسگی، چربی کم بدن یا بی اشتهایی باشد.
  • پروژسترون: سطوح بالای پروژسترون ممکن است نشان دهنده بارداری باشد، در حالی که سطوح پایین ممکن است نشان دهنده آمنوره، پریودهای نامنظم یا یائسگی زودرس باشد.
  • تستوسترون: سطوح بالای تستوسترون ممکن است نشان دهنده سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد، در حالی که سطوح پایین ممکن است نشان دهنده نارسایی اولیه تخمدان یا اختلالات غده فوق کلیوی باشد.
  • DHEA-S: سطوح بالای DHEA-S ممکن است نشان دهنده اختلالات غده آدرنال باشد، در حالی که سطوح پایین ممکن است نشان دهنده بیماری آدیسون یا کم کاری هیپوفیز باشد.
  • کورتیزول: سطوح بالا یا پایین کورتیزول ممکن است نشان دهنده اختلالات غده فوق کلیوی، سندرم کوشینگ، بیماری آدیسون یا استرس باشد.

ایک نکنه مهم این است که در مورد نتایج آزمایش هورمونی رنان حتما با دکتر زنان آنلاین صحبت کنید زیرا پزشک می‌تواند نتایج را با توجه به سابقه پزشکی و علائم یک فرد تفسیر کند.

تست هورمونی برای ریزش مو

چندین آزمایش هورمون وجود دارد که می توان برای بررسی ریزش مو انجام داد و در اینجا چند مورد رایج را ذکر می‌کنیم.

1. تست عملکرد تیروئید: این آزمایش سطح هورمون های تیروئید را در خون شما بررسی می کند. اختلالات غده تیروئید می تواند باعث نازک شدن مو و ریزش مو شود.

2. DHEA-S: این آزمایش سطح دهیدرواپی آندروسترون سولفات را در خون شما بررسی می کند. سطوح بالای DHEA-S می تواند منجر به ریزش مو شود.

3. تستوسترون: سطوح بالای تستوسترون می تواند باعث ریزش مو در مردان و زنان شود. این آزمایش هورمونی، سطح تستوسترون خون شما را بررسی می کند.

4. استروژن: سطوح پایین استروژن در زنان می تواند باعث ریزش مو شود. این آزمایش سطح استروژن را در خون شما بررسی می کند.

اگر دچار ریزش مو هستید، مهم است که با دکتر پوست آنلاین صحبت کنید تا علت ریزش موی شما با دقت بررسی و در صورت نیاز آزمایش هورمون انجام شود.

آزمایش هورمون پرولاکتین

آزمایش هورمون پرولاکتین راهی برای اندازه‌گیری سطح هورمون پرولاکتین در خون است. پرولاکتین توسط غده هیپوفیز تولید شده و مسئول تحریک تولید شیر در مادران شیرده است. آزمایش هورمون پرولاکتین معمولاً برای تشخیص شرایط مربوط به تولید غیر طبیعی پرولاکتین مانند ناباروری، بی نظمی های قاعدگی یا گالاکتوره (تولید غیرطبیعی شیر مادر) انجام می شود.

آزمایش هورمون پرولاکتین یک آزمایش خون ساده است که شامل گرفتن نمونه خون از ورید بازو است. آزمایش را می توان در هر زمانی انجام داد، زیرا سطح پرولاکتین می‌تواند در طول روز متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی توصیه می‌شود که آزمایش را در صبح انجام دهید، زیرا سطح پرولاکتین در این زمان بالاتر است. نتایج آزمایش معمولاً بر حسب نانوگرم در میلی لیتر (ng/mL) یا میکروگرم در لیتر (μg/L) خواهد بود. سطوح نرمال پرولاکتین معمولاً بین 29-2 نانوگرم در میلی لیتر برای زنان و 2-18 نانوگرم در میلی لیتر برای مردان است، اگرچه محدوده دقیق ممکن است بسته به آزمایشگاهی که آزمایش را انجام می دهد متفاوت باشد. سطوح غیر طبیعی پرولاکتین می تواند نشان دهنده انواع شرایط پزشکی از جمله تومورهای غده هیپوفیز، کم کاری تیروئید یا برخی داروها باشد.

می‌توانید آزمایش تیروئید در منزل را از این بخش درخواست کنید

آزمایش هورمونی رشد کودکان

از آزمایش هورمون رشد کودکان برای تشخیص کمبود هورمون رشد استفاده می شود. این آزمایش مهم است زیرا به شناسایی مشکلات رشد کودک پرداخته و در پس از آزمایش اگر نتایج آن نشان دهد که سطح هورمون رشد کودک پایین است، نیاز به نظر متخصص خواهد بود. دلایل متعددی وجود دارد که چرا کودک ممکن است کمبود هورمون رشد داشته باشد، از جمله عوامل ژنتیکی یا آسیب به غده هیپوفیز.

تشخیص زودهنگام کمبود هورمون رشد بسیار مهم است تا کودک بتواند درمان های پزشکی مناسب مانند درمان جایگزینی هورمون یا سایر کارها را انجام دهد. در حالی که آزمایش هورمون رشد کودکان شامل یک خون گیری ساده است، اما می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت و رشد کودک ارائه دهد. والدین می‌توانند درباره نگرانی خود برای هورمون رشد کودکشان با متخصص اطفال آنلاین به صورت آنلاین گفتگو کنند.

تست هورمون یائسگی

آزمایش هورمون یائسگی ابزاری برای اندازه‌گیری سطوح هورمون‌های خاص در بدن زنان در دوران گذار به یائسگی است. این آزمایش تعیین می‌کند که آیا سطح هورمون زنان به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که بتواند علائمی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی و مشکل در خواب را ایجاد کند یا خیر. آزمایش هورمونی معمولاً سطوح استروژن، پروژسترون، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) را اندازه گیری می کند. این هورمون ها مسئول تنظیم چرخه قاعدگی هستند و سطح آنها می‌تواند در مراحل قبل از یائسگی و در زمان یائسگی، نوسانات زیادی داشته باشد.

آزمایش یائسگی را می توان از طریق نمونه خون یا بزاق، بسته به ترجیح پزشک انجام داد. البته توجه به این نکته ضروری است که آزمایش هورمون یائسگی یک راه مناسب برای همه افراد نیست زیرا بدن هر زنی متفاوت است و سطح هورمون‌ها می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

تست هورمون یائسگی

آزمایش هورمون برای جوش صورت

آزمایش هورمونی برای جوش و آکنه صورت گامی مهم در جهت داشتن پوستی سالم و زیباست. آکنه یک بیماری پوستی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند و اغلب به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن ایجاد می شود. آزمایش هورمون برای جوش صورت می‌تواند به شناسایی سطوح هورمونی خاصی که در ایجاد جوش صورت شما نقش دارد کمک کند. شایع ترین عدم تعادل هورمونی که باعث آکنه صورت می شود سطوح استروژن و آندروژن است. استروژن به تنظیم تولید سبوم در پوست کمک می کند، که در صورت عدم تعادل می تواند منجر به بروز آکنه شود. آندروژن ها هورمون های مردانه ای هستند که می توانند با افزایش تولید چربی در پوست باعث ایجاد جوش صورت شوند.

با آزمایش هورمون برای جوش صورت، پزشکان می توانند تعیین کنند که کدام هورمون ها نامتعادل هستند و یک برنامه درمانی هدفمند ایجاد کنند. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل دارو برای تنظیم سطوح هورمونی، تغییرات سبک زندگی، و روتین‌های مراقبت از پوست مانند اسید سالیسیلیک و رتینوئیدها باشد که شامل ترکیباتی است که هورمون‌ها را متعادل می‌کند.

آزمایش هورمونی برای تنبلی تخمدان

آزمایش هورمون برای تنبلی تخمدان یک آزمایش تشخیصی است که برای تعیین علت قاعدگی نامنظم یا عدم وجود قاعدگی کامل استفاده می شود. این بیماری که به عنوان نارسایی تخمدان نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها به درستی عمل نمی کنند که منجر به کاهش تولید استروژن می شود.

آزمایش هورمون برای تنبلی تخمدان، سطح هورمون محرک فولیکول (FSH)، استرادیول و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را در خون اندازه گیری می کند. افزایش سطح FSH و LH و سطوح پایین استرادیول نشانه های معمول نارسایی تخمدان هستند.

آزمایش هورمون تستوسترون

هورمون تستوسترون در مردان عمدتاً در بیضه ها و در زنان به مقدار بسیار کمتر در تخمدان ها و غدد فوق کلیوی تولید می شود. این ماده مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی در بدن مانند ساخت توده عضلانی، افزایش تراکم استخوان و تحریک تولید گلبول های قرمز است. آزمایش هورمون تستوسترون یک آزمایش خون است که سطح تستوسترون را در خون اندازه گیری می کند. این آزمایش معمولاً در مردان برای تشخیص هیپوگنادیسم انجام می شود، وضعیتی که در آن بدن تستوسترون کافی تولید نمی کند. هیپوگنادیسم می تواند به تعدادی از مشکلات مانند کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، کاهش تراکم استخوان و کاهش توده عضلانی منجر شود.

درباره آزمایش تراکم استخوان بیشتر بدانید

در زنان، آزمایش هورمون تستوسترون ممکن است برای تشخیص بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا هیرسوتیسم تجویز شود که می تواند باعث رشد بیش از حد مو در نواحی ناخواسته شود. همچنین ممکن است برای نظارت بر اثربخشی درمان جایگزینی تستوسترون در مردان و زنان تجویز شود. آزمایش هورمون تستوسترون یک آزمایش خون ساده است که نیاز به آمادگی خاصی نداشته و معمولاً در صبح، زمانی که سطح تستوسترون در بالاترین حد خود است انجام می شود.

تست هورمون ترنس

آزمایش هورمون ترانس مخصوص افرادی است که به دنبال هورمون درمانی هستند تا بدن خود را با هویت جنسی خود مطابقت دهند. سطوح هورمون می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشکان قرار دهد و به آنها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد دوز و برنامه های درمانی بگیرند.

فرآیند تست هورمونی ترنس شامل یک آزمایش خون است که سطح هورمون هایی مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون را اندازه گیری می کند. این هورمون ها در ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه مانند رشد سینه یا رشد موهای صورت بسیار مهم هستند.

آزمایش هورمون چاقی

آزمایش هورمون چاقی سطوح هورمون های مختلف در خون را که با چاقی مرتبط هستند اندازه گیری می کند که این هورمون ها شامل لپتین، گرلین، انسولین و کورتیزول هستند. هورمون های افراد می توانند نقش بسزایی در تنظیم اشتها، متابولیسم و وزن او داشته باشند. تست هورمونی برای مشکل چاقی شما می‌تواند به شناسایی عدم تعادل هورمونی در بدن کمک کند که ممکن است به چاقی یا افزایش وزن فرد منجر شده باشد. به عنوان مثال، سطوح بالای گرلین که اشتها را تحریک می کند، می تواند باعث پرخوری و افزایش وزن در فرد شود. به طور مشابه، سطوح پایین لپتین، که به مغز سیگنال می دهد احساس سیری کند و غذا را متوقف کند، می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود.

پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی مانند افزایش ورزش، کاهش استرس یا بهبود عادات خواب را برای تنظیم طبیعی سطوح هورمونی پیشنهاد کند. از طرف دیگر، آنها ممکن است داروها یا درمان های جایگزین هورمونی را برای تنظیم سطوح هورمونی برای کاهش وزن تجویز کنند.

هورمون چاقی

تست هورمونی برای لاغری

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، عوامل زیادی از جمله رژیم غذایی، ورزش و تعادل هورمونی باید در نظر گرفته شود. هورمون ها نقش مهمی در مدیریت وزن دارند و عدم تعادل در هورمون ها می تواند مانع از کاهش وزن شود. چندین هورمون وجود دارند که بر وزن تأثیر می گذارند، از جمله انسولین، کورتیزول، لپتین و گرلین. به عنوان مثال انسولین سطح قند خون را تنظیم می کند و سطح بالای انسولین می تواند منجر به افزایش وزن شود. کورتیزول، که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، زمانی که سطح آن برای مدت طولانی افزایش یابد، می تواند باعث افزایش وزن شود. لپتین و گرلین هورمون هایی هستند که اشتها و گرسنگی را تنظیم می کنند.

آزمایش هورمونی برای لاغری یک آزمایش خون است که سطح هورمون ها را در بدن اندازه گیری می کند و این آزمایش می‌تواند عدم تعادل در هورمون‌ها را شناسایی کند،

هزینه ازمایش هورمون 1401

هزینه آزمایش ها با توجه به هر سال تغییر می‌کنند و تعرفه ‌های جدیدی جایگزین می‌شود اما به طور کلی آزمایشات هورمونی خانم ها هزینه بیشتری دارد، زیرا تعداد آزمایشات آنها نیز بیشتر است. اما به طور کلی هزینه آزمایش هورمون 1401 در مجموعه حال از حدود 600 هزار تومان الی یک میلیون و چهارصد هزار تومان متغیر است و بستگی به نوع آزمایش خواهد داشت. اگر نسخه ای دارید می‌توانید نسخه خود را آپلود کنید تا با توجه به آزمایشات خودتان، هزینه آن تعیین شود.

برای آزمایش هورمونی به چه دکتری مراجعه کنم؟

اگر پزشک آزمایش هورمونی را برای شما توصیه کرده باشد، چندین پزشک وجود دارند که می توانند نتایج آزمایش هورمون را تجویز و تفسیر کنند. نوع دکتری که باید به آن مراجعه کنید به علائم و مشکل شما بستگی دارد. در ادامه چند نمونه از پزشکانی که معمولاً آزمایشات هورمون را تجویز و بررسی می‌کنند اشاره شده است:

متخصص غدد: این پزشکان متخصص در تشخیص و درمان اختلالات مربوط به هورمون ها و سیستم غدد درون ریز هستند. آنها معمولاً اولین انتخاب برای آزمایش و درمان هورمونی هستند.

متخصص زنان و زایمان: این پزشکان در سلامت باروری زنان تخصص دارند و می توانند آزمایش های هورمونی را برای تشخیص بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یائسگی و ناباروری سفارش دهند.

پزشک عمومی: در صورت داشتن علائم عمومی مانند خستگی، افزایش وزن یا تغییرات خلقی، پزشک عمومی شما ممکن است بتواند آزمایش های هورمونی را تجویز کند.

اورولوژیست: این پزشکان در شرایط مربوط به سیستم ادراری و اندام های تناسلی مردانه تخصص دارند. آنها ممکن است آزمایش های هورمونی را برای ارزیابی سطح پایین تستوسترون در مردان درخواست کنند.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

nansi

10 ماه پیش

موقع ازمایش خون هورمون ها استرس میتونه نتایج آزمایش رو تغییر بده؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر پس قبل از انجام آزمایشات هورمونی به طور جدی از استرس دوری کنید چون استرس روی سیستم عصبی مرکزی و در پی آن تغیرات در ترشح هورمون هایی مانند کورتیزول و... تاثیر خواهد داشت.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات